Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de anti-chambre van het stadhuis.


1. Multifunctioneel complex Nieuw Welgelegen belangrijke stap verder

De realisatie van Nieuw Welgelegen, het multifunctionele complex in Kanaleneiland, is een belangrijke stap dichterbij. Het college heeft de programma's van eisen voor de bouw en de samenwerking en het programma van uitgangspunten voor het beheer vastgesteld. Bovendien is een bedrag van ¤ 6.000.000 vrij gegeven voor de verdere voorbereiding van het plan en een deel van de uitvoering. Als de gemeenteraad instemt met de financiële onderbouwing en dekking van het project kan de samenwerkingsovereenkomst met de partners Nieuw Welgelegen van kracht worden.

Nieuw Welgelegen is een heel belangrijk project voor Kanaleneiland. Het wordt bij uitstek een plek waar bewoners - van alle leeftijden en achtergronden - ¤" elkaar in de wijk kunnen ontmoeten. Dat kan op school, tijdens het sporten of bij allerlei (culturele) activiteiten. Er komen in Nieuw Welgelegen verschillende voorzieningen voor sport, onderwijs, welzijn en cultuur. Zo zijn er de gefuseerde sportverenigingen VV Utrecht en Zwaluwen Vooruit, die al op het voormalige sportpark Welgelegen zaten. Voor de nieuwe Omnivereniging Zwaluwen Utrecht 1911 zijn inmiddels kunstgrasvelden aangelegd. Tegen de zomer zijn de nieuwe kantine en kleedkamers klaar. De andere voorzieningen zijn eind 2008 klaar. Dat zijn: twee sporthallen en ruimten voor de VMBO-scholen Delta College en Utrecht- Zuid College en de Martijnschool voor speciaal voortgezet onderwijs. Op het complex komt ook de Leostichting, een instelling voor jeugdhulpverlening. Er is nog ruimte, maximaal 900 m2, om te verhuren voor kantoren en activiteiten op het gebied van sport (bijvoorbeeld fitness, fysiotherapie, vechtsport) en cultuur.

Nieuw Welgelegen is een voorbeeld van het herontwikkelen van sportaccommodaties in de stad, vooral in wijken waar een achterstand is in sportdeelname, zoals in Kanaleneiland. Het wegvallen van de sporthal OSG-van de Vlist wordt hier ook gecompenseerd. Maar het complex is veel meer dan dat. Door de combinatie met onderwijs, welzijn en cultuur ontstaat een nieuw 'hart en ontmoetingsplaats voor de wijk'. In Kanaleneiland, waar een grote behoefte is aan dit soort voorzieningen, is dit hard nodig. Ook inwoners van Transwijk en Rivierenwijk zullen gebruik kunnen maken van de activiteiten en diensten op Nieuw Welgelegen. Door het ministerie van VROM wordt Nieuw Welgelegen aangemerkt als voorbeeldproject voor het multifunctioneel gebruik van sportparken.

De bouw en de voortgang van het project kunnen vanaf nu gevolgd worden via de website www.nieuwwelgelegen.utrecht.nl


2. Geld voor achterstallig onderhoud sociale voorzieningen

Het college gaat in 2006 ruim ¤ 4.5 miljoen investeren in achterstallig onderhoud en vervanging van sportaccommodaties, (bouw) speeltuinen, Centraal Museum en panden van de GG&GD. Voor de aanpak van achterstallig onderhoud in het primair onderwijs komt in 2006 nog ruim ¤ 6 miljoen extra beschikbaar. De afgelopen jaren is al veel geïnvesteerd in het opknappen van schoolgebouwen en sportaccommodaties. Maar om in de toekomst goede en veilige accommodaties in de stad te hebben, moet de komende jaren nog meer besteed worden aan onderhoud en vervanging. Dit is in 2005 besloten en nu wordt hiermee een start gemaakt. Het geld dat nu is aangevraagd is bestemd voor projecten die dit jaar worden aangepakt. Het gaat om onder meer bouwspeeltuinen en de sportparken Koningsweg, Maarschalkerweerd Zoudenbalch, -Centraal en -Mytylweg, Overvecht-Noord, Voordorp en Zuilenselaan. Ook de Kokerloods in Leidsche Rijn, waar culturele activiteiten plaats vinden, wordt opgeknapt.


