Gemeente Harlingen

Wat hebben wij bereikt
6-2-2006
College programma 2002-2006: wat hebben we bereikt! Het is bijna 7 maart 2006: de dag waarop elke kiesgerechtigde in Harlingen weer een stem mag uitbrengen voor de gemeenteraad. Op 6 maart 2002 hadden de inwoners van de gemeente Harlingen zich uitgesproken voor voortzetting van het beleid dat in de zittingsperiode 1998 - 2002 is gevoerd. Het collegeprogramma in de afgelopen vier jaar verschilde dan ook niet veel van de periode daarvoor met dien verstande dat bij de samenstelling van het collegeprogramma ook met de "wensen"van de oppositie rekening is gehouden.
In deze notitie worden de actiepunten genoemd die in het collegeprogramma 2002 - 2006 stonden met daarachter het resultaat. Daaronder staat wat er op dit specifieke terrein gebeurt is in de afgelopen vier jaar. Al lezende komt het college tot de conclusie: we hebben met zijn allen, zowel raad, college als organisatie de afgelopen vier jaar veel bereikt. Daar mogen we best een beetje trots op zijn.


* Gemeentebestuur

* Samenwerking met andere gemeenten

* Invloed bevolking

* Samenleving

* Wijk-en dorpsbeheer

* Vestingsklimaat

* Centrum

* Horeca

* Veiligheid

* Verkeer

* Openbaar Vervoer

* Haven

* Toerisme

* Sport

* Cultuur

* Onderwijs

* Gezondheid

* Afval

* Bouwen

* Geld

Gemeentebestuur
In de zittingsperiode 1998 - 2002 was er sprake van een goede samenwerking tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders gebaseerd op onderling vertrouwen en respect en op de gemeenschappelijke wil zich voor de Harlinger gemeenschap in zetten. Wij willen deze samenwerking voortzetten. De wijziging van de Gemeentewet waardoor de formele verhouding tussen raad en college is gewijzigd, hoeft dit niet te veranderen. Bovendien hebben wij al meer dan tien jaar ervaring met enkele elementen van het - nieuwe - dualistische stelsel.

Wat hebben we bereikt?
Na de verkiezingen in 2002 bleek bij het merendeel van de raadsleden behoefte te bestaan aan wijzigingen in de werkwijze waardoor in hun beleving meer tot uitdrukking zou komen dat raad en college elk een eigen positie innemen. Dit kwam tot uiting in de nieuwe reglementen van orde voor de raad en voor de raadscommissie. Daarin werd ook een agendacommissie ingesteld, waarin naast burgemeester en de gemeentesecretaris ook de griffier en de voorzitter van de raadscommissie zitting hebben. Zij bepalen gezamenlijk of een voorstel van het college al of niet op de agenda van de raad komt. De afgelopen vier jaar is gebleken dat de invoering van een nieuw stelsel meer tijd vergt dan werd gedacht. Dit is niet alleen een Harlinger probleem, maar ook elders moet het dualisme nog groeien. Eén ding mogen we ook de komende tijd niet uit het oog verliezen. De rode draad in het hele proces moet zijn, dat ondanks het feit dat alle betrokkenen hun eigen taken en verantwoordelijkheden hebben, de inspanningen gericht moeten zijn op een gemeenschappelijk doel: Het behartigen van de belangen van de gemeente Harlingen en haar inwoners.

Samenwerking met andere gemeenten
Wij blijven ernaar streven waar dat mogelijk is met de buurgemeenten samen te werken.
Wat hebben we bereikt?
Een heel korte zin, maar wel een die de afgelopen periode veel stof heeft doen opwaaien. Op initiatief van Gedeputeerde Staten heeft de gemeente Harlingen in 2003, net als de 30 andere gemeenten in Friesland een bestuurlijke zelfevaluatie gehouden. De provincie wilde hiermee de bestuurskwaliteit van de Friese gemeenten in beeld brengen. Conclusie van de gemeente Harlingen is dat de noodzaak voor een gemeentelijke herindeling niet wordt gevoeld. Op een groot aantal onderdelen werkt de gemeente al samen met buurgemeenten. Denk aan de Milieuadviesdienst, het Werkvoorzieningschap Fryslân West, Welstandzorg Hûs en Hiem, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân, Samenwerkingsverband Weer Samen Naar School, GGD Fryslân, Regionaal Preventiebureau, maar ook Stichting Maatschappelijk Werk, Omrin en Westergo CV.

Invloed bevolking
Wij willen de burgers nauwer betrekken bij de voorbereiding van het beleid van het gemeentebestuur en bij de uitvoering van dat beleid. Daartoe willen wij de burgers aanmoedigen over het functioneren van de gemeente mee te denken en daarop invloed uit te oefenen. Dit willen we doen door meer openheid te geven over de aanpak van beleidsvraagstukken en plannen en door periodiek overleg met verenigingen, organisaties en bedrijven te voeren . Initiatieven vanuit de raad om het contact tussen de raad en de bevolking (meer) inhoud te geven zien wij met belangstelling tegemoet. Wat hebben we bereikt?
In deze periode hebben wij regelmatig de burgers in een zo vroeg mogelijk stadium geïnformeerd over belangrijke ontwikkelingen en hen de gelegenheid geboden daarop te reageren. Verschil maken we daarbij in informatieavonden en inspraakavonden. Bij de eerste gaat het in feite om een eerste presentatie nog voor de besluitvorming en bij de tweede gaat het om een al uitgewerkt plan waartegen een ieder wettelijk bezwaar kan maken. Uit recente gebeurtenissen (o.a. de procedure rond de kapvergunning Nolensstraat) heeft het college geconcludeerd dat we nog zorgvuldiger met inspraak- en informatieavonden moeten omgaan. Overigens zijn er ook goede voorbeelden te noemen zoals de drukbezochte bijeenkomsten over de herinrichting van het Rooie Dorp en het invoeren van betaald parkeren in de Trebolbuurt.
Om de inwoners al in eerder stadium mee te laten denken over gemeentelijke plannen is eind november 2005 een zogenaamd burgerpanel gehouden. Deze nieuwe vorm van burgerparticipatie zal de komende tijd nog verder ontwikkeld moeten worden, maar het is zeker een welkome bijdrage om onze inwoners meer invloed op het bestuur van onze gemeente te geven. Bovendien heeft deze bijeenkomst goede informatie opgeleverd voor programma's voor de komende jaren. Ook het meedenken via onze website (discussieforum en via email) over gemeentelijke plannen is een nieuwe manier om onze inwoners te betrekken bij het gemeentelijk beleid.
In de afgelopen periode hebben we niet alleen op individueel niveau gesproken met onze inwoners, ook met belangenverenigingen, diverse organisaties en het bedrijfsleven hebben we regelmatig contact gehad. Deze contacten dragen bij tot een verantwoorde besluitvorming van zowel college als raad. Ook de gemeenteraad heeft in haar "Hoofdlijnen van Beleid" de relatie tussen gemeente en inwoners hoog op de prioriteitenlijst gezet. In de komende raadsperiode zullen concrete plannen worden gemaakt om deze relatie te intensiveren.

Samenleving
Wij zullen - zo mogelijk in 2002 - nagaan of instelling van een steunpunt mantelzorg mogelijk is. Voorts zullen wij nagaan of binnen het ouderenbeleid, zoals dat door de raad is vastgesteld, de positie van de ouderenadviseur nader moet worden bepaald. In de loop van deze zittingsperiode zullen wij een Jeugd- en jongerennota laten opstellen en aan de raad aanbieden. In die nota zullen wij niet alleen op centrale voorzieningen ingaan maar ook op voorzieningen in Midlum en Wijnaldum. Afhankelijk van de inhoud van deze nota zal geld nodig zijn om het jeugd- en jongerenbeleid uit te voeren Ook zullen wij in deze zittingsperiode nagaan of wij de bestrijding van 'stille armoede' kunnen opvoeren. Wij denken daarbij aan het kwijtscheldingsbeleid, de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen en het deelnemen aan het maatschappelijk leven.

Wat hebben we bereikt?
Het beleidsterrein Jeugd en Jongeren is deze periode steeds meer in de belangstelling komen te staan. In 2004 zijn alle activiteiten die er al waren inzichtelijk gemaakt in een nieuwe nota Jeugd- en jongerenbeleid en zijn er aanbevelingen gedaan om de komende jaren dit beleidsterrein een extra impuls te geven. In het Vierkant is een nieuw jongerencentrum van de grond gekomen met een eigen bestuur dat samen met de jongerenwerker en de gemeente het jeugdbeleid gestalte moet geven.
Ook het Ouderenbeleid heeft in deze periode de nodige aandacht gekregen. Helaas is het nog niet gelukt om een soort van steunpunt mantelzorg van de grond te krijgen. Wel is er veelvuldig overleg met de contactgroep ouderenbeleid, waarin de vertegenwoordigers van het ouderwerk van het Rondeel en SOPH en de gemeente zitting hebben. Het kwijtscheldingsbeleid wordt ruimhartig toegepast door de gemeente. De Dienst SoZaWe heeft voor de deelnemende gemeenten beleid ontwikkeld op het gebied duurzame gebruiksgoederen en het deelnemen aan het maatschappelijk leven. Ook hebben ze minimabeleid ontwikkeld dat naar verwachting nog deze zittingsperiode zal worden uitgebreid.

Wijk- en dorpsbeheer
Het overleg met wijk- en dorpsverenigingen kan meer inhoud krijgen door op verschillende beleidsvlakken meer wijkgericht te werken en daarbij de onderwerpen beter op elkaar af te stemmen. Wij denken hierbij aan de veiligheid en leefbaarheid in de directe leefomgeving, zoals die in de bestemmingsplannen vastliggen, door de feitelijke inrichting en het onderhoud worden gerealiseerd en door de buurtgerichte aanpak van de politie worden gehandhaafd. Belangrijke elementen in de veiligheid en leefbaarheid zijn de speel- en jeugdvoorzieningen en de beperking van de snelheid van het verkeer. Bij de inrichting van de wijken, zoals die in de bestemmingsplannen vastliggen, moet hier al rekening mee worden gehouden. Wij willen in het overleg nagaan of wij zelfzorg in het wijkbeheer kunnen stimuleren waarbij de wijk- en dorpsverenigingen de beschikking krijgen over een budget.

