Gemeente Harlingen
Wat hebben wij bereikt
6-2-2006
College programma 2002-2006: wat hebben we bereikt!
Het is bijna 7 maart 2006: de dag waarop elke kiesgerechtigde in
Harlingen weer een stem mag uitbrengen voor de gemeenteraad. Op 6
maart 2002 hadden de inwoners van de gemeente Harlingen zich
uitgesproken voor voortzetting van het beleid dat in de
zittingsperiode 1998 - 2002 is gevoerd. Het collegeprogramma in de
afgelopen vier jaar verschilde dan ook niet veel van de periode
daarvoor met dien verstande dat bij de samenstelling van het
collegeprogramma ook met de "wensen"van de oppositie rekening is
gehouden.
In deze notitie worden de actiepunten genoemd die in het
collegeprogramma 2002 - 2006 stonden met daarachter het resultaat.
Daaronder staat wat er op dit specifieke terrein gebeurt is in de
afgelopen vier jaar. Al lezende komt het college tot de conclusie: we
hebben met zijn allen, zowel raad, college als organisatie de
afgelopen vier jaar veel bereikt. Daar mogen we best een beetje trots
op zijn.
* Gemeentebestuur
* Samenwerking met andere gemeenten
* Invloed bevolking
* Samenleving
* Wijk-en dorpsbeheer
* Vestingsklimaat
* Centrum
* Horeca
* Veiligheid
* Verkeer
* Openbaar Vervoer
* Haven
* Toerisme
* Sport
* Cultuur
* Onderwijs
* Gezondheid
* Afval
* Bouwen
* Geld
Gemeentebestuur
In de zittingsperiode 1998 - 2002 was er sprake van een goede
samenwerking tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en
wethouders gebaseerd op onderling vertrouwen en respect en op de
gemeenschappelijke wil zich voor de Harlinger gemeenschap in zetten.
Wij willen deze samenwerking voortzetten. De wijziging van de
Gemeentewet waardoor de formele verhouding tussen raad en college is
gewijzigd, hoeft dit niet te veranderen. Bovendien hebben wij al meer
dan tien jaar ervaring met enkele elementen van het - nieuwe -
dualistische stelsel.
Wat hebben we bereikt?
Na de verkiezingen in 2002 bleek bij het merendeel van de raadsleden
behoefte te bestaan aan wijzigingen in de werkwijze waardoor in hun
beleving meer tot uitdrukking zou komen dat raad en college elk een
eigen positie innemen. Dit kwam tot uiting in de nieuwe reglementen
van orde voor de raad en voor de raadscommissie. Daarin werd ook een
agendacommissie ingesteld, waarin naast burgemeester en de
gemeentesecretaris ook de griffier en de voorzitter van de
raadscommissie zitting hebben. Zij bepalen gezamenlijk of een voorstel
van het college al of niet op de agenda van de raad komt.
De afgelopen vier jaar is gebleken dat de invoering van een nieuw
stelsel meer tijd vergt dan werd gedacht. Dit is niet alleen een
Harlinger probleem, maar ook elders moet het dualisme nog groeien. Eén
ding mogen we ook de komende tijd niet uit het oog verliezen. De rode
draad in het hele proces moet zijn, dat ondanks het feit dat alle
betrokkenen hun eigen taken en verantwoordelijkheden hebben, de
inspanningen gericht moeten zijn op een gemeenschappelijk doel: Het
behartigen van de belangen van de gemeente Harlingen en haar inwoners.
Samenwerking met andere gemeenten
Wij blijven ernaar streven waar dat mogelijk is met de buurgemeenten
samen te werken.
Wat hebben we bereikt?
Een heel korte zin, maar wel een die de afgelopen periode veel stof
heeft doen opwaaien. Op initiatief van Gedeputeerde Staten heeft de
gemeente Harlingen in 2003, net als de 30 andere gemeenten in
Friesland een bestuurlijke zelfevaluatie gehouden. De provincie wilde
hiermee de bestuurskwaliteit van de Friese gemeenten in beeld brengen.
Conclusie van de gemeente Harlingen is dat de noodzaak voor een
gemeentelijke herindeling niet wordt gevoeld. Op een groot aantal
onderdelen werkt de gemeente al samen met buurgemeenten. Denk aan de
Milieuadviesdienst, het Werkvoorzieningschap Fryslân West,
Welstandzorg Hûs en Hiem, Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Noardwest Fryslân, Samenwerkingsverband Weer Samen Naar School, GGD
Fryslân, Regionaal Preventiebureau, maar ook Stichting Maatschappelijk
Werk, Omrin en Westergo CV.
Invloed bevolking
Wij willen de burgers nauwer betrekken bij de voorbereiding van het
beleid van het gemeentebestuur en bij de uitvoering van dat beleid.
Daartoe willen wij de burgers aanmoedigen over het functioneren van de
gemeente mee te denken en daarop invloed uit te oefenen.
Dit willen we doen door meer openheid te geven over de aanpak van
beleidsvraagstukken en plannen en door periodiek overleg met
verenigingen, organisaties en bedrijven te voeren . Initiatieven
vanuit de raad om het contact tussen de raad en de bevolking (meer)
inhoud te geven zien wij met belangstelling tegemoet.
