Essent meldt dreigende afsluitingen probleemgezinnen aan Venlo
Gezamenlijk persbericht van de Provincie Limburg, Essent en gemeente
Venlo
Proef van drie maanden van Provincie, Essent en gemeente Venlo
De Provincie Limburg, de gemeente Venlo en energiebedrijf Essent nemen
maatregelen om dreigende afsluitingen van elektriciteit en gas bij
multi-probleemgezinnen te voorkomen. Dat hebben Essent, de gemeente
Venlo en de Provincie Limburg besloten. Probleemgezinnen met kinderen
krijgen intensieve hulp, die moet voorkomen dat het tot daadwerkelijk
afsluiten komt. Succesvolle hulpverlening is nagenoeg onmogelijk
wanneer een gezin niet is voorzien van elektriciteit en gas. Het
betreft een proef van drie maanden.
Naar aanleiding van het Programma Gezinscoaching Limburg, dat de
Provincie met een aantal gemeenten de afgelopen twee jaar heeft
uitgevoerd, worden er in Limburg door het maatschappelijk werk en
jeugdzorg gezamenlijk coördinatiepunten multi-probleemgezinnen
opgezet. Het blijkt dat veel van deze gezinnen problemen hebben met
het betalen van de energierekeningen. Nieuw is dat de Provincie en de
gemeente Venlo bij het opstellen en uitvoeren van een integraal
hulpverleningsplan Essent actief betrekken. Kern van deze proef is dat
Essent strikt vertrouwelijk melding mag maken van een dreigende
afsluiting aan het coördinatiepunt multi-probleemgezinnen Venlo. Er
wordt dan direct actie ondernomen door het coördinatiepunt en, zodra
het een multiprobleemgezin betreft, staat een nader te bepalen
rechtspersoon garant voor de betaling van stroom en gas. Daarmee kan
afsluiting worden voorkomen en blijft het gezin van stroom en gas
voorzien. Het coördinatiepunt multiprobleem-gezinnen in Venlo heeft
uitstekend gefunctioneerd tijdens het Programma Gezinscoaching
Limburg. Dat is de reden waarom gekozen is voor Noord-Limburg als
proefregio. De proef moet uitwijzen hoe de gegevens het beste kunnen
worden uitgewisseld.
De proef sluit naadloos aan op een aantal initiatieven dat Essent op
dit moment ontplooit om betalingsachterstanden en afsluiting te helpen
voorkomen. Zo worden klanten met betalingsproblemen - voordat zij in
een incassoprocedure terecht komen sinds kort niet alleen
schriftelijk, maar ook telefonisch op de hoogte gesteld. Essent biedt
deze klanten een betalingsregeling aan die rekening houdt met de
omstandigheden en wijst daarbij ook op de mogelijkheden om contact op
te nemen met hulpverlenende instanties. Daarnaast loopt er een proef
met een aantal gemeenten die rechtstreeks contact kunnen opnemen met
Essent.
Dit telefoonnummer zal binnenkort beschikbaar zijn voor alle gemeenten
in Nederland.
Essent heeft verder een aantal preventieve diensten ontwikkeld, zoals
een geavanceerde prepaidmeter waarmee klanten meer grip op hun
energierekening kunnen krijgen.
6-2-2006 09:09
Provincie Limburg