KPMG
Na IT ook financiële administratie naar lagelonenlanden
8 februari 2006
Nederlandse ondernemingen willen binnen nu en twee jaar ook de
financiële administratie verplaatsen naar lagelonenlanden. Na de IT
activiteiten, die de laatste jaren op grote schaal naar landen als
India en China verdwenen, lijkt dit voor de bedrijven de volgende stap
over de grens.
Met uitzondering van IT en de financiële administratie valt de gang
naar het buitenland overigens mee en zijn de bedrijven zeer
terughoudend met offshoring, het verplaatsen van werkzaamheden naar
lage lonen landen. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse
bestuurders naar de vraag in hoeverre zij werkzaamheden naar het
buitenland willen verplaatsen. Andere activiteiten, zoals research &
development en marketing, willen de ondernemingen in Nederland
concentreren. Bijna de helft van de bedrijven denkt hierbij aan een
shared services center, waarbij soortgelijke activiteiten intern samen
worden gebracht ten behoeve van meerdere, interne klanten.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat bijna de helft van de
bedrijven geen overkoepelende visie heeft ontwikkeld over de optimale
organisatievorm van activiteiten. Vaak gebeurt dit wel op het niveau
van bedrijfsonderdelen, maar niet voor de organisatie als geheel.
Volgens Theo Huibers van KPMG Sourcing betekent dit dat veel bedrijven
de beslissing om wel of niet uit besteden op onvoldoende grond nemen.
Huibers: Bij veel ondernemingen ontbreekt een integrale lange termijn
visie en staan bijvoorbeeld kostenbesparingen op de korte termijn
centraal. Een gevolg hiervan is dat de deze bedrijven teveel binnen de
eigen landsgrenzen denken en onvoldoende kijken naar de mogelijkheden
die landen als Polen en Roemenië bieden. In deze landen valt mogelijk
veel rendement te behalen en dus veel geld te verdienen.
Sourcing wordt volgens Huibers door veel organisaties nog altijd
omarmd als hét middel om de financiële en operationele prestatie te
verbeteren. Huibers: Veel sourcingprojecten leveren echter niet het
gewenste resultaat op. Te vaak wordt er alleen naar kostenbesparingen
op de korte termijn gekeken. Daarbij worden de kerncompetenties van de
organisatie en het aanwezige innovatieve vermogen nogal eens uit het
oog verloren, wat onherstelbare schade kan veroorzaken. De focus op
kosten alléén biedt daarom niet de oplossing. Succesvolle
sourcingoperaties, zowel shared service centers, als outsourcing en
offshoring, kunnen de klanttevredenheid verbeteren, significante
kostenbesparingen realiseren en de aandeelhouderswaarde van een
onderneming verhogen. Voorwaarde is echter wel dat de beslissing ten
aanzien van sourcing is gebaseerd op een gedegen strategische analyse.
Een analyse die diepgaand en organisatiebreed is en verder kijkt dan
alleen de nabije toekomst. Het overdragen van de activiteiten aan een
andere organisatie, in Nederland of in een ver land, heeft immers
ingrijpende gevolgen. Met de techniek van vandaag valt alles te
offshoren, maar bedrijven moeten beseffen dat de fysieke afstand groot
kan zijn. Bovendien kan het afstoten van kennis bij outsourcen grote
gevolgen hebben voor de concurrentiekracht van de organisaties.
Bedrijven realiseren zich dit vaak onvoldoende.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.