Wat hebben we bereikt?
In deze periode hebben wij regelmatig de burgers in een zo vroeg
mogelijk stadium geïnformeerd over belangrijke ontwikkelingen en hen
de gelegenheid geboden daarop te reageren. Verschil maken we daarbij
in informatieavonden en inspraakavonden. Bij de eerste gaat het in
feite om een eerste presentatie nog voor de besluitvorming en bij de
tweede gaat het om een al uitgewerkt plan waartegen een ieder
wettelijk bezwaar kan maken. Uit recente gebeurtenissen (o.a. de
procedure rond de kapvergunning Nolensstraat) heeft het college
geconcludeerd dat we nog zorgvuldiger met inspraak- en
informatieavonden moeten omgaan. Overigens zijn er ook goede
voorbeelden te noemen zoals de drukbezochte bijeenkomsten over de
herinrichting van het Rooie Dorp en het invoeren van betaald parkeren
in de Trebolbuurt.
Om de inwoners al in eerder stadium mee te laten denken over
gemeentelijke plannen is eind november 2005 een zogenaamd burgerpanel
gehouden. Deze nieuwe vorm van burgerparticipatie zal de komende tijd
nog verder ontwikkeld moeten worden, maar het is zeker een welkome
bijdrage om onze inwoners meer invloed op het bestuur van onze
gemeente te geven. Bovendien heeft deze bijeenkomst goede informatie
opgeleverd voor programma's voor de komende jaren. Ook het meedenken
via onze website (discussieforum en via email) over gemeentelijke
plannen is een nieuwe manier om onze inwoners te betrekken bij het
gemeentelijk beleid.
In de afgelopen periode hebben we niet alleen op individueel niveau
gesproken met onze inwoners, ook met belangenverenigingen, diverse
organisaties en het bedrijfsleven hebben we regelmatig contact gehad.
Deze contacten dragen bij tot een verantwoorde besluitvorming van
zowel college als raad. Ook de gemeenteraad heeft in haar "Hoofdlijnen
van Beleid" de relatie tussen gemeente en inwoners hoog op de
prioriteitenlijst gezet. In de komende raadsperiode zullen concrete
plannen worden gemaakt om deze relatie te intensiveren.
Samenleving
Wij zullen - zo mogelijk in 2002 - nagaan of instelling van een
steunpunt mantelzorg mogelijk is. Voorts zullen wij nagaan of binnen
het ouderenbeleid, zoals dat door de raad is vastgesteld, de positie
van de ouderenadviseur nader moet worden bepaald.
In de loop van deze zittingsperiode zullen wij een Jeugd- en
jongerennota laten opstellen en aan de raad aanbieden. In die nota
zullen wij niet alleen op centrale voorzieningen ingaan maar ook op
voorzieningen in Midlum en Wijnaldum. Afhankelijk van de inhoud van
deze nota zal geld nodig zijn om het jeugd- en jongerenbeleid uit te
voeren Ook zullen wij in deze zittingsperiode nagaan of wij de
bestrijding van 'stille armoede' kunnen opvoeren. Wij denken daarbij
aan het kwijtscheldingsbeleid, de aanschaf van duurzame
gebruiksgoederen en het deelnemen aan het maatschappelijk leven.
Wat hebben we bereikt?
Het beleidsterrein Jeugd en Jongeren is deze periode steeds meer in de
belangstelling komen te staan. In 2004 zijn alle activiteiten die er
al waren inzichtelijk gemaakt in een nieuwe nota Jeugd- en
jongerenbeleid en zijn er aanbevelingen gedaan om de komende jaren dit
beleidsterrein een extra impuls te geven. In het Vierkant is een nieuw
jongerencentrum van de grond gekomen met een eigen bestuur dat samen
met de jongerenwerker en de gemeente het jeugdbeleid gestalte moet
geven.
Ook het Ouderenbeleid heeft in deze periode de nodige aandacht
gekregen. Helaas is het nog niet gelukt om een soort van steunpunt
mantelzorg van de grond te krijgen. Wel is er veelvuldig overleg met
de contactgroep ouderenbeleid, waarin de vertegenwoordigers van het
ouderwerk van het Rondeel en SOPH en de gemeente zitting hebben.
Het kwijtscheldingsbeleid wordt ruimhartig toegepast door de gemeente.
De Dienst SoZaWe heeft voor de deelnemende gemeenten beleid ontwikkeld
op het gebied duurzame gebruiksgoederen en het deelnemen aan het
maatschappelijk leven. Ook hebben ze minimabeleid ontwikkeld dat naar
verwachting nog deze zittingsperiode zal worden uitgebreid.
Wijk- en dorpsbeheer
Het overleg met wijk- en dorpsverenigingen kan meer inhoud krijgen
door op verschillende beleidsvlakken meer wijkgericht te werken en
daarbij de onderwerpen beter op elkaar af te stemmen. Wij denken
hierbij aan de veiligheid en leefbaarheid in de directe leefomgeving,
zoals die in de bestemmingsplannen vastliggen, door de feitelijke
inrichting en het onderhoud worden gerealiseerd en door de
buurtgerichte aanpak van de politie worden gehandhaafd. Belangrijke
elementen in de veiligheid en leefbaarheid zijn de speel- en
jeugdvoorzieningen en de beperking van de snelheid van het verkeer.
