ersbericht
---
Datum
Verwachting voor 2006 toont
7 februari 2006
toegenomen vertrouwen Nummer
Dividend 2005 29% omhoog 005p
KERNCIJFERS KPN-GROEP
4e kw 2005 4e kw 2004 IFRS, in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven 2005 2004
3.166 3.008 Bedrijfsopbrengsten 11.936 11.819
695 629 Bedrijfsresultaat 2.348 2.645
608 578 Resultaat na belastingen 1.454 1.757
0,29 0,24 Winst per aandeel (in euro) 0,66 0,72
969 1.081 Kasstroom uit operationele activiteiten 3.833 3.957
469 510 Investeringen (in MVA en software) 1.394 1.668
500 571 Vrije kasstroom 2.439 2.289
695 629 Bedrijfsresultaat 2.348 2.645
624 562 Afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen 2.376 2.190
1.319 1.192 EBITDA 4.724 4.835
4 kwartaal: in lijn met verwachtingen
e
Telfort draagt voor het eerst bij aan omzet en Ebitda.
Gerapporteerde resultaten positief door de regeling met NTT DoCoMo en
gunstige belasting- en pensioeneffecten.
Versnelling van verlies aan lijnen van invloed op consumenten segment Vast
Geheel 2005: verbeterde verwachtingen op alle punten ingelost
Vrije kasstroom toegenomen tot EUR 2,4 miljard ( 6,6% omhoog)
Bedrijfsopbrengsten 1,0% gestegen naar EUR 11,9 miljard, -0,3% lager
conform de verwachting
EBITDA 2,3% lager; 4,0% lager conform bij verwachtingen gehanteerde
definitie
Investeringen bedroegen EUR 1.394 miljoen
Geheel 2005: uitvoering van strategie goed op koers
Aandeel van ISP's van KPN met 6,4 procentpunten gestegen naar 36,1%
Lancering VoIP; uitrol in hoge versnelling vanaf januari 2006
Televisieaanbod uitgebreid
Aandeel in traditionele consumenten spraakmarkt drie kwartalen op rij
gestegen
Doelstelling fte-reductie overtroffen, doelstelling kostenbesparingen gehaald
Visie op All IP vertaald in bedrijfsplan 20062010
Groeistrategie voor Mobiel leidt tot winstgevende groei
Acquisitie Telfort versterkt business profiel.
Geheel 2005: aantrekkelijk aandeelhoudersrendement
EUR 2,6 miljard aan kasmiddelen is geretourneerd aan de aandeelhouders in
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
de vorm van dividend en de terugkoop van eigen aandelen
Voorgesteld slotdividend 2005 bedraagt 32 cent, dit brengt het totale dividend
over 2005 op 45 cent, een stijging van 29% ten opzichte van vorig jaar
Toelichting van Ad Scheepbouwer, CEO van KPN: We hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt in 2005. We zijn verheugd over de
resultaten van de strategische aanpassingen die we een jaar eerder bij KPN Mobile
The Netherlands hebben doorgevoerd. Bij Vast hebben we begin vorig jaar een
nieuwe strategie bekendgemaakt. Vanaf dat moment hebben we de blik gericht
op de uitvoering ervan. Op alle terreinen is er resultaat geboekt en we zijn nu veel
beter voorbereid op de verder toegenomen concurrentie. Alle ogen zijn nu gericht
op het VoIP-strijdperk. We zijn er klaar voor. Bij E-Plus hebben we midden vorig
jaar de tactiek radicaal gewijzigd. De resultaten hebben tot dusver ons gesterkt in
het vertrouwen van we de Duitse consument kunnen overhalen voor E-Plus te
kiezen. Ondanks snelle reacties van alle concurrenten zijn we ervan overtuigd dat
we onze ambitieuze doelstellingen kunnen waarmaken. Onze verwachtingen voor
2006 tonen het toegenomen zelfvertrouwen. We hebben vandaag een wijziging in
onze financieringsstructuur bekendgemaakt omdat de snelle verandering in de
telecomsector eist dat we onze flexibiliteit maximaliseren. Dit maakt ons mogelijk
om ons vanaf heden te committeren dat wij, in vergelijking met onze
concurrenten, hoge uitkeringen aan onze aandeelhouders in de komende jaren
kunnen voortzetten.
Dividend In lijn met de dividend politiek van KPN voor de middellange termijn volgens
welke KPN de intentie heeft een dividend uit te keren tussen de 35% en 50% van
de jaarlijkse vrije kasstroom, zal KPN, gelet op de solide kasstroomontwikkeling in
2005, voor dat jaar een dividend voorstellen van EUR 0,45 per aandeel.
Gelet op het interim dividend van EUR 0,13 dat in augustus 2005 werd betaald,
komt het voorgestelde slotdividend voor 2005 uit op EUR 0,32 per aandeel.Het
voorgestelde dividend zal op 11 april 2006 aan de Algemene Vergadering van
Aandeelhouders ter goedkeuring worden voorgelegd.
Outlook 2006 Verwachtingen1 20052 Outlook 2006 per 7 februari 2006
Bedrijfsopbrengsten EUR 11.826 mln Laag enkelcijferige stijging
EBITDA EUR 4.623 mln Stabiel
CAPEX EUR 1.394 mln EUR 1.6 - 1.8 miljard
Vrije kasstroom EUR 2.439 mln > EUR 2 miljard
KPN bevestigt de verwachting van vorig jaar inzake de vrije kasstroom van
tenminste EUR 2 miljard voor de jaren 2006 en 2007 (2007 exclusief belastingen).
Wij verwachten belasting te gaan betalen in de loop van 2007. Ook zullen de
afschrijvingen van materiële vaste activa verder dalen, terwijl de afschrijvingen op
immateriële vaste activa3 gelijk zullen blijven op een niveau van ongeveer EUR 500
miljoen.
1 Voor de definities van de grootheden, zie Appendix G.
2 Voor een uitgebreide uitleg van de 2005 cijfers (inclusief de niet meegenomen posten voor verwachtingsdoeleinden), zie
Appendix G
3 Uitgezonderd eventuele bijzondere waardeverminderingen en eventuele effecten van een verder netwerkintegratie met Telfort
7 februari 2006 Pagina 1
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
Herdefiniëren van De Raad van Bestuur gaat ervan uit dat verdere optimalisering van KPN's
financiële beleid financieringsstructuur in het belang is van KPN en van zijn aandeelhouders. De
beslissing is genomen op grond van KPN's ervaringen met het bestaande
financieringsraamwerk, de huidige en te verwachte omzetten, de totale
ontwikkelingen in de Europese telecommunicatiesector en de visie van
kredietbeoordelaars op KPN. Het geherdefinieerde financieringsraamwerk zorgt
ervoor dat KPN kan doorgaan met zijn attractieve dividendbeleid, de
aandeelhouderswaarde maximeren en de flexibiliteit behoudt voor verdere groei
en het doen van investeringen.
KPN zal ervoor zorgen dat de nettoschuld/EBITDA verhouding tussen 2 en 2.5 blijft.
Verder streeft KPN ernaar een minimumkredietwaardering van Baa2 (Moody's)
and BBB (S&P) te behouden. Deze parameters vervangen de eerdere criteria van
een nettoschuld/EBITDA-ratio van maximaal 2 en EBITDA/rente-ratio van minimaal
zes.
EUR 1 mrd terugkoop eigen KPN herbevestigt dat het geen kasmiddelen ongebruikt wil laten. Daarom, binnen
aandelen het kader van het nieuwe financieringsraamwerk, gaat KPN vanaf vandaag over tot
een verdere aankoop van EUR1 miljard eigen aandelen, uit te voeren in 2006 en
volgend op de voorfinanciering van geplande schuldreducties (in april and juli);
echter alleen tegen een prijs die de waarde voor de zittende aandeelhouders
vergroot.
Dividend over 2006 en 2007 KPN streeft er ook naar het totaalbedrag aan uitgekeerd dividend over de
boekjaren 2006 en 2007 op zijn minst gelijk te doen zijn aan het totaal uitgekeerde
dividend over het boekjaar 2005 (EUR 950 miljoen).
7 februari 2006 Pagina 2
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
KERNCIJFERS DIVISIES DIVISIE VAST
4e kw 2005 4e kw 2004 IFRS, in miljoenen euro 2005 2004
1.734 1.814 Bedrijfsopbrengsten 6.883 7.249
589 620 - Consumer 2.384 2.441
669 724 - Business 2.653 2.949
1.256 1.308 - Wholesale & Operations 4.985 5.256
-780 -838 - Overig (incl. intercompany-omzet) -3.139 -3.397
1.391 1.343 Bedrijfslasten 5.367 5.440
311 307 Waarvan: afschrijvingen en bijzondere 1.276 1.309
waardeveranderingen
343 471 Bedrijfsresultaat 1.516 1.809
69 95 - Consumer 338 377
46 91 - Business 281 382
230 277 - Wholesale & Operations 881 1.041
-2 8 - Overig 16 9
De bedrijfsopbrengsten zijn in het vierde kwartaal met 4,4% gedaald; over
heel 2005 met 5,0% (daarvan is 2,7% het gevolg van MTA-tariefverlagingen van
EUR 195 miljoen).
Hoewel het segment Consumer een significante groei van de opbrengsten uit
niet-traditionele diensten kon noteren, werd het verlies van opbrengsten uit
de traditionele spraakdiensten nog niet volledig goedgemaakt. De
bedrijfsopbrengsten zijn in het vierde kwartaal 5,0% gedaald, en 2,3% voor het
gehele jaar (waarvan 1,1% als gevolg van MTA-tariefverlagingen van EUR 27
miljoen)
Het segment Business kreeg te maken met een vergoeding aan concurrenten
en een door OPTA opgelegde boete voor een totaal bedrag van EUR 35
miljoen.
KERNCIJFERS DIVISIES DIVISIE MOBIEL
4e kw 2005 4e kw 2004 IFRS, in miljoenen euro 2005 2004
1.680 1.374 Bedrijfsopbrengsten 5.857 5.264
736 570 - KPN Mobile The Netherlands 2.483 2.271
755 703 - E-Plus 2.822 2.608
149 114 - BASE 548 428
40 -13 - Overig (incl. intercompany-omzet) 4 -43
1.408 1.178 Bedrijfslasten 5.100 4.383
311 246 Waarvan: afschrijvingen en bijzondere 1.078 828
waardeveranderingen
272 196 Bedrijfsresultaat 757 881
160 156 - KPN Mobile The Netherlands 648 729
40 13 - E-Plus -5 161
24 29 - BASE 85 5
48 -2 - Overig 29 -14
- De bedrijfsopbrengsten stegen in het vierde kwartaal met 22,3% (daarvan
was 9,2% toe te schrijven aan Telfort en 8,0% aan de overeenkomst met
7 februari 2006 Pagina 3
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
NTT DoCoMo). De inkomsten uit dienstverlening stegen met 17,3%, maar
met 7,6% als Telfort niet zou worden meegeteld.
- De bedrijfsopbrengsten in Nederland stegen met 29,1% (waarvan 22,1%
als gevolg van de consolidatie van Telfort en 2,2% als gevolg van de 13
miljoen inkomsten uit de NTT DoCoMo overeenkomst). De inkomsten uit
dienstverlening gingen 6,6% omhoog als Telfort niet wordt meegeteld.
- De bedrijfsopbrengsten van E-Plus stegen in het vierde kwartaal met 7,4%
(5,4% daarvan als gevolg van de 38 miljoen uit de NTT DoCoMo
overeenkomst). De inkomsten uit dienstverlening stegen met 4,3%.
- Als gevolg van het afschrijven van de 3G licentie is het bedrijfsresultaat
van E-Plus negatief voor het gehele jaar, maar positief in zowel het derde
als het vierde kwartaal.
- BASE zet zijn succesvolle groeitraject door met een stijging van het
bedrijfsresultaat van 30,7% in het vierde kwartaal (28,0% over het hele
jaar). De inkomsten uit dienstverlening gingen 30,4% omhoog.
- De post overig omvat in het vierde kwartaal EUR 59 miljoen aan
inkomsten als gevolg van de overeenkomst met NTT DoCoMo.
7 februari 2006 Pagina 4
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
FINANCIEEL OVERZICHT VIERDE KWARTAAL 2005
De bedrijfsopbrengsten van de groep zijn in het vierde kwartaal 5,3% gestegen
met EUR 158 miljoen.
Sterke toename De sterke toename in het vierde kwartaal van de bedrijfsopbrengsten bij de
bedrijfsopbrengsten divisie divisie Mobiel (EUR 306 miljoen of 22,3%) werd veroorzaakt door verbeterde
Mobiel ... prestaties van alle drie de operators. Deze stijging omvat de resultaten van Telfort
(geconsolideerd vanaf 4 oktober 2005) en een positief effect van EUR 110 miljoen
met betrekking tot een verrekeningsovereenkomst tussen KPN en NTT DoCoMo.
Onder de overeenkomst heeft KPN het belang van 2,16% van NTT DoCoMo in
KPN Mobile overgenomen voor een nettobedrag van EUR 5 miljoen, terwijl KPN
akkoord ging met het toestaan van gebruik door O2 in Duitsland van bepaalde
NTT DoCoMo-technologie, een recht dat voorheen exclusief aan KPN was
voorbehouden.
... maakte de daling bij de De sterk gestegen mobiele bedrijfsopbrengsten hebben de afname van 4,4% van
divisie Vast meer dan goed de bedrijfsopbrengsten bij de divisie Vast meer dan goedgemaakt.
Ruim de helft van deze afname (2,8%) werd veroorzaakt door de MTA-
tariefverlagingen die zijn opgelegd door de toezichthouder (op 1 december 2005
werd de derde verlaging van 12% van kracht). De resterende afname hangt
samen met de versnelde verschuiving van traditionele spraakdiensten naar ADSL
en IP-platforms en de hevige concurrentie op de markt, inclusief de mobiele
operators en kabelbedrijven die VoIP aanbieden. Hoewel de opbrengsten uit
producten en diensten op basis van nieuwe technologieën gestaag stijgen, worden
hiermee de lagere opbrengsten uit traditionele diensten nog niet volledig
gecompenseerd.
Vergeleken met vorig jaar noteerden alle segmenten in de divisie Vast lagere
bedrijfsopbrengsten. Hoewel de niet-traditionele diensten een significante
opbrengstengroei van ongeveer 25% lieten zien, zijn de bedrijfsopbrengsten van
het segment Consumer 2,3% (EUR 57 miljoen) gedaald. Ofschoon de
bedrijfsopbrengsten nog steeds 10,0% lager liggen dan vorig jaar, liet het segment
Business een verbetering zien ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De
opbrengsten van het segment Wholesale & Operations zijn met 5,2% (EUR 271
miljoen) afgenomen. Meer dan de helft hiervan (EUR 139 miljoen) houdt verband
met MTA-tariefverlagingen. De rest kan met name worden toegeschreven aan
lagere interne opbrengsten uit traditionele diensten, die deels worden
gecompenseerd door nationale en internationale wholesalediensten. Externe
opbrengsten zijn vrijwel gelijk gebleven.
Hogere bedrijfslasten meer De bedrijfslasten van de groep zijn in het vierde kwartaal toegenomen met 3,9%
dan gecompenseerd door (EUR 92 miljoen), hetgeen een minder sterke stijging is dan die van de
hogere bedrijfsopbrengsten.
bedrijfsopbrengsten
Bij de divisie Vast zijn de bedrijfslasten 3,6% gestegen, voornamelijk vanwege
reorganisatievoorzieningen die werden verantwoord bij het segment Wholesale &
Operations. De divisie Mobiel liet een toename van EUR 230 miljoen zien,
voornamelijk veroorzaakt door Telfort (EUR 128 miljoen), hogere verkeerskosten in
lijn met de gestegen omzet uit dienstverlening, en hogere UMTS-
afschrijvingslasten in België (als gevolg van een terugneming van EUR 16 miljoen
in het vierde kwartaal van 2004) en Nederland (afschrijving vindt plaats sinds
november 2004).
7 februari 2006 Pagina 5
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
Bedrijfsresultaat In het laatste kwartaal van 2005 bedroeg het bedrijfsresultaat van KPN
EUR 695 miljoen (vierde kwartaal 2004: EUR 629 miljoen), een toename van 10,5%
ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. Dit is het gevolg van het feit dat
het hogere bedrijfsresultaat van de divisie Mobiel en Overige activiteiten het
lagere bedrijfsresultaat van de divisie Vast meer dan compenseerde.
Financieringslasten netto De nettofinancieringslasten (EUR 160 miljoen) zijn ten opzichte van dezelfde
periode van vorig jaar 18,5% ofwel EUR 25 miljoen gestegen. Als gevolg van de
toepassing van IAS 32/39 - welke richtlijn vereist dat financiële vaste activa en
passiva worden gewaardeerd op marktwaarde in plaats van tegen kostprijs -
variëren de financieringslasten gedurende de tijd, afhankelijk van de marktwaarde.
In het vierde kwartaal is een negatief effect van EUR 30 miljoen verwerkt. Dit effect
moet worden beschouwd in de context van de totale rentedragende schuld van de
groep en het gerelateerde rentebeleid.
Belastingen Evenals in 2004 rapporteerden wij in het laatste kwartaal van 2005 een
belastingbate in de winst en verliesrekening. Met name de volgende factoren
hebben daartoe bijgedragen. Vanwege de verlaging van de Nederlandse
vennootschapsbelasting met ingang van 2006 heeft KPN een bate van EUR 52
miljoen opgenomen aangezien de uitgestelde belastingen voor KPN
(nettoverplichting) afnamen. BASE's actieve belastinglatentie is met EUR 122
miljoen gestegen als gevolg van verbeterde winstverwachtingen bij BASE. In het
laatste kwartaal van 2004 dezelfde items werden opgenomen voor een bedrag
van respectievelijk EUR 179 miljoen en EUR 57 miljoen. De effectieve
belastingdruk in 2005 bedroeg 20,0% (2004: 14,6%).
In het vierde kwartaal van 2005 bereikten we overeenstemming met de Duitse
belastingautoriteiten over de verwerking van verliezen uit het verleden. De
overeenkomst heeft geresulteerd in een vermindering van de verrekenbare
verliezen en in een verhoging van afschrijvingsbasis (beide voor
vennootschapsbelastingdoeleinden).
Dit leidt tot een verder uitstel van het betalen van inkomstenbelasting. Voor
verdere details zie de verklarende notitie gepubliceerd op de Investor Relations-
pagina van de KPN website.
Kasstroom De kasstroom uit operationele activiteiten was in het vierde kwartaal van 2005
10,4% (EUR 112 miljoen) lager dan in dezelfde periode van vorig jaar. Ook de vrije
kasstroom viel in het vierde kwartaal lager uit (EUR 71 miljoen of 12,4%).
Investeringen waren in het kwartaal lager, terwijl het werkkapitaal verslechterd is.
Pensioenen De totale reguliere pensioenkosten bedroegen in 2005 EUR 174 miljoen ten
opzichte van EUR 190 miljoen in 2004. Deze daling is het gevolg van lagere
rentelasten en een hoger rendement op fondsvermogen. Als gevolg van de niewe
CAO-onderhandelingen (principeakkoord bereikt in december 2005) is een aantal
(vroeg-)pensioenregelingen gewijzigd en deels afgeschaft. Als gevolg hiervan is uit
de voorziening EUR 83 miljoen vrijgevallen in het vierde kwartaal.
Schuldpositie De brutoschuld bedroeg op 31 december 2005 EUR 10,0 miljard. De nettoschuld4
was op die datum EUR 8,9 miljard ofwel EUR 1 miljard boven het niveau van
31 december 2004 (30 september 2005: 7,9 miljard). In het vierde kwartaal heeft
KPN bijna EUR 1 miljard betaald voor de overdracht van alle aandelen Telfort. Ook
heeft KPN 60 miljoen aandelen teruggekocht van de Nederlandse Staat voor een
4 De boekwaarde van rentedragende financiële verplichtingen plus de reële waarde van financiële instrumenten gerelateerd aan
deze financiële verplichtingen minus liquide middelen.
7 februari 2006 Pagina 6
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
bedrag van EUR 508 miljoen. EUR 1,3 miljard is gebruikt voor geplande
aflossingen in oktober en november 2005.
Kaspositie De kaspositie bedroeg op 31 december 2005 EUR 1,1 miljard, inclusief een niet-
gesaldeerd bedrag van EUR 0,8 miljard door de verwerking van notional cash pools
onder IFRS (dit bedrag lag ongeveer 0,1 miljard hoger dan op 30 september 2005).
60 miljoen aandelen KPN heeft op 7 december 2005 voor een bedrag van EUR 508 miljoen 60 miljoen
teruggekocht van de aandelen teruggekocht van de Nederlandse Staat en op 16 december 2005 het
Nederlandse Staat bijzonder aandeel van EUR 0,48. Op de Algemene Vergadering van
Aandeelhouders van 11 april 2006 zal KPN middels een statutenwijziging
voorstellen het bijzonder aandeel te schrappen. Tot die tijd zal KPN het bijzonder
aandeel niet verkopen of anderszins gebruiken. KPN heeft daarnaast de intentie
alle gewone aandelen in te trekken die het van de Nederlandse Staat heeft
gekocht.
Op 6 december 2005 heeft KPN 181.039.631 gewone aandelen ingetrokken die het
sinds december 2004 had ingekocht. Hierdoor stonden ultimo 2005
2.151.360.369 aandelen5 uit.
Credit-ratings Nadat KPN in december 2005 de terugkoop van eigen aandelen bekendmaakte,
heeft Standard & Poor's de vooruitzichten bij de rating van A bijgesteld van
stabiel naar negatief. De rating van Moody's bleef onveranderd op Baa1 met
stabiele vooruitzichten.
Collectieve Arbeids In December 2005 heeft KPN een principe overeenkomst bereikt met de vakbonden
Overeenkomst (CAO) in Nederland met betrekking tot de CAO. Een van de wijzigingen heeft betrekking
op pensioenen. De belangrijkste veranderingen hebben betrekking op:
- Een stijging van de pensioengerechtigde leeftijd van 62 naar 65 jaar;
- De indexatie-ambitie van pensioenaanspraken is verlaagd van 100% naar
80%;
- Voor medewerkers geboren na 1959 is de VUT en prepensioen afgeschaft;
- Overgangsmaatregelen voor medewerkers geboren tussen 1950 en 1959.
OPERATIONEEL OVERZICHT GROEP
Reorganisatieplannen op De uitvoering van de reorganisatieplannen die in maart 2005 werden
schema aangekondigd, verloopt volgens plan. Het personeelsbestand in Nederland is met
bijna 10% (2.106 fte's) afgenomen, waarmee het streefgetal van 1.500 fte's op
jaarbasis werd overtroffen.
De reorganisatiekosten bedroegen voor het gehele jaar EUR 92 miljoen
(EUR 54 miljoen bij de divisie Vast, EUR 3 miljoen bij de divisie Mobiel en
EUR 35 miljoen bij Overige activiteiten), waarvan een bedrag van EUR 32 miljoen in
het vierde kwartaal is verantwoord.
Per 31 december 2005 bestond het personeelsbestand van KPN uit totaal
26.598 fte's (31 december 2004: 28.056 fte's). Dit is inclusief 756 fte's als gevolg van
acquisities (in het bijzonder Telfort). Van het totale aantal fte's waren 19.914 fte's
(31 december 2004: 21.265 fte's) in Nederland werkzaam.
5 Inclusief 60.000.000 van de Staat ingekochte aandelen voor 31 december 2005
7 februari 2006 Pagina 7
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
OPERATIONEEL OVERZICHT DIVISIE VAST
Algemeen De markt ontwikkelt zich zoals verwacht. Met 58% is de breedbandpenetratie in
Nederland de hoogste van Europa en de op een na hoogste ter wereld. KPN wil
alle mogelijke kansen benutten die deze ontwikkeling biedt.
De beschikbaarheid van breedbanddiensten op de massamarkt en het groeiende
Multiplay spil van KPN's aanbod aan elektronische apparatuur voor thuis- en bedrijfsnetwerken bieden KPN
strategie zowel uitdagingen als kansen om zich te positioneren als koploper tussen
innovatieve netwerkleveranciers. Aangezien klanten steeds vaker overal en altijd
toegang willen hebben tot communicatiemogelijkheden, informatie en
amusement, zullen de grenzen tussen de werelden van telefonie (vast en mobiel),
internet en bewegende beelden (zowel video als televisie) steeds meer vervagen.
Multiplay is de spil van de strategie waaronder KPN abonnees uitgebreide diensten
aanbiedt.
KPN is de mening toegedaan dat breedband de overgang naar Multiplay
onvermijdelijk maakt, zowel thuis als op het werk. Hoewel meestal wordt
aangenomen dat de uitdaging van Multiplay-oplossingen vooral ligt in de keuze
van het juiste businessmodel, inclusief back end-processen en klantenservice, heeft
KPN als incumbent operator juist een voorsprong op de concurrentie omdat het
deze nieuwe diensten kan aanbieden via een gecombineerd businessmodel en via
dezelfde breedbandverbinding. De bestaande infrastructuur, grote klantdichtheid
en schaalvoordelen stellen KPN in staat om deze uitdaging op financieel
verantwoorde wijze aan te gaan. De infrastructuur zal worden verbeterd dankzij de
nieuwste plannen van KPN op het gebied van Ethernet en IP. Deze technologieën
worden beschouwd als goedkope en universeel inzetbare alternatieven waarmee
alle diensten (spraak, beeld en gegevens) kunnen worden geleverd, zowel thuis als
op het werk.
KPN ziet als vooraanstaande breedbandoperator de enorme kansen die Multiplay
biedt, een concept dat zich kan ontwikkelen tot een continuüm van multimedia-
apparatuur met overlappende mogelijkheden en bijbehorende toepassingen.
Multiplay zal volgens KPN daadwerkelijk bestaansrecht hebben zodra spraak, beeld
en data niet langer als afzonderlijke diensten worden geleverd via één apparaat,
maar interactief kunnen worden ingezet door diensten te combineren. De
gebruiker zal dan niet langer één apparaat en netwerktoegang wensen, maar een
groot aantal toepassingen willen gebruiken voor thuis- en/of bedrijfsnetwerken.
KPN beschouwt zijn vermogen om multiservice-netwerken te ontwikkelen als een
belangrijke onderscheidende factor die het bedrijf in staat zal stellen om meer
diensten te verkopen en hoge breedbandcapaciteit te bieden. Dit alles tegen
betaalbare prijzen, met eenvoudige installatie en na verloop van tijd bediening
op afstand.
Netwerk De upgrade van het ADSL-netwerk naar ADSL2+ is in het vierde kwartaal voltooid,
waardoor de introductie van zeer snelle internetdiensten, IP TV, Delay TV en Video
on Demand over DSL mogelijk is geworden. In het vierde kwartaal is gestart met
een VDSL-project. VDSL-technologie stelt KPN in staat een bandbreedte te bieden
van 2030 MB/s, zodat klanten via deze zeer snelle internetverbinding tegelijkertijd
kunnen bellen, televisie kijken en grote databestanden downloaden.
7 februari 2006 Pagina 8
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
VoIP-markt neemt hoge SEGMENT CONSUMER
vlucht in vierde kwartaal... In het vierde kwartaal liet de verkoop van Voice over Internet Protocol-diensten
(VoIP) een duidelijke groei zien. Naar schatting had al op 31 december 2005 ruim
9% van alle breedbandklanten (zowel kabel als DSL) een abonnement op VoIP-
telefonie. Ook het aantal huishoudens dat alleen nog maar mobiele oplossingen
gebruikt blijft gestaag stijgen, met een groeitempo van één procentpunt per
kwartaal. In het vierde kwartaal van 2005 bedroeg dit aantal huishoudens 16%.
...het aantal aansluitingen De neerwaartse trend bij abonnementen op vaste aansluitingen, die al sinds het
daalt gestaag... begin van het jaar zichtbaar was, versnelde hierdoor in het vierde kwartaal (van
-5% in het derde kwartaal naar 7%). In 2005 werden de marketinginspanningen
verhoogd en is KPN momenteel de snelst groeiende VoIP-aanbieder in Nederland,
waarbij wordt geprofiteerd van een landelijke dekking.
...maar KPN's aandeel in KPN's aandeel in het aantal traditionele spraakminuten bleef stijgen (hoewel de
spraakmarkt groeit dankzij markt voor traditionele spraakdiensten kromp). In aansluiting op de trend die in
succesvolle pakketten en het tweede kwartaal is ingezet, is het aandeel van KPN in de spraakmarkt verder
bundels gestegen naar 64%.
KPN schrijft dit succes toe aan zijn belpakketten. In februari van afgelopen jaar is
gestart met de verkoop van BelPlus-pakketten in combinatie met nieuwe, op
mobiele telefoons lijkende, DECT-toestellen. Deze actie levert uitstekende
resultaten op. Er zijn al 100.000 DECT-toestellen verkocht, meestal in combinatie
met een BelPlus-pakket, waardoor de klanten een significant hogere ARPU
genereerden.
Op 2 november 2005 introduceerde KPN het nieuwe pakket BelVrij Avond &
Weekend, waarmee klanten 's avonds en in het weekend vaste nummers kunnen
bellen tegen een flatfee. Het doel is om de churn te verminderen door de
prijsperceptie te verbeteren en klanten terug te winnen van Carrier PreSelect-
operators. In de eerste twee maanden hebben zich meer dan 20.000 klanten
aangemeld voor BelVrij Avond & Weekend. Voor 2006 staat een aantal
grootschalige marketingacties op stapel, terwijl KPN nog meer flatfee-bundels
(bijvoorbeeld een '24 uur per dag'-bundel) en een budgetmerk wil lanceren.
Retail ADSL van KPN groeit In het vierde kwartaal nam KPN 46% van de groei van de breedbandmarkt voor zijn
sneller dan de ADSL-markt rekening via de eigen ISP's en Direct ADSL (exclusief de overname van hcc!net en
andere ISP-aansluitingen). Daarmee heeft KPN als marktleider in de Nederlandse
breedbandmarkt zijn aandeel in de retailmarkt verhoogd naar 36,1% (derde kwartaal
2005: 34,1%). Het aantal aanvragen voor nieuwe breedbandaansluitingen bedroeg in
december meer dan 80.000, een nieuw record, waarmee KPN in het volgende kwartaal
zijn breedbandpositie verder zal versterken. De ISP's van KPN scoren telkens hoog in
onderzoeken naar service en klanttevredenheid.
KPN heeft een aantal stappen genomen die zijn gericht op verdere versterking van zijn
positie in de retailmarkt voor breedbandoplossingen. Het belangrijkste element van
deze marktbenadering is een uitgebreid portfolio met value added-diensten (zoals
muziek, film en games).
Succes voor `Music Stream' heeft ongeveer 150.000 actieve gebruikers, die in 2005 meer dan
breedbandcontent zoals 2 miljoen liedjes hebben gedownload. Ook biedt KPN `Music Stream Plus', waarbij
Music Stream klanten betalen voor het downloaden van muziek en voor het recht om daarvan
cd's te branden. Er is al meer dan 230.000 keer gebruikgemaakt van deze nieuwe
dienst. In het vierde kwartaal is `Movie Stream' geïntroduceerd, waarbij op
7 februari 2006 Pagina 9
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
aanvraag video's, films, televisieseries enz. kunnen worden bekeken. Een
aantrekkelijk en steeds uitgebreider aanbod aan films vormt de basis van het
succes van deze dienst.
HotSpots KPN heeft op 10 januari 2006 Attingo overgenomen, de enige aanbieder van
openbare internetvoorzieningen en zakelijke communicatiefaciliteiten op
luchthaven Amsterdam Schiphol. Daarnaast is KPN samen met de Nederlandse
Spoorwegen een pilotproject gestart voor draadloze internettoegang en televisie
in treinen.
Verwerving van Nozema KPN en de Nederlandse Staat hebben een principeakkoord bereikt over de
overname van alle aandelen in Nozema Services door KPN voor EUR 75 miljoen.
Nozema is de grootste zenderoperator in Nederland die zowel analoge als digitale
(mobiele) diensten aanbiedt. Indien de NMa de overname van Nozema goedkeurt,
heeft KPN de intentie om in de loop van 2006 landelijke dekking te bereiken.
Digitale televisie Met de verwerving van Nozema's radio- en televisieactiviteiten zet KPN een
belangrijke stap op weg naar de versteviging van zijn positie als leverancier van
amusement. Aan het eind van het vierde kwartaal had KPN ongeveer 184.000
digitale TV-abonnees (inclusief Digitenne).
IP TV ADSL2+ upgrade De implementatie van IP TV verloopt geheel volgens schema. De eerste fase van
voltooid het ADSL2+-netwerk, waarmee IP TV kan worden geleverd, is eind 2005 volgens
plan voltooid. De commerciële marktintroductie staat gepland voor de eerste helft
van 2006. XS4ALL heeft al een ADSL-aanbieding met een downloadsnelheid van 20
MB geïntroduceerd.
Daarnaast is aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het vastleggen van
aantrekkelijke content. Meer dan 60 contracten met premiumzenders zijn tot
dusverre afgesloten.
SEGMENT BUSINESS
Klanttevredenheid hoger Hoewel de concurrentie hevig blijft, is KPN erin geslaagd om zijn positie als een
dan elders in de sector betrouwbare partner in een snel veranderende markt te verstevigen. De
klanttevredenheid is in het vierde kwartaal van 2005 significant gestegen,
waarmee KPN de concurrentie achter zich laat.
Regulering wordt Met de invoering van het nieuwe reguleringskader in 2006 zullen belangrijke
versoepeld wijzigingen plaatsvinden ten aanzien van de tariefregulering voor vaste telefonie.
Vergeleken met het vorige regime zullen de nieuwe beleidsregels KPN minder
prijsrestricties opleggen en meer ruimte bieden voor aantrekkelijke
volumekortingen, bundels en pakketten.
Succesvolle De `ZekerWeten'-campagne, waarmee de diensten en adviezen van KPN voor het
marketingcampagne voor voetlicht worden gebracht en die zich richt op het midden- en kleinbedrijf (MKB),
het MKB: `ZekerWeten' blijkt succesvol te zijn. De campagne had een positief effect op de
klanttevredenheid in het vierde kwartaal van 2005. De verkoop van `Zakelijk ADSL'
is sterk verbeterd (met meer dan 10.000 aansluitingen in het vierde kwartaal)
dankzij de `ZekerWeten'-campagne en het nieuwe productaanbod.
Migratie naar All IP- In het vierde kwartaal van 2005 lanceerde KPN zijn All-IP-strategie, die klanten een
diensten groot aantal mogelijkheden biedt, zoals collaborative working en
videocommunicatie. In een All-IP-omgeving kan KPN het netwerk veel efficiënter
beheren. In het eerste kwartaal van 2006 zal KPN beginnen met de migratie van
het eigen bedrijfsnetwerk naar een All-IP-platform, de technologie van de
7 februari 2006 Pagina 10
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
toekomst.
KPN blijft een succesvol KPN, tezamen met TNT Logistics, Symbol Technologies en Zebra Technologies, is
vernieuwer gestart met de voorbereidingen voor een gezamenlijke RFID-pilot (Radio Frequency
Identification) onder de naam `TelliTrace'. RFID is een veelbelovende technologie
voor draadloze identificatie van mensen en voorwerpen.
Samen met energieleverancier Oxxio en IBM heeft KPN een uniek netwerk
geïntroduceerd waarbij de gegevens van de energiemeter bij de klant draadloos
worden verzonden naar de centrale computer van Oxxio.
Een ander gebied waar groei wordt verwacht, is narrowcasting. Met narrowcasting
worden op specifieke locaties en op bepaalde tijdstippen audiovisuele
boodschappen uitgezonden die bestemd zijn voor speciale doelgroepen.
Belangrijke nieuwe In het vierde kwartaal van 2005 heeft KPN enkele grote zakelijke contracten
zakelijke contracten gesloten met bedrijven, waaronder een productiebedrijf (Philips) en een bedrijf in
afgesloten openbare veiligheid (Hulpverleningsregio Zuidoost-Brabant). Daarnaast heeft KPN
een aantal grote contracten getekend voor de implementatie van VoIP-platforms.
Introductie nieuwe In het vierde kwartaal van 2005 is een VoIP-marktproef gestart waaraan
producten 180 zakenpartners en bedrijven uit het MKB deelnemen. De verdere uitrol staat
gepland voor de eerste helft van 2006.
SEGMENT WHOLESALE & OPERATIONS
Reorganisatie IT- Het reorganisatieprogramma voor de IT-activiteiten, dat in het vierde kwartaal van
activiteiten 2004 werd aangekondigd, is nu volledig operationeel en heeft in 2005 de eerste
resultaten opgeleverd. Overeenkomsten werden met de belangrijkste IT-
leveranciers gesloten, die hebben geleid tot significant lagere onderhoudskosten
op dit gebied. In de IT-organisatie zijn best practice-processen geïmplementeerd,
waarbij IT-applicaties werden gerationaliseerd en het aantal IT-applicaties in 2005
met 20% werd teruggebracht. Exclusief reorganisatiekosten zijn de IT-uitgaven in
2005 met 12% gedaald ten opzichte van 2004.
Outsourcing van 100 IT- KPN en Getronics PinkRoccade hebben een akkoord bereikt over de overgang van
medewerkers aan Getronics een gespecificeerde groep medewerkers van het onderdeel IT Operations van de
divisie Vast. Bijzonder daarbij is dat de technische systemen en applicaties onder
beheer van KPN blijven, maar dat de groep medewerkers overgaat naar Getronics
PinkRoccade. Naar verwachting zullen ongeveer 100 medewerkers in het eerste
kwartaal van 2006 van werkgever wisselen onder behoud van een gelijkwaardig
arbeidsvoorwaardenpakket.
Dankzij de extra personeelsreductie door de overeenkomst met Getronics
PinkRoccade is de divisie Vast op de goede weg om de desbetreffende
doelstellingen voor 2007 te behalen.
De uitvoering van de afzonderlijke elementen van de strategie Aanvallen-
Verdedigen-Benutten heeft ervoor gezorgd dat KPN de gestelde doelen op het
gebied van marktontwikkeling, kostenbesparingen en vermindering van het aantal
fte's heeft bereikt.
7 februari 2006 Pagina 11
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
OPERATIONEEL OVERZICHT DIVISIE MOBIEL
Belang van NTT DoCoMo in Op 24 oktober 2005 verwierf KPN van NTT DoCoMo het resterende belang van
KPN Mobile verworven 2,16% in KPN Mobile N.V., dat een boekwaarde van EUR 115 miljoen had, voor een
nettobedrag van EUR 5 miljoen, waarbij KPN akkoord ging met het gebruik door
O2 in Duitsland van bepaalde NTT DoCoMo-technologie, een recht dat voorheen
exclusief aan KPN was voorbehouden. Het hieruit voortvloeiende positieve effect
ten bedrage van EUR 110 miljoen is dit kwartaal in de bedrijfsopbrengsten
opgenomen. Van dit bedrag heeft KPN EUR 26 miljoen aan inkomsten uit
intellectueel eigendom en EUR 25 miljoen aan handelsmerkvergoedingen
toegewezen (waarvan EUR 13 miljoen werd opgenomen door KPN Mobile The
Netherlands en EUR 38 miljoen door E-Plus) alsmede EUR 59 miljoen aan negatieve
goodwill (door KPN Mobile Holding B.V.).
Bedrijfsopbrengsten De som der bedrijfsopbrengsten is met 22,3% gestegen naar EUR 1,68 miljard
omhoog (vierde kwartaal van 2004: EUR 1.734 miljoen). Hiervan is EUR 126 miljoen, of 9.2%,
toe te schrijven is aan Telfort en EUR 110 miljoen, of 8.0%, aan de transactie met
NTT DoCoMo.
Gestegen omzet uit De omzet uit dienstverlening in de divisie Mobiel is met EUR 216 miljoen gestegen
dienstverlening tot EUR 1.465 miljoen (4e kwrtaal 2004: EUR 1.374 miljoen). Exclusief Telfort is
omzet uit dienstverlening met 7,6% gestegen van EUR 1.249 miljoen tot EUR 1.344
miljoen.
Consolidatie Telfort Onderstaande tabel toont de effecten van de consolidatie van Telfort6 in 2005:
In miljoenen euro 2005 2004
KPN Mobile NL Telfort Eliminaties Neder- Neder-
(geheel jaar) (3 maanden) land land
Bedrijfsopbrengsten 2.357 145 -19 2.483 2.271
Bedrijfslasten 1.707 147 -19 1.835 1.542
EBITDA 893 35 - 928 904
Bedrijfsresultaat 650 -2 - 648 729
Groei klantenbestand Vergeleken met hetzelfde kwartaal van vorig jaar is het totale aantal mobiele
klanten met 3,6 miljoen gestegen naar 20,8 miljoen, waarvan 2,3 miljoen afkomstig
van Telfort. Hoewel de kwaliteit van het klantenbestand al hoog is, bleven de
marketingcampagnes gericht op vaste contracten om de kwaliteit nog verder te
verbeteren. De toename van het aantal contractklanten bedroeg 28,1% (waarvan
8,6% betrekking heeft op Telfort) waarmee hun aandeel in het totale
klantenbestand op 44,5% uitkwam (2004: 42,0%).
Het prepaidsegment liet een groei van 15,6% zien (+ 1,6 miljoen prepaidklanten)
en dit is grotendeels toe te schrijven aan Telfort.
Multibrand-strategie KPN is bezig met de verdere optimalisatie van zijn aanbod door maatgesneden
oplossingen te ontwikkelen voor verschillende klantsegmenten, die worden
benaderd via onderscheidende en exclusieve labels (eigen KPN-merken of merken
van sterke partners). De oplossingen moeten bewerkstelligen dat KPN in elk van
deze subsegmenten de markt leidt en dat KPN tegelijkertijd een duidelijke
voorsprong heeft op de aanbiedingen van concurrenten die op een breed publiek
zijn gericht. De onderliggende gedachte daarbij is dat er van een traditionele
6 Exclusief de effecten op de niet-mobiele activiteiten van KPN, zoals Wholesale & Operations, ad EUR 33 miljoen.
7 februari 2006 Pagina 12
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
`push'-strategie voor producten wordt overgegaan op een `pull'-strategie waarbij
klanten zich laten leiden door een merk. De in België al ingeburgerde merken
`BASE' en `Ay Yildiz' waren in 2005 ook in Duitsland succesvol, terwijl het
snelgroeiende 'Simyo'-merk, dat eerder al in Duitsland was geïntroduceerd, in het
vierde kwartaal goed scoorde in België en Nederland.
NEDERLAND
Nederland stevig op koers KPN's mobiele operators in Nederland liggen op koers om duurzame groei te
bewerkstelligen en waarde toe te voegen, hetgeen een stevige impuls heeft
gekregen door de overname van Telfort. Het aantal contractklanten, de omzet uit
dienstverlening en het marktaandeel (omzet) lieten allen een aanhoudende
verbetering zien. De operationele EBITDA ontwikkelde zich zoals voorzien.
Zelfs afgezien van de consolidatie van Telfort, heeft KPN Mobile The Netherlands
het jaar in positieve zin geëindigd. De voortdurende focus op marktleiderschap in
de meest waardetoevoegende marktsegmenten heeft geleid tot een verdere
verbetering van de kwaliteit van het klantenbestand. KPN Mobile The Netherlands
eindigde het jaar met 5,7 miljoen klanten en realiseerde in het vierde kwartaal een
toename van 116.000 postpaid klanten. Snelle groei van het postpaid
klantenbestand gekoppeld aan een daling van het aantal prepaid klanten (een
nettoverlies van 77.000 in het vierde kwartaal) heeft er toe geleid dat postpaid
klanten nu 46% van het bestand vormen. Dit is een stijging van 10 procentpunten
ten opzichte van eind 2004.
De bedrijfsopbrengsten in het vierde kwartaal exclusief Telfort stegen tot EUR 610
miljoen ten opzichte van het vorige kwartaal (EUR 604 miljoen) en hetzelfde
kwartaal vorig jaar (EUR 570 miljoen). De opbrengsten uit dienstverlening zijn in
het vierde kwartaal met 6,6% gestegen tot EUR 569 miljoen ten opzichte van EUR
534 miljoen in dezelfde periode in 2004. Het marktaandeel (omzet) van KPN Mobile
The Netherlands (zonder Telfort) is verder gestegen tot 37,9% op jaareinde. De
operationele EBITDA marge exclusief Telfort is licht gestegen ten opzichte van
voorgaande jaar van 37,2% tot 37,8%, maar gedaald ten opzichte van de 38,9% in
het derde kwartaal 2005.
Inclusief Telfort heeft Nederland 8,1 miljoen klanten waarvan 3,3 miljoen postpaid
(oftewel 40.4% van het totaal aantal contractklanten). Inclusief Telfort heeft
Nederland 46,3% marktaandeel (omzet).
DUITSLAND
Multibrand-strategie E-Plus E-Plus heeft goede vooruitgang geboekt na de strategiewijziging in 2005. Doel van
heeft succes deze strategiewijziging is om de groei te versnellen en om een fundament te
leggen voor blijvende winstgevendheid. Als gevolg van de start van de afschrijving
van de 3G licentie was het bedrijfsresultaat in het eerste kwartaal van 2005
negatief. De nieuwe strategie is gericht op een aantal initiatieven:
- E-Plus is op weg van een 'push' strategie (sterke afhankelijkheid van
toestelsubsidies en dealervergoedingen) naar een 'pull' strategie. De
nieuwe merken BASE (flat fee), Simyo (alleen via internet) en Ay Yildiz
(Turkse gemeenschap), allemaal gelanceerd in 2005, werden snel
opgepakt door de diverse doelgroepen. Allen leveren significant betere
AMPU en ARPU in vergelijking tot het E-Plus-merk. Vanwege sterk
verlaagde toestelsubsidies en dealervergoedingen kennen deze
proposities significant kortere terugverdientijden. Ook voor het E-Plus
merk werden subsidies verlaagd.
- In 2005 werden 9 MVNO contracten met bekende Duitse partners
getekend en geïmplementeerd, waaronder Medion (Aldi Talk), Freenet en
7 februari 2006 Pagina 13
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
Conrad.
- Met de opening van 25 nieuwe winkels is in 2005 een start gemaakt met
de versterking van de eigen distributie. BASE-producten werden in het
assortiment van de E-Plus-winkels opgenomen, wat tot een verhoging van
de afzet leidde.
- In twee proefregio's heeft E-Plus een start gemaakt met een regionale
marketingaanpak; de eerste resultaten uit de twee proefregio's zijn
bemoedigend.
In de tweede helft van 2005 resulteerde dit in de hoogste netto groei in het aantal
abonnees in de geschiedenis van E-Plus. De nieuwe merken (inclusief MVNO's)
telden eind van het jaar meer dan 1 miljoen klanten. Ondanks een materiele
toename van het marketingbudget om de nieuwe merken op te bouwen steeg de
EBITDA marge in de tweede helft van het jaar.
Ultimo 2005 bedroeg het marktaandeel op basis van omzet van E-Plus 12,2% (2004:
11,7%); op basis van klanten was dit ook gestegen tot 13,5% (2004: 13,3%). E-Plus
heeft gedurende 2005 wederom het aandeel postpaid-klanten in zijn
klantenbestand verhoogd, van 49,7% eind 2004 tot 51,9% aan het einde van het
vierde kwartaal. Over het jaar stegen de bedrijfsopbrengsten met EUR 214 miljoen,
of 8,2% (inclusief overige batten van EUR 38 miljoen uit de overeenkomst met NTT
DoCoMo), terwijl de omzet uit dienstverlening een plus van EUR 170 miljoen liet
zien, of 7,4%, ondanks een MTA-effect van EUR 97 miljoen. Over het vierde
kwartaal stegen de bedrijfsopbrengsten met 7,4% ten opzichte van 2004 tot EUR
755 miljoen (inclusief de overeenkomst met NTT DoCoMo), terwijl de omzet uit
dienstverlening met EUR 26 miljoen steeg, of 4,3%, ondanks een MTA-effect van
EUR 25 miljoen.
Het feit dat in het vierde kwartaal de groei van de bedrijfsopbrengsten lager uitviel
dan de groei van omzet uit dienstverlening is te wijten aan lagere opbrengsten
voor toestellen door verlaagde subsidies. De groei van de omzet uit
dienstverlening daalde in het vierde kwartaal zoals verwacht. De directe gevolgen
van aangescherpte criteria voor toestel- en dealersubsidies op het E-Plus merk
werden niet gecompenseerd door geleidelijke positieve effecten van de nieuwe
merken.
In 2006 zal E-Plus de druk op de markt vergroten door verdere investeringen en
een uitbouw van het portfolio. E-Plus zal zijn producten en diensten zo aanpassen,
zodat de succesvolle elementen van de nieuwe merken optimaal worden benut. E-
Plus zal zijn financiële positie blijven versterken door zijn kostenstructuur nog
meer aan te passen aan de eisen van de nieuwe strategie. Het management zal
versterkt worden met de aanstelling van Michael Krammer, voormalig CEO van het
Oostenrijkse Telering.
E-Plus wil de omzet uit dienstverlening tegen de tweede helft van 2006 vergroten.
Het bedrijf streeft op de middellange termijn naar een EBITDA-marge van meer
dan 30%.
BELGIË
BASE blijft goed presteren BASE heeft zijn succesvolle en bewezen multibrand-strategie verder uitgebreid.
Aan het eind van het tweede kwartaal introduceerde BASE de
`BASE VoordeelBundel/BASE Forfait Avantage'. In september werd het goedkope
merk `Simyo' gelanceerd, medio oktober gevolgd door `BASE Unlimited', het eerste
mobiele pakket in België dat voor een flatfee werd aangeboden. BASE kon in het
vierde kwartaal 72.000 nieuwe klanten bijschrijven, waarvan 79% postpaidklanten
door het succes van `BASE Unlimited'. Op oudejaarsavond had BASE in totaal 2,0
miljoen klanten, een stijging van 21% ten opzichte van vorig jaar.
De omzet uit dienstverlening is met 30,4% gestegen van EUR 112 miljoen vorig jaar
naar EUR 146 miljoen dit kwartaal. De bedrijfsopbrengsten zijn met 30,7%
7 februari 2006 Pagina 14
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
toegenomen van EUR 114 miljoen vorig jaar naar EUR 149 miljoen. Met 35,6% werd
de solide EBITDA-marge gehandhaafd. Deze marge vertoonde een lichte daling ten
opzichte van 38,8% in het voorgaande kwartaal als gevolg van de concentratie van
de commerciële activiteiten en de lancering van `BASE Unlimited' in het vierde
kwartaal. Vorig jaar bedroeg de EBITDA-marge in het vierde kwartaal 37,7%.
OPERATIONEEL OVERZICHT OVERIGE ACTIVITEITEN
Algemeen De bedrijfsopbrengsten in 2005 bedroegen EUR 255 miljoen, een daling ten
opzichte van EUR 389 miljoen bedrijfsopbrengsten in 2004. Het verschil heeft met
name betrekking op de verkoop van Pantel in februari 2005. In 2005
verantwoordde KPN diverse boekwinsten. Xantic droeg bij aan de omzet voor een
bedrag van EUR 157 miljoen, EUR 129 miljoen aan bedrijfslasten (waarvan EUR 3
miljoen afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen). De verkoop van
Infonet en Intelsat in het eerste kwartaal droeg voor een bedrag van EUR 21
miljoen bij aan de bedrijfsopbrengsten en nihil aan de bedrijfslasten. De vrijval van
de pensioenvoorziening verminderde de bedrijfslasten in het vierde kwartaal
(waarvan EUR 63 miljoen aan Overige Activiteiten is gealloceerd).
Verkoop Xantic Er is een intentieverklaring getekend voor de verkoop van Xantic. Naar
verwachting zal deze transactie een boekwinst van tenminste EUR 50 miljoen
opleveren.
KPN breidt KPN verwierf van de curatoren de voorraad, inventaris en huurrechten van de Kral-
distributiekracht uit via winkels. Deze transactie stelt KPN in staat zijn distributiekracht in Nederland met
overname ongeveer 60 winkels uit te breiden tot ruim 160.
GEBEURTENISSEN NA EINDE VERSLAGPERIODE, ONTWIKKELINGEN OP HET GEBIED VAN REGELGEVING, ENZ.
Ontwikkelingen op het KPN beoordeelt de aankondiging van de OPTA richting de Europese Commissie in
gebied van regelgeving zake VoIP, transit, wholesale huurlijnen en de zakelijke vaste-telefoniemarkt.
Voorzover dat nodig geacht wordt, zal daartegen bezwaar worden aangetekend.
Netwerkintegratie KPN- Momenteel bekijkt KPN diverse opties om de netwerken van KPN Mobile The
Telfort Netherlands en Telfort te integreren. Het uiteindelijke besluit kan leiden tot een
versnelde afschrijving of bijzondere waardeverandering van enkele (delen van)
netwerken of van enkele licenties. Per jaareinde bedroeg de boekwaarde van de
desbetreffende activa van Telfort (inclusief licenties) en die van KPN Mobile The
Netherlands (inclusief licenties) respectievelijk EUR 0,35 en EUR 1,25 miljard.
Integratie Vast-Mobiel KPN heeft besloten verdere stappen te ondernemen om zich meer naar een op
consumenten gerichte organisatie te ontwikkelen en effectiever te concurreren in
de Vast-Mobiele markt. Eerste aandachtspunt zal zijn op de zakelijke markt, waar
de mogelijkheden het meest duidelijk zijn. Vervolgstappen zullen gericht zijn op
verbeteringen aan de voorkant zoals customer relationship management,
customer care, verkoop en dienstverlening. De consequenties voor de
organisatiestructuur van KPN zullen in het eerste halfjaar van 2006 bekend
worden, afhankelijk van het advies van de ondernemingsraad.
Merkportfolio KPN zal in de loop van 2006 bepaalde elementen van zijn merkportfolio
herstructureren, wat onder anderen de merken 'Primafoon' en 'Planet' zal raken.
Deze veranderingen zullen samenvallen met veranderingen in het merkbeeld van
KPN.
7 februari 2006 Pagina 15
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
RESULTATEN VERSUS OUTLOOK
Om de daadwerkelijke resultaten te kunnen vergelijken met de outlook worden
reorganisatiekosten van EUR 20 miljoen of hoger en boekwinsten of -verliezen van
EUR 20 miljoen of hoger per gebeurtenis buiten beschouwing gelaten (zie
onderstaande tabel voor meer informatie), het nettoconsolidatie-effect van Telfort
en een vrijval uit de pensioenvoorzieningen.
Na aanpassingen ten behoeve van de vergelijkbaarheid met de verwachtingen zijn
de bedrijfsopbrengsten in 2005 met 0,3% gedaald, vrijwel geheel in lijn met de
verwachtingen (`stabiel'). De EBITDA is 4,0% gedaald, iets beter dan de verwachte
'daling kleiner dan 5%'.
In 2005 bedroeg de vrije kasstroom EUR 2.439 miljoen (verwachtingen: > EUR
2,3 miljard), terwijl de CAPEX in 2005 uitkwam op EUR 1.394 miljoen
(verwachtingen: EUR 1,4 miljard).
Resultaten versus outlook
4e kw 2005 4e kw 2004 In miljoenen euro, tenzij anders aangegeven 2005 2004
3.166 3.008 Bedrijfsopbrengsten gerapporteerd 11.936 11.819
93 - Nettoconsolidatie-effect Telfort 93 -
110 - Boekwinsten op verkopen 110 56
Bedrijfsopbrengsten aangepast voor
2.963 3.008 vergelijkbaarheid met verwachtingen 11.733 11.763
1,5% Verschil met vorig jaar 0,3%
1.319 1.192 EBITDA gerapporteerd 4.724 4.835
35 - Nettoconsolidatie-effect Telfort 35 -
110 - Boekwinsten op verkopen 110 56
83 - Vrijval uit pensioenvoorzieningen 83 -
34 - Reorganisatiekosten 92 0
EBITDA aangepast voor vergelijkbaarheid met
1.125 1.192 verwachtingen 4.588 4.779
5,6% Verschil met vorig jaar 4,0%
Outlook 2005
Verwachtingen Bijgestelde outlook voor 2005. afgegeven op 7 november 2005
Bedrijfsopbrengsten Stabiel, inclusief MTA-reducties
EBITDA Daling kleiner dan 5%
CAPEX EUR 1,4 miljard
Vrije kasstroom > EUR 2,3 miljard
ALGEMEEN
Grondslagen voor De cijfers in dit kwartaalbericht zijn gebaseerd op door de EU goedgekeurde IFRS-
waardering en standaarden. Op de cijfers is geen accountantscontrole toegepast. Voor meer
resultaatbepaling informatie over de overgang van Nederlandse naar IFRS-waarderingsgrondslagen
wordt verwezen naar het persbericht dat KPN op 18 april 2005 heeft gepubliceerd.
Voor een bespreking van de door KPN gehanteerde IFRS-waarderingsgrondslagen
wordt verwezen naar het eerste kwartaalbericht van KPN d.d. 10 mei 2005.
Waarderingsgrondslagen Dit persbericht bevat een aantal non-GAAP-grootheden, zoals bedrijfsopbrengsten,
7 februari 2006 Pagina 16
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
EBITDA en vrije kasstroom. Deze non-GAAP-grootheden moeten niet worden
gezien als substituut voor KPN's GAAP-grootheden. KPN's non-GAAP-grootheden
kunnen mogelijk niet vergelijkbaar zijn met non-GAAP-grootheden die worden
gebruikt door andere ondernemingen.
Bedrijfsopbrengsten worden gedefinieerd als de som van Opbrengsten en Overige
baten.
EBITDA wordt gedefinieerd als het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen en
bijzondere waardeveranderingen van materiële vaste activa en afschrijvingen en
bijzondere waardeveranderingen van goodwill, licenties en andere immateriële
vaste activa. Deze maatstaf wordt gebruikt door financiële instellingen en credit-
rating-bureaus als een van de belangrijkste indicatoren van leencapaciteit. Veel
analisten gebruiken EBITDA als een onderdeel van hun (kasstroom)projecties. Let
wel: de KPN-definitie van EBITDA wijkt af van de letterlijke definitie van resultaat
voor interest, belasting en afschrijvingen. Beide voornoemde definities van EBITDA
hebben beperkingen als hulpmiddel voor de analyse. Deze dienen dan ook niet
geïsoleerd te worden beschouwd of als vervanging te worden gebruikt voor
analyses van het resultaat van KPN volgens IFRS-standaarden of Amerikaanse
verslaggevingsregels.
In het verleden werd EBITDA gebruikt als maatstaf voor bepaalde aspecten van
operationele performance en liquiditeit. EBITDA is gebruikt als onderdeel van de
verwachtingen van KPN. Door de invoering van IFRS en de daarmee
samenhangende volatiliteit van amortisatie is KPN van mening dat dit de meest
juiste manier van informatieverstrekking aan de financiële markten is voor
bepaalde aspecten van toekomstige financiële ontwikkelingen. KPN beschouwt
EBITDA niet als performance-maatstaf. In alle gevallen zal een aansluiting worden
gegeven van EBITDA naar de dichtstbijzijnde algemeen aanvaarde
verslaggevingsmaatstaf (bedrijfsresultaat).
De vrije kasstroom wordt gedefinieerd als 'kasstroom uit operationele activiteiten'
minus 'investeringen' (CAPEX), die worden gedefinieerd als uitgaven aan vaste
activa en software.
Safe harbor Bepaalde uitspraken in dit kwartaalbericht betreffen toekomstgerichte uitspraken.
Deze uitspraken omvatten onder meer, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken ten
aanzien van de toekomstige bedrijfsresultaten, de effecten van wet- en regelgeving
op de activiteiten van KPN, het marktaandeel van KPN en zijn joint ventures in
nieuwe en bestaande markten, algemene bedrijfstakgerelateerde en macro-
economische trends en de prestaties van KPN ten aanzien hiervan.
Toekomstgerichte uitspraken bevatten vaak of worden voorafgegaan of gevolgd
door formuleringen als `geloven', `verwachten', `anticiperen' of soortgelijke
uitdrukkingen. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn afhankelijk van een aantal
aannames met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en zijn onderhevig aan
onzekerheden en overige factoren waarop KPN veelal geen invloed kan
uitoefenen. De werkelijke resultaten kunnen derhalve afwijken van de
toekomstgerichte uitspraken. Een aantal van deze factoren is beschreven (niet
uitputtend) in het jaarverslag en Form 20-F 2004 van KPN. Ons jaarverslag en Form
20-F 2005 zullen op 7 maart 2006 beschikbaar zijn.
De cijfers in dit kwartaalbericht zijn gebaseerd op IFRS-standaarden. Op de cijfers is
geen accountantscontrole toegepast. Dit kwartaalbericht bevat een aantal non-
GAAP-grootheden, zoals EBITDA en vrije kasstroom. Deze non-GAAP-grootheden
moeten niet worden gezien als substituut voor KPN's GAAP-grootheden. KPN's
7 februari 2006 Pagina 17
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
non-GAAP-grootheden kunnen mogelijk niet vergelijkbaar zijn met non-GAAP-
grootheden die worden gebruikt door andere ondernemingen. Bepaalde cijfers
kunnen door afrondingsverschillen zijn beïnvloed. In dit kwartaalbericht zijn alle
gegevens over marktaandelen gebaseerd op schattingen van het management, die
gebaseerd zijn op extern beschikbare informatie tenzij anders aangegeven.
Opgemerkt dient te worden dat de presentatie in ons jaarverslag en Form 20-F
2005 enigszins kan afwijken van de presentatie in dit kwartaalbericht.
Profiel KPN biedt telefoon-, internet- en televisiediensten aan particulieren door gebruik
te maken van het vaste netwerk in Nederland.
Voor de zakelijke klanten biedt KPN, zowel nationaal als internationaal, een breed
scala van voice-, internet- en datadiensten tot het volledig beheer van uitbestede
ICT-diensten. Zowel aan particuliere als zakelijke klanten worden in Nederland,
Duitsland, België en West Europa mobiele diensten geboden.
Onze klanten vertrouwen erop dat ze kwalitatief hoogwaardige, betrouwbare
diensten aangeboden krijgen die ze in staat stellen zowel hun zakelijke als privé
doeleinden te bereiken in zowel werk- als vrije tijd. We bieden hun een reeks
innovatieve producten waarmee informatie wordt ontsloten en ontspanning wordt
geboden waar, wanneer ieder dat wil en hoe men dat wil per telefoon,
computer, PDA of via de TV. Daarbij kan worden gekozen uit een grote reeks
merken gericht op specifieke toepassingen en budgetten van het betrouwbare,
kwalitatief hoogwaardige KPN-merk, tot merken speciaal voor jongeren, zoals Hi,
of prijsvriendelijke merken als Het Net en Simyo. In 2005 krijgt het merk KPN een
nieuwe strategie met een bijbehorend nieuw gezicht.
We vertrouwen erop dat de samenleving van tevreden klanten de basis vormt voor
winstgevende groei en daardoor waarde creëert voor onze aandeelhouders. Ook
vinden we dat onze betrokkenheid ten aanzien van kwaliteit en klanttevredenheid
alleen kan worden gerealiseerd als onze medewerkers gemotiveerd zijn om de
best mogelijke diensten aan te bieden.
We zijn ons ook bewust van onze verantwoordelijkheden richting de samenleving:
het is ons beleid om met onze kennis en technologie bij te dragen aan het welzijn
van al onze belanghebbenden en om aan hen verantwoording af te leggen over
onze verrichtingen op milieugebied.
Per 31 december 2005 bediende KPN met 29.286 medewerkers (26.598 FTE's) 6,9
miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting en 2,2 miljoen internetklanten
in Nederland alsmede 20,8 miljoen klanten in Duitsland, Nederland en België. KPN
is in 1989 verzelfstandigd. De aandelen zijn genoteerd aan de beurzen van
Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.
