Honda Civic Type R Concept en Legend in Genève
(2/8/2006)
Honda pakt op de aanstaande autoshow in Genève flink uit. De Civic
Type R Concept combineert het opwindende uiterlijk en innerlijk van de
nieuwe Civic-generatie met het krachtpakket van de vorige Type R. De
Europese versie van de nieuwe Legend schittert met Super Handling
All-Wheel-Drive, AudioPilot en Intelligent Night Vision.
De FCX Concept laat zien hoe fraai een over een aantal jaren te
introduceren Honda met brandstofcelaandrijving zal zijn. Tanken doe je
dan wellicht met je eigen waterstofstation, waarvan in Genève de
derde generatie staat. Kortom, allemaal innovatieve toptechniek die
rechtstreeks voortkomt uit het dagelijks werken met de beroemde
Honda-slogan in het achterhoofd: âThe Power of Dreamsâ.
De 76^e Internationale Autosalon van Genève is te bezoeken van
donderdag 2 tot en met zondag 12 maart in het Palais des Expositions
in Genève. Op werkdagen van 10.00 tot 20.00 uur en in de weekeinden
van 9.00 tot 19.00 uur.
De Civic Type R is een icoon op wielen. Autoliefhebbers smullen van
het forse vermogen van 147 kW (200 pk), de hoge toerentallen die het
tweeliter blok mag draaien en de ijzingwekkende brul die klinkt als de
VTEC-klepbediening overschakelt op het genereren van vol vermogen.
Deze fraaie techniek is in Genève te bewonderen in een adembenemend
mooi koetswerk: de driedeurs versie van de nieuwe Civic. De Civic Type
R Concept is de voorbode van de productieversie die de Honda-fabriek
in het Engelse Swindon gaat maken. De verkoopstart is gepland voor
begin 2007. De overige versies met de nieuwe driedeurs carrosserie
staan eind 2006 in de showrooms.
Europese versie van de nieuwe Legend
In Genève is ook het nieuwe topmodel van Honda te bewonderen: de
gloednieuwe Legend. Deze beschikt over een geheel lichtmetalen 3.5 V6
24V VTEC-motor die 217 kW (295 pk) bij 6.000 toeren levert en 353 Nm
bij 5.000 toeren.
De Legend blinkt mede uit dankzij Super Handling All-Wheel-Drive
(SH-AWD). Deze standaard vierwielaandrijving is een aanvulling op de
stabiliteitscontrole. SH-AWD verdeelt de aandrijfkrachten niet alleen
over de voor- en achteras, maar met behulp van elektromagnetische
koppelingen ook over het linker en rechter achterwiel. Wie een bocht
uitaccelereert, zal merken dat SH-AWD meer vermogen naar het buitenste
achterwiel stuurt. Bij afremmen in een bocht gaat de koppelverdeling
overstuur tegen. Dankzij SH-AWD gedraagt de Legend zich zeer neutraal
en beschikt hij over een uitstekende rijstabiliteit.
Andere opvallende techniek in de nieuwe Legend is AudioPilot. Deze
actieve geluidsreductie gaat in de aanval op rij- en windgeluiden door
via de audio-installatie een âtegengesteldâ signaal te sturen.
Hondaâs uitstekende reputatie op het gebied van voetgangersveiligheid
krijgt een vervolg in de Legend, waarvan de motorkap pyrotechnisch
(dat wil zeggen met ontstekingsmechanismen) in een fractie van een
seconde omhoog komt zodra een voetganger, fietser of motorrijder er
onverhoopt op terecht komt. De motorkap veert vervolgens weer terug en
kan zo de klap iets verzachten.
De nieuwe Honda Legend is verder standaard voorzien van zacht
aanvoelende lederen bekleding, houtapplicaties, tweetraps airbags
voorin, zij- en gordijnairbags, een topklasse Bose audio-installatie,
een spraakbediend navigatiesysteem, meedraaiende koplampen (Active
Front Lighting System) en een achteruitrijcamera.