Bij de inrichting van de wijken, zoals die in de bestemmingsplannen
vastliggen, moet hier al rekening mee worden gehouden.
Wij willen in het overleg nagaan of wij zelfzorg in het wijkbeheer
kunnen stimuleren waarbij de wijk- en dorpsverenigingen de beschikking
krijgen over een budget.
Wat hebben we bereikt?
In de afgelopen periode is regelmatig overleg geweest met
verschillende wijk- en dorpsverenigingen. Daarbij komen bovenstaande
punten regelmatig aan de orde. Wij hebben met instemming
geconstateerd, dat ook zij meedenken over de eigen leefomgeving. We
noemen hier onder anderen de dorpsvisie van Dorpsbelang Wijnaldum, het
activiteitenterrein van Dorpsbelang Midlum, maar ook de
wijkverenigingen in het Rooie Dorp, Oosterpark en Plan Zuid waren
essentieel voor het draagvlak voor de ingrijpende plannen in de deze
wijken.
Vestigingsklimaat
In het overleg met de ondernemersorganisaties zullen wij ons blijven
richten op het 'klimaat'. Daarbij denken wij niet alleen aan nieuwe
vestigingen, maar willen wij vooral het aanwezige bedrijfsleven
betrekken.
Nu de uitbreiding van de Industriehaven volop in uitvoering is en de
uitbreiding van het bedrijventerrein Oostpoort - door particuliere
ondernemers - in voorbereiding is, moeten onze pogingen om meer
bedrijvigheid naar Harlingen te trekken zich vooral richten op
verbetering van het vestigingsklimaat. In deze zittingsperiode willen
wij in nauw overleg met het bedrijfsleven daartoe plannen opstellen en
zo mogelijk uitvoeren. Het streven naar een lijndienst met zeeschepen
zal daarin een belangrijk element zijn.
Om de dienstverlening aan het bedrijfsleven te verbeteren zullen wij
de één-loketfunctie voor bedrijven, die wij reeds kennen, verder
uitbouwen.
Aangezien voor het vestigingsklimaat gemeentegrenzen nauwelijks
relevant zijn, blijven wij met de gemeentebesturen van Franekeradeel,
Leeuwarden en Menaldumadeel streven naar een verdere ontwikkeling van
de Westergozone.
Wat hebben we bereikt?
In deze periode hebben de havengebonden bedrijven zich verenigd in de
Harlingen Seaport Business Association. Een en ander heeft geleid tot
een aantal concrete acties. Zo is het streven naar lijndiensten
opgepakt door een aantal lokale ondernemers. Een nieuwe
containerlijndienst op Rotterdam is van start gegaan.
Wat de verkoop van industriegrond betreft zijn er in deze periode twee
gezichten voor gemeente, Ontwikkelingsmaatschappij Westergo CV/ BV en
exploitatiemaatschappij Oostpoort: twee hoogtepunten in 2002 en 2003
met respectievelijk een totale verkoop van 14,6 en 20,2 hectare en
een dieptepunt in 2004 met geen enkele hectare. In 2005 is de verkoop
weer op gang gekomen. De algehele economische malaise speelt Harlingen
duidelijk parten.
De periode 2002 - 2006 kenmerkt zich door een stortvloed aan
beleidsvoornemens uit Den Haag, die bij doorgaan daarvan grote
consequenties voor Harlingen zouden hebben, Het gaat dan om de nota
Ruimte, met het fenomeen Nationaal landschap, de nota zeehavens, de
Kader Richtlijn Water, het Werelderfgoed, de PKB Waddenzee. Veel tijd
is er dan ook besteed aan gerichte tegenacties ook in samenwerking met
de ondernemersorganisaties. Een succes mag zeker worden genoemd: Het
Nationaal Landschap is aan Harlingen voorbijgegaan.
De werkeloosheid in deze periode klom: van 11,5% in 2002 naar 12,7% in
december 2005. Ook op het gebied van de samenwerking in de
Westergozone zijn er ontwikkelingen te melden. De Provincie Fryslân,
de Westergogemeenten, de Ondernemersfederatie Westergozone, de Kamer
van Koophandel Friesland, de NOM en VNO-NCW Noord werken sinds 2005
weer intenser samen aan de verdere ontwikkeling van de Westergozone.
Een nieuwe projectorganisatie geeft vorm aan deze samenwerking. In
2005 heeft dit ondertussen geleid tot een gezamenlijke presentatie op
een bedrijvenbeurs in Alkmaar. Ook de één-loket gedachte heeft zich
verder ontwikkeld. Dat heeft in 2005 geresulteerd in een kleine
organisatorische aanpassing: Economische Zaken hoort nu bij afdeling
Havenbeheer.
Centrum
Het overleg met de Harlinger Ondernemersvereniging over het
winkelklimaat en de verkeersstructuur in de binnenstad zetten wij
voort. Wij verwachten dat de raad in 2002 over de hoofdlijnen van de
verkeersstructuur een besluit kan nemen waarna de plannen voor - in
ieder geval - de Voorstraat kunnen worden uitgewerkt. Uitvoering is
dan in uiterlijk 2004 mogelijk. Gelijktijdig willen wij in dit overleg
bespreken een verbod voor vrachtauto's in de binnenstad.
