Raad van State
Lunchpauzeconcert
Al vijftien jaar organiseert de Raad van State op de tweede en vierde
woensdag van de maand gratis lunchpauze-concerten voor het publiek van
Den Haag en omstreken. De lunchpauze-concerten beginnen om 12.45 uur
precies en eindigen om 13.15 uur.
Ingang Gotische zaal: Paleisstraat 1 (tegenover Paleis Noordeinde). De
toegang is gratis.
De concerten staan onder leiding van de organist bij de Raad van
State, dr. Gert Oost. Uitvoerenden zijn behalve Oost, jonge
organisten, leerlingen van verschillende conservatoria in Nederland.
Gert Oost(orgel)
"Mozart in Den Haag"
Programma Lunchpauzeconcert
Johann Andrea Colizzi (1742-1808)
- Concert in Bes gr.t.
Allegro
Adagio
Presto
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
- Sieben Variationen über das holländische Lied Willem van Nassau (KV
25)
Albertus Groneman (1710-1778)
- Sonata in e kl.t.
Andante
Largo
Allegro
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
- Tirolerlied mit Variationen Wenn ich in der Früh auf steh
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
- Symfonie in Bes gr.t. KV 22
Allegro
Andante
Allegro
Toelichting:
Mozart - het is langzamerhand voldoende bekend - arriveerde tijdens
zijn reis als wonderkind door Europa eind september 1765 in Den Haag,
oud acht jaar en acht maanden. Zijn verblijf duurde door ziekte van
zus Nannerl, en later van Wolfgang zelf, langer dan gepland. Gelukkig
wist de hofarts Thomas Schwenke beiden weer op de been te krijgen,
maar toen was het inmiddels wel eind januari 1766. Door deze
omstandigheden maakte de familie Mozart ook de
inhuldigingsplechtigheid van stadhouder Willem V mee die op 8 maart
1766 achttien jaar werd, oud genoeg om zijn ambt te aanvaarden. De
band met het Haagse hof blijkt uit Mozarts composities die hij hier
schreef, o.a. variaties op het lied Laat ons juichen, Batavieren van
hofcomponist Christian Ernst Graf en op de melodie van Willem van
Nassau, de toen gangbare melodie van het Wilhelmus(waarop hij ook een
orkestfuga schreef) en tenslotte een Concertaria en 6 Vioolsonates,
opgedragen aan prinses Carolina, de zus van Willem V.
Het pauzeconcert plaatst de jonge Mozart tussen enkele musici die hij
in Den Haag ontmoette. Albertus Groneman was de organist van de Grote
of St. Jacobskerk, Johann A. Colizzi was de muziekleraar van Willem V.
De duur van het programma laat niet toe ook nog werk van
hofkapelmeester Graf(f) en van Johann August Just, die enige jaren
later aan het hof kwam als muziekleraar van prinses Wilhelmina te
laten horen. Al deze Haagse musici kwamen oorspronkelijk uit
Duitsland: Groneman(n), inmiddels op leeftijd, verwijst meer naar de
lutherse Duitse traditie, Colizzi met zijn Boheemse achtergrond meer
naar de katholieke; hij staat dus veel dichter bij de stijl van
Mozart. Er is zelfs opvallend veel stijlovereenkomst te horen in zijn
Concerto in Bes en Mozarts prille Haagse Symfonie in dezelfde
toonsoort. Het blijft natuurlijk onbegrijpelijk dat een kind van acht
jaar zon werk kan schrijven. Evenals de Wilhelmusvariaties is het een
volkomen gave compositie, uiteraard zonder de diepgang van de late
werken die u twee weken geleden hoorde.
Ik kondigde u toen aan vandaag de reeks variaties te zullen spelen op
een jodelliedje uit Tirol, teruggevonden op de cilinder van een
Nederlands salondraaiorgeltje uit 1819. De cilinder vindt u op het
programma afgebeeld. In 1980 ontcijferde ik het werk door de rol
millimeter voor millimeter uit te tekenen en speelde vervolgens het
werk op een bijeenkomst van de Nederlandse Mozart Vereniging. De Hoge
Raad van dit college was diep geschokt. Het kón geen Mozart zijn, ik
viel voor goed in ongenade (achteraf is gebleken dat het ook geen
Mozart was, zijn tijdgenoot Adalbert Gyrowetz blijkt het frivole
nummer op zijn geweten te hebben). Een wel heel curieuze Mozart in
Nederland dus.
Datum: woensdag 8 februari 2006