Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Nieuwegein, 7 februari 2006

Nieuwe aandeelhouders geven actieve steun aan
groeiambities en zelfstandige positionering

AM versterkt positie als integrale gebiedsontwikkelaar

AM zal de komende jaren sterk groeien en zich nog nadrukkelijker op de kaart zetten als gebiedsgerichte ontwikkelaar van woonomgevingen, stedelijke centra, kantoren(parken) en winkelcentra in Nederland. Bij het waarmaken van deze groeiambities krijgt zij de actieve steun van haar nieuwe grootaandeelhouders.

Nu de splitsing en de verkoop van de kernactiviteiten van het voormalige AM NV een feit zijn, alsmede de beëindiging van de notering aan Euronext Amsterdam, begint een nieuwe fase in de ontwikkeling van AM. Met behoud van de naam AM en de zelfstandige identiteit streeft de onderneming zowel verdieping als verbreding van haar activiteiten na. AM zal de komende jaren verder uitgroeien tot een full service gebiedsontwikkelaar.

Voortgaande groei in woningontwikkeling
AM is thans de op één na grootste aanbieder van nieuwbouwwoningen in Nederland. In 2005 verkocht zij ruim 5.600 woningen. AM verwacht haar positie op de woningmarkt de komende jaren verder te versterken. Dit mede dankzij haar conceptuele benadering, waarin zij een gefundeerde visie op de kansen van locaties combineert met het actief betrekken van de woonconsument bij het vorm en inhoud geven aan de toekomstige woning en woonomgeving.

Versterking in gebiedsontwikkeling en commercieel vastgoed Daarnaast zal AM in toenemende mate actief zijn als integrale gebiedsontwikkelaar. Op dit vlak boekte AM recent successen bij complexe prijsvragen zoals Bergse Haven (Bergen op Zoom), Perkpolder en Waterweg Centrum-West / Kaap de Goede Hoek (Hoek van Holland). Als gebiedsontwikkelaar zal AM naast woonomgevingen steeds meer centrumgebieden, kantoren, winkelcentra en bedrijventerreinen (her)ontwikkelen. Daartoe zal de expertise op het vlak van commercieel vastgoed en conceptuele kracht worden versterkt.

De grootaandeelhouders van AM ­ Koninklijke BAM Groep en ING ­ onderschrijven deze groeistrategie en zullen deze actief ondersteunen. Ten aanzien van de bouwproductie zal AM zowel met werkmaatschappijen van BAM als met derden blijven samenwerken.

Organisatie
De organisatorische setting van de onderneming blijft voor het overige ongewijzigd. AM is een creatieve kennisorganisatie met circa 275 hoogopgeleide professionals. De onderneming blijft actief via de zeven regionale vestigingen van AM - in Amsterdam, Rotterdam, Zoetermeer, Nieuwegein, Zwolle, Eindhoven en Terneuzen (de laatste onder de naam Projectontwikkeling Zeeland) ­ en het hoofdkantoor in Nieuwegein. Hier is de centrale expertise voor onder meer grondbedrijfsactiviteiten en commercieel vastgoed gebundeld. De hoofddirectie van AM wordt gevormd door P.G.A. (Peter) Noordanus, P.S.M. (Peter) Ruigrok, R.D.L. (Rein) van Steeg en W. (Wito) Kuyvenhoven.

Profiel AM
AM is actief in de gebiedsgerichte ontwikkeling van woonomgevingen, stedelijke centra, kantoren(parken) en winkelcentra. Zij doet dit in nauwe samenwerking met consumenten en zakelijke partners. AM geeft vorm en inhoud aan woon-, werk- en winkelomgevingen vanuit het perspectief van de woonconsument en de gebruiker, die zij actief bij de planvorming betrekt. Tevens fungeert AM, dankzij een heldere visie op de kansen van locaties, als partner voor onder meer overheden, institutionele beleggers en woningcorporaties voor de duurzame inrichting van ons land. De projecten van AM zijn dan ook toegesneden op de leefstijlen van de consument en respecteren en versterken de lokale cultuur. Deze hebben ruime erkenning verworven, mede getuige prestigieuze prijzen voor onder meer Regenboog Park, Tilburg (ULI Award), Huijgensgracht en Vogelweide/Ypenburg, Den Haag (Nieuwe Stad Prijs) en het kantoorgebouw Forum, Amsterdam (Mipim Award en FGH Vastgoedprijs).

Noot voor de redactie,