Het ongelijk van Brinkhorst
Essent nv
http://www.essent.nl
DIT IS EEN LME-PERSBERICHT (Landelijk Medezeggenschapsplatform
Energiedistributiebedrijven)
---
Het ongelijk van Brinkhorst
Onderzoeker van Cap Gemini bewijst zelf de manipulatie
van zijn rapport door minister Brinkhorst
Arnhem, 7 februari - Een onderzoeker zal niet snel zijn opdrachtgever aanvallen wanneer
die zijn rapport misbruikt. Cap Gemini heeft dit toch aangedurfd. Onderzoeker Berend Olde
Rikkert van Cap Gemini-Consulting Services hekelt de verdraaiing van zijn rapport door
minister L-J.Brinkhorst van Economische Zaken.
In een mail van maandag 6 februari aan al degenen die hij voor zijn onderzoek naar
banenverlies vanwege de splitsing van de energiebedrijven heeft ondervraagd, toont hij
glashelder aan waar de minister bewust een foute voorstelling van zaken geeft. De
minister stuurde gisteren het rapport met een brief naar de Tweede Kamer en bracht een
persbericht uit. (Olde Rikkert's complete mail en telefoonnummer zijn bijgevoegd)
Kern is, dat banenverlies pas optreedt bij privatisering. Als aandeelhouders van een deel
van hun aandelen afwillen, zullen zij het bedrijf moeten splitsen, omdat de netwerken
voor minstens 51% bij de overheid moeten blijven en dus in een aparte BV moeten worden
ondergebracht. De afgesplitste delen worden daarna opgekocht door buitenlandse bedrijven.
Dan zet het banenverlies pas goed in. Maar niemand gaat alleen-maar splitsen en vervolgens
niet-verkopen, want dat levert niks op en kost alleen maar geld. De minister heeft dit
alleen-maar-splitsen nu toch als aparte categorie ingevoerd en gezegd dat splitsing 'dus'
geen banen kost. Met zijn bewering 'splitsing-sec kost geen banen' doet de minister het nu
voorkomen dat splitsing&privatisering tezamen ook geen werkgelegenheid kost. Volledig
onjuist.
Berend Olde Rikkert van Cap Gemini schrijft:
'Minister Brinkhorst geeft in zijn persbericht niet het complete beeld. Met deze mail wil
ik u in ieder geval het volledige beeld schetsen'
'Hierbij per punt aanvullende informatie uit het onderzoek om het beeld te completeren:
- Privatisering (en niet splitsing) is de belangrijkste oorzaak
voor het verlies aan werkgelegenheid.
- Zonder splitsing is privatisering niet mogelijk. Splitsing is
door bovengenoemde ontwikkelingen een sterke katalysator van
privatisering
- De balanswaarde van de afgesplitste leveringsbedrijven (na
splitsing) is sterk verminderd waardoor ze makkelijker kunnen
worden overgenomen.
- Grote Europese energiebedrijven hebben een grote overnamekas tot
hun beschikking en hebben hun interesse reeds getoond
- Het verlies aan werkgelegenheid bij splitsing incl.
privatisering is een stuk groter dan in het 0-scenario
(splitsing) waarbij er alleen sprake is van liberalisering, nl.
tussen de 9.000-10.000 arbeidsplaatsen , ipv 5000-6000
- In ons onderzoek hebben wij ook aangegeven dat het
splitsingsscenario zonder privatisering een theoretisch scenario
is en alleen gebruikt wordt om de effecten van de
splitsingsoperatie als zodanig inzichtelijk te maken.
Wij hopen hiermee een beter inzicht te hebben gegeven in de resultaten van ons onderzoek.
Aldus Olde Rikkert.
Eerder al hadden het LME, de vereniging van Centrale Ondernemingsraden, en
president-commisssaris dr.H.Pennings van Essent (FD 4/2) gewezen op de onwaarheden en
onjuistheden in de uitlatingen en officiële stukken van de minister. Jan de Jong,
voorzitter LME zegt: 'Deze toch wel moedige opstelling van Cap Gemini ten opzichte van
zijn opdrachtgever bewijst eens te meer dat wij gelijk hebben met onze waarschuwing dat
de minister 'een keten van onwaarheden' smeedt om zijn zin maar door te drijven. Tegen
alle advies in en als enige in Europa. De Tweede Kamer is natuurlijk geen knip voor de
neus waard als ze dit bedrog accepteert'.
