8-02-2006
Schiphol: één van de duurste luchthavens
Schiphol is de twee na duurste luchthaven in Europa. Met name omdat
de veiligheidskosten volledig worden doorbelast aan de klant. Dit
blijkt uit de interne ANVR-studie Jungle van taxen en toeslagen in de
luchtvaart. Dit onderzoek onderstreept de eis van het ANVR dat de
passagier niet mag opdraaien voor algemene bewakingskosten. Dit is bij
andere vervoersvormen ook niet het geval.
In deze ANVR-studie is nader onderzoek gedaan naar de opbouw van de
prijs van luchtvaarttickets, de ontwikkeling van de taxen, de
verschillen in brandstoftoeslagen tussen airlines en de verschillen in
luchthavenbelastingen tussen diverse luchthavens in Europa.
Héél veel toeslagen
Uit de studie blijkt dat er op de kale ticketprijs vele toeslagen
worden geheven. Op een retour met tussenstop zitten 14 (!) toeslagen
welke door diverse instanties worden geheven. Het is voor een
consument vrijwel onmogelijk na te gaan of deze toeslagen terecht en
op de juiste wijze zijn berekend. De toeslagen staan in het ticket
vermeld via onbegrijpelijke codes en door vliegtuigmaatschappijen
wordt vrijwel geen uitleg gegeven en ontbreekt een verklaring over de
hoogte van de toeslag. Het ANVR is zeer verontrust hierover en vreest
dat het aantal heffingen nog verder toeneemt. Europees zijn er reeds
voorstellen om bijv. vliegtuigpassagiers mee te laten betalen aan
ontwikkelingshulp. De luchtvaartreiziger wordt op deze wijze de
melkkoe van de overheid.
Taxen en toeslagen stijgen explosief
Vliegen wordt goedkoper. De gemiddelde kale ticketprijs is in de
afgelopen 14 jaar 11,4% gedaald. Als de ticketprijs meegegaan zou zijn
met de inflatie zou het ticket 58% duurder zijn geweest dan nu.
Echter, de taxen en toeslagen zijn in de afgelopen jaren explosief
gestegen. Na 2001 is zelfs sprake van een versnelling van de stijging.
Steeds meer kosten van het vliegen worden buiten de kale ticketprijs
gehouden. Gemiddeld wordt nu meer dan 70 aan taxen en toeslagen
bovenop het ticket betaald. Het ANVR is voorstander van eerlijke
prijzen (aangeven van totaalprijs, inclusief toeslagen) en heeft
daarom een code Reisaanbiedingen ontwikkeld en inmiddels voorgelegd
aan het Ministerie van EZ.
Flinke verschillen tussen airlines en luchthavens
De taxen verschillen aanzienlijk tussen luchthavens en tussen
airlines. Tussen luchthavens zijn grote verschillen: Londen City is
bijna 2,5 x zo duur dan Londen Gatwick.
Ook zijn er tussen airlines grote verschillen in brandstofheffingen op
dezelfde routes. De toeslag kan onderling meer dan 25% verschillen,
zelfs op b.v. Amsterdam - Londen. Aangezien veelal wordt geadverteerd
met de kale ticketprijs concludeert het ANVR dat de klant er goed aan
doet zich te laten bijstaan door een reisadviseur, de boekingskosten
zijn zelfs bij goedkope vluchten veelal lager dan de prijsverschillen
in de toeslagen.
Schiphol één van de duurste luchthavens
Van de grote Europese luchthavens is Schiphol de op twee na duurste
luchthaven in de EU. Alleen Kopenhagen en Parijs Charles de Gaulle
zijn duurder. Nadere berekeningen laten zien dat Schiphol zich in deze
kopgroep bevindt, omdat de veiligheidskosten bij Schiphol volledig
worden doorbelast aan de klant. Het ANVR acht het onjuist dat
passagiers via hun ticket moeten betalen voor algemene
beveiligingstaken van de overheid. Bij andere vervoersmodaliteiten en
in de meeste andere landen gebeurt dit niet.
Brandstofkosten oncontroleerbaar
De brandstofkosten zitten voor een deel in de ticketprijs en voor een
deel in de toeslag. Voor de klant is dit oncontroleerbaar.
Vliegtuigmaatschappijen nemen tot nu toe om ondeugdelijke redenen nog
steeds niet de brandstofprijzen op in de ticketprijs. Het ANVR acht
dit onjuist en dringt er bij maatschappijen op aan dit wel te doen.
Het gehele rapport Jungle van taxen en toeslagen in de luchtvaartis na
te lezen op www.anvr.nl onder Onderwerpen, Rapporten / Onderzoeken.
- Consumenten wachten met vakantie boeken (30-01-2006)
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen