Nederlands fotomuseum
PERSBERICHT
Rotterdam, 2 februari 2006
China Contemporary in Nederlands Fotomuseum
Rotterdam toont hedendaagse kunst, architectuur en stedenbouw en beeldcultuur van
het huidige China.
Zomer 2006 in het Nederlands Architectuurinstituut, Museum Boijmans Van Beuningen en het
Nederlands fotomuseum
We hebben allemaal een duidelijk beeld van de nieuwe Chinese droom, maar klopt dat
beeld ook? Kunstenaars en architecten uit China hebben zo hun twijfels. Drie
kunstinstellingen in Rotterdam geven hen dit najaar een kans hun visie te tonen.
Een modern China schijnt te verrijzen. In reclame en propaganda wordt iedereen een
succesvol leven met een eigen appartement, een auto en één kind in een moderne metropool
beloofd. Na decennia lang te hebben geleefd volgens streng geldende regels, krijgt de
bevolking nu de kans om gezamenlijk aan een modern en economisch sterk China te werken
waar ruimte is voor een individuele levensstijl met persoonlijke ambities. Deze transformatie
wordt geheel naar Westers model vormgegeven. Inmiddels laat een groep Chinese
kunstenaars en ontwerpers een kritisch tegengeluid horen. Het Nederlands
Architectuurinstituut (NAi), Museum Boijmans Van Beuningen en het Nederlands
fotomuseum presenteren in juni 2006 gezamenlijk een interdisciplinair en diepgaand
overzicht van de Chinese hedendaagse kunst, architectuur, stedenbouw en beeldcultuur met
ruimte voor dit kritische geluid.
China Architectuur
Nederlands Architectuurinstituut (NAi)
Wat is Chinese architectuur nu? Kunnen wij iets leren van de razendsnelle en grootschalige
ontwikkelingen in een van de grootste landen ter wereld? Het zijn deze vragen die de leidraad
vormen voor de invulling van de tentoonstelling. Nieuwe miljoenensteden rijzen op uit het
niets en bestaande steden veranderen in oerwouden van anonieme kantoren en woontorens.
De euforie over het Chinese bouwen laat een aantal fundamentele conflicten onbesproken:
een extreem korte-termijnplanning, allesbepalende projectontwikkelaars met een zeer
commerciële blik, een totale omarming van de westerse cultuur, een buitengewoon matige
uitvoering van bouwprojecten en verstoorde stedenbouwkundige structuren. Het
gepropageerde toekomstbeeld strookt overduidelijk niet met de werkelijkheid. Een kleine
groep getalenteerde jonge Chinese architecten en stedenbouwkundigen bevindt zich midden
in een zoektocht naar kritische en pragmatische antwoorden op bovengenoemde conflicten.
De geselecteerde ontwerpers zijn niet geïnteresseerd in architectonische iconen, maar
koesteren juist een verantwoordelijkheid naar hun cultuur, hun samenleving en de gebouwde
omgeving. In hun ontwerpen en praktijkgerichte en maatschappijkritische ontwerphouding
ligt een voorbeeldfunctie besloten.
Het geïdealiseerde toekomstbeeld krijgt in de tentoonstelling gestalte door een
onontkoombare hoeveelheid gepolijste renderings, slogans en animaties. Hiertegenover staat
het werk van de geselecteerde ontwerpers die op deze context reageren en met installaties,
maquettes, documentaires, foto's en film een andere realiteit inzichtelijk maken.
China Fotografie en Beeldcultuur
Nederlands fotomuseum
De Chinese beeldcultuur ontwikkelt zich in de driehoeksverhouding van burger, overheid en
markt, gevoed door economische groei en nieuwe technologie en begrensd door het politieke
systeem. De laatste decennia zijn de massamedia en het gebruik van digitale
communicatiemiddelen in China explosief gegroeid. De tentoonstelling in het Nederlands
fotomuseum onderzoekt deze beeldcultuur zoals hij tot uiting komt in televisie, kranten,
tijdschriften, reclame, video, fotografie, mode, games, weblogs, etc. Ze gaat op zoek naar wat
de huidige generatie bezighoudt: wat zijn hun idealen en hun voorbeelden, hoe gaan zij om
met de grenzen aan de vrijheid, hoe individualistisch, kritisch of conformistisch zijn zij?
Sommigen onderscheiden zich doordat zij met hun uitingen grenzen verleggen of zich door
hun prominente positie nieuwe vrijheden veroorloven. Het onderzoek voor de tentoonstelling
richt zich op deze sleutelfiguren in de beeldcultuur, zowel `makers' (journalisten, filmers,
fotografen, ontwerpers, webloggers) als `iconen' (supermodellen, televisiesterren). De ambitie
is om hen door Chinese schrijvers en kunstenaars te laten portretteren. Verder zal de
tentoonstelling een onderlaag bevatten van generieke beeldcultuur uit de gedrukte en
elektronische media en zullen onderdelen (foto's, films, webgames, blogs) steeds vanuit
China worden ververst.
China Beeldende Kunst
Museum Boijmans Van Beuningen
New Urban Realities
De snel veranderende stedelijke realiteit in China staat centraal in deze tentoonstelling. New
Urban Realities laat het werk van een vijftiental Chinese kunstenaars zien in wiens oeuvre
deze nieuwe urbane realiteit een prominente rol speelt. De kunstenaars analyseren,
reconstrueren, zoeken naar antwoorden en leggen hun directe omgeving vast, waarbij de
vraag naar de eigen, individuele relatie met diezelfde maatschappij een belangrijke rol speelt.
Foto's, films, performances, video's en installaties zullen tezamen een beeld scheppen van een
maatschappij in beweging. Of sterker gesteld: van een maatschappij op drift. Een
maatschappij die - volgens velen - maatgevend zal zijn voor diverse toekomstige
ontwikkelingen in de 21ste eeuw wereldwijd.
Solotentoonstelling Xu Zhen
Xu Zhen (Shanghai, 1977) is een van de meest interessante kunstenaars van zijn generatie. Hij
is niet alleen een bijzondere en spraakmakende kunstenaar, maar tegelijkertijd is hij ook de
artistieke 'spil' van het onafhankelijke kunstcentrum Bizart in Shanghai. In deze hoedanigheid
is hij een stimulerende kracht voor veel jonge kunstenaars. Een overkoepelend thema in het
werk van Xu Zhen is het menselijk lichaam en in het bijzonder de plaats en de betekenis die
het inneemt binnen de nieuwe sociale structuren van het hedendaagse China.
---