---
Contact:
Jan de Jong, voorzitter LME, 06-55714524
Secretariaat LME 026-8511056 / 06-21588816
Mail actiepersoneel@lme-online.nl
Website www.splitsingnee.nl
(De volledige mail van Cap Gemini)
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Olde Rikkert, Berend
Verzonden: maandag 6 februari 2006 19:19
Aan: jong, jan de
Onderwerp: Onderzoek werkgelegenheid na splisting
Geachte collega's,
vandaag heeft de minister een persbericht laten uitgaan over het onderzoek dat wij in
opdracht van het minsiterie van EZ hebben uitgevoerd en waar u aan heeft meegewerkt.
Minister Brinkhorst geeft in zijn persbericht niet het complete beeld. Met deze mail wil
ik u in ieder geval het volledige beeld schetsen en zo een bijdrage leveren aan de
voorbereiding op discussies die u met het ministerie over dit onderwerp voert. Dit te
meer daar wij door onze opdrachtgever waren gehouden de informatie niet eerder aan u te
verspreiden.
De belangrijkste boodschappen uit het persbericht:
1. Verdere efficiencyverbetering zal de werkgelegenheid in de Nederlandse
energiesector doen dalen, ook zonder verdere maatregelen. Deze daling
wordt geschat op 5000 tot 6000 in 2015 ten opzichte van 2004.
2. Naast liberalisering is met name privatisering de voornaamste oorzaak
van verdere stijging van de arbeidsproductiviteit en dus dalende
werkgelegenheid.
3. Uit een door Cap Gemini uitgevoerd onderzoek naar de
werkgelegenheidseffecten in de energiesector als gevolg van
liberalisering, splitsing en privatisering blijkt dat splitsing als
zodanig niet leidt tot verlies van werkgelegenheid.
Hierbij per punt aanvullende informatie uit het onderzoek om het beeld te completeren:
1. In de afgelopen 10 jaar is de werkgelegenheid met 30% gedaald. Ook
zonder splitsing is er voldoende aanleiding om te denken dat deze
daling voort zal zetten.
2. Privatisering is de belangrijkste oorzaak voor het verlies aan
werkgelegenheid. Echter Door de splitsing wordt het tempo en mate van
privatisering verhoogt:
o Splitsing in combinatie met privatisering creëert een kopersmarkt
voor de Nederlandse leveringsbedrijven.
. Het opent plotseling de weg voor nieuwe spelers om de
Nederlandse energiesector te betreden.
. De Nederlandse markt is aantrekkelijk gezien de omvang en de
strategische ligging t.o.v. andere Europese markten.
. De balanswaarde van de afgesplitste leveringsbedrijven is
sterk verminderd waardoor ze makkelijker kunnen worden
overgenomen.
. Grote Europese energiebedrijven hebben een grote overnamekas
tot hun beschikking en hebben hun interesse reeds getoond
o Zonder splitsing is privatisering niet mogelijk. Splitsing is door
bovengenoemde ontwikkelingen een sterke katalysator van
privatisering
o Het verlies aan werkgelegenheid bij splitsing incl. privatisering
is een stuk groter dan in het 0-scenario waarbij er alleen sprake
is van liberalisering, nl. tussen de 9.000-10.000 arbeidsplaatsen,
ipv 5000-6000
o Het tempo is ook groter: Tussen 2008 en 2009 wordt al een reductie
bereikt van 5000 arbeidsplaatsen. Dit is 2-3 jaar sneller dan in
het 0-scenario.
3. De argumentatie uit twee geeft al aan dat splitsing is gekoppeld aan
privatisering. In ons onderzoek hebben wij ook aangegeven dat het
splitsingsscenario zonder privatisering een theoretisch scenario is en
alleen gebruikt wordt om de effecten van de splitsingsoperatie als
zodanig inzichtelijk te maken.
Wij hopen hiermee een beter inzicht te hebben gegeven in de resultaten van ons onderzoek.
Met vriendelijke groet,
Berend Olde Rikkert
Capgemini - Consulting Services
tel: +31 (0)30 - 6895975
fax: +31 (0)30 - 6899504
Mobiel: +31 (0)6 - 15030361
e-mail: berend.olderikkert@capgemini.com
This message contains information that may be privileged or confidential and is the
property of the Capgemini Group. It is intended only for the person to whom it is
addressed. If you are not the intended recipient, you are not authorized to read, print,
retain, copy, disseminate, distribute, or use this message or any part thereof. If you
receive this message in error, please notify the sender immediately and delete all copies
of this message.