Bijlage 2
Overzicht van de maatregelen/activiteiten gericht op de verbetering van de
arbeidsmarktpositie van etnische minderheden
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ontplooit diverse activiteiten die
gericht zijn op de verbetering van de arbeidsmarktpositie van etnische minderheden. Er zijn
generieke activiteiten, waarvan allochtonen en jongeren naar evenredigheid profiteren.
Aanvullend zijn er activiteiten speciaal gericht op jongeren en activiteiten speciaal gericht op
allochtonen. Voor het eerste is de Taskforce Jeugdwerkloosheid ingesteld om 40.000
jeugdbanen te genereren. Voor het tweede wordt ondermeer gewerkt aan het tegengaan van
negatieve beeldvorming en discriminatie van etnische minderheden op de arbeidsmarkt, en
waar nodig wordt tijdelijk, aanvullend specifiek beleid gevoerd. Hieronder zal eerst een korte
schets worden gegeven van het generieke beleid en zal daarna worden ingegaan op de
specifieke activiteiten van de Taskforce Jeugdwerkloosheid en op de activiteiten voor
allochtonen.
1. Generiek beleid
De hervormingsagenda van het kabinet heeft als vertrekpunt: meer mensen aan het werk.
Werk biedt mensen de gelegenheid hun talenten te ontplooien en verder te ontwikkelen. Werk
bevordert de integratie, het biedt mensen sociale contacten en betrekt hen bij de samenleving.
De eigen verantwoordelijkheid van mensen staat hierbij voorop, de overheid ondersteunt en
stimuleert.
Het jaar 2006 wordt het jaar waarin de eerste vruchten van de hervormingen kunnen worden
geplukt. Door de verbetering van de conjunctuur en de economische groei is te zien dat het
aantal banen in het derde kwartaal van 2005 licht is toegenomen. De werkgelegenheid volgt
de economische groei altijd met enige vertraging. Daardoor zal het herstel van de
arbeidsmarkt in 2006 naar verwachting duidelijker zichtbaar zijn in een toename van het
aantal banen. Het CPB verwacht voor 2006 dat per saldo de groei van de werkgelegenheid
groter zal zijn dan de groei van de beroepsbevolking, zodat de werkloze beroepsbevolking
licht zal afnemen.
In het kabinetsbeleid staat de noodzaak centraal van een stelsel van werk en inkomen dat
mensen goed toerust voor de arbeidsmarkt, dat stimuleert om te participeren en dat prikkelt
om zelf verantwoordelijkheden te nemen. Daarbij is een aantal thema's van belang: er moet
een activerende sociale zekerheid zijn, een arbeidsmarkt die kansen biedt, werken moet een
aantrekkelijk perspectief zijn en kwaliteit en maatwerk zijn nodig in de uitvoering.
Een activerende sociale zekerheid nodigt uit tot (hernieuwde) deelname aan de arbeidsmarkt.
De nieuwe Wet inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) is hier een voorbeeld van. In de wet
ligt de nadruk niet langer op iemands beperkingen, maar op zijn of haar mogelijkheden.
Daarnaast is, ter optimalisatie van de reïntegratiemarkt, een doelstelling geformuleerd voor
alle trajecten (WW, WAO, Bijstand en NUG) om 25 % meer duurzame uitstroom te
realiseren.
Een arbeidsmarkt die kansen biedt is het tweede thema. Daarbij is ondermeer van belang dat
er voldoende aandacht is voor scholing, voor werkzoekenden die een tussenstap nodig hebben
op weg naar de arbeidsmarkt en voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt.
---
Om het leren van volwassenen een extra impuls te geven heeft het kabinet de Projectdirectie
Leren & Werken per 1 maart 2005 opgericht. Voor de inrichting van duale trajecten, EVC en
extra leerwerkplekken is in 2006 5 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast geldt de
maatregel afdrachtvermindering onderwijs, gericht op het creëren van meer
leerarbeidsplaatsen door verlaging van de loonkosten. Dit is een fiscale faciliteit voor
werkgevers als tegemoetkoming om voormalig werklozen op te leiden tot het niveau van de
startkwalificatie en EVC-trajecten.
Er is een tijdelijke financieringsregeling voor ID banen, die benut zal worden voor het
regulier maken van de ID banen, zodat de zittende werknemers in ID- en WIW-banen door
kunnen stromen naar ongesubsidieerde, structurele banen.
De sociale werkvoorziening wordt gemoderniseerd. Het is erop gericht de arbeidsparticipatie
van personen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking, die uitsluitend
onder aangepaste omstandigheden tot arbeid in staat zijn te bevorderen.
Gemeenten krijgen met de participatiebanen een extra instrument in handen om
bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt te activeren. De
participatiebanen zijn specifiek bedoeld voor uitkeringsgerechtigden met een grote afstand tot
de arbeidsmarkt van wie niet kan worden verwacht dat zij op korte termijn doorstromen naar
reguliere arbeid; belangrijkste doelgroep zijn WWB'ers. Gemeenten bepalen zelf of zij
participatiebanen willen inzetten. Het doel van de participatiebanen is om werklozen door te
laten stromen naar een volgende trede op de ladder waarbij het accent meer ligt op
arbeidsactivering (bijv. leerwerktrajecten, scholing, taalcursussen) of arbeidstoeleiding (bijv.
bemiddeling, sollicitatiecursus) en uiteindelijk naar reguliere arbeid. Momenteel wordt
gewerkt aan de benodigde wetswijziging die per 1 januari 2007 in moet gaan.
De afgelopen jaren zijn diverse maatregelen genomen om de armoedeval te verminderen en
om (laagbetaald) werk lonender te maken. Een voorbeeld daarvan zijn de arbeids- en
combinatiekortingen, die alleen ten goede komen aan werkenden en daarmee het financiële
verschil met de uitkeringssituatie vergroten. In 2006 worden deze kortingen opnieuw
verhoogd. Daarnaast worden ook andere maatregelen genomen ter vermindering van de
armoedeval.
Het stimuleren van een grotere arbeidsdeelname van alle bevolkingsgroepen heeft voor het
kabinet hoge prioriteit. Daarom moet werk een aantrekkelijk alternatief zijn. Daarvoor heeft
SZW een aantal specifieke activiteiten ondermeer voor jongeren en allochtonen. Deze zullen
verderop in dit overzicht besproken worden.
Van belang is dat arbeid en zorg gecombineerd kunnen worden. Werknemers moeten daartoe
gefaciliteerd worden. SZW zorgt voor een adequaat stelsel van verlofarrangementen en een
stelsel van toegankelijke en verantwoorde kinderopvang. Voorbeelden zijn het vergroten van
de beschikbaarheid van kinderopvang en de Wet arbeid en zorg, waarin een nieuw langdurig
zorgverlof wordt geregeld.
Het uiteindelijke succes van beleid wordt voor een groot deel bepaald in de uitvoering.
Kwaliteit en maatwerk is daarbij van groot belang. Dit komt onder meer tot uitdrukking in de
Sluitende Aanpak, waarbij uitstroom van jongeren wordt bevorderd vóór zes maanden
werkloosheid. Dit is een actieve op maat gesneden aanpak voor mensen die niet zelfstandig
aan de slag komen. Gemeenten, CWI, UWV en werkgevers hebben de verantwoordelijkheid
en de middelen om individuele ondersteuning te geven bij bemiddeling, sollicitatietraining,
stages en scholing.
---
2. Inzet Taskforce Jeugdwerkloosheid
De Taskforce Jeugdwerkloosheid moet ervoor zorgen dat er in 2007 40.000 extra jeugdbanen
bijkomen en dat werkloze jongeren en voortijdig schoolverlaters binnen een half jaar terug
naar school gaan of werk hebben. Daarbij ontplooit de Taskforce verschillende activiteiten.
Algemeen
Regionale bestrijding van de jeugdwerkloosheid waardoor die jongeren geholpen worden die
bij een gemeente of CWI bekend zijn als werkzoekend. Hierdoor worden die jongeren
geholpen die het nodig hebben.
