AutoRai

Vijf internationale onderscheidingen voor de Maserati Quattroporte

(2/6/2006)
Het jaar 2005 staat te boek als een succesjaar voor de Maserati Quattroporte. Begin 2006 belooft minstens net zo succesvol te worden gezien de vijf internationale onderscheidingen die de Quattroporte kreeg toebedeeld: Maseratiâs vierdeurs sedan wordt dan ook nog steeds beschouwd als een klasse apart.
Met name dankzij de Quattroporte groeide Maserati wereldwijd met 25% en in de Verenigde Staten zelfs met maar liefst 54%.

Het best gelezen autoblad in Duitsland, Auto Motor und Sport, bestempelde de Quattroporte als âBeste Auto van 2006â. De Quattroporte bemachtigde hier met 36% van de stemmen de trofee voor âBest Import Carâ in de âtopklasseâ. Dit was 20% meer dan de nummer 2 kreeg toebedeeld. De typisch Italiaanse styling en elegantie werden als belangrijkste argumenten voor de keuze genoemd. De Quattroporte zegevierde boven zijn rivalen in een onderzoek van 100.000 lezers van het meest prestigieuze Duitse autoblad. De uitreiking van de prijzen vond plaats in Stuttgart, in het bijzijn van Maseratiâs directeur, Karl Heinz Kalbfell. De Quattroporte sleepte ook de eerste prijs in de wacht bij de Nederlandse editie van Auto Motor und Sport.

Het Italiaanse maandblad Quattroroute, dat deze maand haar 50^ste verjaardag viert, kende de Quattroporte al een andere prijs toe. De lezers van het maandblad verkozen de Maserati tot de âCar I Prefer 2006â. De Quattroporte claimde de prestigieuze onderscheiding in de âFlagship-klasseâ voor het derde achtereenvolgende jaar. Met 42% genereerde de Quattroporte meer dan twee keer zoveel stemmen als de dichtstbijzijnde concurrent.

In Frankrijk kreeg de Quattroporte ook een prestigieuze onderscheiding van het gerenommeerde Automobiel Magazine. In de januari-editie wordt de Quattroporte verkozen tot beste auto in het luxesegment. Zoals Stephane Meunier, uitgever van het blad, al aangaf: âHet vlaggenschip van Maserati is de enige auto ooit die deze prijs drie keer achter elkaar heeft gewonnen. Het geeft duidelijk aan hoe geliefd de Quattroporte is bij het Franse publiek.â

Tenslotte, ook de lezers van het Zwitserse Auto Illustrierte bedeelden de Quattroporte een onderscheiding toe: âBest Car 2006â in de Luxury Class. De Quattroporte sleepte hiermee voor de tweede keer op rij de prijs in de wacht. Ook hier was de overwinning overtuigend met 25% van de stemmen â 10% meer dan de nummer twee.

Sinds de internationale introductie in september 2003 heeft de Quattroporte in totaal meer dan 27 internationale onderscheidingen in de wacht gesleept.

De Quattroporte is niet alleen een ster in het verzamelen van internationale onderscheidingen, hij blijkt ook nog eens een goede investering te zijn. Dit wees een Italiaans onderzoek van Sanguinetti Editore uit, dat de Quattroporte bestempelde als een excellente vorm van investering en de hoogst gekwalificeerde auto, na de Ferrari F430, op het gebied van waardevastheid in het G luxe marktsegment. De waarde van de Maserati Quattroporte neemt minder snel af dan die van de andere modellen in zijn categorie. Het lijkt dan ook dat Pininfarina's meesterwerk zijn waarde nooit verliest.

Reeds erkend als een ster in zijn klasse, behoudt de Maserati Quattroporte nu volgens een onderzoek in Italië ook gedurende lange tijd na de aanschaf zijn restwaarde.

Auto Motor & Sport Nederland
Namens de officiële importeur nam Joost Rijnbeek, Marketing Manager Benelux van Maserati West Europe, de Nederlandse Auto Motor en Sport award in ontvangst uit handen van Bas Heideman, Hoofdredacteur van Auto, Motor & Sport, en Toon Hendriks, Uitgever. Joost Rijnbeek: âMaserati maakt in geheel Europa, en trouwens ook daarbuiten, een enorme groei door, waarbij de Quattroporte een belangrijke rol speelt. Dat uit zich in de stijgende verkopen, maar nu ook door deze zeer brede waardering van lezers in geheel Europa voor de onderscheidende eigenschappen van ons topmodel. En die waardering zal alleen maar verder toenemen met de twee nieuwe uitvoeringen van de Quattroporte die dit jaar op de markt zijn verschenen, de Executive GT en de Sport GT.â

Nederland
In 2005 in Nederland werden 66 Maseratiâs verkocht, een toename van 264% vergeleken met het jaar ervoor toen 25 Maseratiâs werden verkocht. Daarvan nam de Quattroporte met 51 verkopen het merendeel voor zijn rekening (in 2004 12 Quattroportes). Joost Rijnbeek, Marketing Manager Benelux van Maserati West Europe: âDe onderscheidingen geven de grote waarde en waardering aan, die vakmensen maar ook automobilisten en autoliefhebbers toekennen aan de Quattroporte. We zien de trofee ook als een erkenning van onze inspanningen op het gebied van PR en marketing.â

BedrijfsautoRAI.nl