KPMG


Na IT ook financiële administratie naar lagelonenlanden

8 februari 2006

Nederlandse ondernemingen willen binnen nu en twee jaar ook de financiële administratie verplaatsen naar lagelonenlanden. Na de IT activiteiten, die de laatste jaren op grote schaal naar landen als India en China verdwenen, lijkt dit voor de bedrijven de volgende stap over de grens.

Met uitzondering van IT en de financiële administratie valt de gang naar het buitenland overigens mee en zijn de bedrijven zeer terughoudend met offshoring, het verplaatsen van werkzaamheden naar lage lonen landen. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse bestuurders naar de vraag in hoeverre zij werkzaamheden naar het buitenland willen verplaatsen. Andere activiteiten, zoals research & development en marketing, willen de ondernemingen in Nederland concentreren. Bijna de helft van de bedrijven denkt hierbij aan een shared services center, waarbij soortgelijke activiteiten intern samen worden gebracht ten behoeve van meerdere, interne klanten.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat bijna de helft van de bedrijven geen overkoepelende visie heeft ontwikkeld over de optimale organisatievorm van activiteiten. Vaak gebeurt dit wel op het niveau van bedrijfsonderdelen, maar niet voor de organisatie als geheel. Volgens Theo Huibers van KPMG Sourcing betekent dit dat veel bedrijven de beslissing om wel of niet uit besteden op onvoldoende grond nemen. Huibers: Bij veel ondernemingen ontbreekt een integrale lange termijn visie en staan bijvoorbeeld kostenbesparingen op de korte termijn centraal. Een gevolg hiervan is dat de deze bedrijven teveel binnen de eigen landsgrenzen denken en onvoldoende kijken naar de mogelijkheden die landen als Polen en Roemenië bieden. In deze landen valt mogelijk veel rendement te behalen en dus veel geld te verdienen.

Sourcing wordt volgens Huibers door veel organisaties nog altijd omarmd als hét middel om de financiële en operationele prestatie te verbeteren. Huibers: Veel sourcingprojecten leveren echter niet het gewenste resultaat op. Te vaak wordt er alleen naar kostenbesparingen op de korte termijn gekeken. Daarbij worden de kerncompetenties van de organisatie en het aanwezige innovatieve vermogen nogal eens uit het oog verloren, wat onherstelbare schade kan veroorzaken. De focus op kosten alléén biedt daarom niet de oplossing. Succesvolle sourcingoperaties, zowel shared service centers, als outsourcing en offshoring, kunnen de klanttevredenheid verbeteren, significante kostenbesparingen realiseren en de aandeelhouderswaarde van een onderneming verhogen. Voorwaarde is echter wel dat de beslissing ten aanzien van sourcing is gebaseerd op een gedegen strategische analyse. Een analyse die diepgaand en organisatiebreed is en verder kijkt dan alleen de nabije toekomst. Het overdragen van de activiteiten aan een andere organisatie, in Nederland of in een ver land, heeft immers ingrijpende gevolgen. Met de techniek van vandaag valt alles te offshoren, maar bedrijven moeten beseffen dat de fysieke afstand groot kan zijn. Bovendien kan het afstoten van kennis bij outsourcen grote gevolgen hebben voor de concurrentiekracht van de organisaties. Bedrijven realiseren zich dit vaak onvoldoende.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.