Kia wint ijsrace kampioenschap drie jaar achtereen
(2/6/2006)
Ondanks een onoverkomelijk lijkende gewichtshandicap toont Yvan Muller
opnieuw zijn suprematie. De ijsrace kampioen 2006 zal op 18 maart in
Parijs in een feestelijke extra finale nog eens zijn stuurmanskunsten
tonen, aan het stuur van de speciaal geprepareerde Kia Rio.
Wintersport en autosport vinden elkaar elk jaar in de Trophée Andros,
een serie van 14 races op ijsbanen in de grote skioorden van
Frankrijk: Val Thorens, Pas de la Casa (Andorra), Alpe dâHuez, Isola
2000 (Alpes Maritimes), Lans en Vercors, Serre Chevalier en tenslotte
Clermont / Superbesse. Het systeem van ballast voor de winnaars maakt
dat het publiek altijd een ijzingwekkend spannende wedstrijd te zien
krijgt. Daarom is het des te meer een persoonlijke victorie voor Yvan
Muller om grootheden zoals viervoudig F1-wereldkampioen Alain Prost
achter zich te laten. De Kia Rio ijsracer blijkt over de jaren even
betrouwbaar als snel, ook met honderden kiloâs gewichtshandicap aan
boord. De Super Finale in het Stade de France in Parijs op 18 maart
a.s. belooft dan ook minstens zo enerverend te zijn als alle eerdere
races.
Yvan Muller wint zijn tiende Trophée Andros, ondanks 490 kg ballast
Het lijkt onrechtvaardig om een winnaar te âstraffenâ met ballast aan
boord bij de volgende race, maar dat is toch niet het geval. Het
systeem is bedoeld om de rondetijden van alle autoâs dicht bij elkaar
te brengen, zonder de resultaten te vervalsen. Als een auto door
onverhoopt te zware handicap minder snel wordt, wint immers een andere
piloot die op zijn beurt een handicap krijgt toegemeten. Voor een
juist beeld van de prestaties moeten dus zowel de klassementen als de
handicaps geraadpleegd worden.
Bij de aanvang van de laatste races, op 27 en 28 januari jl. in
Clermont / Superbesse, was het kampioenschap door dit handicapsysteem
nog helemaal open. Er zijn nog drie kandidaten voor de eindzege:
Jean-Philippe Dayraut met 240 kg ballast in zijn BMW, Alain Prost met
300 kg ballast in zijn Toyota Corolla en Yvan Muller met 490 kg
ballast in de Kia Rio. De auto van de kampioen is ten opzichte van
zijn twee rivalen dus met respectievelijk 190 kg en 250 kg verzwaard.
Het lijkt onmogelijk voor Muller om sneller te zijn met een zoveel
zwaardere auto. De Kia equipe moet dus zo min mogelijk risicoâs nemen
en tegelijk dichtbij de nummer twee in het klassement blijven; dat is
Dayraut. Deze strategie werkt gedeeltelijk, omdat de BMW motor het
begeeft. Hierdoor kan Alain Prost de dagoverwinning pakken en de
spanning voor de laatste racedag maximaal opvoeren.
Drie Kiaâs binnen de top 10 van 63 deelnemers
Er zijn nog twee kandidaten voor het kampioenschap en het verschil is
slechts vijf punten. Alain Prost rijdt vanwege het succes van de
voorafgaande dag met 60 kg toegevoegde ballast. In de eerste heat
raakt hij, wellicht nog wat onwennig aan het nieuwe gewicht, een
ijsmuur en verliest kostbare tijd. Zijn laatste kans komt in de tweede
heat, maar hij wordt dan slechts negende. Omdat Yvan Muller in die
laatste heat derde wordt, pakt hij voldoende punten om het seizoen als
kampioen af te sluiten. De zwaarste auto als snelste in 14 wedstrijden
overall, dat is een meesterlijke prestatie.
Aan ervaring ontbreekt het Muller geenszins, want hij maakt hiermee
een reeks van tien kampioenschappen ijsraces vol. In 2004, 2005 en
2006 wordt hij kampioen met Kia, terwijl de constructeurstitel in de
laatste twee jaar eveneens naar Kia gaat. Dit komt door de
samengestelde resultaten van alle Kia Rioâs die drie plaatsen in de
top 10 voor zich opeisen.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai