Verbeterd bericht onderzoek APK-keuringen geeft vertekend beeld
Bovag
Verbeterd bericht. Wijzigingen in de laatste alinea.
Onderzoek 'mystery cars' APK-keuringen geeft vertekend beeld
De BOVAG reageert, bij monde van algemeen directeur Koos Burgman, verbaasd op de
voorlopige uitkomsten van het mysterycar-onderzoek van de Rijksdienst voor het Wegverkeer
(RDW). De dienst biedt anoniem auto's aan voor een APK- keuring om te testen of de
keuring correct verloopt.
Hieruit blijkt dat autobedrijven niet altijd aan de RDW melden dat een auto is afgekeurd.
De BOVAG vindt ook dat dit, als de klant om uitsluitend een keuring heeft gevraagd, wel
moet. Maar de organisatie vindt het begrijpelijk dat dit nog lang niet altijd gebeurt.
Deze verplichting is nog maar enkele jaren geleden ingevoerd. Daarvoor kon het afmelden
bij afkeur zelfs helemaal niet. Aan zo'n nieuwe regel moeten de keurmeesters natuurlijk
wennen. Vorig jaar is het aantal afmeldingen bij afkeur zelfs nog met ruim 30 procent
gestegen. De keurmeesters zijn dus op de goede weg. Bovendien besluiten heel veel
automobilisten na een afkeur de auto alsnog te laten repareren, waarna de auto later op
de dag wel als goedgekeurd kan worden afgemeld. Een eerste afkeurmelding kost het bedrijf
en de automobilist dan niet noodzakelijk geld. BOVAG, ANWB en RDW zijn overigens al druk
doende om branche en automobilisten beter te informeren over verplichtingen en
mogelijkheden bij APK, reparatie en onderhoud van auto's, o.a. tegelijk met de
APK-oproepbrief. Overigens laat zo'n driekwart van alle automobilisten de APK-keuring
tegelijk met een grote onderhoudsbeurt, waarmee heel veel geld wordt bespaard, omdat de
keuring dan vrijwel altijd gratis wordt aangeboden.
Dat de APK ook technisch niet goed zou worden uitgevoerd weerspreekt de BOVAG met klem.
Uit de honderdduizenden reguliere steekproeven van de RDW vorig jaar blijkt dat meer dan
93 procent van de APK-keuringen wel volledig volgens de eisen wordt uitgevoerd. Daarmee
zitten we op het streefcijfer. Dat gaat dus goed, zegt Burgman.