Wat hebben we bereikt?
In de afgelopen periode is regelmatig overleg geweest met verschillende wijk- en dorpsverenigingen. Daarbij komen bovenstaande punten regelmatig aan de orde. Wij hebben met instemming geconstateerd, dat ook zij meedenken over de eigen leefomgeving. We noemen hier onder anderen de dorpsvisie van Dorpsbelang Wijnaldum, het activiteitenterrein van Dorpsbelang Midlum, maar ook de wijkverenigingen in het Rooie Dorp, Oosterpark en Plan Zuid waren essentieel voor het draagvlak voor de ingrijpende plannen in de deze wijken.

Vestigingsklimaat
In het overleg met de ondernemersorganisaties zullen wij ons blijven richten op het 'klimaat'. Daarbij denken wij niet alleen aan nieuwe vestigingen, maar willen wij vooral het aanwezige bedrijfsleven betrekken.
Nu de uitbreiding van de Industriehaven volop in uitvoering is en de uitbreiding van het bedrijventerrein Oostpoort - door particuliere ondernemers - in voorbereiding is, moeten onze pogingen om meer bedrijvigheid naar Harlingen te trekken zich vooral richten op verbetering van het vestigingsklimaat. In deze zittingsperiode willen wij in nauw overleg met het bedrijfsleven daartoe plannen opstellen en zo mogelijk uitvoeren. Het streven naar een lijndienst met zeeschepen zal daarin een belangrijk element zijn.
Om de dienstverlening aan het bedrijfsleven te verbeteren zullen wij de één-loketfunctie voor bedrijven, die wij reeds kennen, verder uitbouwen.
Aangezien voor het vestigingsklimaat gemeentegrenzen nauwelijks relevant zijn, blijven wij met de gemeentebesturen van Franekeradeel, Leeuwarden en Menaldumadeel streven naar een verdere ontwikkeling van de Westergozone.

Wat hebben we bereikt?
In deze periode hebben de havengebonden bedrijven zich verenigd in de Harlingen Seaport Business Association. Een en ander heeft geleid tot een aantal concrete acties. Zo is het streven naar lijndiensten opgepakt door een aantal lokale ondernemers. Een nieuwe containerlijndienst op Rotterdam is van start gegaan. Wat de verkoop van industriegrond betreft zijn er in deze periode twee gezichten voor gemeente, Ontwikkelingsmaatschappij Westergo CV/ BV en exploitatiemaatschappij Oostpoort: twee hoogtepunten in 2002 en 2003 met respectievelijk een totale verkoop van 14,6 en 20,2 hectare en een dieptepunt in 2004 met geen enkele hectare. In 2005 is de verkoop weer op gang gekomen. De algehele economische malaise speelt Harlingen duidelijk parten.
De periode 2002 - 2006 kenmerkt zich door een stortvloed aan beleidsvoornemens uit Den Haag, die bij doorgaan daarvan grote consequenties voor Harlingen zouden hebben, Het gaat dan om de nota Ruimte, met het fenomeen Nationaal landschap, de nota zeehavens, de Kader Richtlijn Water, het Werelderfgoed, de PKB Waddenzee. Veel tijd is er dan ook besteed aan gerichte tegenacties ook in samenwerking met de ondernemersorganisaties. Een succes mag zeker worden genoemd: Het Nationaal Landschap is aan Harlingen voorbijgegaan. De werkeloosheid in deze periode klom: van 11,5% in 2002 naar 12,7% in december 2005. Ook op het gebied van de samenwerking in de Westergozone zijn er ontwikkelingen te melden. De Provincie Fryslân, de Westergogemeenten, de Ondernemersfederatie Westergozone, de Kamer van Koophandel Friesland, de NOM en VNO-NCW Noord werken sinds 2005 weer intenser samen aan de verdere ontwikkeling van de Westergozone. Een nieuwe projectorganisatie geeft vorm aan deze samenwerking. In 2005 heeft dit ondertussen geleid tot een gezamenlijke presentatie op een bedrijvenbeurs in Alkmaar. Ook de één-loket gedachte heeft zich verder ontwikkeld. Dat heeft in 2005 geresulteerd in een kleine organisatorische aanpassing: Economische Zaken hoort nu bij afdeling Havenbeheer.

Centrum
Het overleg met de Harlinger Ondernemersvereniging over het winkelklimaat en de verkeersstructuur in de binnenstad zetten wij voort. Wij verwachten dat de raad in 2002 over de hoofdlijnen van de verkeersstructuur een besluit kan nemen waarna de plannen voor - in ieder geval - de Voorstraat kunnen worden uitgewerkt. Uitvoering is dan in uiterlijk 2004 mogelijk. Gelijktijdig willen wij in dit overleg bespreken een verbod voor vrachtauto's in de binnenstad.

Wat hebben we bereikt?
Soms duren dingen toch langer dan je denkt. Op de valreep van deze raadsperiode komen de plannen rond de Voorstraat op tafel. Wij hopen dat de uitvoering van de herstructurering van de Voorstraat en het verkeersluw maken van de binnenstad aan het begin van de volgende raadsperiode zal beginnen. Ook het vaststellen van het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan zal nog deze raadsperiode zijn beslag krijgen.

Horeca
In de vorige zittingsperiode hebben wij afspraken gemaakt met de horeca over onder meer het voorkomen van overlast door de horeca en zijn gasten. Het periodiek overleg met de horeca zetten wij voort. In aansluiting op dit overleg zullen wij regelmatig laten controleren of de horeca-instellingen voldoen aan de wettelijke regels ten aanzien van geluid.

Wat hebben we bereikt?
In deze periode is er een nieuwe horeca convenant afgesloten en is het terrassenbeleid herzien en vastgesteld. Ook de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening Harlingen is vastgesteld en biedt handvaten om ook op het gebied van openbare orde en veiligheid op te kunnen treden. Meer overleg met de horeca heeft geresulteerd in een betere afstemming van zaken. De samenwerking tijdens de Visserijdagen is daarvan een goed voorbeeld.

Veiligheid
Voor de veiligheid in de gehele gemeente is een intensiever toezicht noodzakelijk. Bij de leiding van de regiopolitie blijven wij aandringen op meer politiemensen op straat. In 2002 zullen wij een notitie opstellen over de inzet van stadswachten in de avond- en nachturen. Het lijkt dat de inzet in die uren met slechts geringe meerkosten mogelijk is.
In deze zittingsperiode moet de regionale brandweer verder worden uitgebouwd. Het regionale preventiebureau moet worden versterkt. Wij laten een nota Gemeentelijk veiligheidsbeleid opstellen en streven ernaar deze nota in
2003 aan de raad aan te bieden. Afhankelijk van de inhoud van deze nota zal geld nodig zijn om het veiligheidsbeleid uit te voeren. Over het softdrugsbeleid in onze gemeente heeft overleg plaatsgevonden met het Openbaarministerie en de politie. Hierbij is aandacht besteed aan diverse zaken zoals handhaving, voorlichting, huisverkoop en straathandel. Dit overleg heeft een notitie opgeleverd die met ons commentaar in mei 2002 aan de raadscommissie is aangeboden. Nog in de eerste helft van 2002 kan een bijstelling van het beleid plaatsvinden.

Wat hebben we bereikt?
Als gevolg van het wegvallen van subsidie mogelijkheden is de stadswachtenorganisatie in onze regio verdwenen. Bij de politie is sprake van doorontwikkeling, waarbij gebiedsgebonden politiezorg overeind blijft. Overigens moet geconstateerd worden, dat in verband met landelijk beleid het bij de politie-organsiatie voorlopig nog wel onrustig zal blijven. Het regionale brandpreventiebureau in St. Annaparochie heeft zich goed ontwikkeld. Vooral de laatste jaren verloopt de inhaalslag voor wat betreft de gebruiksvergunningen zeer goed. De uitbouw van de Regionale brandweer en de samenwerking met andere korpsen verloopt goed. We noemen hierbij het sinds 2002 operationele duikteam van Harlingen, dat ook inzetbaar is in het verzorgingsgebied tussen Minnertsga-Makkum-Dronrijp-Harlingen. In het najaar van 2005 is er een audit geweest waar de complete brandweer van Harlingen is doorgelicht. Conclusie was dat Harlingen de zaak goed voor mekaar heeft. Wel moet er nog meer aandacht komen voor een realistische oefening, beleidsnotities en een rampenbestrijdingsplan voor een veerboot. De nota Integrale Veiligheid is op moment van schrijven nog in ontwikkeling. Wij gaan er van uit dat die nog in 2006 wordt vastgesteld.

Verkeer
Wij blijven bij de minister van Verkeer en waterstaat aandringen op verdubbeling van de N31, ook voor het gedeelte dat door Harlingen loopt. Nog in 2002 zullen wij een Wegencategoriseringsplan aan de raad aanbieden.
Wij zullen doorgaan met de aanleg van veilige fietsroutes langs ontsluitingswegen en geven daarbij prioriteit aan de Kimswerderweg en de route waarin de Havenweg is gelegen. Wij zullen hiertoe plannen laten uitwerken. Voorts verdienen aandacht de fietsroutes bij de Tsjerk Hiddessluizen, Lange Lijnbaan en Almenumerweg. Voor de aanleg van de routes zullen wij indien dat mogelijk is aansluiting zoeken bij andere werkzaamheden.
In het kader van het landelijk project Duurzaam veilig zullen wij overgaan tot de instelling van 30-kmzones.
Voor een vlotte verkeersafwikkeling zullen wij de bewegwijzering naar de veerboten en de
langparkeermogelijkheden in 2003 uitbreiden.
In 2003 zullen wij nagaan wat de gevolgen zijn van de wijzigingen in het parkeerbeleid die in 2002 worden ingevoerd. Vervolgens kunnen wij beoordelen of uitbreiding van het gebied met betaald parkeren nodig en gewenst is. Wij denken daarbij vooral aan de Trebolbuurt.

Wat hebben we bereikt?
Het Tracébesluit N31 Zurich - Harlingen is eind 2005 door de minister van Verkeer & Waterstaat ondertekend. De planning is dat voor 31 december 2006 wordt gestart met de uitvoering van de werkzaamheden. Uiterlijk 31 december 2008 moet de ombouw gereed zijn. Het Wegencategoriseringsplan is in 2002 door de raad vastgesteld. De herstructurering van de Kimswerderweg is (bijna) afgerond, in vrijwel alle verblijfsgebieden in de gemeente Harlingen zijn de 30 km zones ingevoerd, de fietsroute langs de Lange Lijnbaan is gerealiseerd en de bewegwijzering naar de veerboten is uitgebreid. Op het programma staan nog de veilige fietsroutes langs de Havenweg, de Almenumerweg en de Tsjerk Hiddessluizen. Wat betreft het betaald parkeren is in 2003 de Trebolbuurt bij het gebied gekomen en heeft er eind 2005 een evaluatie plaatsgevonden. In 2006 wordt er onderzocht waar in de nabijheid van het centrum mogelijkheden zijn voor een grote parkeervoorziening.

Openbaar vervoer
Wij blijven streven naar een goed openbaar vervoer. Handhaving van een frequente treinverbinding naar Leeuwarden staat daarbij voorop. Voor verschillende wijken van Harlingen en voor Wijnaldum moet het openbaar vervoer worden verbeterd. Wij zullen bij NoordNed op vraagafhankelijk vervoer aandringen.
Het overleg met alle betrokkenen over verplaatsing van de veerbootterminal naar de Nieuwe Willemshaven zetten wij voort. Ons staat voor ogen dat dan alle verkeersstromen op elkaar worden afgestemd. Dit betekent bij de nieuwe terminal een concentratie van spoorwegstation, bushaltes en parkeergelegenheid met logische routes voor passagiers en bagage. Doordat wij hierbij sterk afhankelijk zijn van anderen kunnen wij in dit beleidsprogramma geen indicatie geven over de tijdsplanning en de financiële gevolgen. In de Voorjaarsnota 2002 hebben wij al wel een bedrag opgevoerd om bij te dragen in de voorbereidingskosten.

Wat hebben we bereikt?
In deze raadsperiode laaide de discussie over het opheffen van het spoor Harlingen - Leeuwarden in alle hevigheid op. Aanleiding vormde naast de bezuinigingsoperatie in het openbaar vervoer, de ontsluiting van de rondweg rond Franeker. Gelukkig besloot de provincie, na hevige protesten van zowel treinreizigers als de plaatselijke politiek, dat de spoorlijn de komende jaren blijft. Door de grote bezuinigingsoperatie in het openbaar vervoer hebben wij niet kunnen bereiken dat de busverbindingen beter zijn geworden. We hebben de schade gelukkig beperkt kunnen houden. Van het vraagafhankelijk vervoer voor Wijnaldum wordt, voor zover ons bekend, nog weinig gebruik gemaakt.
De verplaatsing van de veerterminal is op een laag pitje komen te staan vanwege de zeer hoge kosten.

Haven
Voor de ontwikkeling van de haven zijn de vaarwegen naar Harlingen van wezenlijk belang. Wij blijven er dan ook bij Rijkswaterstaat op aandringen dat de vaargeul Boontjes richting Kornwerderzand op diepte wordt gehouden en zo mogelijk wordt verdiept.
In deze zittingsperiode zullen wij nagaan op welke wijze de haven op langere termijn verder kan worden ontwikkeld. Wij zullen daarbij onze aandacht onder meer moeten richten op de gevolgen van de (nieuwe) Planologische Kernbeslissing voor de Waddenzee, de mogelijkheden van verruiming (verbreding en verdieping) van het Van Harinxmakanaal en de aanleg van nieuwe dan wel vergroting van de Tsjerk Hiddessluizen. Wij zullen aan de baggerproblematiek grote aandacht blijven geven. Doordat het baggeren een grote lastenpost is op de exploitatie van de haven blijft ons streven gericht op kostenbesparing.

