AutoRai

GM gaat nieuwe two-mode hybride transmissie bouwen in fabriek Baltimore

(2/8/2006)
General Motors heeft aangekondigd dat ze tot 100 miljoen euro gaat investeren in het verbeteren van de GM Baltimore motoren- en transmissiefabriek in White Marsh, Maryland, voor het bouwen van de nieuwe hybride transmissie voor achterwielaandrijving. De âtwo-modeâ transmissie, die volgend jaar in productie zal gaan, is de eerste lichtgewicht geïntegreerde hybride transmissie die in de VS gebouwd wordt. Hij zal allereerst alleen gebruikt worden in GMâs grote SUVâs, de Chevrolet Tahoe en de GMC Yukon. De krachtige hybride voertuigen zullen worden geassembleerd bij de GM-fabriek in Arlington, Texas.

âOnze two-mode hybride transmissie is een sprong voorwaarts in hybridetechnologieën en een belangrijk deel van GMâs unieke strategie om een aantal verschillende hybride systemen te ontwikkelen voor een scala aan populaire voertuigen,â zegt GM Chairman en CEO Rick Wagoner. âOnze hybride-programma is een nieuwe stap in het reduceren van de impact van onze modellen op het milieu. Dit loopt parallel met onze baanbrekende vooruitgang in brandstofceltechnologie in combinatie met waterstof en met de circa 1,5 miljoen GM-voertuigen die al rijden op ethanol.

GM, BMW Group en DaimlerChrysler hebben gezamenlijk de lichtgewicht âtwo-modeâ technologie ontwikkeld en afgestemd op GMâs multi-gepatenteerde hybride-elektrische dieseltechnologie in stadsbussen. GMâs two-mode hybride zal gekoppeld worden aan Active Fuel Management⢠voor een brandstofbesparing van minstens 25 procent door:

* Opvangen van elektrische energie door regeneratieve remmen
* Uitschakeling van de motor (en dus brandstofverbruik) wanneer deze niet wordt aangewend en tijdens vertraging

* Voorzien in een totaal elektrische acceleratie en rijcapaciteit

Two-mode hybride technologie gebruikt een variabele transmissie met twee elektrische motoren en twee hybride standen. Het toevoegen van een tweede stand aan het aandrijvingssysteem brengt vele efficiencyvoordelen met zich mee en vermindert de noodzaak van bijzonder grote elektrische motoren. De tweede stand wordt voornamelijk gebruikt als het voertuig hoge snelheden bereikt, zoals op de snelweg, waardoor het brandstofverbruik optimaal is in zowel de stad als op de snelweg.

De two-mode hybride levert aandrijfkracht op maat in een efficiënte verpakking, met motoren die nog minder dan de helft zo groot zijn als die van een âsingle-modeâ systeem. Het systeem biedt enorme mogelijkheden voor GM, omdat het kan worden toegepast in een breed scala aan voertuigen in alle regioâs wereldwijd.

De two-mode hybride is er een uit een breed aanbod aan hybride voertuigen dat GM zal introduceren om klanten te voorzien van verschillende niveaus van brandstofbesparing, tegen diverse prijsniveaus en variërend van personenautoâs tot en met grote SUVâs. GM bouwt en verkoopt op dit moment ook als eerste en enige in de autoindustrie hybride pickups: de Chevrolet Silverado Hybrid en de GMC Sierra Hybrid. Deze leveren het gunstigste brandstofverbruik in hun segment. De verkoop van deze pick-ups is in 2006 in de VS gestart.

BedrijfsautoRAI.nl