De Legend is ook voorzien van adaptieve cruise control. Een radar
achter de grille meet de afstand tot een voorligger en zorgt ervoor
dat de Legend niet te dichtbij komt. Als de weg vrij is, houdt de
cruise control de ingestelde snelheid aan. Bij deze cruise control
hoort ook het Collision Mitigation Brake System. Dit herkent een
potentieel ongeval en probeert persoonlijk letsel en autoschade te
beperken door de remmen in werking te stellen, elektronisch de
gordelspanners te activeren en de bestuurder te waarschuwen.
FCX Concept: een visie op de volgende generatie brandstofcelautoâs
Brandstofcelaandrijving wordt vaak geassocieerd met bonkige autoâs
waarin aandrijftechniek en brandstofopslag veel ruimte in beslag
nemen. Wat een verademing om dan de bijzonder fraaie Honda FCX Concept
te zien.
Deze was voor het eerst te bewonderen tijdens de Tokyo Motor Show 2005
en beleeft in Genève zijn Europese debuut. Het is de voorbode van een
nieuwe productiegeneratie van de FCX, die voor over een jaar of drie,
vier in de planning staat.
De slanke, vierdeurs FCX Concept is voorzien van een plat
brandstofcelplatform. Zuurstof en waterstof stromen daarin van boven
naar beneden door de V Flow brandstofcellen in de middentunnel. Ook
zeer bijzonder is dat de FCX Concept in de vrieskou net zo gemakkelijk
start als een moderne auto met benzinemotor.
De brandstofcellen in de FCX Concept leveren 100 kW. Dit vermogen gaat
naar een 80 kW elektromotor voorin en twee 25 kW exemplaren in de
achterwielen. Dankzij een nieuw absorberend materiaal kan vijf kilo
waterstof in de tank, voldoende voor een actieradius van 560
kilometer.
Andere innovaties in de FCX Concept zijn sensoren en cameraâs die de
bestuurder herkennen, een instrumentenpaneel dat snelheidsafhankelijk
45 graden omhoog of omlaag beweegt en zodoende bijdraagt aan een
veilig of ontspannen gevoel plus een handsfree bedieningssysteem dat
functies in werking stelt op het moment dat de ogen van de bestuurder
erop gericht zijn.
Home Energy Station III: waterstof voor auto en huis
Om te voorkomen dat straks wel de techniek beschikbaar is, maar nog
niet de infrastructuur, werkt Honda ook hard aan de brandstoflevering
voor autoâs die waterstof moeten gaan tanken. Daarbij lijkt het Honda
handig als die waterstofvoorziening multifunctioneel is en
bijvoorbeeld ook binnenshuis van pas komt. Het Home Energy Station III
levert waterstof voor in de auto en stroom, warmte en water voor in
huis.
HES III gebruikt aardgas om waterstof te maken. Brandstofcellen wekken
met die waterstof stroom op. Met de warmte die vrijkomt tijdens het
maken van warm water, wordt het huis gestookt. HES III zorgt voor zoân
40% minder CO -uitstoot en kan, afhankelijk per land, wel de helft
schelen in de kosten voor stroom, gas en autobrandstof.
Twee geavanceerde Honda Advanced Technology Simulators
Op de Honda-stand in Genève kan iedereen zelf de voordelen van nieuwe
Honda-technologie ondervinden met behulp van de Advanced Technology
Simulators.
Eén bootst de innovaties uit de nieuwe Legend na, zoals SH-AWD,
Intelligent Night Vision en de elektronische gordelspanners. In de
andere staat rijveiligheid in het algemeen centraal.
Honda Formule 1, toen en nu
Ter gelegenheid van Hondaâs terugkeer met een eigen raceteam in de
Formule 1 zijn drie 100% Honda F1-autoâs te bewonderen. Behalve de
2006-auto zijn dat de Honda RA271 uit 1965 en de RA272 uit 1966.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai