Wereldpremière nieuwe Chevrolet Epica in Genève
(2/7/2006)
De nieuwe Chevrolet Epica is het eerste middenklassemodel van
Chevrolet dat in Europa wordt geïntroduceerd met twee verfijnde,
dwarsgemonteerde zescilinder lijn-motoren. De Epica beleeft zijn
wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève (2 t/m 12 maart 2006)
en verschijnt vanaf juni op de Europese markt.
Standaard beschikt de Epica over een uitgebreide reeks aan
comfortabele en veiligheidsvoorzieningen en hij biedt zeer veel âvalue
for moneyâ.
Wat afmetingen betreft (lengte/breedte/hoogte: 4.805/1.810/1.450 mm)
is deze voorwiel-aangedreven middenklasse sedan aanzienlijk gegroeid
ten opzichte van zijn voor-ganger, de Evanda. Hij heeft een wielbasis
van 2.700 mm. De meest opvallende design-kenmerken van de vierdeurs
Epica zijn de oplopende, wigvormige contouren op de flanken, de
krachtige lijn die over het bovenste deel van de portieren loopt en de
uitstekende portiergrepen. Daarnaast springt de verchroomde grille met
de forse, horizontale lamel waarop trots het Chevrolet âbow-tieâ
embleem prijkt direct in het oog, evenals de grote koplampen die in de
zijschermen door-lopen en de al even opvallende achterlichtunits.
Tot de standaard veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe Epica behoren
onder meer ABS, airbags voorin en zij- en curtain airbags.
Kopers kunnen in eerste instantie kiezen uit twee motoren: bij de
introductie levert Chevrolet de Epica met naar keuze een zeer soepele
2.0- of 2.5-liter zescilinder in-lijn benzinemotor met respectievelijk
142 en 155 pk. Later volgt tevens een versie van Chevroletâs geheel
nieuwe familie van common-rail turbodieselmotoren. De zescilinder
benzinemotor is waarschijnlijk de kortste zescilinder die wereldwijd
op de markt leverbaar is. Daardoor past de krachtbron netjes in een
lichtgewicht, dwarsgeplaatste aandrijfeenheid. In Nederland wordt de
2.0-uitvoering van de Epica standaard gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 2.5 zescilinder komt bij ons
enkel op de markt in combinatie met een geavanceerde, nieuwe en
elektronisch bediende vijftraps automaat.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai