februari 2006
Garages melden een derde APK-afkeuringen niet
RDW gaat door met mysterycars
Zoetermeer, 4 februari 2006
In het belang van de consumentenbescherming is de RDW eind 2005 gestart met
een onderzoek naar de uitvoering van de APK. Het betreft een proef met inzet
van zogenoemde âmysterycarsâ. Doel is om vooral te meten in hoeverre garages
de afkeurprocedure correct uitvoeren en het resultaat melden aan de RDW
zodat een steekproef kan worden uitgevoerd. Uit de eerste voorlopige
resultaten van de proef blijkt dat een derde van de bezochte bedrijven het
resultaat niet aan de RDW meldt. Ook blijken de garages in deze gevallen
geen keuringsrapport af te geven waarop de afkeurpunten staan vermeld.
Daardoor kan de RDW niet controleren of de afkeuring terecht is geweest en
of de voorgestelde reparaties noodzakelijk zijn voor de APK. En heeft ook de
autobezitter geen bewijs hiervan.
Het laten melden van APK-afgekeurde autoâs bij de RDW was een van de
verbeterpunten, die de RDW in 2000 invoerde om het consumentenbelang
beter te beschermen.
Stijging afkeurmeldingen
Uit de eerste bevindingen blijkt dat na een bezoek van een mysterycar
het aantal afkeurmeldingen gemiddeld met 46 procent stijgt bij de
bezochte bedrijven. Dat resultaat is voor de RDW aanleiding om door te
gaan met de inzet van mysterycars. Voorlopig legt de RDW nog geen
sancties op aan keuringsinstanties waar fouten worden geconstateerd.
De organisatie treft voorbereidingen om daar wel toe over te gaan. De
RDW bekijkt ook hoe de consument beter op zijn rechten gewezen kan
worden. Bijvoorbeeld op de mogelijkheid om in beroep te gaan bij de
RDW als men het niet eens is met de uitslag van een APK-keuring. De
RDW doet dan een herkeuring.
Prijsverschillen
Ook constateert de RDW opmerkelijke prijsverschillen voor de
uitvoering van een APK-keuring. Bij autoâs met benzinemotoren
variëren de prijzen van 19 tot 68 euro. Voor diesels liggen de
prijzen tussen de 26 en 89 euro. Er bestaat geen standaardprijs voor
de APK. Wie kiest voor een APK met onderhoudsbeurt, krijgt de APK
veelal gratis.
6,8 miljoen keer APK
Keuringsinstanties keuren jaarlijks 6,8 miljoen autoâs in het kader
van de APK. Nadat zij het keuringsresultaat hebben gemeld aan de RDW,
controleert de RDW gemiddeld een op de dertig zowel goed- als
afgekeurde autoâs door middel van een steekproef. Dit houdt in dat de
ruim 9000 garages, die door de RDW zijn erkend om APK te mogen
uitvoeren, gemiddeld twee maal per maand (afhankelijk van het aantal
keuringen per maand) een bezoek krijgen van een controleur van de RDW.
Aan deze reeds langer bestaande vorm van toezicht is het mysterycar
onderzoek toegevoegd.
Hieronder kunt u het volledige rapport downloaden:
Rapport proef RDW-Mysterycar (pdf, 175k) (zie onderaan)
MYSTERYCAR
Resultaten proef oktober/november 2005
RDW, 31 januari 2006
Inhoud:
1. Inleiding 3
1.1 Aanleiding 3
1.2 Doelstelling 3
1.3 Onderzoeksopzet 3
1.4 Leeswijzer 3
2. Resultaten 5
2.1 De keuring 5
2.2 De kosten 5
3. Vervolgacties 7
Bijlagen:
I Resultaten mysterycarbezoek per bedrijf
II Misser top tien bij steekproeven APK-2 op goedkeurmeldingen (Personenauto's)
RDW mysterycar onderzoek 2006 2
1. Inleiding
1.1 Aanleiding
De RDW is in Nederland de voertuigautoriteit die toeziet op de juiste uitvoering door
garages van de APK. Er zijn in Nederland ongeveer 9000 door de RDW erkende garages
(verder genoemd keuringsinstanties) die jaarlijks bijna 7 miljoen APK-plichtige
voertuigen moeten keuren. De RDW controleert de juiste uitvoering van de APK door
het houden van steekproeven nadat de keuringsinstantie het voertuig online bij de RDW
heeft gemeld als zijnde goed- of afgekeurd. Tijdens de steekproef voert de RDW
nogmaals een APK-keuring uit om te controleren of de keuringsinstantie de keuring
juist heeft uitgevoerd.
De RDW is voortdurend bezig om het toezichtsysteem op de APK te verbeteren.
Daarom heeft de RDW in 2005 een twee maanden durende proef gehouden waarbij op
het huidige controlesysteem aanvullend gebruik is gemaakt van zogenoemde
mysterycars.
1.2 Doelstelling
Doel van de proef met het inzetten van een mysterycar was om inzicht te krijgen in het correct
omgaan met de afkeurprocedure zoals beschreven in de APK regelgeving en de technische
uitvoering van de APK uitgevoerd door APK keuringsinstanties.
1.3 Onderzoeksopzet
De proef met de mysterycar heeft plaatsgevonden gedurende de maanden oktober en
november 2005. In totaal vonden er in deze periode ruim twee miljoen APK-keuringen plaats.
De RDW voert hierop 3% reguliere steekproeven uit. Aanvullend is in deze periode een
bezoek met een mysterycar gebracht aan 68 verschillende APK-keuringinstanties. Het betrof
zowel dealers, universele autobedrijven, quick fitters en bedrijven die alleen APK-keuringen
uitvoeren zonder reparaties. De keuringsinstanties zijn a-select gekozen uit het gehele bestand
van door de RDW-erkende APK-keuringinstanties. Gezien het beperkte aantal bezochte
keuringsinstanties, mogen de resultaten uit deze proef dus niet representatief genoemd
worden.
In de betreffende periode zijn vier voertuigen (verschillende merken en typen) met
verschillende gebreken ingezet. Deze waren vooraf door de RDW geïnspecteerd en bij enkele
auto's zijn afkeurpunten aangebracht. Ook waren bij enkele auto's controlepunten aanwezig
die nog niet afgekeurd mochten worden, maar waar wel een opmerking in de vorm van een
adviespunt genoteerd moest worden. Aan de keuringsinstantie werd verzocht om de auto
APK te keuren. Nadat het bedrijf de keuring had uitgevoerd en het resultaat gemeld aan de
houder van de mysterycar, maakte deze zich bekend als RDW-medewerker. Deze nam
meteen met het betreffende bedrijf en keurmeester de resultaten door. De keurmeester werd
aangesproken op het resultaat. Gesanctioneerd werd er echter niet aangezien het een proef
betrof.
1.4 Leeswijzer
In het volgende hoofdstuk komen de resultaten van de proef aan de orde. Een tabel met de
bevindingen per mysterycar bezoek treft u aan als bijlage I van dit rapport. Voor een juiste
beoordeling moeten de diverse elementen van de tabel goed in samenhang bekeken worden.
Bij het analyseren van de resultaten is gekeken naar de resultaten van de proef en is op een
aantal punten ook een vergelijking getrokken met de bevindingen van de RDW uit de
reguliere steekproeven die zijn geregistreerd in het zogenoemde afmeldregister.
RDW mysterycar onderzoek 2006 3
In het hoofdstuk met resultaten komen ook de verschillen in de prijzen van APK-keuringen
aan de orde.
Het rapport eindigt met een overzicht van te nemen vervolgacties.
RDW mysterycar onderzoek 2006 4
2. Resultaten
2.1 De keuring
De belangrijkste bevindingen uit de proef zijn hieronder in de tabel weergegeven. Er is een
onderscheid gemaakt naar de technische uitvoering van de APK, de feitelijke keuring van het
voertuig, en de administratieve afhandeling van de keuring.
Technische uitvoering APK-keuring Administratieve afhandeling APK-keuring
Resultaat correct 53 78% Afkeurrapport afgegeven 45 66%
Resultaat niet correct 15 22%
Geen afkeurrapport
afgegeven 23 34%
Totaal 68 100% 68 100%
1. 78 % (53 voertuigen) van de bezochte bedrijven heeft de technische
uitvoering van de APK-keuring correct uitgevoerd.
Overigens is 3% (2 voertuigen) door de keuringsinstanties gratis
gerepareerd en daarna goedgekeurd.
2. 22 % van de bezochte bedrijven heeft de technische uitvoering van de
APK keuring niet correct uitgevoerd. De niet correcte uitvoering betrof
het ten onrechte goed-, afgekeurd en/of het verzuimen om een
adviespunt te vermelden.
Voor wat betreft de technische uitvoering betekent het dus dat
keuringsinstanties mankementen over het hoofd zien (9%) en dat zij in
6% van de gevallen meer afkeurpunten opvoeren dan zou mogen. Het
aantal in de proef opgemerkte missers (de niet opgemerkte
afkeurpunten) komt nagenoeg overeen met de aantallen die blijken uit
de reguliere steekproeven die de RDW uitvoert. Zie bijlage II, de Top
tien van missers in de APK.
3. 66% (45 voertuigen) van de bezochte keuringsinstanties heeft correct
een rapport conform het resultaat van de keuring van de mysterycar
afgegeven en het voertuig eveneens gemeld bij de RDW.
4. 34 % (23 voertuigen) van de bezochte bedrijven heeft het voertuig
afgekeurd, maar geen APK afkeurrapport afgegeven en het voertuig
ook niet als afgekeurd, gemeld bij de RDW.
In de vergelijking tussen het aantal afkeurmeldingen door de bezochte keuringsinstanties vóór
en na het bezoek, valt een duidelijke stijging te constateren. Na het bezoek van de mysterycar
steeg bij de bezochte keuringsinstanties het aantal afkeurmeldingen met 46 % ten opzichte
van het percentage afkeurmeldingen bij de RDW voor het bezoek met de mysterycar (Bron
RDW afmeldregister). Van de 68 keuringsinstanties melden na het bezoek 19 nog steeds geen
afkeur.
2.2 De kosten
De prijzen die de keuringsinstanties vragen voor het uitvoeren van een APK-keuring variëren
aanzienlijk. Bij auto's met benzinemotoren variëren de prijzen van 19 tot 68 euro. Voor
RDW mysterycar onderzoek 2006 5
diesels liggen de prijzen tussen de 26 en 89 euro. Er bestaat geen standaardprijs voor de APK.
Als de APK wordt uitgevoerd in combinatie met een onderhoudsbeurt, is deze veelal gratis.
Het bezoek met de mysterycar door de RDW, werd door de meeste bedrijven positief ervaren.
In een enkel geval werd negatief gereageerd.
RDW mysterycar onderzoek 2006 6
RDW mysterycar onderzoek 2006 7
3. Vervolgacties
* Gezien de uitkomsten van de proef en de toename van het aantal
afkeurmeldingen na het bezoek van de mysterycar, heeft de RDW besloten het
onderzoek voort te zetten.
* De RDW zal aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat voorstellen om
sanctioneren naar aanleiding van een mysterycarbezoek, mogelijk te maken.
* Keuringsinstanties worden schriftelijk op de hoogte gesteld van het resultaat
van het onderzoek ter plaatse en van de ontwikkelingen bij de keuringsinstantie
na het bezoek aan de hand van de gegevens uit het afmeldregister van de
RDW.