Aanpak
· Realiseren van jeugdbanen;
· Preventieve kant van de bestrijding van jeugdwerkloosheid: opleidings- en
beroepskeuze;
· Tweede Kans Beroepsonderwijs: sectoren en gemeenten bundelen hun middelen om
jongeren te laten instromen in een Leerbaan;
· Versterken lokale samenwerking: Leerbaanoffensief en Jongerenloketten;
· Oplossingen zoeken voor structurele problemen:
o flexibele instroom van leerlingen gedurende het schooljaar;
o het ontbreken van een verantwoordelijkheidsverdeling bij het zoeken en vinden
van een leerbaan;
o het ontbreken van inzicht in de beschikbaarheid van
beroepspraktijkvormingsplaatsen en het aantal jongeren dat zo'n plaats zoekt.
Bovenstaande aanpak en acties komen zowel ten goede aan autochtone als aan allochtone
jongeren. Bij een aantal acties die voortkomen uit de aanpak van de Taskforce is sprake van
directe betrokkenheid van jongeren. Hieronder volgt een overzicht. Een aantal van die acties
is specifiek voor allochtone jongeren.
Acties van de Taskforce Jeugdwerkloosheid waar allochtone jongeren direct bij betrokken
zijn:
· Actiedagen in samenwerking met gemeenten;
· Jongerenactieweek CWI;
· 2e Kans Beroepsonderwijs: werken en een opleiding voor werkzoekende jongeren;
· Accrediteren van allochtone ondernemingen als erkend leerbedrijf;
· Regionale uitvoering van Adopteer een CV: Allochtone jongeren worden
geïntroduceerd in het netwerk van ondernemers;
· Inrichting servicepunt bij CWI voor bemiddeling hoogopgeleide allochtonen wordt
voorbereid.
3. Activiteiten gericht op allochtonen
Binnen SZW worden verschillende activiteiten ontplooid gericht op de arbeidsparticipatie van
allochtonen. Zo zijn uit het Breed Initiatief Maatschappelijk Binding (BIMB), dat het kabinet
begin 2005 heeft gestart om het sociale klimaat te verbeteren en de binding van burgers met
de samenleving te versterken, verschillende projecten voortgekomen. Ook zijn er de ESF en
Equal programma's gericht op het voorkomen uitval uit arbeid en inschakeling in reguliere
arbeid, inburgering en integratie van allochtonen. De projecten worden vanuit SZW
gecofinancierd. Daarnaast is er binnen SZW nog een groot aantal andere activiteiten gericht
---
op allochtonen. Hieronder vindt u een overzicht van de diverse activiteiten onderverdeeld in
verschillende doelgroepen.
JONGEREN
Pilot ABU/CWI/gemeenten
ABU (de brancheorganisatie van uitzendbureaus) en CWI zijn met subsidie van SZW gestart
met een project, waarbij moeilijk bemiddelbare jongeren zonder uitkering (waaronder veel
allochtone jongeren) die zich bij een uitzendbureau melden via het CWI aan passende
scholing of een ander reïntegratietraject worden geholpen. De jongeren, die anders niet door
de uitzendbureaus bemiddeld zouden worden, worden nu door middel van warme overdracht
doorverwezen naar het CWI. Het project is gestart in oktober 2005 en loopt t/m april 2006. De
bedoeling is dat in mei 2006 een evaluatie wordt gehouden van het project waarbij ook een
advies voor de toekomst wordt gegeven. Er zijn op dit moment 9 gemeenten waar de
samenwerking goed op gang is gekomen; Leeuwarden, Groningen, Enschede, Deventer,
Dordrecht, Amsterdam, Breda, Purmerend en Helmond. Inzet is dat eind februari 14
gemeenten meedraaien in het project.
Project `on stage'/coaching van VMBO jongeren
Op initiatief van de brancheorganisatie van reïntegratiebedrijven Borea en de Taskforce
Jeugdwerkloosheid gaan reïntegratiebedrijven belangeloos VMBO-scholen adopteren. Het
project is gestart in het schooljaar 2005/2006. Borea heeft samen met de Taskforce
Jeugdwerkloosheid en het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) een voorstel
uitgewerkt om ervoor te zorgen dat jongeren op VMBO-scholen zicht krijgen op hun kansen
op een baan. Coaches zullen jongeren onder hun hoede nemen om hen te helpen hun weg te
vinden op de arbeidsmarkt. SZW subsidieert het project. Het project loopt tot het einde van
het schooljaar 2005/2006. 22 reïntegratiebedrijven nemen deel aan het project en zijn
gekoppeld aan verschillende VMBO-scholen. Duizend jongeren zullen in het schooljaar
2005/2006 worden gecoacht of stage lopen.
Proefondernemen in de praktijk
VNO-NCW is met subsidie van SZW een project gestart waarin werkloze allochtonen die de
ambitie hebben een eigen bedrijf te beginnen, op weg worden geholpen. Stap één is dat in
kleine groepjes onder begeleiding een bedrijf wordt opgezet. Er wordt een ondernemingsplan
opgesteld, een bankrekening geopend en de bedrijfsvoering wordt georganiseerd. Hierdoor
kunnen de deelnemers het ondernemerschap ontdekken: ze maken kennis met het
ondernemerschap en ze ontwikkelen relevante vaardigheden. In een aantal gemeenten zal
gestart worden met pilots. Uiteindelijk doel is dat 300 allochtone werklozen gaan meedoen,
waarvan er 100 uiteindelijk echt een eigen bedrijf beginnen. Dit project sluit aan bij de BIMB
actiepunten op het terrein van ondernemerschap. In januari zijn de voorbereidingen gestart en
wordt besloten in welke regio's het project zal gaan lopen. Het project loopt tot eind 2006.
Coachingstraject hoogopgeleide allochtone jongeren
Forum en De Baak hebben met subsidie van SZW en de Taskforce Jeugdwerkloosheid
gezamenlijk een coachingstraject voor hoogopgeleide allochtone jongeren opgezet. Het doel
is deze jongeren weerbaarder te maken en te introduceren in netwerken van ondernemers. Het
project richt zich in eerste instantie op Marokkaanse jongeren. Op 25 november 2005 heeft
een startbijeenkomst van het project plaatsgevonden. Daar bleek dat er veel animo onder
Marokkaanse jongeren was voor het coachingstraject. Uiteindelijk zijn 41 jongeren
geselecteerd om door 7 topbedrijven gecoacht te worden. Deelnemende bedrijven zijn KPN,
TPG Post, Cap Gemini, Red Bull, de gemeente Utrecht, Vitae en Nuon. Alle organisaties
doen mee om zelf ook iets van de doelgroep te leren en erkennen dat diversiteit in organisaties
steeds belangrijker wordt. Het project loopt tot september 2006. De Baak heeft gemerkt dat er
---
ook bij andere bedrijven veel enthousiasme is om jongeren te gaan coachen. De Baak kijkt nu
naar de mogelijkheden om werknemers van de bedrijven met interesse op te leiden tot
coaches.
ECHO Talent base voor stages
ECHO, Expertisecentrum diversiteit, start met subsidie van SZW een project voor een 'Talent
base' voor stages. Doel is bij te dragen aan een oplossing voor de stageproblematiek van
allochtone studenten. ECHO gaat een behoefte-inventarisatie naar stageplekken doen onder
hogescholen en universiteiten. Aan de hand daarvan zal de bestaande ECHO Talent base
worden uitgebreid voor stages en zullen werkgevers worden aangeschreven om stages
beschikbaar te stellen.
Het project loopt tot eind 2007. Eerst zal de behoefte inventarisatie worden gehouden.
Stagecoördinatoren van verschillende hogescholen en universiteiten zullen worden benaderd
om te inventariseren welke behoeften er bestaan ten aanzien van stages. Daarbij zal onder
meer worden gekeken naar de eisen die de instellingen aan werkgevers stellen bijvoorbeeld
wat betreft kwaliteit van de opdracht en stagevergoeding. Daarna zal ECHO de Talent base
voor stages opzetten. Naast de behoefte inventarisatie bij de onderwijsinstellingen zullen
verschillende bedrijven worden benaderd om stages beschikbaar te stellen. Daarnaast zal ook
aandacht besteed worden aan de voorbereiding en begeleiding van stagiairs en de
voorbereiding van stagebegeleiders en werkgevers. Ook zal een stage barometer worden
ontwikkeld waarop wordt bijgehouden hoeveel bedrijven meewerken, hoeveel studenten zijn
ingeschreven en hoeveel studenten via de Talent base een stageplek hebben gevonden. Er zal
ook actief worden gezocht naar middelen om de Talent base na afloop van de subsidieperiode
voort te zetten.
Empowerment allochtone jongeren/doorbreken van negatieve beeldvorming (DIVAZ)
Diverse Vrouwen Aan Zet (DIVAZ, succesvolle allochtone vrouwen) gaan met subsidie van
SZW jonge allochtonen op MBO- en HBO- opleidingen inzicht en handvatten bieden met
behulp van rolmodellen. In een interviewbundel worden alle tips, trucs en aanbevelingen
opgenomen. Doel is de interviewbundel breed te verspreiden. DIVAZ wil tevens jonge
allochtonen en werkgevers aan elkaar matchen en de (negatieve) beeldvorming rondom
allochtone werknemers doorbreken door het organiseren van een grote inspirerende dag
getiteld `Talenten op de werkvloer'.
Het project loopt tot medio 2006. DIVAZ benadert rolmodellen voor de interviewbundel door
gebruik te maken van het uitgebreide netwerk van de leden van het DIVAZ netwerk. De
conferentie Talenten op de werkvloer is gepland op 8 juni 2006. Voor de conferentie worden
allochtone studenten en starters op de arbeidsmarkt en werkgevers uitgenodigd. De jongeren
zullen tijdens de conferentie zelf aan de werkgevers laten zien waarom zij een meerwaarde
hebben voor de bedrijven.
Onderzoek Forum hoogopgeleide allochtone jongeren
Tijdens de werktop tussen kabinet en sociale partners op 1 december 2005 is afgesproken dat
het kabinet Forum zal verzoeken allochtone HBO/WO studenten te volgen om antwoord te
krijgen op de vraag waarom deze studenten na hun afstuderen meer problemen ondervinden
bij het verkrijgen van een betaalde baan dan autochtone HBO/WO afgestudeerden.
VROUWEN
Project Samenleving & Bedrijf voor allochtone vrouwen
Naar aanleiding van de door haar met de commissie PaVEM gesloten overeenkomst start
Samenleving & Bedrijf - een landelijk netwerk van grootbedrijven - een project met als
uiteindelijk doel om een substantieel aantal allochtone vrouwen aan een baan te helpen,
---
ondersteund met coaching of mentoraat, en taalvaardig te maken op niveau NT2. TPG Post is
trekker van het project en is inmiddels een kwartiermakerfase gestart.
Regiegroep "Allochtone vrouwen en arbeid"
Per 1 februari 2006 is een orgaan ingesteld dat stimulerend en sturend zal optreden bij het
vertalen van de PaVEM - afspraken naar concrete resultaten, om zo de beweging die in gang
is gezet, voort te zetten: de Regiegroep `allochtone vrouwen en arbeid'. De Regiegroep is
ingesteld tot eind 2007. Leidend binnen de Regiegroep zijn de afspraken die de commissie
PaVEM maakte met gemeenten, werkgevers en uitvoeringsinstanties op het gebied van
`werk'. Binnen de Regiegroep zijn deze partijen ook vertegenwoordigd. De Regiegroep levert
als geheel een impuls voor het uitvoeren van de afspraken, met als uiteindelijk doel dat meer
allochtone vrouwen aan het werk gaan.
Bemiddelingsmethodieken allochtone vrouwen
In samenwerking met de Commissie PaVEM hebben CWI en TNO groepsgewijze
bemiddelingsmethodieken voor allochtone en herintredende vrouwen ontwikkeld. Het gaat
om ZZ Top en Life Skills. De methodieken zijn verschillend: ZZ Top is een traject van een
half jaar en is gericht op het vergroten van de zelfwerkzaamheid en zelfredzaamheid voor het
vinden van een baan. Life Skills is een vijfdaagse workshop, gericht op het ontwikkelen van
toekomstplannen en het tot actie komen om passend werk te vinden.
VLUCHTELINGEN
Banenoffensief vluchtelingen
VluchtelingenWerk Nederland heeft samen met UAF, Emplooi en CWI en met subsidie van
SZW een banenoffensief voor vluchtelingen gestart. Doel van het project is om in 3,5 jaar
2600 extra vluchtelingen naar werk te bemiddelen. In het najaar van 2005 zijn de eerste 70
plaatsingen al gerealiseerd.
Het banenoffensief loopt tot eind 2008. Arie Kraaijeveld is benoemd als ambassadeur van het
banenoffensief. Hij gaat in gesprek met werkgevers en gemeenten om ze te laten meedoen
met het banenoffensief.
Communicatiecampagne hoger opgeleide vluchtelingen
Daarnaast start UAF met behulp van een communicatiebureau een publiciteitscampagne over
hoog opgeleide vluchtelingen. Enerzijds komt er een campagne gericht op werkgevers en
HRM-functionarissen om hen bekend te maken met het potentieel onder hoog opgeleide
vluchtelingen, anderzijds komt er een publicatie, met name bedoeld voor
gemeenteambtenaren, die een reëel beeld geeft van de mogelijkheden en knelpunten voor
vluchtelingen bij hun participatie op de arbeidsmarkt.
Dit project loopt tot medio 2006. In het kader van de campagne gericht op werkgevers zullen
er verschillende producten worden ontwikkeld om werkgevers te informeren. Daarbij kan
gedacht worden aan een inlegvel voor vakbladen en een internetsite. De publicatie die met
name bedoeld is voor gemeenteambtenaren zal worden ontwikkeld en verspreid onder
gemeenten. Daarnaast worden andere middelen gezocht die ook kunnen bijdragen aan het
informeren van gemeenteambtenaren.
Onderzoek arbeidsmarktpositie hoger opgeleide vluchtelingen
SZW heeft Regioplan gevraagd een onderzoek te verrichten naar de arbeidsmarktpositie van
hoger opgeleide vluchtelingen. Achtergrond is dat de werkloosheid onder hoger opgeleide
vluchtelingen veel hoger is dan op basis van hun opleiding en elders verworven competenties
zou verwachten. De arbeidsmarktpositie van hoger opgeleide vluchtelingen is vergeleken met
zowel de autochtone als de (overige) allochtone beroepsbevolking zeer ongunstig. Doel van
---
het onderzoek is een goed beeld te krijgen van het aantal hoger opgeleide vluchtelingen in
Nederland, hun positie op de arbeidsmarkt en de belemmeringen die zij ervaren om op eigen
niveau duurzaam werk te vinden.
Diverse projecten voor vluchtelingen
Naast de in het overzicht genoemde projecten ontplooit SZW diverse activiteiten voor
vluchtelingen. De afgelopen jaren is ingezet op verbetering van de voorwaarden voor
arbeidsparticipatie van vluchtelingen. Zo is er aandacht voor een goede dossiervorming in de
asielfase (COA) en bemiddelt het CWI bij de waardering van buitenlandse diploma's (IDW)
en de erkenning van Eerder Verworven Competenties (EVC). Hiermee wordt bereikt dat de
talenten van hoogopgeleide vluchtelingen in een vroeg stadium worden herkend en erkend.
Op het terrein van EVC heeft SZW een onderzoek van het kenniscentrum EVC naar de
ontwikkeling van EVC-methodieken voor hoger opgeleide vluchtelingen en asielzoekers
mede gefinancierd. Eind 2005 is dit onderzoek afgerond.
Ook wordt er gewerkt aan het opstarten van projecten waarbij in drie jaar tijd minimaal 300
hoger opgeleide vluchtelingen (technici, medici en leraren) via maatwerktrajecten op hun
eigen niveau duurzaam naar werk worden geleid.
DISCRIMINATIE
Aanbevelingen STAR en discriminatiemonitor
Tijdens de werktop tussen kabinet en sociale partners op 1 december 2005 zijn afspraken
gemaakt op het terrein van de arbeidsparticipatie van allochtonen. Afgesproken is onder meer
dat de Stichting van de Arbeid aanbevelingen zal opstellen ten behoeve van CAO-partijen en
bedrijven over het in bedrijven te voeren minderhedenbeleid en tot het tegengaan van
discriminatie (werving en selectie, ongelijke behandeling, diversiteitsbeleid, rol
medezeggenschapsorganen). Deze aanbeveling wordt begin 2006 verwacht.
Ook is afgesproken dat werkgevers- en werknemersorganisaties zich inzetten om een bijdrage
te leveren aan de totstandkoming van een door het kabinet op te zetten landelijke
discriminatiemonitor arbeidsmarkt. Binnen SZW worden op dit moment in overleg met
Justitie voorbereidingen getroffen om te komen tot een landelijke discriminatiemonitor
arbeidsmarkt.
