nummer 24 / Ede, 7 februari 2006
Gemeente kiest voor rotonde Stadspoort - oost
Start werkzaamheden kruispunt Frans Halslaan/Rembrandtlaan
Na de aanpassingen van het viaduct over de A12, de op- en afritten van
de A12, de toeleidende wegen naar het viaduct en het kruispunt Willy
Brandtlaan/Laan der Verenigde Naties is het tijd om het kruispunt
Frans Halslaan/ Rembrandtlaan aan deze nieuwe situatie aan te passen.
Uit studie is gebleken dat een rotonde de beste oplossing is voor dit
kruispunt. De werkzaamheden gaan in februari van start.
De ontwikkelingen in en rond het gebied Stadspoort hebben er toe
geleid dat de verkeerssituatie in het gebied aangepast moeten worden.
In 2001 is door het adviesbureau Goudappel Coffeng een studie
uitgevoerd naar de meest ideale uitvoering van de kruispunten W.
Brandtlaan/Laan der Verenigde Naties en de FransHalslaan/
Rembrandtlaan. Uit deze studie is naar voren gekomen dat de toepassing
van een rotonde is de meest ideale oplossing is.
Uitgangspunten
Uitgangspunten bij de keuze van de rotonde op deze locatie zijn het
optimaliseren van de verkeersveiligheid, de verkeersafwikkeling en de
ruimtelijke inrichting van de route W. Brandtlaan-Frans Halslaan. Uit
de studie is gebleken dat de verkeersafwikkeling voldoende is bij de
toepassing van de rotonde. Een rotonde is verkeersveiliger dan de
toepassing van verkeerslichten, omdat bij kruispunten met
verkeerslichten (negeren van rood licht) zijn frontale en
flankongevallen met hoge snelheid mogelijk zijn.
Daarbij is rekening gehouden met het verkeer vanaf de Dreeslaan, de
(brom)fietspaden langs de Frans Halslaan/Willy Brandtlaan de buslijn
op de Frans Halslaan en de aansluiting van de Rubensstraat op de Frans
Halslaan.
Uitvoering rotonde
De rotonde krijgt een vergelijkbare uitvoering als de rotonde op de
Willy Brandtlaan/Laan der Verenigde Naties. De rotonde krijgt een
vrijliggend fietspad, die grotendeels in één richting te berijden is.
Alleen de fietsoversteek op Rembrandtlaan mag in twee richtingen door
fietsers bereden worden. Dit tweerichtingen fietspad wordt verhoogd
uitgevoerd zodat deze een duidelijke status en herkenning krijgt. De
fietsers op het vrijliggende fietspad krijgen voorrang op het
(auto)verkeer. De bromfietsers worden vanaf het bromfietspad
rechtstreeks op de rotonde aangetakt. De aansluiting van de
Rembrandtlaan op de rotonde wordt voorzien van een uitritconstructie
om zo de 30 km-zone extra te accentueren.
De aansluiting van de Rubensstraat op de Frans Halslaan wordt in
westelijke richting verlegd, zodat deze ter hoogte van de
Rembrandtlaan op de Frans Halslaan aansluit.
Realisatie
Om de overlast van werkzaamheden te beperken en de winkels en kantoren
goed bereikbaar te houden, legt de gemeente direct langs het werk een
tijdelijke rijbaan aan. Automobilisten kunnen via deze bypass hun
gebruikelijke route blijven rijden. Met de aannemer wordt de afspraak
gemaakt, dat de nieuwe rotonde uiterlijk half april gereed is. Het
ligt in de bedoeling direct hierna te starten met de werkzaamheden op
de Tooroplaan, waarbij er een omleiding via de Frans Halslaan wordt
ingesteld. De werkzaamheden betreffen een herinrichting van de
Tooroplaan tussen de Oude Bennekomseweg en de Vincent van Goghstraat.
Deze werkzaamheden worden in de zomer afgerond.
---
Gemeente Ede