Medisch specialist zou eigen website moeten hebben
Onderzoek naar internetgebruik kankerpatiënten
Kankerpatiënten willen het liefst informatie over hun ziekte van de
website van hun eigen specialist of ziekenhuis afhalen. Maar zij
zoeken daar meestal tevergeefs. Dit blijkt uit afstudeeronderzoek van
Mies van Eenbergen van de Universiteit van Tilburg.
In opdracht van het Integraal Kankercentrum Zuid (IKZ) te Eindhoven
onderzocht communicatiestudente Mies van Eenbergen het internetgedrag
van kankerpatiënten. Het gaat om onderzoek onder ruim 250 patiënten
die tussen 2002 en 2004 de diagnose kanker gesteld kregen in een van
de Brabantse ziekenhuizen. 59 procent van hen gebruikt zelf internet;
9 procent krijgt informatie via een ander.
3.000.000 hits
Specialisten zijn voor patiënten de belangrijkste (91%) en een
betrouwbare informatiebron. Bij het rustig (na)lezen of zoeken van
informatie over de ziekte via internet zouden patiënten daarom het
liefst de website van de eigen specialist (88%) en/of die van het
ziekenhuis (70%) raadplegen. Patiënten zoeken informatie over hun
eigen ziekte (96%), de behandeling daarvan (93%) en de gevolgen van de
behandeling (90%). Relatief weinig patiënten zoeken naar de beste
artsen en ziekenhuizen (12%) of ziektekostenverzekering (21%).
Patiënten vinden websites van artsen, ziekenhuizen, KWF
Kankerbestrijding en IKZ betrouwbaar, maar de meeste sites van artsen
en ziekenhuizen bevatten geen informatie over de ziekte, dus wijken
respondenten uit naar zoekmachines. Dat is lastig want googlen op
'kanker' levert bijna 3 miljoen hits op.
Bijna driekwart van de patiënten voelt zich beter geïnformeerd over de
ziekte na het raadplegen van internet. Twintig procent heeft de indruk
dat de gevonden informatie van invloed is geweest op de keuze van de
therapie door de arts. Naast een eigen website van specialist en/of
ziekenhuis, zouden de kankerpatiënten graag elektronisch toegang
hebben tot het eigen medisch dossier, onderzoeksuitslagen kunnen
opvragen, per e-mail een afspraak maken of een vraag stellen aan de
specialist.
'Echte' patiënt
De informatiebehoefte van de kankerpatiënt wijkt af van die van de
'doorsnee' Nederlander (onderzoek van de Raad voor de Volksgezondheid
& Zorg). Zo vinden patiënten hun eigen sociale netwerk (familie,
vrienden en andere hulpverleners) een belangrijkere informatiebron dan
internet, terwijl gezonde Nederlanders internet op de tweede plaats
plaatsen na de eigen specialist. Ook hechten patiënten veel minder
belang aan informatie over de kwaliteit van arts en ziekenhuis.
Mogelijke verklaringen voor de gevonden verschillen zijn volgens Van
Eenbergen de relatief hoge leeftijd van de patiënten of hun relatief
hoge tevredenheid over de geboden zorg (rapportcijfer: 7,8). Een
andere mogelijke verklaring is dat mensen niet goed inschatten hoe ze
reageren wanneer ze (ernstig) ziek zouden zijn.
Van Eenbergen beveelt alle zorgverleners aan meer aandacht aan de
digitale dienstverlening te schenken. Om te beginnen aan het
toegankelijk maken van informatie over kanker en de behandeling
daarvan via de website van het ziekenhuis. Belangrijk is daarbij zich
te richten op de vragen van 'echte' patiënten.
Noot voor de pers
Mies van Eenbergen studeert op 14 februari om 16.00 uur af aan de
Faculteit Communicatie en Cultuur van de Universiteit van Tilburg in
zaal A187. Haar afstudeeronderzoek is begeleid door universitair
docent dr. Hans van Driel (tel: 013 466 2931, e-mail: hvdriel@uvt.nl)
en door dr. Lonneke van de Poll van het Integraal Kankercentrum Zuid.
Mies van Eenbergen is bereikbaar via tel: 040 297 1616 / 073 613
8186 en e-mail: bami@wxs.nl.
UvT Persbericht
Universiteit van Tilburg