Rijkswaterstaat werkt aan de verbetering van prestatiebestekken
Rijkswaterstaat heeft een pakket maatregelen aangekondigd dat onder
leiding van HID van Rijkswaterstaat Oost Nederland in de komende
anderhalf jaar wordt geïmplementeerd om de prestatiebestekken te
verbeteren.
Uit een interne `quick-scan', een kwalitatief onderzoek van
Rijkswaterstaat, blijkt dat de prestatiebestekken door direct
betrokkenen worden ervaren als een positieve ontwikkeling, maar dat er
op verschillende punten nog verbeteringen nodig zijn. Een pakket aan
maatregelen zorgt ervoor dat kritieke punten worden aangepakt waardoor
beheer en onderhoud van de wegen en vaarwegen wordt verbeterd.
Rijkswaterstaat werkt hard aan veranderingen in de samenwerking met de
markt. Een van de veranderingen is de inzet van prestatiebestekken
sinds medio 2001. Dit is een contactvorm voor het beheer en onderhoud,
waarbij de aannemer veel meer ruimte krijgt de opdracht naar eigen
inzicht in te vullen en Rijkswaterstaat zich beperkt tot het stellen
van functionele eisen. Op die manier streeft Rijkswaterstaat naar een
optimale inzet van de markt, waardoor de organisatie zich beter kan
concentreren op de service aan de (vaar)weggebruiker.
Punten van kritiek betreffen zowel de opdrachtgever als de
opdrachtnemer. Wat betreft de opdrachtgever ontbreekt het aan
uniformiteit in de ontwikkeling, uitvoering en beheersing van de
prestatiebestekken.
De Rijkswaterstaatorganisatie is ook nog niet helemaal klaar voor de
veranderende aanpak en de daarbij behorende rollen. Betrokken
medewerkers vinden het nog lastig om op de nieuwe manier te werken.
Rijkswaterstaat gaat daarom door met het standaardiseren van de
bestekken en uniforme beheersing. Medewerkers krijgen trainingen en er
worden landelijke gebruikersdagen georganiseerd voor kennis- en
ervaringsuitwisseling.
Rijkswaterstaat beschikt nog over onvoldoende areaalgegevens, die
bovendien gefragmenteerd beschikbaar zijn. Ter verbetering wordt een
impuls gegeven aan assetmanagement en wordt de onderhoudsstaat van het
areaal en de objecten meetbaar gemaakt.
Er is geconstateerd dat de risicoverdeling tussen opdrachtgever en
opdrachtnemer onevenwichtig en onvoldoende transparant is. En omdat de
opdrachtnemer zelf voorstellen doet welke wegafzettingen wanneer
worden uitgevoerd, kan dit conflicteren met de eisen die
Rijkswaterstaat stelt aan het beperken van de verkeershinder.
Rijkswaterstaat stelt daarom een RWS breed projectteam in met als doel
de prikkel van het Lane Rental instrument (waarbij de opdrachtnemer
betaalt voor het mogen afzetten van de wegdeel) meer effectief te
maken.
Tot slot komt uit de quick-scan naar voren dat er onvoldoende dialoog
is met de markt, waardoor misverstanden kunnen ontstaan.
Rijkswaterstaat gaat de dialoog weer op gang brengen. Het
toekomstprogramma 2006 wordt besproken met de marktpartijen en bij het
aanbestedingsproces wordt meer ruimte gegeven aan de aannemer.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat