Gemeente Lingewaard
Lingewaarders tevreden over gemeentelijke dienstverlening
Een ruime meerderheid van de Lingewaardse inwoners gaat tevreden de
deur uit na een bezoek aan de Gemeentewinkel in Huissen. Bij negentig
procent van de bezoekers heeft de komst naar één van de balies het
gewenste resultaat opgeleverd. De klantvriendelijkheid van het
baliepersoneel wordt met een ruime acht gewaardeerd. Een meerderheid
pleit voor verruiming van de avondopenstelling. Dit en meer staan
vermeld in het klanttevredenheidsonderzoek Gemeentewinkel 2005,
uitgevoerd door onderzoeksbureau Trendview.
Trendview heeft tweehonderd bezoekers schriftelijk geënquêteerd. Om
een juist beeld te krijgen zijn de enquêteurs op verschillende dagen
in Huissen geweest. Gezien het respons van tweehonderd is de
betrouwbaarheid volgens Trendview afdoende om een juist beeld te
schetsen over de mening van burgers in Lingewaard .
Van de burgers geeft 27,5 procent aan dat men voor het eerst de
Gemeentewinkel heeft bezocht. Uit het onderzoek blijkt verder dat de
wachttijden kort zijn. Ruim tweederde van de burgers geeft aan minder
dan vijf minuten gewacht te hebben. Zo'n 3,5 procent van de burgers
heeft een kwartier tot een halfuur als wachttijd ervaren. In de meeste
gevallen ging het om de balie Grondzaken.
De waardering van de bezoekers is hoog. Zo krijgt het baliepersoneel
voor hun deskundigheid een 8. De geringe wachttijden is een reden om
dit te waarderen met een 7,9. De ruime openingstijden zijn goed voor
een rapportcijfers 7,2. Een aardige behandeling wordt ook
gewaardeerd. Lingewaard heeft volgens de bezoekers vriendelijke
baliemedewerkers. Dit is tot uiting gebracht met een waardering van
8,2.
Grondzaken
Het college is blij dat burgers hun waardering hebben geuit over de
gecentraliseerde Gemeentewinkel. Echter, er wordt niet voorbij gegaan
aan de aanbevelingen om de dienstverlening op een nóg hoger niveau te
brengen. Wethouder Henk Janssen: "De meeste waardering kreeg de balie
van Burgerzaken. Lager scoorde Grondzaken. Voor ons een reden, om dit
serieus te onderzoeken.''
Uit het onderzoek kwam aan het licht dat bij een afspraak met
Grondzaken niet alle gewenste stukken aanwezig waren. "Misschien is
het niet eens mogelijk om al het historisch materiaal uit een
voormalige gemeente op tafel te krijgen. Een frictie kan ook zijn dat
een burger meer verwacht dan mogelijk is. Zeker als het gaat om
stukken die niet ter inzage gelegd kúnnen worden.'' Dit neemt niet weg
dat deze vorm van dienstverlening onder de loep genomen moet worden.
"Dit krijgt nog tijdens deze raadsperiode met stip aandacht'', aldus
wethouder Janssen.
Avondopenstelling
De geënquêteerde bezoekers waarderen de openingstijden met een ruime
7. Ruim dertig procent geeft te kennen een voorkeur te hebben 's
avonds de Gemeentewinkel te bezoeken. Een tweede avondopenstelling is
volgens het college dan ook een serieus aandachtspunt. Een eventuele
besluitvorming verwacht Janssen na de verkiezingen. "Het huidige
college kan en wil niet over zijn graf heen regeren. Een voorzet tot
besluitvorming, kan ik natuurlijk wél geven. Wat het college wil en
kan is een verruiming van avondopenstelling inhoudelijk bekijken. Vast
staat dat wij waar mogelijk voorbereidingen treffen om in Lingewaard
de dienstverlening verder willen optimaliseren'', aldus wethouder Henk
Janssen.
Het complete Klanttevredenheidsonderzoek Gemeentewinkel 2005
(pdf-bestand, 416 kb)
Bericht geplaatst 7 februari 2006