Uitzendwerk zorgt voor veel werkplezier
Abu
Ruim 70% van de uitzendkrachten geeft aan met plezier naar zijn werk te gaan. Meer dan de
helft is trots op het werk dat men doet. Daarnaast heeft ruim tweederde van de
onderzochte uitzendkrachten het gevoel gewaardeerd te worden door de opdrachtgever. Dit
blijkt uit onderzoek onder uitzendkrachten die in januari 2006 werkten voor een
uitzendonderneming. Het onderzoek is gehouden door TNS NIPO in opdracht van de ABU
(Algemene Bond Uitzendondernemingen).
Het onderzoek geeft aan dat de geluksbeleving van uitzendkrachten groot is. Vooral de
waardering van de opdrachtgever ervaart men als erg positief. Ruim 70% geeft aan
gemotiveerd te zijn om het werk te doen. Dat uitzendwerk iets is waar men trots op kan
zijn blijkt verder ook uit de cijfers. Meer dan de helft geeft aan een trots gevoel te
hebben. De resultaten bevestigen dat uitzendwerk bijdraagt aan een hoge geluksbeleving
van werknemers.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de uitzendbranche bij uitstek een opstap naar werk
vormt. Van de uitzendkrachten geeft 61% aan via een uitzendbureau vast werk te zoeken.
Daarnaast kiest ruim 25% bewust voor tijdelijk werk en 14% voor vakantiewerk.
Uitzendkrachten die meer dan 11 uur in de week uitzendwerk doen zijn vaker op zoek naar
vast werk zo blijkt uit het onderzoek. De meeste uitzendkrachten zijn jonge mensen tussen
de 15 en 24 jaar en zijn iets vaker man dan.
Nadat 2005 voor de uitzendbranche positief werd afgesloten met 13% omzetgroei, lijkt de
positieve trend door te zetten in de werkbeleving van uitzendkrachten. Naast de
omzetgroei en werknemerstevredenheid nam ook het aantal uitzendkrachten toe naar maar
liefst 690.000 mensen. Ten opzichte van 2004 is dit aantal met 12% toegenomen. In 2005
werden ruim 1,3 miljoen vacatures ingevuld door de uitzendbranche. Daarmee bevestigt de
uitzendbranche haar functie als banenmotor van Nederland.
Geconcludeerd kan worden dat uitzendkrachten zich gewaardeerd voelen, trots zijn op hun
werk, plezier hebben in hun werk en dat werkzoekenden steeds vaker hun weg naar het
uitzendbureau vinden. Uitzendwerk vormt vaak een belangrijke opstap naar vast werk.
--------------------------------
Voor de redactie:
De ABU vertegenwoordigt al 45 jaar de belangen van meer dan 300 uitzendondernemingen met
in totaal meer dan 2.600 vestigingen in Nederland. Elk jaar worden meer dan 690.000
uitzendkrachten geplaatst en 1,3 miljoen vacatures vervuld.
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met: de heer drs. R.
(Remco) Icke, hoofd PR & Voorlichting 020 - 655 82 04/ 06 - 22 45 09 22 of via
icke@abu.nl