SP Tilburg
Tilburg, 6 februari 2006
SP enquête Reeshof, grote problemen met
openbaar vervoer
Zaterdag 4 februari stonden SP'ers met een informatietent in
winkelcentrum De Heyhoef in de Reeshof. Naast het uitdelen van
informatiemateriaal namen zij passanten ook een enquête af over het
openbaar vervoer in de Reeshof. De uitslagen laten niets aan
duidelijkheid te wensen over.
Openbaar vervoer
Van de ondervraagden onderschreef 70 procent de stelling dat de Reeshof een
probleem heeft met het openbaar vervoer. De helft van de ondervraagden was
op dat moment met de auto naar de Heyhoef gekomen, een kwart met de fiets
en 22 procent te voet. Bijna de helft neemt meestal de auto om van de Reeshof
naar het centrum te gaan, en kwart gaat meestal op de fiets, 20 procent neemt
de bus en 8 procent gaat met de trein.
Bus
66 procent van de ondervraagden maakt wel eens gebruik van de bus. Van deze
mensen vindt 40 procent de dienstregeling slecht tegen 18 procent die er geen
problemen mee heeft. Meest genoemde problemen met de dienstregeling zijn de
frequentie en de reistijd (beiden 28 procent), gevolgd door de aansluitingen en
het overstappen (14 procent). 15 procent van de reizigers zegt geen groot
probleem met de dienstregeling te kunnen noemen.
Dienstregeling en prijs
Bijna de helft vindt de huidige dienstregeling een verslechtering ten opzichte van
de oude. 43% Heeft geen mening of weet het niet, 11 procent ziet juist
verbeteringen. 93 Procent van de ondervraagden is van mening dat het bustarief
van 3 strippen té duur is. Zo'n 70 procent zegt vaker gebruik te maken van de
Piekbus dan van de `gewone' bus.
SP eerste weg links
SP afdeling Tilburg, Piushaven 29, 5017 AN Tilburg
T (013) 5802320 F (013) 5802318 E tilburg@sp.nl I www.tilburg.sp.nl
Tripleclick hier voor RSS nieuwsfeed
Trein
Over de dienstregeling van Station Reeshof zegt 75 procent deze slecht te
vinden. Eén respondent vond het een goede dienstregeling. Meer dan de helft
van de ondervraagden zei vaker de trein te zullen nemen als de dienstregeling
zou verbeteren. Voor 46 zou dit geen verschil maken. De prijs van een
treinkaartje Reeshof Tilburg Centraal werd door 45 procent te duur gevonden,
32 procent had geen mening en 23 procent was tevreden over de prijs.
Politiek
Van de respondenten zei 28 procent al te weten wat zij op 7 maart zouden gaan
stemmen, 67 procent moest nog een keus maken. 5 Procent zou niet naar de
stembus gaan. Hoe politieke partijen denken over de Reeshof is voor 40 procent
van de potentiële stemmers van belang bij het bepalen van hun keus.
SP en de Reeshof
In een flyer die zaterdag werd uitgedeeld maakte de SP al duidelijk: De Reeshof
ligt nog altijd aan de achterste mem. Het station is er alleen gekomen dankzij het
harde werk van de wijkraad en de steun die de SP daaraan binnen en buiten de
gemeenteraad gegeven heeft met acties, vragen, brieven, interpellaties en
initiatiefvoorstellen. Toch is de dienstregeling én de prijs voor veel mensen nog
altijd een probleem. Al in 2003 stemde de gemeenteraad in met een
intiatiefvoorstel van de SP om de dienstregeling te verbeteren het het
zogenaamde Euroticket in te voeren: voor één euro op en neer naar CS. Dat is
echter nog steeds niet uitgevoerd.
Meer dan gelukkig waren de SP'ers met de populariteit van de Piekbus, ooit
begonnen als een SP initiatiefvoorstel. Toen het college enkele jaren geleden de
Piekbus afschafte verzamelde de SP in een week tijd meer dan zevenduizend
handtekening en kreeg de Piekbus opnieuw een kans. Terecht, zo blijkt nu
opnieuw.
Weinigen waren van mening dat de nieuwe dienstregeling een verbetering was,
integendeel. Zonde van de meer dan 10 miljoen euro die de gemeente daaraan
heeft uitgegeven. Met dat geld zou de Piekbus makkelijk uitgebreid kunnen
worden naar meer tijden en bestemmingen.
www.tilburg.sp.nl
---- --