AutoRai

Kia wint ijsrace kampioenschap drie jaar achtereen

(2/6/2006)
Ondanks een onoverkomelijk lijkende gewichtshandicap toont Yvan Muller opnieuw zijn suprematie. De ijsrace kampioen 2006 zal op 18 maart in Parijs in een feestelijke extra finale nog eens zijn stuurmanskunsten tonen, aan het stuur van de speciaal geprepareerde Kia Rio. Wintersport en autosport vinden elkaar elk jaar in de Trophée Andros, een serie van 14 races op ijsbanen in de grote skioorden van Frankrijk: Val Thorens, Pas de la Casa (Andorra), Alpe dâHuez, Isola 2000 (Alpes Maritimes), Lans en Vercors, Serre Chevalier en tenslotte Clermont / Superbesse. Het systeem van ballast voor de winnaars maakt dat het publiek altijd een ijzingwekkend spannende wedstrijd te zien krijgt. Daarom is het des te meer een persoonlijke victorie voor Yvan Muller om grootheden zoals viervoudig F1-wereldkampioen Alain Prost achter zich te laten. De Kia Rio ijsracer blijkt over de jaren even betrouwbaar als snel, ook met honderden kiloâs gewichtshandicap aan boord. De Super Finale in het Stade de France in Parijs op 18 maart a.s. belooft dan ook minstens zo enerverend te zijn als alle eerdere races.

Yvan Muller wint zijn tiende Trophée Andros, ondanks 490 kg ballast

Het lijkt onrechtvaardig om een winnaar te âstraffenâ met ballast aan boord bij de volgende race, maar dat is toch niet het geval. Het systeem is bedoeld om de rondetijden van alle autoâs dicht bij elkaar te brengen, zonder de resultaten te vervalsen. Als een auto door onverhoopt te zware handicap minder snel wordt, wint immers een andere piloot die op zijn beurt een handicap krijgt toegemeten. Voor een juist beeld van de prestaties moeten dus zowel de klassementen als de handicaps geraadpleegd worden.

Bij de aanvang van de laatste races, op 27 en 28 januari jl. in Clermont / Superbesse, was het kampioenschap door dit handicapsysteem nog helemaal open. Er zijn nog drie kandidaten voor de eindzege: Jean-Philippe Dayraut met 240 kg ballast in zijn BMW, Alain Prost met 300 kg ballast in zijn Toyota Corolla en Yvan Muller met 490 kg ballast in de Kia Rio. De auto van de kampioen is ten opzichte van zijn twee rivalen dus met respectievelijk 190 kg en 250 kg verzwaard. Het lijkt onmogelijk voor Muller om sneller te zijn met een zoveel zwaardere auto. De Kia equipe moet dus zo min mogelijk risicoâs nemen en tegelijk dichtbij de nummer twee in het klassement blijven; dat is Dayraut. Deze strategie werkt gedeeltelijk, omdat de BMW motor het begeeft. Hierdoor kan Alain Prost de dagoverwinning pakken en de spanning voor de laatste racedag maximaal opvoeren.

Drie Kiaâs binnen de top 10 van 63 deelnemers
Er zijn nog twee kandidaten voor het kampioenschap en het verschil is slechts vijf punten. Alain Prost rijdt vanwege het succes van de voorafgaande dag met 60 kg toegevoegde ballast. In de eerste heat raakt hij, wellicht nog wat onwennig aan het nieuwe gewicht, een ijsmuur en verliest kostbare tijd. Zijn laatste kans komt in de tweede heat, maar hij wordt dan slechts negende. Omdat Yvan Muller in die laatste heat derde wordt, pakt hij voldoende punten om het seizoen als kampioen af te sluiten. De zwaarste auto als snelste in 14 wedstrijden overall, dat is een meesterlijke prestatie.

Aan ervaring ontbreekt het Muller geenszins, want hij maakt hiermee een reeks van tien kampioenschappen ijsraces vol. In 2004, 2005 en 2006 wordt hij kampioen met Kia, terwijl de constructeurstitel in de laatste twee jaar eveneens naar Kia gaat. Dit komt door de samengestelde resultaten van alle Kia Rioâs die drie plaatsen in de top 10 voor zich opeisen.

BedrijfsautoRAI.nl