GM gaat nieuwe two-mode hybride transmissie bouwen in fabriek Baltimore
(2/8/2006)
General Motors heeft aangekondigd dat ze tot 100 miljoen euro gaat
investeren in het verbeteren van de GM Baltimore motoren- en
transmissiefabriek in White Marsh, Maryland, voor het bouwen van de
nieuwe hybride transmissie voor achterwielaandrijving.
De âtwo-modeâ transmissie, die volgend jaar in productie zal gaan, is
de eerste lichtgewicht geïntegreerde hybride transmissie die in de VS
gebouwd wordt. Hij zal allereerst alleen gebruikt worden in GMâs grote
SUVâs, de Chevrolet Tahoe en de GMC Yukon. De krachtige hybride
voertuigen zullen worden geassembleerd bij de GM-fabriek in Arlington,
Texas.
âOnze two-mode hybride transmissie is een sprong voorwaarts in
hybridetechnologieën en een belangrijk deel van GMâs unieke strategie
om een aantal verschillende hybride systemen te ontwikkelen voor een
scala aan populaire voertuigen,â zegt GM Chairman en CEO Rick Wagoner.
âOnze hybride-programma is een nieuwe stap in het reduceren van de
impact van onze modellen op het milieu. Dit loopt parallel met onze
baanbrekende vooruitgang in brandstofceltechnologie in combinatie met
waterstof en met de circa 1,5 miljoen GM-voertuigen die al rijden op
ethanol.
GM, BMW Group en DaimlerChrysler hebben gezamenlijk de lichtgewicht
âtwo-modeâ technologie ontwikkeld en afgestemd op GMâs
multi-gepatenteerde hybride-elektrische dieseltechnologie in
stadsbussen. GMâs two-mode hybride zal gekoppeld worden aan Active
Fuel Management⢠voor een brandstofbesparing van minstens 25 procent
door:
* Opvangen van elektrische energie door regeneratieve remmen
* Uitschakeling van de motor (en dus brandstofverbruik) wanneer deze
niet wordt aangewend en tijdens vertraging
* Voorzien in een totaal elektrische acceleratie en rijcapaciteit
Two-mode hybride technologie gebruikt een variabele transmissie met
twee elektrische motoren en twee hybride standen. Het toevoegen van
een tweede stand aan het aandrijvingssysteem brengt vele
efficiencyvoordelen met zich mee en vermindert de noodzaak van
bijzonder grote elektrische motoren. De tweede stand wordt
voornamelijk gebruikt als het voertuig hoge snelheden bereikt, zoals
op de snelweg, waardoor het brandstofverbruik optimaal is in zowel de
stad als op de snelweg.
De two-mode hybride levert aandrijfkracht op maat in een efficiënte
verpakking, met motoren die nog minder dan de helft zo groot zijn als
die van een âsingle-modeâ systeem. Het systeem biedt enorme
mogelijkheden voor GM, omdat het kan worden toegepast in een breed
scala aan voertuigen in alle regioâs wereldwijd.
De two-mode hybride is er een uit een breed aanbod aan hybride
voertuigen dat GM zal introduceren om klanten te voorzien van
verschillende niveaus van brandstofbesparing, tegen diverse
prijsniveaus en variërend van personenautoâs tot en met grote SUVâs.
GM bouwt en verkoopt op dit moment ook als eerste en enige in de
autoindustrie hybride pickups: de Chevrolet Silverado Hybrid en de GMC
Sierra Hybrid. Deze leveren het gunstigste brandstofverbruik in hun
segment. De verkoop van deze pick-ups is in 2006 in de VS gestart.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai