Autoriteit Financiële Markten

Misleidende namen financiële producten aangepast

8-2-2006

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is tevreden over de wijze waarop een aantal aanbieders van financiële producten de misleidende naam van producten heeft aangepast. De gebruikte productnamen en productomschrijvingen kwamen niet overeen met de aard van het product. Omdat reclames en productnamen niet misleidend mogen zijn, heeft de AFM vorig jaar aangegeven op te treden tegen aanbieders die in strijd handelen met de wet- en regelgeving. Formele maatregelen zijn niet genomen omdat de aanbieders medewerking verleenden en de namen van de betreffende producten inmiddels zijn aangepast.

Er is sprake van misleiding als bijvoorbeeld een beleggingsproduct wordt verkocht onder een naam die suggereert dat het een spaarproduct betreft. Vaak zijn deze producten risicovoller dan de naam doet vermoeden. In de opvatting van de AFM is een spaarproduct een bancair product waar vrijwel geen risico aan verbonden is, bijvoorbeeld een spaarrekening van een bank. Vorig jaar heeft de AFM dertien aanbieders van financiële producten gewezen op een misleidende naamgeving. Het ging hierbij om in totaal negentien financiële producten.

Reclames en productnamen voor financiële producten mogen niet misleidend zijn; dit is onder meer opgenomen in de Regeling Informatieverstrekking aan Verzekeringnemers (RIAV), de Nadere Regeling gedragstoezicht effectenverkeer 2002 (NRg2002) en de Code Rendement en Risico, de eigen gedragscode van verzekeraars.

De consument kan door een misleidende naamgeving van een product op het verkeerde been worden gezet. De AFM vindt als gedragstoezichthouder op de financiële markten dat de consument bij de aanschaf van een financieel product in staat moet worden gesteld zich een juist beeld van dit product te vormen. Het door elkaar gebruiken van bijvoorbeeld de termen 'sparen' en 'beleggen' bij een product, kan de consument het verkeerde beeld geven. De AFM wijst consumenten ook op de eigen verantwoordelijkheid om zich te verdiepen in een financieel product voorafgaand aan de aanschaf.