7 februari 2006 Pagina 18
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
APPENDICES
Financial Statements A) Consolidated Income Statement
B) Consolidated Balance Sheet
C) Consolidated Cash Flow Statement
D) Statement of Changes in Shareholders' Equity
E) Segmental analysis: - Key Financial and Operating Metrics
- Fixed Division
- Consumer Segment
- Business Segment
- Wholesale & Operations
- Mobile Division
- The Netherlands
- Germany
- Belgium
F) Additional information: MTA impact
G) Outlook Reconciliation
February 7, 2006
Page 2
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
(A) Consolidated Income Statement
Q4 2005 Q4 2004 In millions of euro, unless otherwise stated 2005 2004
3,033 2,960 Net sales 11,685 11,630
133 48 Other operating revenues 251 189
3,166 3,008 Total operating revenues 11,936 11,819
-35 -39 Own work capitalized -112 -147
281 252 Cost of materials 1,044 984
1,054 999 Work contracted out and other expenses 4,075 3,911
284 423 Salaries and social security contributions 1,441 1,706
624 562 Depreciation, amortization and impairments 2,376 2,190
263 182 Other operating expenses 764 530
2,471 2,379 Total operating expenses 9,588 9,174
695 629 Operating profit 2,348 2,645
-160 -135 Finance costs - net -547 -589
4 4 Share of the profit of associates and joint ventures 13 1
539 498 Profit on continuing operations before taxes 1,814 2,057
69 80 Income tax -360 -300
608 578 Profit for the period 1,454 1,757
4 39 Profit attributable to minority shareholders 17 50
604 539 Profit attributable to equity holders 1,437 1,707
0.29 0.24 Earnings per ordinary share/ADS, basic (in EUR) 0.66 0.72
0.28 0.23 Earnings per ordinary share/ADS on a fully diluted basis (in EUR) 0.65 0.71
The operating revenues will be presented differently in the 2005 financial statements to align with prescribed IFRS
presentation rules. Other income contains book gains as well as the trademark damage (EUR 25m) and negative
goodwill EUR 59m following the NTT DoCoMo settlement.
Q4 2005 Q4 2004 In millions of euro, unless otherwise stated 2005 2004
3,074 2,991 Revenues 11,759 11,746
92 17 Other income 125 73
3,166 3,008 Total 11,936 11,819
February 7, 2006
Page 3
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
(B) Consolidated Balance Sheet
(before appropriation of net result)
ASSETS
December 31, January 1, December 31,
In millions of euro 2005 2005 7 2004
NON-CURRENT ASSETS
Intangible assets
Goodwill 4,571 4,139 4,139
Licenses 4,198 4,320 4,348
Software 303 173 173
Other intangibles 329 35 35
Total intangible assets 9,401 8,667 8,695
Property, plant and equipment
Land and buildings 769 788 814
Plant and equipment 6,883 7,360 7,391
Other tangible fixed assets 212 214 214
Assets under construction 474 555 560
Total property, plant and equipment 8,338 8,917 8,979
Investments in joint ventures and associates 26 17 17
Derivative financial instruments 17 28 -
Investments - - 146
Deferred tax assets 1,348 1,680 1,609
Trade and other receivables 49 115 232
Total non-current assets 19,179 19,424 19,678
CURRENT ASSETS
Inventories 130 188 190
Trade and other receivables 2,176 2,161 2,242
Available-for-sale financial assets 5 169 -
Derivative financial instruments 3 9 -
Cash and cash equivalents 1,033 2,158 1,551
Total current assets 3,347 4,685 3,983
Non-current assets and disposal groups held for sale 176 121 -
TOTAL 22,702 24,230 23,661
The December 31, 2005 Consolidated Balance Sheet includes the effects of the consolidation and the purchase price
allocation of Telfort. The main effects are the increase of goodwill (+ EUR 0.5bn), licenses (+ EUR 0.2bn), other
intangibles (+ EUR 0.3bn), PP&E (+ EUR 0.2bn), deferred tax assets (+ EUR 0.2bn), current assets (+ EUR 0.1bn), non-
current liabilities (+ EUR 0.1bn) and current liabilities (+EUR 0.2bn).
7 The opening balance sheet for fiscal year 2005 was restated for the application of IAS 39 and IFRS 5 as from January 1,
2005. For further details, we refer to our press release on application of IFRS dated April 18, 2005.
February 7, 2006
Page 4
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
(B) Consolidated Balance Sheet continued
LIABILITIES
December 31, January 1, December 31,
In millions of euro 2005 2005 2004
GROUP EQUITY
Shareholders' equity 5,076 6,266 6,411
Minority interests 28 145 145
Total group equity 5,104 6,411 6,556
NON-CURRENT LIABILITIES
Borrowings 7,238 6,787 7,821
Derivative financial instruments 716 1,074 -
Deferred tax liabilities 2,229 2,184 2,184
Retirement benefit obligations 1,320 1,577 1,577
Provisions for other liabilities and charges 396 315 315
Other payables and deferred income 292 360 360
Total non-current liabilities 12,191 12,297 12,257
CURRENT LIABILITIES
Trade and other payables 2,938 2,851 2,881
Borrowings 2,020 2,126 1,659
Derivative financial instruments 7 146 -
Current tax liabilities 261 197 197
Provisions for other liabilities and charges 90 111 111
Total current liabilities 5,316 5,431 4,848
Liabilities directly associated with non-current assets
and disposal groups classified as held for sale 91 91 -
TOTAL 22,702 24,230 23,661
February 7, 2006
Page 5
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
(C) Consolidated Cash Flow Statement
Q4 2005 Q4 2004 In millions of euro 2005 2004
695 629 Operating profit 2,348 2,645
Adjustments for:
624 562 Depreciation, amortization and impairments 2,376 2,190
-118 -17 Book gains -151 -73
-120 -50 Changes in provisions (excluding deferred taxes) -248 -63
Changes in working capital:
-5 -1 Inventory 64 -74
45 6 Trade receivables 21 18
91 124 Prepayments and accrued income 70 76
2 11 Other current assets 37 90
31 4 Accounts payables -38 -135
-34 17 Accruals and deferred income -218 -143
21 48 Current liabilities (excluding short-term financing) 73 41
- - Received dividends 7 -
-5 19 Taxes received (paid) -24 8
-258 -271 Interest paid -484 -623
969 1,081 Net cash flow provided by operating activities 3,833 3,957
-1,021 -67 Acquisition of subsidiaries, associates and joint ventures -1,031 -77
1 - Disposal of subsidiaries, associates and joint ventures 10 -
1 -15 Investments in intangible assets (excluding software) -20 -23
-469 -510 Investments in property, plant and equipment and software -1,394 -1,668
-1 - Disposals of intangible assets (excluding software) 3 -
12 79 Disposals of property, plant and equipment and software 31 83
-6 14 Disposal assets held for sale and other 195 111
-1,483 -499 Net cash flow used in investing activities -2,206 -1,574
-468 -35 Share repurchase -1,697 -1,009
- - Dividends paid -890 -796
- - Share purchased for option plans -33 -33
11 - Exercised options 31 -
350 - Proceeds from borrowings 1,350 1,120
-1,331 -21 Repayments of borrowings -1,662 -1,950
54 28 Proceeds from interest-bearing current liabilities 172 29
-1,384 -28 Net cash flow used in financing activities -2,729 -2,639
-1,898 554 Changes in cash and cash equivalents -1,102 -256
- -
2,963 998 Cash and cash equivalents at beginning of period 8 2,166 1,807
- -1 Exchange rate differences 1 -
-1,898 554 Changes in cash and cash equivalents -1,102 -256
1,065 1,551 Cash and cash equivalents at end of period 9 1,065 1,551
8 Of which EUR 8m relates to PanTel as of December 31, 2004. This amount is included in non-current assets held for sale in the
opening balance sheet.
9 Of which EUR 19m relates to SNT and EUR 13m to Xantic as of December 31, 2005. These amounts are included in non-current
assets held for sale.
February 7, 2006
Page 6
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
(D) Statement of changes in shareholders' equity
In millions of euro (except for number of shares) 2005 2004
Balance as of December 31, prior year 6,411 6,535
Changes in accounting policies (as from January 1, 2005):
- Fair value adjustments borrowings and derivatives (IAS 39) 239
- Fair value adjustments available-for-sale financial assets (IFRS 5) 23
- Tax effect on abovementioned adjustments 71
Balance as of January 1, 6,266 6,535
Profit attributable to equity holders 1,437 1,707
Other changes -1 -2
Total result for the year 1,436 1,705
Shares repurchased -1,782 -1,042
Dividends paid -890 796
Share-based compensation 9 31
Issued shares 20
Exercised options 31 28
Other changes -14 -50
Balance as of December 31, 5,076 6,411
Number of issued shares as of December 31,10 2,151,360,369 2,329,426,969
Weighted average number of outstanding shares (excluding the
average number of repurchased shares and shares for option plans)
during the period from January 1, 2005 up to December 31, 2005. 2,192,232,156 2,385,418,773
10 Including 60,000,000 shares repurchased before December 31, 2005 from the Dutch State (December 31, 2004: 1,289,494
shares).
February 7, 2006
Page 7
Resultaten KPN 4e kwartaal 2005
(E) Segmental analysis: Key Financial and Operating Metrics
Consumer Segment
Q4 2005 Q4 2004 In millions of euro 2005 2004
412 439 Voice Consumer 1,674 1,756
172 178 Internet 699 683
5 3 Other (incl. intrasegment revenues) 11 2
589 620 Operating revenues 2,384 2,441
583 612 Of which External revenues 2,365 2,414
520 525 Operating expenses 2,046 2,064
12 6 Of which: deprec., amortization and impairments 42 19
69 95 Operating profit 338 377
Number of connections (in thousands) Q4 2005 Q4 2004
PSTN 4,518 4,836
ISDN 481 523
Total 4,999 5,359
Q4 2005 Q4 2004 Traffic volumes (in billions of minutes) 2005 2004
1.67 1.84 Domestic local 6.67 7.27
0.70 0.78 Domestic long-distance 2.82 3.11
2.37 2.62 Total domestic 9.49 10.38
0.28 0.27 Fixed-to-mobile 1.12 1.10
0.09 0.10 International 0.37 0.41
2.74 2.99 Total Voice Consumer 10.98 11.89
Q4 2005 Q4 2004 Internet revenues (in millions of euro) 2005 2004
124 102 ADSL revenues 473 349
18 37 Internet dial-up traffic revenues 96 186
30 39 Other (including value-added services) 130 148
172 178 Total 699 683
Operational data Q4 2005 Q4 2004
Number of KPN ADSL connections (in thousands) 1,740 1,381
Number of KPN ISP customers (in thousands)11 2,174 1,715
Retail market share consumer broadband12 36,1% 29,7%
Internet traffic volumes (in billions of minutes) 0,48 1,02
KPN TV customers (in thousands)13 184 74
11 Including Direct ADSL.
12 Defined as the market share consumer broadband of KPN ISPs and Direct ADSL.
13 Including Digitenne.
February 7, 2006
Page 8
KPN Q4 Results
(E) Segmental analysis: Key Financial and Operating Metrics
Business Segment
Q4 2005 Q4 2004 In millions of euro 2005 2004
303 338 Voice Business 1,238 1,387
182 190 Connectivity 736 788
108 113 IMS 410 423
109 115 EnterCom 406 439
-33 -32 Other (incl. intrasegment revenues) -137 -88
669 724 Operating revenues 2,653 2,949
625 685 Of which External revenues 2,493 2,790
623 633 Operating expenses 2,372 2,567
21 13 Of which: deprec., amortization and impairments 77 67
46 91 Operating profit 281 382
Number of connections (in thousands) Q4 2005 Q4 2004
PSTN 965 1,024
ISDN 943 964
Total 1,908 1,988
Q4 2005 Q4 2004 Traffic volumes (in billions of minutes) 2005 2004
0.88 1.06 Domestic local 3.67 4.48
0.78 0.95 Domestic long-distance 3.29 3.99
1.66 2.01 Total domestic 6.96 8.47
0.29 0.55 Internet-related 1.40 2.89
0.32 0.33 Fixed-to-mobile 1.29 1.32
0.12 0.14 International 0.52 0.59
2.39 3.03 Total Voice Business 10.17 13.27
Operational data Q4 2005 Q4 2004
Number of leased lines 47,651 59,487
Of which: - analog 38,121 42,831
- digital 9,530 16,656
IP-VPN connections (Epacity) 39,018 30,164
VPN (customers) 1,760 1,409
February 7, 2006
Page 9
KPN Q4 Results
(E) Segmental analysis: Key Financial and Operating Metrics
Wholesale & Operations
Q4 2005 Q4 2004 In millions of euro 2005 2004
1,047 1,086 Carrier Services 4,182 4,403
209 222 Other (incl. intrasegment revenues) 803 853
1,256 1,308 Operating revenues 4,985 5,256
363 369 Of which External revenues 1,445 1,467
1,026 1,031 Operating expenses 4,104 4,215
278 290 Of which: deprec., amortization and impairments 1,157 1,223
230 277 Operating profit 881 1,041
Q4 2005 Q4 2004 Traffic volumes (in billions of minutes) 2005 2004
3.44 3.50 Terminating 13.49 13.57
2.67 3.00 Originating voice 10.96 11.95
0.40 0.77 Originating Internet 1.99 3.94
1.85 1.57 Transit 6.78 6.11
2.06 1.78 International 7.93 6.89
10.42 10.62 Total Carrier Services 41.15 42.46
0.21 0.24 Of which to Voice CM and Voice BM 0.89 1.00
February 7, 2006
Page 10
KPN Q4 Results
(E) Segmental analysis: Key Financial and Operating Metrics
The Netherlands KPN Mobile The Netherlands and Telfort
Q4 2005 Q4 2004 In millions of euro 2005 2004
690 534 Service revenues 2,368 2,139
46 36 Hardware and other operating revenues 115 132
736 570 Operating revenues 2,483 2,271
598 447 Of which External revenues 2,016 1,780
576 414 Operating expenses 1,835 1,542
106 56 Of which: deprec., amortization and impairments 280 175
160 156 Operating profit 648 729
Q4 2005 Q4 2004 2005 2004
3,171 2,125 Traffic volume (in millions of minutes) 9,819 8,081
132 120 Weighted monthly AMPU (in minutes) 123 122
32 29 - Prepaid 29 35
282 280 - Postpaid 271 273
29 30 Total monthly ARPU (in EUR) 30 32
9 9 - Prepaid 8 10
58 68 - Postpaid 63 70
28% 11% Gross churn 32% 14%
35% 6% - Prepaid 43% 13%
18% 19% - Postpaid 15% 17%
Customers (in thousands) 31.12.05 30.09.05 30.06.05 31.03.05 31.12.04
Prepaid 4,812 3,177 3,895 3,963 3,890
Postpaid 3,260 2,524 2,418 2,327 2,186
Total 8,072 5,701 6,313 6,290 6,076
of which i-mode 704 700 725 716 661
Blended ARPU decreased in the last quarter of 2005 primarily driven by the Telfort
consolidation. Prepaid ARPU is stable throughout the year, while postpaid ARPU
decreased in Q4 2005. The impact of consolidating Telfort, a mobile operator
oriented at the lower segments of the market, became visible in Q4.
Postpaid churn was rather constant in the fourth quarter and came down from
19% in the same period last year. Due to the disconnection policy changed in 2004
and the consolidation of Telfort with traditionally higher churn rates , prepaid
churn was higher at 35% (Q4 2004: 6%), but significantly down from 101% in Q3
2005.
February 7, 2006
Page 11
KPN Q4 Results
(E) Segmental analysis: Key Financial and Operating Metrics
Germany E-Plus
Q4 2005 Q4 2004 In millions of euro 2005 2004
629 603 Service revenues 2,461 2,291
126 100 Hardware and other operating revenues 361 317
755 703 Operating revenues 2,822 2,608
741 690 Of which External revenues 2,775 2,562
715 690 Operating expenses 2,827 2,447
174 176 Of which: deprec., amortization and impairments 678 539
40 13 Operating profit -5 161
Q4 2005 Q4 2004 2005 2004
2,707 2,110 Traffic volume (in millions of minutes) 9,376 7,943
88 76 Weighted monthly AMPU (in minutes) 79 76
23 21 - Prepaid 21 22
147 133 - Postpaid 135 134
20 22 Total monthly ARPU (in EUR) 21 22
6 7 - Prepaid 6 7
33 37 - Postpaid 35 38
24% 21% Gross churn 23% 20%
32% 23% - Prepaid 30% 21%
17% 20% - Postpaid 16% 19%
Customers (in thousands) 31.12.05 30.09.05 30.06.05 31.03.05 31.12.04
Prepaid 5,174 4,866 4,758 4,764 4,787
Postpaid 5,574 5,258 5,039 4,887 4,724
Total 10,748 10,124 9,797 9,651 9,511
of which i-mode 1,048 1,098 1,158 1,133 1,093
At EUR 20, blended ARPU was EUR 1 below Q3 2005 due to lower roaming
revenues and down EUR 2 on Q4 2004 due to MTA tariff reductions. Postpaid ARPU
fell EUR 3 quarter-on-quarter and EUR 4 compared to previous year. Prepaid ARPU
remained flat at EUR 6, down EUR 1 from the Q4 2004 level.
Churn among contract customers decreased in the fourth quarter to 17%, down
from 20% a year ago. Prepaid churn however increased significantly from 23% to
32% (Q3 2005: 28%) as a result of E-Plus' ongoing efforts to remove inactive
customers from its prepaid customer base.
February 7, 2006
Page 12
KPN Q4 Results
(E) Segmental analysis: Key Financial and Operating Metrics
Belgium BASE
Q4 2005 Q4 2004 In millions of euro 2005 2004
146 112 Service revenues 541 417
3 2 Hardware and other operating revenues 7 11
149 114 Operating revenues 548 428
140 109 Of which External revenues 519 407
125 85 Operating expenses 463 423
29 14 Of which: deprec., amortization and impairments 119 114
24 29 Operating profit 85 5
Q4 2005 Q4 2004 2005 2004
756 533 Traffic volume (in millions of minutes) 2,579 1,850
128 112 Weighted monthly AMPU (in minutes) 117 107
72 86 - Prepaid 78 80
346 221 - Postpaid 271 213
25 24 Total monthly ARPU (in EUR) 24 24
16 14 - Prepaid 15 14
60 62 - Postpaid 61 65
26% 16% Gross churn 17% 19%
27% 14% - Prepaid 16% 17%
19% 26% - Postpaid 20% 24%
Customers (in thousands) 31.12.05 30.09.05 30.06.05 31.03.05 31.12.04
Prepaid 1,572 1,557 1,481 1,400 1,324
Postpaid 429 372 367 361 323
Total 2,001 1,929 1,848 1,761 1,647
of which i-mode 20 23 24 27 28
Blended ARPU at EUR 25 was up EUR 1 compared to the same quarter last year and
Q3 2005. ARPU for contract customers was lower than in the third quarter (down
EUR 2) and in Q4 2004 mainly affected by the introduction of flat-fee offerings.
Prepaid ARPU on the other hand rose 14% year-on-year to EUR 16, also up from
EUR 15 in the third quarter.
Blended churn rose to 26% by the end of the quarter (Q3 2005: 14%), up from 16%
in the fourth quarter of 2004. Reduced postpaid churn was more than offset by
almost doubled prepaid churn, compared on a year-on-year basis.
February 7, 2006
Page 13
KPN Q4 Results
(E) Segmental analysis: Key Financial and Operating Metrics
Other Activities
Q4 2005 Q4 2004 In millions of euro 2005 2004
52 94 Operating revenues 255 389
52 94 Of which External revenues 255 389
-28 132 Operating expenses 180 434
2 10 Of which: deprec., amortization and impairments 22 53
80 -38 Operating profit 75 -45
February 7, 2006
Page 14
KPN Q4 Results
(F) Additional Information:
Impact of MTA tariff reductions on operating revenues and operating profit
Change in Q4 2005 In millions of euro Change in 2005
Operating Operating Operating Operating
revenues profit revenues profit
-19 -10 KPN Mobile The Netherlands -81 -45
-25 -20 E-Plus -97 -76
-44 -30 Total Mobile Division -178 -121
-7 - Voice Consumer -27 -
-8 - Voice Business -29 -
-35 - Carrier Services -139 -
-50 - Total Fixed Division -195 -
27 - Intercompany eliminations 111 -
-67 -30 KPN Consolidated -262 -121
February 7, 2006
Page 15
KPN Q4 Results
(G) Outlook reconciliation
Outlook 2006 Guidance metrics 2005 2006 Outlook as of February 7, 2006
Operating revenues (1) EUR 11,826m (4) Low single digit increase
EBITDA (1,2) EUR 4,623m (5) Flat (6)
Capex EUR 1,394m EUR 1.6bn EUR 1.8bn
Free cash flow (3) EUR 2,439m > EUR 2bn
(1) Excluding restructuring charges and book gains/losses over EUR 20m, brand
unification costs and Telfort integration costs
(2) Defined as Operating result plus depreciation, amortization & impairments
(3) Defined as net cash flow from operating activities minus Capex
(4) For guidance purposes, calculated as EUR 11,936m minus EUR 110m book gains
(NTT DoCoMo settlement)
(5) For guidance purposes, calculated as EUR 4,724m -/- EUR 110m book gains, +
EUR 92m restructuring charges, -/- EUR 83m release pension provisions
(6) Despite a minus EUR 50m movement in Other Activities due to deconsolidation
of Xantic and small book gains/losses from non-core asset disposals
February 7, 2006
Page 16
Corporate Communication Investor Relations
Mediavoorlichting
Tel: +31 70 4466300 Tel: +31 70 4460986
E-mail: press@kpn.com E-mail: ir@kpn.com
---- --
KPN NV