RDW

februari 2006

Garages melden een derde APK-afkeuringen niet
RDW gaat door met mysterycars

Zoetermeer, 4 februari 2006

In het belang van de consumentenbescherming is de RDW eind 2005 gestart met een onderzoek naar de uitvoering van de APK. Het betreft een proef met inzet van zogenoemde âmysterycarsâ. Doel is om vooral te meten in hoeverre garages de afkeurprocedure correct uitvoeren en het resultaat melden aan de RDW zodat een steekproef kan worden uitgevoerd. Uit de eerste voorlopige resultaten van de proef blijkt dat een derde van de bezochte bedrijven het resultaat niet aan de RDW meldt. Ook blijken de garages in deze gevallen geen keuringsrapport af te geven waarop de afkeurpunten staan vermeld. Daardoor kan de RDW niet controleren of de afkeuring terecht is geweest en of de voorgestelde reparaties noodzakelijk zijn voor de APK. En heeft ook de autobezitter geen bewijs hiervan.

Het laten melden van APK-afgekeurde autoâs bij de RDW was een van de verbeterpunten, die de RDW in 2000 invoerde om het consumentenbelang beter te beschermen.

Stijging afkeurmeldingen

Uit de eerste bevindingen blijkt dat na een bezoek van een mysterycar het aantal afkeurmeldingen gemiddeld met 46 procent stijgt bij de bezochte bedrijven. Dat resultaat is voor de RDW aanleiding om door te gaan met de inzet van mysterycars. Voorlopig legt de RDW nog geen sancties op aan keuringsinstanties waar fouten worden geconstateerd. De organisatie treft voorbereidingen om daar wel toe over te gaan. De RDW bekijkt ook hoe de consument beter op zijn rechten gewezen kan worden. Bijvoorbeeld op de mogelijkheid om in beroep te gaan bij de RDW als men het niet eens is met de uitslag van een APK-keuring. De RDW doet dan een herkeuring.

Prijsverschillen

Ook constateert de RDW opmerkelijke prijsverschillen voor de uitvoering van een APK-keuring. Bij autoâs met benzinemotoren variëren de prijzen van 19 tot 68 euro. Voor diesels liggen de prijzen tussen de 26 en 89 euro. Er bestaat geen standaardprijs voor de APK. Wie kiest voor een APK met onderhoudsbeurt, krijgt de APK veelal gratis.

6,8 miljoen keer APK

Keuringsinstanties keuren jaarlijks 6,8 miljoen autoâs in het kader van de APK. Nadat zij het keuringsresultaat hebben gemeld aan de RDW, controleert de RDW gemiddeld een op de dertig zowel goed- als afgekeurde autoâs door middel van een steekproef. Dit houdt in dat de ruim 9000 garages, die door de RDW zijn erkend om APK te mogen uitvoeren, gemiddeld twee maal per maand (afhankelijk van het aantal keuringen per maand) een bezoek krijgen van een controleur van de RDW. Aan deze reeds langer bestaande vorm van toezicht is het mysterycar onderzoek toegevoegd.

Hieronder kunt u het volledige rapport downloaden:

Rapport proef RDW-Mysterycar (pdf, 175k) (zie onderaan)

MYSTERYCAR
Resultaten proef oktober/november 2005
RDW, 31 januari 2006
Inhoud:

1. Inleiding 3

1.1 Aanleiding 3

1.2 Doelstelling 3

1.3 Onderzoeksopzet 3

1.4 Leeswijzer 3

2. Resultaten 5

2.1 De keuring 5

2.2 De kosten 5

3. Vervolgacties 7
Bijlagen:
I Resultaten mysterycarbezoek per bedrijf
II Misser top tien bij steekproeven APK-2 op goedkeurmeldingen (Personenauto's) RDW mysterycar onderzoek 2006 2

1. Inleiding

1.1 Aanleiding
De RDW is in Nederland de voertuigautoriteit die toeziet op de juiste uitvoering door garages van de APK. Er zijn in Nederland ongeveer 9000 door de RDW erkende garages (verder genoemd keuringsinstanties) die jaarlijks bijna 7 miljoen APK-plichtige voertuigen moeten keuren. De RDW controleert de juiste uitvoering van de APK door het houden van steekproeven nadat de keuringsinstantie het voertuig online bij de RDW heeft gemeld als zijnde goed- of afgekeurd. Tijdens de steekproef voert de RDW nogmaals een APK-keuring uit om te controleren of de keuringsinstantie de keuring juist heeft uitgevoerd.
De RDW is voortdurend bezig om het toezichtsysteem op de APK te verbeteren. Daarom heeft de RDW in 2005 een twee maanden durende proef gehouden waarbij op het huidige controlesysteem aanvullend gebruik is gemaakt van zogenoemde mysterycars.

1.2 Doelstelling
Doel van de proef met het inzetten van een mysterycar was om inzicht te krijgen in het correct omgaan met de afkeurprocedure zoals beschreven in de APK regelgeving en de technische uitvoering van de APK uitgevoerd door APK keuringsinstanties.
1.3 Onderzoeksopzet
De proef met de mysterycar heeft plaatsgevonden gedurende de maanden oktober en november 2005. In totaal vonden er in deze periode ruim twee miljoen APK-keuringen plaats. De RDW voert hierop 3% reguliere steekproeven uit. Aanvullend is in deze periode een bezoek met een mysterycar gebracht aan 68 verschillende APK-keuringinstanties. Het betrof zowel dealers, universele autobedrijven, quick fitters en bedrijven die alleen APK-keuringen uitvoeren zonder reparaties. De keuringsinstanties zijn a-select gekozen uit het gehele bestand van door de RDW-erkende APK-keuringinstanties. Gezien het beperkte aantal bezochte keuringsinstanties, mogen de resultaten uit deze proef dus niet representatief genoemd worden.
In de betreffende periode zijn vier voertuigen (verschillende merken en typen) met verschillende gebreken ingezet. Deze waren vooraf door de RDW geïnspecteerd en bij enkele auto's zijn afkeurpunten aangebracht. Ook waren bij enkele auto's controlepunten aanwezig die nog niet afgekeurd mochten worden, maar waar wel een opmerking in de vorm van een adviespunt genoteerd moest worden. Aan de keuringsinstantie werd verzocht om de auto APK te keuren. Nadat het bedrijf de keuring had uitgevoerd en het resultaat gemeld aan de houder van de mysterycar, maakte deze zich bekend als RDW-medewerker. Deze nam meteen met het betreffende bedrijf en keurmeester de resultaten door. De keurmeester werd aangesproken op het resultaat. Gesanctioneerd werd er echter niet aangezien het een proef betrof.

1.4 Leeswijzer
In het volgende hoofdstuk komen de resultaten van de proef aan de orde. Een tabel met de bevindingen per mysterycar bezoek treft u aan als bijlage I van dit rapport. Voor een juiste beoordeling moeten de diverse elementen van de tabel goed in samenhang bekeken worden. Bij het analyseren van de resultaten is gekeken naar de resultaten van de proef en is op een aantal punten ook een vergelijking getrokken met de bevindingen van de RDW uit de reguliere steekproeven die zijn geregistreerd in het zogenoemde afmeldregister. RDW mysterycar onderzoek 2006 3
In het hoofdstuk met resultaten komen ook de verschillen in de prijzen van APK-keuringen aan de orde.
Het rapport eindigt met een overzicht van te nemen vervolgacties. RDW mysterycar onderzoek 2006 4

2. Resultaten

2.1 De keuring
De belangrijkste bevindingen uit de proef zijn hieronder in de tabel weergegeven. Er is een onderscheid gemaakt naar de technische uitvoering van de APK, de feitelijke keuring van het voertuig, en de administratieve afhandeling van de keuring. Technische uitvoering APK-keuring Administratieve afhandeling APK-keuring Resultaat correct 53 78% Afkeurrapport afgegeven 45 66% Resultaat niet correct 15 22%
Geen afkeurrapport
afgegeven 23 34%
Totaal 68 100% 68 100%

1. 78 % (53 voertuigen) van de bezochte bedrijven heeft de technische uitvoering van de APK-keuring correct uitgevoerd.
Overigens is 3% (2 voertuigen) door de keuringsinstanties gratis gerepareerd en daarna goedgekeurd.

2. 22 % van de bezochte bedrijven heeft de technische uitvoering van de APK keuring niet correct uitgevoerd. De niet correcte uitvoering betrof het ten onrechte goed-, afgekeurd en/of het verzuimen om een adviespunt te vermelden.
Voor wat betreft de technische uitvoering betekent het dus dat keuringsinstanties mankementen over het hoofd zien (9%) en dat zij in 6% van de gevallen meer afkeurpunten opvoeren dan zou mogen. Het aantal in de proef opgemerkte missers (de niet opgemerkte afkeurpunten) komt nagenoeg overeen met de aantallen die blijken uit de reguliere steekproeven die de RDW uitvoert. Zie bijlage II, de Top tien van missers in de APK.

3. 66% (45 voertuigen) van de bezochte keuringsinstanties heeft correct een rapport conform het resultaat van de keuring van de mysterycar afgegeven en het voertuig eveneens gemeld bij de RDW.
4. 34 % (23 voertuigen) van de bezochte bedrijven heeft het voertuig afgekeurd, maar geen APK afkeurrapport afgegeven en het voertuig ook niet als afgekeurd, gemeld bij de RDW.
In de vergelijking tussen het aantal afkeurmeldingen door de bezochte keuringsinstanties vóór en na het bezoek, valt een duidelijke stijging te constateren. Na het bezoek van de mysterycar steeg bij de bezochte keuringsinstanties het aantal afkeurmeldingen met 46 % ten opzichte van het percentage afkeurmeldingen bij de RDW voor het bezoek met de mysterycar (Bron RDW afmeldregister). Van de 68 keuringsinstanties melden na het bezoek 19 nog steeds geen afkeur.

2.2 De kosten
De prijzen die de keuringsinstanties vragen voor het uitvoeren van een APK-keuring variëren aanzienlijk. Bij auto's met benzinemotoren variëren de prijzen van 19 tot 68 euro. Voor RDW mysterycar onderzoek 2006 5
diesels liggen de prijzen tussen de 26 en 89 euro. Er bestaat geen standaardprijs voor de APK. Als de APK wordt uitgevoerd in combinatie met een onderhoudsbeurt, is deze veelal gratis. Het bezoek met de mysterycar door de RDW, werd door de meeste bedrijven positief ervaren. In een enkel geval werd negatief gereageerd.
RDW mysterycar onderzoek 2006 6
RDW mysterycar onderzoek 2006 7

3. Vervolgacties

* Gezien de uitkomsten van de proef en de toename van het aantal afkeurmeldingen na het bezoek van de mysterycar, heeft de RDW besloten het onderzoek voort te zetten.

* De RDW zal aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat voorstellen om sanctioneren naar aanleiding van een mysterycarbezoek, mogelijk te maken.
* Keuringsinstanties worden schriftelijk op de hoogte gesteld van het resultaat van het onderzoek ter plaatse en van de ontwikkelingen bij de keuringsinstantie na het bezoek aan de hand van de gegevens uit het afmeldregister van de RDW.

* De systemen bij de RDW ondergaan een zodanige aangepassing dat keuringsinstanties die zelden of nooit de goed- dan wel afkeur melden bij de RDW, worden gesignaleerd.
Bijlage I
Resultaten mysterycarbezoek per bedrijf
Bedrijf
Keuringsrapport
afgegeven
Keuringsbeslissing
goed of fout
Onterechte
goedkeur
Onterechte
afkeur
Kosten APK
Benzine Diesel Opmerkingen

1 ja goed nee ¤ 32,50 Correct

2 ja goed nee ¤ 19,00 Correct

3 ja goed nee ¤ 37,00 Correct

4 nee goed nee ¤ 29,00 Niet gemeld

5 goedk. fout ja ¤ 35,00 Onterecht goedgekeurd
6 goedk. fout ja ¤ 50,00 Onterecht goedgekeurd
7 nee goed nee ¤ 50,00 Niet gemeld

8 goedk. fout ja ¤ 38,66 Onterecht goedgekeurd
9 nee goed nee ¤ 42,01 Niet gemeld

10 nee goed nee ¤ 58,32 Niet gemeld

11 goedk. fout ja ¤ 40,00 Onterecht goedgekeurd
12 nee goed nee ¤ 37,50 Niet gemeld

13 goedk. goed nee ¤ 36,00 Meteen hersteld

14 ja goed nee ¤ 45,00 Correct

15 nee goed nee ¤ 45,00 Niet gemeld

16 goedk. goed nee ¤ 67,89 Meteen hersteld

17 ja goed nee ¤ 40,00 Correct

18 ja goed nee ¤ 47,50 Correct

19 ja goed nee ¤ 37,50 Correct

20 ja goed nee ¤ 45,01 Correct

21 ja goed nee ¤ 45,00 Correct

22 goedk. fout ja ¤ 45,00 Onterecht goedgekeurd
23 ja goed nee ¤ 40,00 Correct

24 nee goed nee ¤ 45,01 Niet gemeld

25 nee fout ja ? Onterecht goedgekeurd

26 ja goed nee ¤ 32,00 Correct

27 ja fout nee ¤ 41,19 Advies niet vermeld

28 ja fout ja ¤ 55,00 Onterecht afgekeurd

29 nee goed nee ¤ 39,25 Niet gemeld

30 nee goed nee ¤ 49,50 Niet gemeld

31 ja goed nee ¤ 58,51 Correct

32 ja goed nee ¤ 30,00 Correct

33 ja goed nee ¤ 39,01 Correct

34 goedk. fout nee ¤ 45,00 Advies niet vermeld
35 ja goed nee ¤ 39,00 Correct

36 nee goed nee ¤ 40,00 Niet gemeld

37 nee fout ja ¤ 63,50 Onterecht afgekeurd

38 nee fout ja ¤ 60,00 Onterecht afgekeurd

39 nee goed nee ¤ 59,50 Niet gemeld

40 ja goed nee ¤ 70,00 Correct

41 nee goed nee ¤ 20,00 Niet gemeld

42 goedk. fout nee ¤ 68,00 Advies niet vermeld
43 ja goed nee ¤ 70,00 Correct

44 ja goed nee ¤ 60,50 Correct

45 goedk. fout nee ¤ 85,00 Advies niet vermeld
46 nee goed nee ¤ 86,35 Niet gemeld

47 ja goed nee ¤ 59,00 Correct

48 nee goed nee ¤ 41,78 Niet gemeld

49 ja goed nee ¤ 75,01 Correct

50 goedk. Fout nee ¤ 64,00 Advies niet vermeld RDW mysterycar onderzoek 2006 9

51 nee goed nee ¤ 64,00 Niet gemeld

52 nee goed nee ¤ 41,65 Niet gemeld

53 ja goed nee ¤ 69,50 Correct

54 nee goed nee ¤ 26,09 Niet gemeld

55 nee goed nee ¤ 83,00 Niet gemeld

56 ja goed nee ¤ 76,51 Correct

57 nee goed nee ¤ 80,00 Niet gemeld

58 ja goed nee ¤ 78,00 Correct

59 goedk.. fout nee ¤ 66,49 Advies niet vermeld
60 ja goed nee ¤ 77,00 Correct

61 ja goed nee ¤ 42,49 Correct

62 ja goed nee ¤ 70,44 Correct

63 ja goed nee ¤ 80,00 Correct

64 ja goed nee ¤ 68,00 Correct

65 ja goed nee ¤ 65,00 Correct

66 ja goed nee ¤ 89,00 Correct

67 ja goed nee ¤ 83,00 Correct

68 nee goed ja ¤ 75,00 Onterecht afgekeurd
Nota bene:
De aantallen in de tabellen kunnen niet zonder meer bij elkaar worden opgeteld door de diverse combinaties van juist en onjuist handelen op de verschillende onderdelen van de APK-keuring. Daarom is een tabel met opmerkingen toegevoegd. Legenda Opmerkingen:
Correct: de gehele keuring heeft zowel technisch als administratief juist plaatsgevonden Onterecht afgekeurd: het voertuig is onterecht afgekeurd Niet gemeld: het resultaat van de keuring (goed- of afkeur) is niet gemeld aan de RDW Advies niet vermeld: op het keuringsrapport is verzuimd adviespunten te vermelden RDW mysterycar onderzoek 2006 10
Bijlage II
Misser top tien 2005
Misser top tien bij steekproeven APK-2 op goedkeurmeldingen (Personenauto's)
Rubr.nr. Omschrijving Aantal

1 5.*.28A (hulp)veer gebroken of ondeugdelijk 867 6,4%
2 5.*.29U stofhoes stuurinrichting beschadigd 636 4,7%
3 5.*.31BB remslang licht beschadigd, bewapening zichtbaar 479 3,5%
4 5.*.27E bandenprofiel juist beneden de minimum eis (>1,4mm) 397 2,9%
5 5.*.11D CO% kleiner of gelijk dan 2 x wettelijk toegestaan
387 2,8%

6 5.*.31LL parkeerremkabel ondeugdelijk 369 2,7%
7 5.*.27A band licht beschadigd 368 2,7%

8 5.*.19F stofhoes fuseekogel beschadigd 364 2,7%
9 5.*.47H autogordel licht beschadigd 360 2,7%
10

5.*.38G
verschil in remwerking te groot (minder dan 50%)
357

2,7%
RDW mysterycar onderzoek 2006 11