3. Actieprogramma Wonen: woningbouwproductie Utrecht neemt toe

Het college heeft een actualisatie vastgesteld van het 'Actieprogramma Wonen'. Het actieprogramma bevat acties die zich richten op het verhogen van het tempo van de woningbouwproductie. In 2003 heeft de gemeenteraad het eerste Actieprogramma Wonen vastgesteld omdat de woningbouwproductie achterbleef bij de planning, terwijl stad en regio nog steeds veel woningzoekenden kent. In de nu vastgestelde actualisatie worden de effecten van de in 2003 geplande acties beschreven. Ook wordt er een aantal nieuwe acties in aangekondigd.

Woningbouwproductie in de lift

Verheugend is dat de woningbouwproductie in de stad flink is aangetrokken. Sinds 2003 is sprake van een duidelijk stijgende lijn in de oplevering van woningen: van 1.200 naar ruim 2.700 woningen in 2005. Zowel in de bestaande stad als in Leidsche Rijn wordt op dit moment veel gebouwd. Ook de Utrecht Vernieuwt-productie (de aanpak van de herstructureringswijken) komt na een trage start op gang.

Veel studentenwoningen

De aandacht van veel partijen voor studenten- en jongerenhuisvesting heeft duidelijk resultaat. Er zijn veel projecten opgeleverd of in uitvoering. De meest opvallende zijn La Capanna (de spaceboxen op de Uithof), het momenteel in aanbouw zijnde complex De Bisschoppen, de tijdelijke huisvesting aan de Baden Powellweg/Opaalweg en het aanstaande project City Campus Max aan de Europalaan. Een flink deel van het tekort voor deze groepen wordt daarmee ingelopen.

Aandacht voor starters nodig

De nieuwbouw van de afgelopen jaren kent een flinke variatie naar typen en prijzen. Ook bijzondere projecten als Hart van Lombok'' werden gerealiseerd. Er is echter weinig nieuw gebouwd voor starters op de koopwoningmarkt. Het is voor starters - zeker als zij geen eigen geld hebben - moeilijk om een woning te kopen. Daardoor wordt de doorstroming vanuit huurwoningen naar koopwoningen belemmerd. Dit vraagstuk vraagt de komende jaren aandacht.

Veel initiatieven, maar zorg om vasthouden tempo

Er zijn ook voor de komende jaren veel initiatieven voor woningbouw in de stad. Daar ligt het niet aan. Onderweg naar daadwerkelijke realisatie kan er echter nog veel mis gaan dan wel kan er vertraging optreden. Er blijft dus alle reden om te werken aan het wegnemen van belemmeringen als het tempo in de woningproductie hoog moet blijven.

Woningbouwlocaties voor langere termijn?

Er is momenteel veel discussie over de woningbouw in de regio op de langere termijn. Er bestaat nog geen duidelijkheid over de te kiezen bouwlocaties. Gelet op de lange voorbereidingstijd voor de ontwikkeling van grotere locaties is het belangrijk dat die duidelijkheid er wel snel komt. De stad draagt aanzienlijk bij aan de regionale woningbouwproductie. Er zijn - zeker in de bestaande stad - echter grenzen aan de ruimtelijke mogelijkheden. Ook in de rest van de regio zal fors moeten worden gebouwd.


4. Bouwbeheergids 2006 : door op ingeslagen weg

De gemeente handhaaft de huidige bouwregelgeving op de programmatische wijze waarin bestuurlijke prioriteiten en ingeslagen wegen voorrang hebben. Het handhavingsprogramma voor 2006 staat beschreven in de Bouwbeheergids 2006. De in 2005 ingezette handhavingsactie voor de noodzakelijke herstelwerkzaamheden aan de slechte panden in de binnenstad wordt voortgezet. De eigenaren van 14 slechte panden zijn in 2005 benaderd; in 2006 zullen nog eens 35 eigenaren worden benaderd. Om de fysieke veiligheid van bedrijventerreinen te verbeteren, start in 2006 een handhavingsactie met een combinatie van informatieverstrekking en steekproefsgewijze controles in 100 bedrijven. Deze controles richten zich vooral op onveilige situaties door constructiegebreken, illegale bouw en illegaal gebruik. De actie zal in de komende jaren worden voortgezet. Om illegale bewoning tegen te gaan wordt zowel bij corporaties als particulieren de handhaving onverminderd voortgezet.

In de Bouwbeheergids 2006 doet de gemeente ook verslag van de resultaten van de handhaving in 2005. De handhaving verliep in veel gevallen soepeler dan was verwacht en leidde veelal tot zichtbare resultaten. De medewerkers van Bouwbeheer hebben in 2005 ook veel tijd gestoken in het voorkomen van tijdrovende handhavingsprocedures. Zo lopen er stimuleringsprojecten op het gebied van woningtoezicht. Aan de Van Hoornekade en in Zuilen staat de gemeente bewoners bijvoorbeeld bij met informatie. Daardoor blijken eigenaren bereid hun huis zelf op te knappen. Daar waar handhaving toch nodig is, wordt winst geboekt door beter overleg tussen gemeente en eigenaren. Het effect daarvan is ook zichtbaar bij de aanpak van de slechte panden in de binnenstad en bij inneming van openbare grond.


5. Invoeren betaald parkeren in Utrecht Oost en Zuidwest

In verschillende delen van Utrecht Oost en Zuidwest wordt met ingang van 1 mei a.s. betaald parkeren ingevoerd. Het gaat om delen van de Dichterswijk, Rivierenwijk, Sterrenwijk, Rubenslaan e.o. en het Oude Houtensepad e.o. De invoering van betaald parkeren volgt op de draagvlakmetingen die eind vorig jaar zijn uitgevoerd. In de gebieden waar betaald parkeren wordt ingevoerd, heeft een meerderheid van de geënquêteerden voor invoering van betaald parkeren gekozen.

In de buurt Tolsteegplantsoen-Rotsoord (wijk Zuid) is in dezelfde periode een draagvlakonderzoek uitgevoerd. Uit de uitslag van dit onderzoek bleek dat er geen meerderheid voor invoering van betaald parkeren aanwezig was. In deze buurt zal daarom niet overgegaan worden tot het invoeren van betaald parkeren. Alle bewoners en bedrijven uit de geënquêteerde gebieden worden met een stadsplan over de uitslag van het draagvlakonderzoek en de exacte invoeringsgebieden geïnformeerd. Tevens zullen bewoners en bedrijven in de gebieden waar betaald parkeren wordt ingevoerd, tijdig in de gelegenheid worden gesteld een parkeervergunning aan te vragen.

7. Akkoord over beëindigen overeenkomst exploitatie kabelnet

Het college stemt in met het beëindigen van de op 30 mei 1995 opgestelde 'Overeenkomst met Casema inzake toekomstige exploitatie van het Utrechtse kabelnet'. De reden is dat door ontwikkelingen in tijd en techniek de overeenkomst nog maar weinig betekenis heeft. Toezicht op tarieven is inmiddels voldoende verzekerd, enerzijds door toezicht van NMA, Opta of de minister, anderzijds doordat er meer concurrentie is van andere aanbieders. Casema betaalt in ruil voor beëindiging een eenmalig bedrag aan de gemeente van ¤ 500.000. Met deze afkoopsom wordt voor de komende vier jaar geld gereserveerd, ¤ 200.000, voor de kosten van de bijdrage aan de Programmaraad die jaarlijks door Casema werd betaald. De overige ¤ 300.000 zijn bedoeld voor betaling van een, door Casema betwiste, vordering van de gemeente van ¤ 410.000. Het bedrag van ¤ 300.000 is een compromis en bestemd voor het afdekken van een lopende gerechtelijke procedure over door de Casema geclaimd recht om zelf in gemeentegrond te graven, zonder daarvoor degeneratiekosten te hoeven betalen. Met deze overeenkomst beëindigen gemeente en Casema de op dit punt lopende procedures tegen een finale kwijtting en zegt Casema toe zich voortaan te houden aan door VNG opgestelde regels inzake leggen van kabels en leidingen.