AutoRai

Wereldpremière nieuwe Chevrolet Epica in Genève

(2/7/2006)
De nieuwe Chevrolet Epica is het eerste middenklassemodel van Chevrolet dat in Europa wordt geïntroduceerd met twee verfijnde, dwarsgemonteerde zescilinder lijn-motoren. De Epica beleeft zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève (2 t/m 12 maart 2006) en verschijnt vanaf juni op de Europese markt.
Standaard beschikt de Epica over een uitgebreide reeks aan comfortabele en veiligheidsvoorzieningen en hij biedt zeer veel âvalue for moneyâ.

Wat afmetingen betreft (lengte/breedte/hoogte: 4.805/1.810/1.450 mm) is deze voorwiel-aangedreven middenklasse sedan aanzienlijk gegroeid ten opzichte van zijn voor-ganger, de Evanda. Hij heeft een wielbasis van 2.700 mm. De meest opvallende design-kenmerken van de vierdeurs Epica zijn de oplopende, wigvormige contouren op de flanken, de krachtige lijn die over het bovenste deel van de portieren loopt en de uitstekende portiergrepen. Daarnaast springt de verchroomde grille met de forse, horizontale lamel waarop trots het Chevrolet âbow-tieâ embleem prijkt direct in het oog, evenals de grote koplampen die in de zijschermen door-lopen en de al even opvallende achterlichtunits.

Tot de standaard veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe Epica behoren onder meer ABS, airbags voorin en zij- en curtain airbags.

Kopers kunnen in eerste instantie kiezen uit twee motoren: bij de introductie levert Chevrolet de Epica met naar keuze een zeer soepele 2.0- of 2.5-liter zescilinder in-lijn benzinemotor met respectievelijk 142 en 155 pk. Later volgt tevens een versie van Chevroletâs geheel nieuwe familie van common-rail turbodieselmotoren. De zescilinder benzinemotor is waarschijnlijk de kortste zescilinder die wereldwijd op de markt leverbaar is. Daardoor past de krachtbron netjes in een lichtgewicht, dwarsgeplaatste aandrijfeenheid. In Nederland wordt de 2.0-uitvoering van de Epica standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 2.5 zescilinder komt bij ons enkel op de markt in combinatie met een geavanceerde, nieuwe en elektronisch bediende vijftraps automaat.

BedrijfsautoRAI.nl