Groningen
Verbetering van de acute zorg in de provincie Groningen
7 februari 2006
De spoedeisende zorg buiten kantooruren en de toegang voor patiënten
tot deze zorg in de provincie Groningen kan beter worden
georganiseerd. Nu weten mensen soms niet waar ze heen moeten bellen of
naar toe kunnen gaan, als ze buiten kantooruren medische zorg nodig
hebben. Het zou beter zijn om één loket voor spoedeisende hulp te
hebben, in de vorm van één telefoonnummer en één duidelijke spoedpost
op een aantal plaatsen in de provincie.
Het telefonisch loket is dan - naast het alarmnummer 112 - hét
telefoonnummer waar men terecht kan voor alle medische hulp buiten
kantooruren. Een andere verbetering in de acute zorg zit hem in goede
onderlinge afspraken tussen zorgverleners over het doorverwijzen naar
elkaar.
Dit alles staat in het plan 'verbetering van de acute zorg in de
provincie Groningen'. Alle organisaties die hier een rol in spelen,
bijvoorbeeld huisartsen, specialisten, ziekenhuizen, ambulancevervoer,
thuiszorg, apotheken en de zorgverzekeraar, staan achter dit
uitgangspunt.
De komende tijd wordt het plan uitgewerkt tot concrete voorstellen. De
verschillende zorgverleners hebben op initiatief van de provincie
gezamenlijk het projectplan opgesteld, en gaan ook samen aan de slag
met de uitwerking ervan. Dit alles om te bereiken dat de inwoners van
de provincie Groningen weten waar ze terecht kunnen, en er zeker van
kunnen zijn dat ze zo snel mogelijk bij de juiste zorg terecht komen.
8 februari 2006
Provincie Groningen