Wat hebben we bereikt?
Na veel inspanningen van zowel gemeente, bedrijfsleven en de provincie is het nu zeker dat
de vaargeul Harlingen Noordzee door Rijkswaterstaat ontdaan zal worden van drie hinderlijke drempels, zodat een vaargeul met een diepte van 7,50 meter ontstaat. Een mooie bijkomstigheid is dat in de contacten met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de verdieping van de vaarweg Boontjes weer op de agenda is gekomen. Alhoewel de door de gemeente, Schuttevaer en de Ontwikkelingsmaatschappij uitgeroepen prijsvraag geen winnaar opleverde, gaan we binnenkort toch de jury nog eens bij elkaar roepen m te kijken of er toch nog een duurzame oplossing te vinden is. Wij verwachten door deze verdiepingen een betere bereikbaarheid van de Harlinger haven en een stijging in de overslag en nieuwe bedrijfsvestigingen. Wij schrijven deze goede ontwikkeling mede toe aan de contacten die we hebben overgehouden aan de eerste Friese Havendagen. Ook kwam eind 2005 een positief bericht over het Van Harinxmakanaal. Het traject Franeker - Harlingen zal geschikt worden gemaakt voor schepen met een diepgang van 3,5 meter en een laadvermogen van 2500 ton. Dit betekent opwaardering tot vaarwegklasse Va. De vernieuwing van de Tsjerk Hiddessluizen zit op dit moment nog in een denkfase.
Het Waddendossier wordt steeds ingewikkelder: nieuwe PKB, bestuurlijke organisatie, Waddenfonds, rampenbestrijding. Het zijn doorgaans moeizame processen, die veel aandacht vragen.

Toerisme
De ontwikkeling van het toerisme in Harlingen zullen wij voortzetten volgens de lijn die in de door de raad aanvaarde notitie zijn aangegeven. Wij zullen impulsen geven aan de ontwikkeling van toeristische producten, waarbij ook kleinschalige projecten volop aandacht krijgen. In 2002 en 2003 zullen wij de toeristische bewegwijzering realiseren, waarvoor mogelijk extra geld noodzakelijk is. Wij verwachten dat nog in 2002 door particuliere ondernemers plannen worden uitgewerkt voor ontwikkelingen aan het strand bij de Westerzeedijk. In aansluiting daarop zullen wij maatregelen treffen om de voorzieningen aan de Westerzeedijk aantrekkelijk te houden.

Wat hebben we bereikt?
De volgende ontwikkelingen zijn in deze periode gerealiseerd: toeristische bewegwijzering, het fietsrouteknooppunt, recreatieve voorzieningen langs de vaarweg Bolsward-Harlingen, rondvaarten met de Singel Princes en een nieuwe videopresentatie voor het Archeologisch Steunpunt. De particuliere ontwikkelingen bij het strand bij de Westerzeedijk zijn moeizaam verlopen. De exploitatie van het strandpaviljoen hebben we kunnen stimuleren door veranderingen in de verpachting. Belangrijk item was in deze periode ook de invoering van toeristenbelasting. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het Beleidsplan Toerisme en Recreatie 2006-2010.

Sport
In 2005 kan een nieuw zwembad worden geopend. Wij verwachten dat niet meer geld nodig is dan reeds in de vorige zittingsperiode is geraamd. Het is daarom niet nodig dat wij de raad voorstellen hiervoor de gemeentelijke belastingen nog eens extra te verhogen. Nu is het beleid vooral accommodatiegericht. In overleg met de stichting Sportpromotie Harlingen zullen wij nagaan of de 'breedtesport' nieuwe impulsen moet krijgen.

Wat hebben we bereikt?
Wij zijn trots dat we 't Derde Haad hebben gerealiseerd in een periode waarin het financieel vele gemeenten niet voor de wind ging. Naast het zwembad zijn de volgende verenigingen voorzien van nieuwe accommodaties: zmvv Zeerobben (naar aanleiding van het uitbreidingsplan Ludinga), een roeisloepenloods aan de Oude Trekweg, renovatie van de kleedkameraccommodaties van vv Harlingen, de Hockeyclub kreeg nieuwe kleedkamers, bij het Vierkant werd een skatebaan gerealiseerd, op de ijsbaan is zomers een skeelerbaan te gebruiken. Momenteel is een nieuw onderkomen voor de Jeu de Boulesvereniging in ontwikkeling.
Samen met een aantal buurgemeenten wordt uitvoering gegeven aan het project Foarset. Er worden in dat kader activiteiten ontwikkeld op het gebied van verenigingsondersteuning en jeugd, onderwijs en sport.

Cultuur en welzijn
Wij verwachten dat wij in de loop van 2002 het muziekonderwijs bij een andere muziekschool kunnen onderbrengen. De jarenlange discussie over het opheffen van de eigen muziekschool voor Harlingen en Franekeradeel komt daarmee definitief tot een einde terwijl wij het muziekonderwijs in onze gemeente veilig stellen.
Het muziekonderwijs zal een van de gebruikers van het nieuwe Multifunctionele centrum in
het Oosterpark zijn. Dit centrum, waarvan de bouw in mei 2002 begint, zal verder onder meer onderdak bieden aan Het Rondeel, een jongerencentrum, VluchtelingenWerk, ouderenwerk, kinderopvang en een gymzaal. Wij zullen nagaan of wij in samenwerking met de gebruikers van het Multifunctioneel centrum een digitaal 'trapveldje' kunnen instellen.
In 2002 zullen wij voorts een nota over de ontwikkeling van het gemeentemuseum Het Hannemahuis aan de raad aanbieden. Bij het besluit over de toekomst van het museum moet ook worden beslist over het geld dat daarvoor nodig is. In de loop van deze zittingsperiode zullen wij tenslotte een nota over het monumentenbeheer laten opstellen en aan de raad aanbieden.

