Veilig Amsterdam
De Bovengrondse en gemeente bereiken akkoord over
veiligheidsmaatregelen Noord/Zuidlijn
08/02/2006 - De Vereniging de Bovengrondse en het Projectbureau
Noord/Zuidlijn van de gemeente Amsterdam hebben vandaag (woensdag 8
februari) overeenstemming bereikt over de veiligheidsmaatregelen van
de Noord/Zuidlijn. Er is overeenstemming over het safe haven-concept
en het ontwerp van de tunnels en stations. Afgesproken is een aantal
verbeteringen door te voeren op het gebied van afvoer van rook en
warmte, evacuatiemogelijkheden en brandveiligheid van stations,
tunnels en materieel.
Tjerk Dalhuisen (Vereniging de Bovengrondse): De Noord/Zuidlijn
voldeed niet aan de internationale veiligheidseisen. Het ontbreken van
vaste trappen als alternatieve vluchtroute is een unicum. Met het nu
overeengekomen pakket aan maatregelen is een aanvaardbare oplossing
gevonden. Voor de beste oplossing met ruime vluchtroutes is te weinig
ruimte in het ontwerp.
Wethouder Mark van der Horst (Verkeer en Vervoer): Het akkoord met de
Bovengrondse maakt een eind aan een langlopende discussie over het
veiligheidsconcept en de veiligheidsmaatregelen van de Noord/Zuidlijn.
Ik ben blij dat de Bovengrondse nu het safe haven-concept
onderschrijft en dat er gezamenlijk nog verbeteringen zijn gevonden
aan ons goede ontwerp. De Noord/Zuidlijn krijgt een uniek en zeer
uitgebreid pakket veiligheidsmaatregelen.
Onderzoek
In oktober 2004 besloten de Vereniging de Bovengrondse en het
Projectbureau Noord/Zuidlijn een onderzoek uit te voeren naar de
veiligheid van de stations, tunnels en treinen van de Noord/Zuidlijn.
Doel van het onderzoek was te bepalen welke maatregelen nodig waren om
de veiligheid te verbeteren. Overeenstemming daarover tussen beide
partijen zou er toe kunnen leiden dat tussenkomst van de rechter in de
toekomst niet meer nodig is. De vereniging en de gemeente voeren al
jaren juridische procedures over de veiligheid van de metrolijn.
Safe haven-concept
Het veiligheidsconcept van de Noord/Zuidlijn is het safe
haven-concept. De essentie hiervan is dat treinen bij calamiteiten
doorrijden naar het volgende station waar alle voorzieningen aanwezig
zijn voor een snelle evacuatie van de passagiers. Over dit basisidee
achter de veiligheid van de Noord/Zuidlijn bestaat tussen beide
partijen geen verschil van mening meer.
Aanvullende maatregelen
Onderdeel van het onderzoek was onder andere een
veiligheidsconferentie op 26 februari 2005 in de Beurs van Berlage
waar een panel van internationale deskundigen zich over de
discussiepunten boog. De bevindingen van de conferentie en de
vervolgonderzoeken die daaruit voortkwamen hebben uiteindelijk geleid
tot voorstellen voor aanvullende maatregelen ter verbetering van de
veiligheid in de Noord/Zuidlijn. Over deze maatregelen hebben de
Bovengrondse en het projectbureau overeenstemming bereikt:
* Er komen extra rookschermen in de stations om de verspreiding van
rook en warmte tegen te gaan.
* De afvoerinstallaties van rook en warmte worden verzwaard en
geautomatiseerd.
* In de stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan komen extra
vluchtroutes via de trappenhuizen voor het onderhoud van het
station.
* Er worden brandwerende deuren en extra brandveilige bekabeling
aangebracht.
* De toekomstige metrotreinen zullen voldoen aan zware eisen, een
eventuele brand
mag zich niet snel verspreiden.
* Er komt een safetymanager die toeziet op de veiligheid van het
Amsterdamse metronet.
De uitvoering van deze maatregelen past in de uitvoeringsplanning van
de Noord/Zuidlijn. De kosten bedragen totaal ongeveer 4 miljoen euro.
Rapportage
De uitkomsten van het onderzoek en de besprekingen tussen de
vereniging en het projectbureau worden verwerkt in een rapportage die
binnenkort aan de gemeenteraad zal worden aangeboden. Zodra de
gemeenteraad instemt met de rapportage gaat het akkoord van kracht.
Weteringcircuit - Een van de black spots