Gemeente Helmond



Wethouder Jan van den Heuvel

Het dagboek van Jan

Week 5

De verkiezingskoorts begint links en rechts wat op te steken. Ook bij onze afdeling van D66 Helmond natuurlijk. Materialen zijn besteld of komen rond deze tijd binnen, er komen uitnodigingen van kranten, week-en wijkbladen met verzoeken om partijstandpunten kenbaar te maken. Dus langzaam maar zeker nadert de zevende maart. Spannend, dat wel. Elke politicus zit nu met dezelfde vragen: Hoe reageert de Helmondse kiezer op de afgelopen vier jaar, wat zullen de oude en nieuwe lokale partijen doen, in hoeverre spelen landelijke ontwikkelingen een rol bij de lokale standpuntbepaling van de Helmondse kiezer. Wat dat betreft hebben wij, als D66 Helmond, het tij niet mee. Wij kunnen op geen enkele wijze invloed uitoefenen op de politieke ontwikkelingen die er zich in Den Haag afspelen. Achteraf wel natuurlijk, op congressen kun je het landelijk beleid van de D66- fractie af- of goedkeuren, maar landelijk politieke processen ontwikkelen zich autonoom en als je pech hebt (en dat hebben wij wat dat betreft al heel lang gezien het dalend aantal zetels van D66) krijg je daarvoor óók als afdeling meestal de rekening gepresenteerd. En dat geeft een heel machteloos gevoel. Op het eind van een periode mag, nee moet je worden afgerekend op je lokale politieke daden en je lokale politieke prestaties van de afgelopen jaren en niet op landelijke ontwikkelingen of incidenten vind ik.

Toch blijf ik, maar dan als bestuurder, ook de lokale voordelen zien van een landelijke afdeling. Waar het voor lokale partijen doorgaans heel lastig is contacten te leggen in Den Haag, te lobbyen voor Helmondse projecten, ministers geïnteresseerd te krijgen voor Helmondse ontwikkelingen, co-financiering los te krijgen of medewerking te krijgen voor bijzondere pilots is het voor lokale bestuurders van een landelijke partij juist heel gemakkelijk toegang te krijgen tot de Haagse beleidmakers. Je kent elkaar, mailt of belt elkaar. Ik heb de laatste vier jaar daar vele Helmondse voordelen van mogen meemaken.

En natuurlijk, als het landelijk goed gaat met je partij, je op het juiste moment de politieke wind in de zeilen krijgt dan profiteer je hier lokaal van. Zonder daar iets voor te hoeven doen.

Maar al met al is dat de politieke realiteit waar je niet om heen kunt en dus eigenlijk ook maar niet over moet klagen. Ik vertrouw en hoop er op dat de Helmondse kiezer D66 Helmond en zijn vertegenwoordigers op zijn daden beoordeelt.

Overgens slaat de verkiezingskoorts ook een beetje toe bij journalisten.

Vrijdagmorgen las ik het redactioneel commentaar op mijn initiatief eenmalig 40.000 euro ter beschikking te stellen om de impasse over het schoolmaatschappelijk werk te doorbreken. Met een suggestieve kop boven het artikel ("Bijsmaak") sabelt de redactie van het ED me neer door te suggereren dat deze medewerking nogal riekt naar een "verkiezingsstunt".

Toen ik enige weken geleden om voor mij allerlei oprechte redenen weigerde een (gratis) parkeerontheffing af te geven voor een invalide mevrouw, was er een redactioneel commentaar: " Zeuren", suggererende dat ik niet zo flauw moet doen en gewoon die mevrouw haar zin had moeten geven. Als ik die ontheffing echter wel had gegeven, had dit ook een leuk, ander commentaar kunnen opleveren onder de kop: "Wethouder doet aan populisme".

Zo is elke bestuurlijke beslissing, zeker in deze verkiezingstijd, natuurlijk heel gemakkelijk te becommentariëren of in een bepaald daglicht te zetten.

Toen ik enkele jaren geleden flink wat extra geld uittrok om scholen in de gelegenheid te stellen het Brabants Verkeersveiligheids Label te halen, twee jaar geleden veel extra geld uittrok om scholen in de gelegenheid te stellen de methode "Leefstijl" aan te schaffen, iets meer dan een jaar geleden 100.000 euro extra uittrok voor de huisvesting van een onderwijsachterstandenschool, twee jaar geleden extra geld uittrok voor Techniekeducatie, was er geen behoefte aan redactioneel commentaar of een publicatie. De verkiezingen waren toen nog niet in zicht.

En waarschijnlijk, als ik niet had voorgesteld middelen uit te trekken om de ontstane impasse tussen scholen en het maatschappelijk werk te doorbreken, was er in deze periode óók redactioneel commentaar geweest. Alleen dan misschien met een andere kop en andere inhoud: "Onderwijswethouder laat kinderen in de kou staan?"

Is er dus sprake van Verkiezingskoorts? Ja, en niet alleen bij politici, want zon virus kan ook heel gemakkelijk journalisten aansteken. Ik klaag overigens niet over het feit dat journalisten zich kritisch en onafhankelijk opstellen, dat vind ik prima, dat maakt de besluitvorming alleen maar transparanter. En dat je als wethouder behoorlijk wat (onverwachte) wind kunt vangen, dat hoort er ook bij. Een krant mag politici stevig aanpakken, maar een "redactioneel commentaar" moet daarbij geen oneigenlijk beinvloedingsinstrument worden vind ik.

Of moeten we journalisten ook democratisch gaan kiezen? Lijkt me ook wel wat.