Wat hebben we bereikt?
Inderdaad is het muziekonderwijs ondergebracht bij een nieuwe stichting: Fryslân Súdwest. Het wordt gegeven in het Multifunctioneel centrum 't Vierkant. De realisering van de plannen voor de nieuwbouw en verbetering van het gemeentemuseum het Hannemahuis kunnen van start. Alle subsidies zijn binnen en de verwachting is dat in het voorjaar van 2007 het nieuwe onderkomen in gebruik kan worden genomen. De raad heeft de Welstandsnota in 2004 vastgesteld, waarin extra aandacht was voor verbouwen en bouwen in de binnenstad..

Onderwijs
Voor het uitvoeren van een goed onderwijsbeleid is periodiek overleg tussen ons college en alle schoolbesturen van groot belang. Wij zullen ons maximaal op dit overleg richten. In dit overleg zullen wij ook aan de orde stellen de mogelijkheid om schoolgebouwen behalve voor onderwijs voor andere doelen te gebruiken. Meervoudig gebruik kan de exploitatie van de gebouwen financieel aantrekkelijker maken. Thans is het gemeentebestuur tevens schoolbestuur voor de openbare scholen. In deze zittingsperiode zullen wij ons beraden over de bestuursvorm van de openbare scholen. Wij sluiten daarbij verzelfstandiging van die scholen niet uit.
Voor een goed onderwijs is intensief overleg tussen de peuterspeelzalen en de onderbouw van de basisscholen van veel belang. Wij zullen dit overleg bevorderen. In onze gemeente is een breed aanbod van onderwijsvormen. Dat is voor de leefbaarheid van een gemeenschap van veel belang omdat daarmee (bijna) alle groepen jongeren een opleiding kunnen krijgen, die een goede toegang geeft tot de arbeidsmarkt. Om dit brede aanbod in stand te houden zullen wij in nauw overleg met het bestuur van de rsg Simon Vestdijk streven naar een uitbouw van het VMBO. Ook de positie van het Noordzee college blijft voor ons een punt van aandacht.

Wat hebben we bereikt?
In deze periode is er nieuwbouw gerealiseerd van de VMBO locatie van de Simon Vestdijk en de nieuwe fusieschool van het PCBO nabij het Vierkant. Tevens heeft de raad opdracht gegeven voor nieuwbouw van de Jan Ligthartschool op het terrein van de voormalige "De Klokslag". Voor 't Wad en de Michaelschool komt nader onderzoek over reële mogelijkheden van adequate huisvesting op de huidige locaties. Ook de Maritieme Academie wordt in 2006 uitgebreid. De plannen zijn onlangs aan de gemeenteraad gepresenteerd.
We hebben ons beraden over de bestuursvorm in het openbaar basisonderwijs, maar vooralsnog hebben we besloten ons niet aan te sluiten bij stichting Radius. Meervoudige exploitatie hebben we vooral gevonden in het "samenvoegen" van scholen.
De contacten tussen peuterspeelzalen en onderbouw van basisscholen, maar ook tussen bovenbouw basisonderwijs en scholen voor voortgezet onderwijs zijn door ons geïntensiveerd

Gezondheid.
Hoewel de mogelijkheden voor een gemeentebestuur om directe invloed uit te oefenen op de gezondheidszorg beperkt zijn, zullen wij hier extra aandacht aan besteden. Wij zullen in deze zittingsperiode een nota Gezondheidszorg laten opstellen en aan de raad aanbieden. Zowel voor onze inspanningen als voor de nota zal het uitgangspunt zijn goede bereikbaarheid van de medische zorg. De instandhouding van voldoende basishuisartsenzorg is daarbij het eerste vereiste. Andere belangrijke peilers zijn voldoende thuiszorg en een goed gebruik van de WVG-voorzieningen. Wij zullen op deze terreinen vooral moeten nagaan hoe wij voorwaardenscheppend kunnen meewerken.

Wat hebben we bereikt?
Eind 2003 is de gemeentelijke nota Gezondheidsbeleid vastgesteld. Op dit moment is de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in voorbereiding, waarin zowel de thuiszorg als de WVG een grote plaats innemen.

Afval
Het beperken en reguleren van afvalstromen zal voortdurend onze aandacht hebben. Door feitelijke maatregelen en voortdurende informatieverstrekking zullen wij de burgers aansporen hun afval nog betere gescheiden in te leveren. Het gaat daarbij niet alleen om de scheiding tussen 'grijs' en 'groen' afval maar ook om het inleveren van bepaalde soorten afval zoals glas, textiel en papier. In 2003 willen wij een havenafvalbeheersplan presenteren om de afvalstromen van schepen goed te regelen. Om de belasting van het milieu te beperken zullen wij het Gemeentelijk rioleringsplan steeds actueel houden. Om dezelfde reden zullen wij bij het verwijderen van onkruid in plantsoenen en op trottoirs zo weinig mogelijk gebruik laten maken van chemische middelen.