Wat hebben we bereikt?
Soms duren dingen toch langer dan je denkt. Op de valreep van deze
raadsperiode komen de plannen rond de Voorstraat op tafel. Wij hopen
dat de uitvoering van de herstructurering van de Voorstraat en het
verkeersluw maken van de binnenstad aan het begin van de volgende
raadsperiode zal beginnen. Ook het vaststellen van het Gemeentelijk
Verkeer en Vervoersplan zal nog deze raadsperiode zijn beslag krijgen.
Horeca
In de vorige zittingsperiode hebben wij afspraken gemaakt met de
horeca over onder meer het voorkomen van overlast door de horeca en
zijn gasten. Het periodiek overleg met de horeca zetten wij voort. In
aansluiting op dit overleg zullen wij regelmatig laten controleren of
de horeca-instellingen voldoen aan de wettelijke regels ten aanzien
van geluid.
Wat hebben we bereikt?
In deze periode is er een nieuwe horeca convenant afgesloten en is het
terrassenbeleid herzien en vastgesteld. Ook de nieuwe Algemene
Plaatselijke Verordening Harlingen is vastgesteld en biedt handvaten
om ook op het gebied van openbare orde en veiligheid op te kunnen
treden. Meer overleg met de horeca heeft geresulteerd in een betere
afstemming van zaken. De samenwerking tijdens de Visserijdagen is
daarvan een goed voorbeeld.
Veiligheid
Voor de veiligheid in de gehele gemeente is een intensiever toezicht
noodzakelijk. Bij de leiding van de regiopolitie blijven wij
aandringen op meer politiemensen op straat. In 2002 zullen wij een
notitie opstellen over de inzet van stadswachten in de avond- en
nachturen. Het lijkt dat de inzet in die uren met slechts geringe
meerkosten mogelijk is.
In deze zittingsperiode moet de regionale brandweer verder worden
uitgebouwd. Het regionale preventiebureau moet worden versterkt.
Wij laten een nota Gemeentelijk veiligheidsbeleid opstellen en streven
ernaar deze nota in
2003 aan de raad aan te bieden. Afhankelijk van de inhoud van deze
nota zal geld nodig zijn om het veiligheidsbeleid uit te voeren. Over
het softdrugsbeleid in onze gemeente heeft overleg plaatsgevonden met
het Openbaarministerie en de politie. Hierbij is aandacht besteed aan
diverse zaken zoals handhaving, voorlichting, huisverkoop en
straathandel. Dit overleg heeft een notitie opgeleverd die met ons
commentaar in mei 2002 aan de raadscommissie is aangeboden. Nog in de
eerste helft van 2002 kan een bijstelling van het beleid plaatsvinden.
Wat hebben we bereikt?
Als gevolg van het wegvallen van subsidie mogelijkheden is de
stadswachtenorganisatie in onze regio verdwenen. Bij de politie is
sprake van doorontwikkeling, waarbij gebiedsgebonden politiezorg
overeind blijft. Overigens moet geconstateerd worden, dat in verband
met landelijk beleid het bij de politie-organsiatie voorlopig nog wel
onrustig zal blijven. Het regionale brandpreventiebureau in St.
Annaparochie heeft zich goed ontwikkeld. Vooral de laatste jaren
verloopt de inhaalslag voor wat betreft de gebruiksvergunningen zeer
goed. De uitbouw van de Regionale brandweer en de samenwerking met
andere korpsen verloopt goed. We noemen hierbij het sinds 2002
operationele duikteam van Harlingen, dat ook inzetbaar is in het
verzorgingsgebied tussen Minnertsga-Makkum-Dronrijp-Harlingen. In het
najaar van 2005 is er een audit geweest waar de complete brandweer van
Harlingen is doorgelicht. Conclusie was dat Harlingen de zaak goed
voor mekaar heeft. Wel moet er nog meer aandacht komen voor een
realistische oefening, beleidsnotities en een rampenbestrijdingsplan
voor een veerboot. De nota Integrale Veiligheid is op moment van
schrijven nog in ontwikkeling. Wij gaan er van uit dat die nog in 2006
wordt vastgesteld.
Verkeer
Wij blijven bij de minister van Verkeer en waterstaat aandringen op
verdubbeling van de N31, ook voor het gedeelte dat door Harlingen
loopt. Nog in 2002 zullen wij een Wegencategoriseringsplan aan de raad
aanbieden.
Wij zullen doorgaan met de aanleg van veilige fietsroutes langs
ontsluitingswegen en geven daarbij prioriteit aan de Kimswerderweg en
de route waarin de Havenweg is gelegen. Wij zullen hiertoe plannen
laten uitwerken. Voorts verdienen aandacht de fietsroutes bij de
Tsjerk Hiddessluizen, Lange Lijnbaan en Almenumerweg. Voor de aanleg
van de routes zullen wij indien dat mogelijk is aansluiting zoeken bij
andere werkzaamheden.
In het kader van het landelijk project Duurzaam veilig zullen wij
overgaan tot de instelling van 30-kmzones.
Voor een vlotte verkeersafwikkeling zullen wij de bewegwijzering naar
de veerboten en de
langparkeermogelijkheden in 2003 uitbreiden.
In 2003 zullen wij nagaan wat de gevolgen zijn van de wijzigingen in
het parkeerbeleid die in 2002 worden ingevoerd. Vervolgens kunnen wij
beoordelen of uitbreiding van het gebied met betaald parkeren nodig en
gewenst is. Wij denken daarbij vooral aan de Trebolbuurt.
Wat hebben we bereikt?
Het Tracébesluit N31 Zurich - Harlingen is eind 2005 door de minister
van Verkeer & Waterstaat ondertekend. De planning is dat voor 31
december 2006 wordt gestart met de uitvoering van de werkzaamheden.
Uiterlijk 31 december 2008 moet de ombouw gereed zijn. Het
Wegencategoriseringsplan is in 2002 door de raad vastgesteld. De
herstructurering van de Kimswerderweg is (bijna) afgerond, in vrijwel
alle verblijfsgebieden in de gemeente Harlingen zijn de 30 km zones
ingevoerd, de fietsroute langs de Lange Lijnbaan is gerealiseerd en de
bewegwijzering naar de veerboten is uitgebreid. Op het programma staan
nog de veilige fietsroutes langs de Havenweg, de Almenumerweg en de
Tsjerk Hiddessluizen. Wat betreft het betaald parkeren is in 2003 de
Trebolbuurt bij het gebied gekomen en heeft er eind 2005 een evaluatie
plaatsgevonden. In 2006 wordt er onderzocht waar in de nabijheid van
het centrum mogelijkheden zijn voor een grote parkeervoorziening.
Openbaar vervoer
Wij blijven streven naar een goed openbaar vervoer. Handhaving van een
frequente treinverbinding naar Leeuwarden staat daarbij voorop. Voor
verschillende wijken van Harlingen en voor Wijnaldum moet het openbaar
vervoer worden verbeterd. Wij zullen bij NoordNed op vraagafhankelijk
vervoer aandringen.
Het overleg met alle betrokkenen over verplaatsing van de
veerbootterminal naar de Nieuwe Willemshaven zetten wij voort. Ons
staat voor ogen dat dan alle verkeersstromen op elkaar worden
afgestemd. Dit betekent bij de nieuwe terminal een concentratie van
spoorwegstation, bushaltes en parkeergelegenheid met logische routes
voor passagiers en bagage. Doordat wij hierbij sterk afhankelijk zijn
van anderen kunnen wij in dit beleidsprogramma geen indicatie geven
over de tijdsplanning en de financiële gevolgen. In de Voorjaarsnota
2002 hebben wij al wel een bedrag opgevoerd om bij te dragen in de
voorbereidingskosten.
Wat hebben we bereikt?
In deze raadsperiode laaide de discussie over het opheffen van het
spoor Harlingen - Leeuwarden in alle hevigheid op. Aanleiding vormde
naast de bezuinigingsoperatie in het openbaar vervoer, de ontsluiting
van de rondweg rond Franeker. Gelukkig besloot de provincie, na hevige
protesten van zowel treinreizigers als de plaatselijke politiek, dat
de spoorlijn de komende jaren blijft. Door de grote
bezuinigingsoperatie in het openbaar vervoer hebben wij niet kunnen
bereiken dat de busverbindingen beter zijn geworden. We hebben de
schade gelukkig beperkt kunnen houden. Van het vraagafhankelijk
vervoer voor Wijnaldum wordt, voor zover ons bekend, nog weinig
gebruik gemaakt.
De verplaatsing van de veerterminal is op een laag pitje komen te
staan vanwege de zeer hoge kosten.
Haven
Voor de ontwikkeling van de haven zijn de vaarwegen naar Harlingen van
wezenlijk belang. Wij blijven er dan ook bij Rijkswaterstaat op
aandringen dat de vaargeul Boontjes richting Kornwerderzand op diepte
wordt gehouden en zo mogelijk wordt verdiept.
In deze zittingsperiode zullen wij nagaan op welke wijze de haven op
langere termijn verder kan worden ontwikkeld. Wij zullen daarbij onze
aandacht onder meer moeten richten op de gevolgen van de (nieuwe)
Planologische Kernbeslissing voor de Waddenzee, de mogelijkheden van
verruiming (verbreding en verdieping) van het Van Harinxmakanaal en de
aanleg van nieuwe dan wel vergroting van de Tsjerk Hiddessluizen.
Wij zullen aan de baggerproblematiek grote aandacht blijven geven.
Doordat het baggeren een grote lastenpost is op de exploitatie van de
haven blijft ons streven gericht op kostenbesparing.
Wat hebben we bereikt?
