Rotterdam, 3 februari 2006
China Contemporary
Rotterdam toont hedendaagse kunst, architectuur en stedenbouw en
beeldcultuur van het huidige China.
Zomer 2006 in het Nederlands Architectuurinstituut, Museum Boijmans
Van Beuningen en het Nederlands fotomuseum.
We hebben allemaal een duidelijk beeld van de nieuwe Chinese droom,
maar klopt dat beeld ook? Kunstenaars en architecten uit China hebben
zo hun twijfels. Drie kunstinstellingen in Rotterdam geven hen dit
najaar een kans hun visie te tonen.
Een modern China schijnt te verrijzen. In reclame en propaganda wordt
iedereen een succesvol leven met een eigen appartement, een auto en
één kind in een moderne metropool beloofd. Na decennia lang te hebben
geleefd volgens streng geldende regels, krijgt de bevolking nu de kans
om gezamenlijk aan een modern en economisch sterk China te werken waar
ruimte is voor een individuele levensstijl met persoonlijke ambities.
Deze transformatie wordt geheel naar Westers model vormgegeven.
Inmiddels laat een groep Chinese kunstenaars en ontwerpers een
kritisch tegengeluid horen. Het Nederlands Architectuurinstituut
(NAi), Museum Boijmans Van Beuningen en het Nederlands fotomuseum
presenteren in juni 2006 gezamenlijk een interdisciplinair en
diepgaand overzicht van de Chinese hedendaagse kunst, architectuur,
stedenbouw en beeldcultuur met ruimte voor dit kritische geluid.
China Architectuur - Nederlands Architectuurinstituut (NAi)
Wat is Chinese architectuur nu? Kunnen wij iets leren van de
razendsnelle en grootschalige ontwikkelingen in een van de grootste
landen ter wereld? Het zijn deze vragen die de leidraad vormen voor de
invulling van de tentoonstelling. Nieuwe miljoenensteden rijzen op uit
het niets en bestaande steden veranderen in oerwouden van anonieme
kantoren en woontorens. De euforie over het Chinese bouwen laat een
aantal fundamentele conflicten onbesproken: een extreem
korte-termijnplanning, allesbepalende projectontwikkelaars met een
zeer commerciële blik, een totale omarming van de westerse cultuur,
een buitengewoon matige uitvoering van bouwprojecten en verstoorde
stedenbouwkundige structuren. Het gepropageerde toekomstbeeld strookt
overduidelijk niet met de werkelijkheid. Een kleine groep
getalenteerde jonge Chinese architecten en stedenbouwkundigen bevindt
zich midden in een zoektocht naar kritische en pragmatische antwoorden
op bovengenoemde conflicten. De geselecteerde ontwerpers zijn niet
geïnteresseerd in architectonische iconen, maar koesteren juist een
verantwoordelijkheid naar hun cultuur, hun samenleving en de gebouwde
omgeving. In hun ontwerpen en praktijkgerichte en
maatschappijkritische ontwerphouding ligt een voorbeeldfunctie
besloten
Het geïdealiseerde toekomstbeeld krijgt in de tentoonstelling gestalte
door een onontkoombare hoeveelheid gepolijste renderings, slogans en
animaties. Hiertegenover staat het werk van de geselecteerde
ontwerpers die op deze context reageren en met installaties,
maquettes, documentaires, foto's en film een andere realiteit
inzichtelijk maken.
China Fotografie en Beeldcultuur - Nederlands fotomuseum
De Chinese beeldcultuur ontwikkelt zich in de driehoeksverhouding van
burger, overheid en markt, gevoed door economische groei en nieuwe
technologie en begrensd door het politieke systeem. De laatste
decennia zijn de massamedia en het gebruik van digitale
communicatiemiddelen in China explosief gegroeid. De tentoonstelling
in het Nederlands fotomuseum onderzoekt deze beeldcultuur zoals hij
tot uiting komt in televisie, kranten, tijdschriften, reclame, video,
fotografie, mode, games, weblogs, etc. Ze gaat op zoek naar wat de
huidige generatie bezighoudt: wat zijn hun idealen en hun voorbeelden,
hoe gaan zij om met de grenzen aan de vrijheid, hoe individualistisch,
kritisch of conformistisch zijn zij? Sommigen onderscheiden zich
doordat zij met hun uitingen grenzen verleggen of zich door hun
prominente positie nieuwe vrijheden veroorloven. Het onderzoek voor de
tentoonstelling richt zich op deze sleutelfiguren in de beeldcultuur,
zowel 'makers' (journalisten, filmers, fotografen, ontwerpers,
webloggers) als 'iconen' (supermodellen, televisiesterren). De ambitie
is om hen door Chinese schrijvers en kunstenaars te laten
portretteren. Verder zal de tentoonstelling een onderlaag bevatten van
generieke beeldcultuur uit de gedrukte en elektronische media en
zullen onderdelen (foto's, films, webgames, blogs) steeds vanuit China
worden ververst.
China Beeldende Kunst - Museum Boijmans Van Beuningen
New Urban Realities
De snel veranderende stedelijke realiteit in China staat centraal in
deze tentoonstelling. New Urban Realities laat het werk van een
vijftiental Chinese kunstenaars zien in wiens oeuvre deze nieuwe
urbane realiteit een prominente rol speelt. De kunstenaars analyseren,
reconstrueren, zoeken naar antwoorden en leggen hun directe omgeving
vast, waarbij de vraag naar de eigen, individuele relatie met
diezelfde maatschappij een belangrijke rol speelt. Foto's, films,
performances, video's en installaties zullen tezamen een beeld
scheppen van een maatschappij in beweging. Of sterker gesteld: van een
maatschappij op drift. Een maatschappij die - volgens velen -
maatgevend zal zijn voor diverse toekomstige ontwikkelingen in de
21ste eeuw wereldwijd.
Solotentoonstelling Xu Zhen
Xu Zhen (Shanghai, 1977) is een van de meest interessante kunstenaars
van zijn generatie. Hij is niet alleen een bijzondere en spraakmakende
kunstenaar, maar tegelijkertijd is hij ook de artistieke 'spil' van
het onafhankelijke kunstcentrum Bizart in Shanghai. In deze
hoedanigheid is hij een stimulerende kracht voor veel jonge
kunstenaars. Een overkoepelend thema in het werk van Xu Zhen is het
menselijk lichaam en in het bijzonder de plaats en de betekenis die
het inneemt binnen de nieuwe sociale structuren van het hedendaagse
China.
---
Nederlands Architectuurinstituut