Wat hebben we bereikt?
In 2004 is gestart met basisproject Huishoudelijk Afval. De bestaande situatie is geanalyseerd en inmiddels zijn voorstellen gedaan om de scheiding van afval verder te verbeteren. Zo worden ook luiers en drankkartonnen nu apart ingezameld. Door middel van regelmatige voorlichting naar het publiek wordt zoveel mogelijk bevorderd dat het afval gescheiden wordt aangeleverd. In 2006 is weer een afvalkalender huis aan huis verspreid. Het havenafvalplan is gerealiseerd en in uitvoering. Tot slot is in 2004 is een nieuw Gemeentelijke Rioleringsplan vastgesteld.

Bouwen
In onze gemeente zijn veel bouwplannen in - vergevorderde - voorbereiding. Het gaat daarbij zowel om uitbreiding als om inbreiding. Wij streven ernaar dat deze (particuliere) bouwplannen zo spoedig mogelijk gerealiseerd worden. De beschikbare bouwcontingenten moeten volledig worden benut. Daarbij moet een gedifferentieerd woningaanbod ontstaan. Wij zullen daarbij samen met de stichting Woningbeheer Harlingen streven naar kwalitatief voldoende huurwoningen in de sociale sector. Tot de bouwplannen, die in deze zittingsperiode moeten starten, rekenen wij ook het plan Ludinga en bebouwing aan de Westerzeedijk. Wij verwachten dat beide bouwplannen in de loop van 2002 worden gepresenteerd.
Om het bouwen te bevorderen zullen wij maatregelen nemen waardoor in 2004 alle bestemmingsplannen actueel zijn, dat wil zeggen niet ouder dan tien jaar. Bovendien zullen wij het door de raad vastgestelde Woonplan actueel houden. Ook planmatige aanpak van de stads- en dorpsvernieuwing en het Investeringsfonds stedelijke vernieuwing zullen instrumenten zijn om de bouwstroom te laten vloeien. In deze zittingsperiode zullen wij een concept voor het Welstandsbeleid laten opstellen en aan de raad voorleggen.

Wat hebben we bereikt?
De Bouwvereniging heeft in deze periode haar woningenbestand flink aangepast aan de tijd. Zo werden nieuwe huurwoningen gebouwd aan de Vierkantsdijk, Hugo de Grootstraat, Johan van Oldebarneveltstraat, Grachtswalplein/ Liemendijk en mgr Nolensstraat. Ook ligt er een herstructureringsplan klaar voor Plan Zuid, werkt de Bouwvereniging aan nieuwbouw op het Casa Cara terrein en gaat ze huurwoningen bouwen op het voormalige Welgelegen terrein.
Projectontwikkelaars zijn de afgelopen periode druk bezig geweest met inbreiding- en uitbreidingsplannen in de koopsector. Zo staan er inmiddels woningen aan de Houtkade, verrijzen nieuwbouwwoningen in het plan Ludinga en zijn reeds de eerste woningen verkocht op het Welgelegenterrein. Ook in het Havenkwartier staan nieuwe appartementen op stapel. De plannen voor de Westerzeedijk zijn jammer genoeg tot nu toe niet verder gekomen dan een eerste presentatie. De bestemmingsplannen worden op basis van een financiële planning herzien. Daarbij wordt tevens overgegaan tot het digitaliseren van de bestemmingsplannen, zodat deze via het internet te raadplegen zijn. In 2004 is er een geactualiseerd Woonplan door de raad vastgesteld.

Geld
Voor de stijging van de gemeentelijke lastendruk zullen wij het jaarlijkse inflatiecijfer als uitgangspunt nemen. Als het rijk meer taken naar de gemeenten afstoot dan zal het rijk daarbij de uitkering uit het gemeentefonds moeten verhogen. Als die verhoging niet plaatsvindt dan zullen bij verdere decentralisatie de eigen inkomsten van de gemeente omhoog moeten.
Uiteraard zullen wij ook de uitgaven nauwlettend in het oog houden. Wij zullen daartoe onder meer kritisch het aanbestedingsbeleid van de gemeente evalueren.
In het begin van dit beleidsprogramma hebben wij al gesteld dat wij de burgers nauwer willen betrekken bij het beleid van de gemeente. Dit geldt ook voor het financieel beleid. Wij zullen daarom in afzonderlijke publicaties de begroting van de gemeente verduidelijken.

Wat hebben we bereikt?
Uitgangspunt bij de verhoging van de gemeentelijke belastingen en tarieven in de afgelopen jaren was een verhoging met het geschatte inflatiepercentage. Daar is in deze periode in hoofdzaak ook de hand aangehouden, behoudens in de jaren 2002-2005 toen 1% extra stijging van het onroerende zaakbelasting in verband met de bouw van het zwembad door de raad werd besloten.