Na veel inspanningen van zowel gemeente, bedrijfsleven en de provincie
is het nu zeker dat
de vaargeul Harlingen Noordzee door Rijkswaterstaat ontdaan zal worden
van drie hinderlijke drempels, zodat een vaargeul met een diepte van
7,50 meter ontstaat. Een mooie bijkomstigheid is dat in de contacten
met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de verdieping van de
vaarweg Boontjes weer op de agenda is gekomen. Alhoewel de door de
gemeente, Schuttevaer en de Ontwikkelingsmaatschappij uitgeroepen
prijsvraag geen winnaar opleverde, gaan we binnenkort toch de jury nog
eens bij elkaar roepen m te kijken of er toch nog een duurzame
oplossing te vinden is. Wij verwachten door deze verdiepingen een
betere bereikbaarheid van de Harlinger haven en een stijging in de
overslag en nieuwe bedrijfsvestigingen. Wij schrijven deze goede
ontwikkeling mede toe aan de contacten die we hebben overgehouden aan
de eerste Friese Havendagen. Ook kwam eind 2005 een positief bericht
over het Van Harinxmakanaal. Het traject Franeker - Harlingen zal
geschikt worden gemaakt voor schepen met een diepgang van 3,5 meter en
een laadvermogen van 2500 ton. Dit betekent opwaardering tot
vaarwegklasse Va. De vernieuwing van de Tsjerk Hiddessluizen zit op
dit moment nog in een denkfase.
Het Waddendossier wordt steeds ingewikkelder: nieuwe PKB, bestuurlijke
organisatie, Waddenfonds, rampenbestrijding. Het zijn doorgaans
moeizame processen, die veel aandacht vragen.
Toerisme
De ontwikkeling van het toerisme in Harlingen zullen wij voortzetten
volgens de lijn die in de door de raad aanvaarde notitie zijn
aangegeven. Wij zullen impulsen geven aan de ontwikkeling van
toeristische producten, waarbij ook kleinschalige projecten volop
aandacht krijgen. In 2002 en 2003 zullen wij de toeristische
bewegwijzering realiseren, waarvoor mogelijk extra geld noodzakelijk
is. Wij verwachten dat nog in 2002 door particuliere ondernemers
plannen worden uitgewerkt voor ontwikkelingen aan het strand bij de
Westerzeedijk. In aansluiting daarop zullen wij maatregelen treffen om
de voorzieningen aan de Westerzeedijk aantrekkelijk te houden.
Wat hebben we bereikt?
De volgende ontwikkelingen zijn in deze periode gerealiseerd:
toeristische bewegwijzering, het fietsrouteknooppunt, recreatieve
voorzieningen langs de vaarweg Bolsward-Harlingen, rondvaarten met de
Singel Princes en een nieuwe videopresentatie voor het Archeologisch
Steunpunt. De particuliere ontwikkelingen bij het strand bij de
Westerzeedijk zijn moeizaam verlopen. De exploitatie van het
strandpaviljoen hebben we kunnen stimuleren door veranderingen in de
verpachting. Belangrijk item was in deze periode ook de invoering van
toeristenbelasting. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het
Beleidsplan Toerisme en Recreatie 2006-2010.
Sport
In 2005 kan een nieuw zwembad worden geopend. Wij verwachten dat niet
meer geld nodig is dan reeds in de vorige zittingsperiode is geraamd.
Het is daarom niet nodig dat wij de raad voorstellen hiervoor de
gemeentelijke belastingen nog eens extra te verhogen. Nu is het beleid
vooral accommodatiegericht. In overleg met de stichting Sportpromotie
Harlingen zullen wij nagaan of de 'breedtesport' nieuwe impulsen moet
krijgen.
Wat hebben we bereikt?
Wij zijn trots dat we 't Derde Haad hebben gerealiseerd in een periode
waarin het financieel vele gemeenten niet voor de wind ging. Naast het
zwembad zijn de volgende verenigingen voorzien van nieuwe
accommodaties: zmvv Zeerobben (naar aanleiding van het
uitbreidingsplan Ludinga), een roeisloepenloods aan de Oude Trekweg,
renovatie van de kleedkameraccommodaties van vv Harlingen, de
Hockeyclub kreeg nieuwe kleedkamers, bij het Vierkant werd een
skatebaan gerealiseerd, op de ijsbaan is zomers een skeelerbaan te
gebruiken. Momenteel is een nieuw onderkomen voor de Jeu de
Boulesvereniging in ontwikkeling.
Samen met een aantal buurgemeenten wordt uitvoering gegeven aan het
project Foarset. Er worden in dat kader activiteiten ontwikkeld op het
gebied van verenigingsondersteuning en jeugd, onderwijs en sport.
Cultuur en welzijn
Wij verwachten dat wij in de loop van 2002 het muziekonderwijs bij een
andere muziekschool kunnen onderbrengen. De jarenlange discussie over
het opheffen van de eigen muziekschool voor Harlingen en Franekeradeel
komt daarmee definitief tot een einde terwijl wij het muziekonderwijs
in onze gemeente veilig stellen.
Het muziekonderwijs zal een van de gebruikers van het nieuwe
Multifunctionele centrum in
het Oosterpark zijn. Dit centrum, waarvan de bouw in mei 2002 begint,
zal verder onder meer onderdak bieden aan Het Rondeel, een
jongerencentrum, VluchtelingenWerk, ouderenwerk, kinderopvang en een
gymzaal. Wij zullen nagaan of wij in samenwerking met de gebruikers
van het Multifunctioneel centrum een digitaal 'trapveldje' kunnen
instellen.
