Gemeente Ede

nummer 24 / Ede, 7 februari 2006

Gemeente kiest voor rotonde Stadspoort - oost
Start werkzaamheden kruispunt Frans Halslaan/Rembrandtlaan

Na de aanpassingen van het viaduct over de A12, de op- en afritten van de A12, de toeleidende wegen naar het viaduct en het kruispunt Willy Brandtlaan/Laan der Verenigde Naties is het tijd om het kruispunt Frans Halslaan/ Rembrandtlaan aan deze nieuwe situatie aan te passen. Uit studie is gebleken dat een rotonde de beste oplossing is voor dit kruispunt. De werkzaamheden gaan in februari van start.

De ontwikkelingen in en rond het gebied Stadspoort hebben er toe geleid dat de verkeerssituatie in het gebied aangepast moeten worden. In 2001 is door het adviesbureau Goudappel Coffeng een studie uitgevoerd naar de meest ideale uitvoering van de kruispunten W. Brandtlaan/Laan der Verenigde Naties en de FransHalslaan/ Rembrandtlaan. Uit deze studie is naar voren gekomen dat de toepassing van een rotonde is de meest ideale oplossing is.

Uitgangspunten
Uitgangspunten bij de keuze van de rotonde op deze locatie zijn het optimaliseren van de verkeersveiligheid, de verkeersafwikkeling en de ruimtelijke inrichting van de route W. Brandtlaan-Frans Halslaan. Uit de studie is gebleken dat de verkeersafwikkeling voldoende is bij de toepassing van de rotonde. Een rotonde is verkeersveiliger dan de toepassing van verkeerslichten, omdat bij kruispunten met verkeerslichten (negeren van rood licht) zijn frontale en flankongevallen met hoge snelheid mogelijk zijn. Daarbij is rekening gehouden met het verkeer vanaf de Dreeslaan, de (brom)fietspaden langs de Frans Halslaan/Willy Brandtlaan de buslijn op de Frans Halslaan en de aansluiting van de Rubensstraat op de Frans Halslaan.

Uitvoering rotonde
De rotonde krijgt een vergelijkbare uitvoering als de rotonde op de Willy Brandtlaan/Laan der Verenigde Naties. De rotonde krijgt een vrijliggend fietspad, die grotendeels in één richting te berijden is. Alleen de fietsoversteek op Rembrandtlaan mag in twee richtingen door fietsers bereden worden. Dit tweerichtingen fietspad wordt verhoogd uitgevoerd zodat deze een duidelijke status en herkenning krijgt. De fietsers op het vrijliggende fietspad krijgen voorrang op het (auto)verkeer. De bromfietsers worden vanaf het bromfietspad rechtstreeks op de rotonde aangetakt. De aansluiting van de Rembrandtlaan op de rotonde wordt voorzien van een uitritconstructie om zo de 30 km-zone extra te accentueren.
De aansluiting van de Rubensstraat op de Frans Halslaan wordt in westelijke richting verlegd, zodat deze ter hoogte van de Rembrandtlaan op de Frans Halslaan aansluit.

Realisatie
Om de overlast van werkzaamheden te beperken en de winkels en kantoren goed bereikbaar te houden, legt de gemeente direct langs het werk een tijdelijke rijbaan aan. Automobilisten kunnen via deze bypass hun gebruikelijke route blijven rijden. Met de aannemer wordt de afspraak gemaakt, dat de nieuwe rotonde uiterlijk half april gereed is. Het ligt in de bedoeling direct hierna te starten met de werkzaamheden op de Tooroplaan, waarbij er een omleiding via de Frans Halslaan wordt ingesteld. De werkzaamheden betreffen een herinrichting van de Tooroplaan tussen de Oude Bennekomseweg en de Vincent van Goghstraat. Deze werkzaamheden worden in de zomer afgerond.
---