Provincie Groningen

Groningen Verbetering van de acute zorg in de provincie Groningen 7 februari 2006

De spoedeisende zorg buiten kantooruren en de toegang voor patiënten tot deze zorg in de provincie Groningen kan beter worden georganiseerd. Nu weten mensen soms niet waar ze heen moeten bellen of naar toe kunnen gaan, als ze buiten kantooruren medische zorg nodig hebben. Het zou beter zijn om één loket voor spoedeisende hulp te hebben, in de vorm van één telefoonnummer en één duidelijke spoedpost op een aantal plaatsen in de provincie.

Het telefonisch loket is dan - naast het alarmnummer 112 - hét telefoonnummer waar men terecht kan voor alle medische hulp buiten kantooruren. Een andere verbetering in de acute zorg zit hem in goede onderlinge afspraken tussen zorgverleners over het doorverwijzen naar elkaar.

Dit alles staat in het plan 'verbetering van de acute zorg in de provincie Groningen'. Alle organisaties die hier een rol in spelen, bijvoorbeeld huisartsen, specialisten, ziekenhuizen, ambulancevervoer, thuiszorg, apotheken en de zorgverzekeraar, staan achter dit uitgangspunt.

De komende tijd wordt het plan uitgewerkt tot concrete voorstellen. De verschillende zorgverleners hebben op initiatief van de provincie gezamenlijk het projectplan opgesteld, en gaan ook samen aan de slag met de uitwerking ervan. Dit alles om te bereiken dat de inwoners van de provincie Groningen weten waar ze terecht kunnen, en er zeker van kunnen zijn dat ze zo snel mogelijk bij de juiste zorg terecht komen.

8 februari 2006