In 2002 zullen wij voorts een nota over de ontwikkeling van het
gemeentemuseum Het Hannemahuis aan de raad aanbieden. Bij het besluit
over de toekomst van het museum moet ook worden beslist over het geld
dat daarvoor nodig is. In de loop van deze zittingsperiode zullen wij
tenslotte een nota over het monumentenbeheer laten opstellen en aan de
raad aanbieden.
Wat hebben we bereikt?
Inderdaad is het muziekonderwijs ondergebracht bij een nieuwe
stichting: Fryslân Súdwest. Het wordt gegeven in het Multifunctioneel
centrum 't Vierkant. De realisering van de plannen voor de nieuwbouw
en verbetering van het gemeentemuseum het Hannemahuis kunnen van
start. Alle subsidies zijn binnen en de verwachting is dat in het
voorjaar van 2007 het nieuwe onderkomen in gebruik kan worden genomen.
De raad heeft de Welstandsnota in 2004 vastgesteld, waarin extra
aandacht was voor verbouwen en bouwen in de binnenstad..
Onderwijs
Voor het uitvoeren van een goed onderwijsbeleid is periodiek overleg
tussen ons college en alle schoolbesturen van groot belang. Wij zullen
ons maximaal op dit overleg richten. In dit overleg zullen wij ook aan
de orde stellen de mogelijkheid om schoolgebouwen behalve voor
onderwijs voor andere doelen te gebruiken. Meervoudig gebruik kan de
exploitatie van de gebouwen financieel aantrekkelijker maken.
Thans is het gemeentebestuur tevens schoolbestuur voor de openbare
scholen. In deze zittingsperiode zullen wij ons beraden over de
bestuursvorm van de openbare scholen. Wij sluiten daarbij
verzelfstandiging van die scholen niet uit.
Voor een goed onderwijs is intensief overleg tussen de
peuterspeelzalen en de onderbouw van de basisscholen van veel belang.
Wij zullen dit overleg bevorderen. In onze gemeente is een breed
aanbod van onderwijsvormen. Dat is voor de leefbaarheid van een
gemeenschap van veel belang omdat daarmee (bijna) alle groepen
jongeren een opleiding kunnen krijgen, die een goede toegang geeft tot
de arbeidsmarkt. Om dit brede aanbod in stand te houden zullen wij in
nauw overleg met het bestuur van de rsg Simon Vestdijk streven naar
een uitbouw van het VMBO. Ook de positie van het Noordzee college
blijft voor ons een punt van aandacht.
Wat hebben we bereikt?
In deze periode is er nieuwbouw gerealiseerd van de VMBO locatie van
de Simon Vestdijk en de nieuwe fusieschool van het PCBO nabij het
Vierkant. Tevens heeft de raad opdracht gegeven voor nieuwbouw van de
Jan Ligthartschool op het terrein van de voormalige "De Klokslag".
Voor 't Wad en de Michaelschool komt nader onderzoek over reële
mogelijkheden van adequate huisvesting op de huidige locaties. Ook de
Maritieme Academie wordt in 2006 uitgebreid. De plannen zijn onlangs
aan de gemeenteraad gepresenteerd.
We hebben ons beraden over de bestuursvorm in het openbaar
basisonderwijs, maar vooralsnog hebben we besloten ons niet aan te
sluiten bij stichting Radius. Meervoudige exploitatie hebben we vooral
gevonden in het "samenvoegen" van scholen.
De contacten tussen peuterspeelzalen en onderbouw van basisscholen,
maar ook tussen bovenbouw basisonderwijs en scholen voor voortgezet
onderwijs zijn door ons geïntensiveerd
Gezondheid.
Hoewel de mogelijkheden voor een gemeentebestuur om directe invloed
uit te oefenen op de gezondheidszorg beperkt zijn, zullen wij hier
extra aandacht aan besteden. Wij zullen in deze zittingsperiode een
nota Gezondheidszorg laten opstellen en aan de raad aanbieden.
Zowel voor onze inspanningen als voor de nota zal het uitgangspunt
zijn goede bereikbaarheid van de medische zorg. De instandhouding van
voldoende basishuisartsenzorg is daarbij het eerste vereiste. Andere
belangrijke peilers zijn voldoende thuiszorg en een goed gebruik van
de WVG-voorzieningen. Wij zullen op deze terreinen vooral moeten
nagaan hoe wij voorwaardenscheppend kunnen meewerken.
Wat hebben we bereikt?
Eind 2003 is de gemeentelijke nota Gezondheidsbeleid vastgesteld. Op
dit moment is de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning
in voorbereiding, waarin zowel de thuiszorg als de WVG een grote
plaats innemen.
Afval
Het beperken en reguleren van afvalstromen zal voortdurend onze
aandacht hebben. Door feitelijke maatregelen en voortdurende
informatieverstrekking zullen wij de burgers aansporen hun afval nog
betere gescheiden in te leveren. Het gaat daarbij niet alleen om de
scheiding tussen 'grijs' en 'groen' afval maar ook om het inleveren
van bepaalde soorten afval zoals glas, textiel en papier. In 2003
willen wij een havenafvalbeheersplan presenteren om de afvalstromen
van schepen goed te regelen. Om de belasting van het milieu te
beperken zullen wij het Gemeentelijk rioleringsplan steeds actueel
houden. Om dezelfde reden zullen wij bij het verwijderen van onkruid
in plantsoenen en op trottoirs zo weinig mogelijk gebruik laten maken
van chemische middelen.
Wat hebben we bereikt?
In 2004 is gestart met basisproject Huishoudelijk Afval. De bestaande
situatie is geanalyseerd en inmiddels zijn voorstellen gedaan om de
scheiding van afval verder te verbeteren. Zo worden ook luiers en
drankkartonnen nu apart ingezameld. Door middel van regelmatige
voorlichting naar het publiek wordt zoveel mogelijk bevorderd dat het
afval gescheiden wordt aangeleverd. In 2006 is weer een afvalkalender
huis aan huis verspreid. Het havenafvalplan is gerealiseerd en in
uitvoering. Tot slot is in 2004 is een nieuw Gemeentelijke
Rioleringsplan vastgesteld.
Bouwen
In onze gemeente zijn veel bouwplannen in - vergevorderde -
voorbereiding. Het gaat daarbij zowel om uitbreiding als om
inbreiding. Wij streven ernaar dat deze (particuliere) bouwplannen zo
spoedig mogelijk gerealiseerd worden. De beschikbare bouwcontingenten
moeten volledig worden benut. Daarbij moet een gedifferentieerd
woningaanbod ontstaan. Wij zullen daarbij samen met de stichting
Woningbeheer Harlingen streven naar kwalitatief voldoende huurwoningen
in de sociale sector. Tot de bouwplannen, die in deze zittingsperiode
moeten starten, rekenen wij ook het plan Ludinga en bebouwing aan de
Westerzeedijk. Wij verwachten dat beide bouwplannen in de loop van
2002 worden gepresenteerd.
Om het bouwen te bevorderen zullen wij maatregelen nemen waardoor in
2004 alle bestemmingsplannen actueel zijn, dat wil zeggen niet ouder
dan tien jaar. Bovendien zullen wij het door de raad vastgestelde
Woonplan actueel houden. Ook planmatige aanpak van de
stads- en dorpsvernieuwing en het Investeringsfonds stedelijke
vernieuwing zullen instrumenten zijn om de bouwstroom te laten
vloeien. In deze zittingsperiode zullen wij een concept voor het
Welstandsbeleid laten opstellen en aan de raad voorleggen.
Wat hebben we bereikt?
De Bouwvereniging heeft in deze periode haar woningenbestand flink
aangepast aan de tijd. Zo werden nieuwe huurwoningen gebouwd aan de
Vierkantsdijk, Hugo de Grootstraat, Johan van Oldebarneveltstraat,
Grachtswalplein/ Liemendijk en mgr Nolensstraat. Ook ligt er een
herstructureringsplan klaar voor Plan Zuid, werkt de Bouwvereniging
aan nieuwbouw op het Casa Cara terrein en gaat ze huurwoningen bouwen
op het voormalige Welgelegen terrein.
Projectontwikkelaars zijn de afgelopen periode druk bezig geweest met
inbreiding- en uitbreidingsplannen in de koopsector. Zo staan er
inmiddels woningen aan de Houtkade, verrijzen nieuwbouwwoningen in het
plan Ludinga en zijn reeds de eerste woningen verkocht op het
Welgelegenterrein. Ook in het Havenkwartier staan nieuwe appartementen
op stapel. De plannen voor de Westerzeedijk zijn jammer genoeg tot nu
toe niet verder gekomen dan een eerste presentatie.
De bestemmingsplannen worden op basis van een financiële planning
herzien. Daarbij wordt tevens overgegaan tot het digitaliseren van de
bestemmingsplannen, zodat deze via het internet te raadplegen zijn. In
2004 is er een geactualiseerd Woonplan door de raad vastgesteld.
Geld
Voor de stijging van de gemeentelijke lastendruk zullen wij het
jaarlijkse inflatiecijfer als uitgangspunt nemen. Als het rijk meer
taken naar de gemeenten afstoot dan zal het rijk daarbij de uitkering
uit het gemeentefonds moeten verhogen. Als die verhoging niet
plaatsvindt dan zullen bij verdere decentralisatie de eigen inkomsten
van de gemeente omhoog moeten.
Uiteraard zullen wij ook de uitgaven nauwlettend in het oog houden.
Wij zullen daartoe onder meer kritisch het aanbestedingsbeleid van de
gemeente evalueren.
In het begin van dit beleidsprogramma hebben wij al gesteld dat wij de
burgers nauwer willen betrekken bij het beleid van de gemeente. Dit
geldt ook voor het financieel beleid. Wij zullen daarom in
afzonderlijke publicaties de begroting van de gemeente verduidelijken.
Wat hebben we bereikt?
Uitgangspunt bij de verhoging van de gemeentelijke belastingen en
tarieven in de afgelopen jaren was een verhoging met het geschatte
inflatiepercentage. Daar is in deze periode in hoofdzaak ook de hand
aangehouden, behoudens in de jaren 2002-2005 toen 1% extra stijging
van het onroerende zaakbelasting in verband met de bouw van het
zwembad door de raad werd besloten.