Campagne `Discriminatie? niet met mij!'
De Campagne `Discriminatie? niet met mij!' is de opvolger van de Campagne `Discriminatie?
Bel gelijk!'. De nieuwe campagne is voor 80% gefinancierd uit het Europese Actieprogramma
ter bestrijding van discriminatie (artikel 13 EG-Verdrag) en voor 20% gezamenlijk door de
ministeries van BZK, VWS, Justitie (V&I) en SZW. Deze campagne, die is uitgevoerd door
onder andere het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie, richt zich in eerste
instantie op personen die kwetsbaar kunnen zijn voor discriminatie en ongelijke behandeling.
De campagne verschaft deze personen informatie over hoe zij met discriminerend gedrag
kunnen omgaan op zodanige wijze dat het hen zo min mogelijk belemmert in hun
functioneren en dat zij tegenwicht kunnen bieden aan personen die discriminerend gedrag al
dan niet bewust vertonen. In tweede instantie richt de campagne zich op de omgeving waarin
discriminerend gedrag kan plaatshebben.
Er is een brochure `Discriminatie? Niet met mij!' ontwikkeld met praktische tips over de
aanpak van discriminatie. Het eerste exemplaar van deze brochure is mij op 31 januari jl.
overhandigd. Daarnaast wordt er een reader uitgebracht met specifieke informatie voor
organisaties over het tegengaan van discriminatie.
Psychologische tests
---
Ter bevordering van een zorgvuldig werving- en selectiebeleid zijn door het LBR met
subsidie van SZW richtlijnen voor het gebruik van psychologische tests ontwikkeld gericht op
het waarborgen van gelijke kansen van etnische minderheden. Deze publicatie is aan de
Kamer aangeboden bij brief van 23 augustus 2005.
ALGEMEEN
Gesprekken op de werkvloer
De FNV is met subsidie van SZW een project gestart voor het op gang brengen van
gesprekken op de werkvloer. Doel is om werknemers uit verschillende etnische
minderheidsgroepen en autochtone werknemers te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan
over de verschillen tussen culturen en de invloed daarvan op de onderlinge verhoudingen op
de werkvloer; het samenwerken zo prettig mogelijk te maken en daarmee de integratie op de
werkvloer te bevorderen; en vooroordelen te bespreken die bij elke etnische groep aanwezig
zijn ten opzichte van de andere etnische groep(en). In 2006 moeten binnen 30
arbeidsorganisaties dergelijke gesprekken worden gevoerd. Momenteel wordt
geïnventariseerd welke sectoren zullen deelnemen. Het project loopt tot medio 2007. In 2007
zal, naast het voortzetten van de gesprekken, worden gewerkt aan aanbevelingen op het
terrein van onder meer het opzetten van voorlichtingscampagnes over racisme en het
verrichten van kleine onderzoeken naar de positie van etnische minderheden op de werkvloer.
Mobiliseren van personeelsfunctionarissen
De Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP),
heeft in samenwerking met ABU en FNV een initiatief ontwikkeld in het kader van `meer
openheid op de arbeidsmarkt'. Het project beoogt een warme overdracht van CV's door
uitzendconsulenten aan personeelsfunctionarissen van allochtone kandidaten te realiseren en
een gecoördineerde aanpak ter verbetering van de arbeidsmarktpositie van allochtonen.
Verder streeft men naar professionalisering van werving en selectie, die vrij is van
discriminatie, en naar een hogere participatie van allochtonen in ondernemingsraden en
vakbonden. Tijdens een te organiseren congres worden de resultaten gepresenteerd om zo
draagvlak en continuïteit van acties te realiseren. Voor dit congres is samenwerking gezocht
met het Landelijk Netwerk Diversiteitsmanagement Div. Het project loopt tot medio 2006.
Voor de uitvoering van het project is een werkgroep opgezet met betrokkenen van ABU,
FNV, NVP en SZW.
