Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen

8-02-2006 Schiphol: één van de duurste luchthavens Schiphol is de twee na duurste luchthaven in Europa. Met name omdat de veiligheidskosten volledig worden doorbelast aan de klant. Dit blijkt uit de interne ANVR-studie Jungle van taxen en toeslagen in de luchtvaart. Dit onderzoek onderstreept de eis van het ANVR dat de passagier niet mag opdraaien voor algemene bewakingskosten. Dit is bij andere vervoersvormen ook niet het geval.

In deze ANVR-studie is nader onderzoek gedaan naar de opbouw van de prijs van luchtvaarttickets, de ontwikkeling van de taxen, de verschillen in brandstoftoeslagen tussen airlines en de verschillen in luchthavenbelastingen tussen diverse luchthavens in Europa.

Héél veel toeslagen
Uit de studie blijkt dat er op de kale ticketprijs vele toeslagen worden geheven. Op een retour met tussenstop zitten 14 (!) toeslagen welke door diverse instanties worden geheven. Het is voor een consument vrijwel onmogelijk na te gaan of deze toeslagen terecht en op de juiste wijze zijn berekend. De toeslagen staan in het ticket vermeld via onbegrijpelijke codes en door vliegtuigmaatschappijen wordt vrijwel geen uitleg gegeven en ontbreekt een verklaring over de hoogte van de toeslag. Het ANVR is zeer verontrust hierover en vreest dat het aantal heffingen nog verder toeneemt. Europees zijn er reeds voorstellen om bijv. vliegtuigpassagiers mee te laten betalen aan ontwikkelingshulp. De luchtvaartreiziger wordt op deze wijze de melkkoe van de overheid.

Taxen en toeslagen stijgen explosief Vliegen wordt goedkoper. De gemiddelde kale ticketprijs is in de afgelopen 14 jaar 11,4% gedaald. Als de ticketprijs meegegaan zou zijn met de inflatie zou het ticket 58% duurder zijn geweest dan nu. Echter, de taxen en toeslagen zijn in de afgelopen jaren explosief gestegen. Na 2001 is zelfs sprake van een versnelling van de stijging. Steeds meer kosten van het vliegen worden buiten de kale ticketprijs gehouden. Gemiddeld wordt nu meer dan 70 aan taxen en toeslagen bovenop het ticket betaald. Het ANVR is voorstander van eerlijke prijzen (aangeven van totaalprijs, inclusief toeslagen) en heeft daarom een code Reisaanbiedingen ontwikkeld en inmiddels voorgelegd aan het Ministerie van EZ.

Flinke verschillen tussen airlines en luchthavens De taxen verschillen aanzienlijk tussen luchthavens en tussen airlines. Tussen luchthavens zijn grote verschillen: Londen City is bijna 2,5 x zo duur dan Londen Gatwick. Ook zijn er tussen airlines grote verschillen in brandstofheffingen op dezelfde routes. De toeslag kan onderling meer dan 25% verschillen, zelfs op b.v. Amsterdam - Londen. Aangezien veelal wordt geadverteerd met de kale ticketprijs concludeert het ANVR dat de klant er goed aan doet zich te laten bijstaan door een reisadviseur, de boekingskosten zijn zelfs bij goedkope vluchten veelal lager dan de prijsverschillen in de toeslagen.

Schiphol één van de duurste luchthavens Van de grote Europese luchthavens is Schiphol de op twee na duurste luchthaven in de EU. Alleen Kopenhagen en Parijs Charles de Gaulle zijn duurder. Nadere berekeningen laten zien dat Schiphol zich in deze kopgroep bevindt, omdat de veiligheidskosten bij Schiphol volledig worden doorbelast aan de klant. Het ANVR acht het onjuist dat passagiers via hun ticket moeten betalen voor algemene beveiligingstaken van de overheid. Bij andere vervoersmodaliteiten en in de meeste andere landen gebeurt dit niet.

Brandstofkosten oncontroleerbaar De brandstofkosten zitten voor een deel in de ticketprijs en voor een deel in de toeslag. Voor de klant is dit oncontroleerbaar. Vliegtuigmaatschappijen nemen tot nu toe om ondeugdelijke redenen nog steeds niet de brandstofprijzen op in de ticketprijs. Het ANVR acht dit onjuist en dringt er bij maatschappijen op aan dit wel te doen.

Het gehele rapport Jungle van taxen en toeslagen in de luchtvaartis na te lezen op www.anvr.nl onder Onderwerpen, Rapporten / Onderzoeken.
- Consumenten wachten met vakantie boeken (30-01-2006)