AutoRai

Honda Civic Type R Concept en Legend in Genève

(2/8/2006)
Honda pakt op de aanstaande autoshow in Genève flink uit. De Civic Type R Concept combineert het opwindende uiterlijk en innerlijk van de nieuwe Civic-generatie met het krachtpakket van de vorige Type R. De Europese versie van de nieuwe Legend schittert met Super Handling All-Wheel-Drive, AudioPilot en Intelligent Night Vision. De FCX Concept laat zien hoe fraai een over een aantal jaren te introduceren Honda met brandstofcelaandrijving zal zijn. Tanken doe je dan wellicht met je eigen waterstofstation, waarvan in Genève de derde generatie staat. Kortom, allemaal innovatieve toptechniek die rechtstreeks voortkomt uit het dagelijks werken met de beroemde Honda-slogan in het achterhoofd: âThe Power of Dreamsâ.

De 76^e Internationale Autosalon van Genève is te bezoeken van donderdag 2 tot en met zondag 12 maart in het Palais des Expositions in Genève. Op werkdagen van 10.00 tot 20.00 uur en in de weekeinden van 9.00 tot 19.00 uur.

De Civic Type R is een icoon op wielen. Autoliefhebbers smullen van het forse vermogen van 147 kW (200 pk), de hoge toerentallen die het tweeliter blok mag draaien en de ijzingwekkende brul die klinkt als de VTEC-klepbediening overschakelt op het genereren van vol vermogen. Deze fraaie techniek is in Genève te bewonderen in een adembenemend mooi koetswerk: de driedeurs versie van de nieuwe Civic. De Civic Type R Concept is de voorbode van de productieversie die de Honda-fabriek in het Engelse Swindon gaat maken. De verkoopstart is gepland voor begin 2007. De overige versies met de nieuwe driedeurs carrosserie staan eind 2006 in de showrooms.

Europese versie van de nieuwe Legend
In Genève is ook het nieuwe topmodel van Honda te bewonderen: de gloednieuwe Legend. Deze beschikt over een geheel lichtmetalen 3.5 V6 24V VTEC-motor die 217 kW (295 pk) bij 6.000 toeren levert en 353 Nm bij 5.000 toeren.

De Legend blinkt mede uit dankzij Super Handling All-Wheel-Drive (SH-AWD). Deze standaard vierwielaandrijving is een aanvulling op de stabiliteitscontrole. SH-AWD verdeelt de aandrijfkrachten niet alleen over de voor- en achteras, maar met behulp van elektromagnetische koppelingen ook over het linker en rechter achterwiel. Wie een bocht uitaccelereert, zal merken dat SH-AWD meer vermogen naar het buitenste achterwiel stuurt. Bij afremmen in een bocht gaat de koppelverdeling overstuur tegen. Dankzij SH-AWD gedraagt de Legend zich zeer neutraal en beschikt hij over een uitstekende rijstabiliteit.

Andere opvallende techniek in de nieuwe Legend is AudioPilot. Deze actieve geluidsreductie gaat in de aanval op rij- en windgeluiden door via de audio-installatie een âtegengesteldâ signaal te sturen.

Hondaâs uitstekende reputatie op het gebied van voetgangersveiligheid krijgt een vervolg in de Legend, waarvan de motorkap pyrotechnisch (dat wil zeggen met ontstekingsmechanismen) in een fractie van een seconde omhoog komt zodra een voetganger, fietser of motorrijder er onverhoopt op terecht komt. De motorkap veert vervolgens weer terug en kan zo de klap iets verzachten.

De nieuwe Honda Legend is verder standaard voorzien van zacht aanvoelende lederen bekleding, houtapplicaties, tweetraps airbags voorin, zij- en gordijnairbags, een topklasse Bose audio-installatie, een spraakbediend navigatiesysteem, meedraaiende koplampen (Active Front Lighting System) en een achteruitrijcamera.

De Legend is ook voorzien van adaptieve cruise control. Een radar achter de grille meet de afstand tot een voorligger en zorgt ervoor dat de Legend niet te dichtbij komt. Als de weg vrij is, houdt de cruise control de ingestelde snelheid aan. Bij deze cruise control hoort ook het Collision Mitigation Brake System. Dit herkent een potentieel ongeval en probeert persoonlijk letsel en autoschade te beperken door de remmen in werking te stellen, elektronisch de gordelspanners te activeren en de bestuurder te waarschuwen.

FCX Concept: een visie op de volgende generatie brandstofcelautoâs Brandstofcelaandrijving wordt vaak geassocieerd met bonkige autoâs waarin aandrijftechniek en brandstofopslag veel ruimte in beslag nemen. Wat een verademing om dan de bijzonder fraaie Honda FCX Concept te zien.

Deze was voor het eerst te bewonderen tijdens de Tokyo Motor Show 2005 en beleeft in Genève zijn Europese debuut. Het is de voorbode van een nieuwe productiegeneratie van de FCX, die voor over een jaar of drie, vier in de planning staat.

De slanke, vierdeurs FCX Concept is voorzien van een plat brandstofcelplatform. Zuurstof en waterstof stromen daarin van boven naar beneden door de V Flow brandstofcellen in de middentunnel. Ook zeer bijzonder is dat de FCX Concept in de vrieskou net zo gemakkelijk start als een moderne auto met benzinemotor.

De brandstofcellen in de FCX Concept leveren 100 kW. Dit vermogen gaat naar een 80 kW elektromotor voorin en twee 25 kW exemplaren in de achterwielen. Dankzij een nieuw absorberend materiaal kan vijf kilo waterstof in de tank, voldoende voor een actieradius van 560 kilometer.

Andere innovaties in de FCX Concept zijn sensoren en cameraâs die de bestuurder herkennen, een instrumentenpaneel dat snelheidsafhankelijk 45 graden omhoog of omlaag beweegt en zodoende bijdraagt aan een veilig of ontspannen gevoel plus een handsfree bedieningssysteem dat functies in werking stelt op het moment dat de ogen van de bestuurder erop gericht zijn.

Home Energy Station III: waterstof voor auto en huis Om te voorkomen dat straks wel de techniek beschikbaar is, maar nog niet de infrastructuur, werkt Honda ook hard aan de brandstoflevering voor autoâs die waterstof moeten gaan tanken. Daarbij lijkt het Honda handig als die waterstofvoorziening multifunctioneel is en bijvoorbeeld ook binnenshuis van pas komt. Het Home Energy Station III levert waterstof voor in de auto en stroom, warmte en water voor in huis.

HES III gebruikt aardgas om waterstof te maken. Brandstofcellen wekken met die waterstof stroom op. Met de warmte die vrijkomt tijdens het maken van warm water, wordt het huis gestookt. HES III zorgt voor zoân 40% minder CO -uitstoot en kan, afhankelijk per land, wel de helft schelen in de kosten voor stroom, gas en autobrandstof.

Twee geavanceerde Honda Advanced Technology Simulators Op de Honda-stand in Genève kan iedereen zelf de voordelen van nieuwe Honda-technologie ondervinden met behulp van de Advanced Technology Simulators.

Eén bootst de innovaties uit de nieuwe Legend na, zoals SH-AWD, Intelligent Night Vision en de elektronische gordelspanners. In de andere staat rijveiligheid in het algemeen centraal.

Honda Formule 1, toen en nu
Ter gelegenheid van Hondaâs terugkeer met een eigen raceteam in de Formule 1 zijn drie 100% Honda F1-autoâs te bewonderen. Behalve de 2006-auto zijn dat de Honda RA271 uit 1965 en de RA272 uit 1966.

BedrijfsautoRAI.nl