Contest Inspiratie voor integratie (De Baak, TANNET, SZW, V&I)
De Baak heeft in samenwerking met het Turks Academisch Netwerk (TANNET) een
landelijke wedstrijd georganiseerd, de Contest Inspiratie voor Integratie. 15 kandidaten
kregen de kans een project uit te voeren. De 15 geselecteerden werden ondersteund met een
leertraject met behulp van Baak Coaching en een financiële ondersteuning van 1000 euro. 24
oktober 2005 was de prijsuitreiking. Winnaar is geworden Sezayi Zanlier. Hij reisde met zijn
inspiratieteam het hele land door en inspireerde zo honderden leerlingen van het VMBO om
door te gaan met leren. In 2006 zal hij zijn missie richting VMBO-jongeren voort blijven
zetten.
De Contest Inspiratie voor Integratie zal jaarlijks worden georganiseerd. De eerste Contest
heeft zijn functie, het scheppen van een positief klimaat voor wederzijdse integratie, en het
bieden van een podium voor rolmodellen die zich willen inzetten voor meer integratie van
zoveel mogelijk groepen in Nederland, bewezen. SZW beziet voor 2006 op welke wijze een
verdere bijdrage aan de Contest Inspiratie voor Integratie gegeven kan worden. Daarnaast
bekijken de organisatoren van de wedstrijd nu de mogelijkheden om een project voor
biculturele coaching te starten.
---
Hogere participatie van allochtonen in vakbonden en ondernemingsraden
Tijdens de werktop tussen kabinet en sociale partners op 1 december 2005 is afgesproken dat
werknemersorganisaties zullen streven naar een hogere participatie van allochtone
werknemers in vakbonden en ondernemingsraden, omdat dit de integratie bevordert.
Onderzoek RWI hoogopgeleide allochtonen
Tijdens de werktop tussen kabinet en sociale partners op 1 december 2005 is afgesproken dat
aan RWI gevraagd een samenhangend onderzoek te verrichten naar de gehele groep hoger
opgeleide allochtonen, waarbij het doel is dat RWI met een advies komt over hoe de
geconstateerde problemen kunnen worden opgelost.
Voor het eerste onderzoek worden de voorbereidingen binnenkort gestart. Het tweede
onderzoek bevindt zich in de voorbereidende fase.
Landelijk Netwerk Diversiteitsmanagement Div
In mijn brief van mei 2005 (Tweede Kamer 2004-2005, 27 223, nr 66, de kabinetsreactie op
het onderzoek "Etnische minderheden op de arbeidsmarkt"), heb ik aangekondigd dat het
Landelijk Netwerk Diversiteitsmanagement (Div), als onderdeel van haar werkzaamheden het
overlegplatform "Samenwerken aan integratie op de werkvloer"zal faciliëren. Daarnaast heb
ik in de brief aangekondigd dat Div jaarlijks een markt zal organiseren met deelname van alle
partijen van het overlegplatform. Doel van de markt is om goede voorbeelden, nieuwe
instrumenten en nieuwe informatie te delen en te verspreiden. Deze markt is in 2005 op 16
november onder de slogan: "Diversiteit in Bedrijf" door Div georganiseerd (in samenwerking
met de gemeente Amsterdam) en zal in 2006 opnieuw plaatsvinden. Tussentijds zijn
bijeenkomsten met de projectleiders van het overlegplatform voorzien. In het algemeen zal
Div zich in 2006 sterk op etniciteit richten in haar eigen activiteiten en in bijdragen aan
activiteiten van andere partijen.
De website www.Div-management.nl is het afgelopen jaar fors uitgebreid met informatie,
goede voorbeelden en verwijzingen naar partijen en organisaties die bijdragen aan
bewustwording van nut en noodzaak van diversiteitsbeleid, vooral op het gebied van etnische
minderheden.
Onderzoek succesfactoren allochtonen
SZW heeft SEOR gevraagd onderzoek te doen naar de factoren die een rol hebben gespeeld
bij de sociale stijging van allochtonen in Nederland. Doel van het onderzoek is bij te dragen
aan de kennis die het mogelijk maakt om succesbevorderende factoren te vergroten. Centrale
vraag daarbij is hoe het opgedane inzicht kan worden vertaald in arbeidsmarktbeleid. De
factoren herkomstmilieu, opleidingsniveau, individuele eigenschappen, sociale hulpbronnen,
bijzondere arbeidsmarktfactoren zoals arbeidsmarktbeleid en multiculturalisering van de
arbeidsorganisatie en de rol van de overheid (lokaal, nationaal) worden expliciet
meegenomen.
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid