Ministerie van Economische Zaken
Persbericht
7 februari 2006
Brinkhorst lanceert Digibewust campagne
Op de Europese dag voor veilig Internet heeft minister Brinkhorst van Economische
Zaken de publiekscampagne Digibewust gelanceerd. Deze campagne is erop gericht
jongeren en het MKB te informeren over hoe je optimaal kan omgaan met de mogelijkheden
van digitale middelen zoals internet, e-mail, chatten, online betalen etc. Tegelijkertijd
moet je je bewust zijn van de mogelijke gevaren en risico's ervan zoals hacking,
spam en virussen. De campagnesite geeft veel informatie over hoe je bewust met
deze gevaren kan om gaan. `De techniek is al ver ontwikkeld. Het gaat er nu om
de toegevoegde waarde van de mogelijkheden van de techniek maximaal te benutten,
terwijl je je bewust bent van de eventuele gevaren´, aldus Brinkhorst. Digitalisering
stimuleert de kenniseconomie en leidt tot innovatie van organisaties, individuen
en de economie.
Op dit moment is voor veel mensen het gebrek aan vertrouwen in de techniek nog
een drempel om de techniek daadwerkelijk te gaan gebruiken. De campagne moet mensen
bewust maken hoe de techniek een betrouwbare partner kan zijn. De gebruiker van
de techniek heeft hierin een grote eigen verantwoordelijkheid. De campagne met
de website www.digibewust.nl is er op gericht de kennis over veilig gebruik van
digitale middelen te vergroten.
Digibewust is een initiatief van KPN, TPG, Microsoft en het ministerie van Economische
Zaken. Het is de bedoeling dat ook andere marktpartijen zich aansluiten.
Meer informatie over de campagne Digibewust is te vinden op www.digibewust.nl
Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon
0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl
Voor journalisten: Judith Thompson-Sepmeijer, persvoorlichter, telefoon
(070) 379 6174, e-mail: C.J.Thompson-Sepmeijer@minez.nl