Burger@Overheid.nl pleit voor 'digitale inburgering'

Burger@overheid.nl

De Nederlandse burger is zich bewust van de gevaren op internet, maar hij mist de benodigde kennis om daartegen iets te doen. Daardoor voelen veel gebruikers zich online niet veilig. Toch is de interesse om digitaal zaken te regelen met de overheid groot. Wel maakt men zich zorgen of gegevens vertrouwelijk blijven. Dit blijkt een recent onderzoek dat Burger@Overheid.nl heeft laten uitvoeren onder het eigen BurgerOverheidPanel. Het onderzoek maakt ook duidelijk dat burgers zichzelf verantwoordelijk achten voor veilig internetgebruik. Tegelijk vindt tweederde van de respondenten dat de overheid meer verantwoordelijkheden zou moeten nemen voor de digitale leefomgeving. Zo ziet men voor de overheid een rol om onervaren internetters tegen zichzelf te beschermen ter voorkoming van risico's voor anderen.
Burger@Overheid.nl concludeert uit dit onderzoek dat de overheid aan zet is om 'digitale inburgering' te stimuleren. Nu de digitale leefomgeving steeds belangrijker wordt, rust op de overheid de taak zowel de betrouwbaarheid als de veiligheid te waarborgen. Enerzijds moet de overheid haar eigen digitale zaken op orde hebben. Anderzijds moet zij voorwaarden scheppen voor ongestoorde elektronische communicatie. Net zoals er eisen zijn voor deelname aan het wegverkeer, zouden er regels moeten komen voor toegang tot de digitale snelweg (geen computers zonder firewall laten kopen; eerst een computervaardigheidsbewijs halen). Daarmee voldoet zij aan de BurgerServiceCode, de 10 geboden voor de digitale relatie tussen burger en overheid.

De deelnemers aan het onderzoek Overheid, beveiliging en vertrouwen in de digitale leefomgeving zijn in het algemeen goed op de hoogte van de hedendaagse internetbedreigingen, zoals virussen, spam en spyware. Berichten hierover van internetproviders en producenten van antivirus software dragen bij aan dit bewustzijn. Minder bekend is men echter met ernstiger bedreigingen als botnets (kapen van een computer) en spoofing (je uitgeven voor een ander). Een ruime meerderheid van de respondenten zegt veilig internetgebruik belangrijk te vinden. Internetters met een gemiddeld of hoog kennis- gebruiksniveau weten ook wat te doen om de computer thuis veilig te houden en op het werk geen risico's te nemen. Mensen met een geringe computerkennis besteden daarentegen nauwelijks aandacht aan beveiligingsmaatregelen zoals spamfilters, anti-spyware en updates van het besturingssysteem.

Uit het onderzoek blijkt een grote interesse voor overheidsdiensten en producten via internet. Ook staat men bijvoorbeeld positief ten opzichte van digitale dienstverlening bij ziektekostenverzekeringen. Toch leven er bij een groot deel van de respondenten zorgen over het vertrouwelijk behandelen van persoonlijke gegevens.

Veilig internetgebruik ziet men als een gedeelde verantwoordelijkheid van overheid, bedrijfsleven en gebruikers. De meeste respondenten achten zichzelf als eerste verantwoordelijk. Tegelijk vindt tweederde van de respondenten dat de overheid meer verantwoordelijkheden zou moeten nemen voor de digitale leefomgeving. Vooral de minder ervaren internetters hebben bescherming nodig tegen de nadelige gevolgen van de toenemende digitalisering van de dienstverlening in Nederland (uitsluiting, misbruik persoonsgegevens, fraude).

Burger@Overheid.nl concludeert op basis van het onderzoek dat mensen zich over het algemeen redelijk bewust zijn van de gevaren op internet. Wel schort het aan afdoende maatregelen ter voorkoming van risico's en bescherming van onervaren gebruikers. Nu de digitale leefomgeving steeds belangrijker wordt, rust op de overheid de taak om zowel de betrouwbaarheid als de veiligheid te waarborgen. Het vertrouwen mag niet worden beschaamd. In ieder systeem is de gebruiker de zwakste schakel. Naast technische maatregelen zijn bewustwording en ondersteuning nodig.

Net zoals de overheid eisen stelt aan deelname aan het wegverkeer, zou zij regels kunnen stellen voor toegang tot de digitale snelweg. Nu een auto niet mag worden afgeleverd zonder gordels en een automobilist niet zonder rijbewijs achter het stuur mag zitten, zou naar analogie een computer zonder firewall niet mogen worden afgeleverd en een gebruiker eerst een vaardigheidstest moeten afleggen voor men de digitale snelweg op gaat.

Het waarborgen van een veilige en betrouwbare digitale leefomgeving past bij de kwaliteitsnormen van de BurgerServiceCode. Norm 7 ('Digitale betrouwbaarheid') bepaalt dat burgers ervan op aan moeten kunnen dat de overheid haar digitale zaken op orde heeft. Norm 10 ('Actieve Betrokkenheid') betekent dat de overheid de voorwaarden schept voor 'meedoen' in de digitale wereld.

Burger@overheid.nl roept de overheid op met de uitkomsten van dit onderzoek rekening te houden in de verschillende e-overheidscampagnes en deze meer in samenhang uit te voeren. Die moeten niet alleen risico's benadrukken, maar ook de kansen. Op dit moment loopt er een campagne om DigiD te stimuleren. Ook hier speelt het onderwerp beveiliging. Veel burgers krijgen via DigiD voor het eerst te maken met het kiezen van een wachtwoord. De overheid moet burgers te helpen dit op verantwoorde wijze te doen. De huidige functionaliteit die wordt geboden, is veel te mager.

Burger@Overheid.nl is een onafhankelijk forum dat de digitale overheid stimuleert vanuit het burgerperspectief. Daartoe inventariseert het wensen van burgers, adviseert het overheden en evalueert het de voortgang. Burger@Overheid.nl voert regelmatig onderzoek uit met het eigen BurgerOverheidPanel, reikt jaarlijks de WebWijzerAward uit en ontwikkelt thans de BurgerServiceCode met kwaliteitsnormen voor de digitale overheid. Meer info: www.burger.overheid.nl


--------