Misleidende namen financiële producten aangepast
8-2-2006
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is tevreden over de wijze
waarop een aantal aanbieders van financiële producten de misleidende
naam van producten heeft aangepast. De gebruikte productnamen en
productomschrijvingen kwamen niet overeen met de aard van het product.
Omdat reclames en productnamen niet misleidend mogen zijn, heeft de
AFM vorig jaar aangegeven op te treden tegen aanbieders die in strijd
handelen met de wet- en regelgeving. Formele maatregelen zijn niet
genomen omdat de aanbieders medewerking verleenden en de namen van de
betreffende producten inmiddels zijn aangepast.
Er is sprake van misleiding als bijvoorbeeld een beleggingsproduct
wordt verkocht onder een naam die suggereert dat het een spaarproduct
betreft. Vaak zijn deze producten risicovoller dan de naam doet
vermoeden. In de opvatting van de AFM is een spaarproduct een bancair
product waar vrijwel geen risico aan verbonden is, bijvoorbeeld een
spaarrekening van een bank. Vorig jaar heeft de AFM dertien aanbieders
van financiële producten gewezen op een misleidende naamgeving. Het
ging hierbij om in totaal negentien financiële producten.
Reclames en productnamen voor financiële producten mogen niet
misleidend zijn; dit is onder meer opgenomen in de Regeling
Informatieverstrekking aan Verzekeringnemers (RIAV), de Nadere
Regeling gedragstoezicht effectenverkeer 2002 (NRg2002) en de Code
Rendement en Risico, de eigen gedragscode van verzekeraars.
De consument kan door een misleidende naamgeving van een product op
het verkeerde been worden gezet. De AFM vindt als
gedragstoezichthouder op de financiële markten dat de consument bij
de aanschaf van een financieel product in staat moet worden gesteld
zich een juist beeld van dit product te vormen. Het door elkaar
gebruiken van bijvoorbeeld de termen 'sparen' en 'beleggen' bij een
product, kan de consument het verkeerde beeld geven. De AFM wijst
consumenten ook op de eigen verantwoordelijkheid om zich te verdiepen
in een financieel product voorafgaand aan de aanschaf.
Autoriteit Financiële Markten