* De systemen bij de RDW ondergaan een zodanige aangepassing dat
keuringsinstanties die zelden of nooit de goed- dan wel afkeur melden bij de
RDW, worden gesignaleerd.
Bijlage I
Resultaten mysterycarbezoek per bedrijf
Bedrijf
Keuringsrapport
afgegeven
Keuringsbeslissing
goed of fout
Onterechte
goedkeur
Onterechte
afkeur
Kosten APK
Benzine Diesel Opmerkingen
1 ja goed nee ¤ 32,50 Correct
2 ja goed nee ¤ 19,00 Correct
3 ja goed nee ¤ 37,00 Correct
4 nee goed nee ¤ 29,00 Niet gemeld
5 goedk. fout ja ¤ 35,00 Onterecht goedgekeurd
6 goedk. fout ja ¤ 50,00 Onterecht goedgekeurd
7 nee goed nee ¤ 50,00 Niet gemeld
8 goedk. fout ja ¤ 38,66 Onterecht goedgekeurd
9 nee goed nee ¤ 42,01 Niet gemeld
10 nee goed nee ¤ 58,32 Niet gemeld
11 goedk. fout ja ¤ 40,00 Onterecht goedgekeurd
12 nee goed nee ¤ 37,50 Niet gemeld
13 goedk. goed nee ¤ 36,00 Meteen hersteld
14 ja goed nee ¤ 45,00 Correct
15 nee goed nee ¤ 45,00 Niet gemeld
16 goedk. goed nee ¤ 67,89 Meteen hersteld
17 ja goed nee ¤ 40,00 Correct
18 ja goed nee ¤ 47,50 Correct
19 ja goed nee ¤ 37,50 Correct
20 ja goed nee ¤ 45,01 Correct
21 ja goed nee ¤ 45,00 Correct
22 goedk. fout ja ¤ 45,00 Onterecht goedgekeurd
23 ja goed nee ¤ 40,00 Correct
24 nee goed nee ¤ 45,01 Niet gemeld
25 nee fout ja ? Onterecht goedgekeurd
26 ja goed nee ¤ 32,00 Correct
27 ja fout nee ¤ 41,19 Advies niet vermeld
28 ja fout ja ¤ 55,00 Onterecht afgekeurd
29 nee goed nee ¤ 39,25 Niet gemeld
30 nee goed nee ¤ 49,50 Niet gemeld
31 ja goed nee ¤ 58,51 Correct
32 ja goed nee ¤ 30,00 Correct
33 ja goed nee ¤ 39,01 Correct
34 goedk. fout nee ¤ 45,00 Advies niet vermeld
35 ja goed nee ¤ 39,00 Correct
36 nee goed nee ¤ 40,00 Niet gemeld
37 nee fout ja ¤ 63,50 Onterecht afgekeurd
38 nee fout ja ¤ 60,00 Onterecht afgekeurd
39 nee goed nee ¤ 59,50 Niet gemeld
40 ja goed nee ¤ 70,00 Correct
41 nee goed nee ¤ 20,00 Niet gemeld
42 goedk. fout nee ¤ 68,00 Advies niet vermeld
43 ja goed nee ¤ 70,00 Correct
44 ja goed nee ¤ 60,50 Correct
45 goedk. fout nee ¤ 85,00 Advies niet vermeld
46 nee goed nee ¤ 86,35 Niet gemeld
47 ja goed nee ¤ 59,00 Correct
48 nee goed nee ¤ 41,78 Niet gemeld
49 ja goed nee ¤ 75,01 Correct
50 goedk. Fout nee ¤ 64,00 Advies niet vermeld
RDW mysterycar onderzoek 2006 9
51 nee goed nee ¤ 64,00 Niet gemeld
52 nee goed nee ¤ 41,65 Niet gemeld
53 ja goed nee ¤ 69,50 Correct
54 nee goed nee ¤ 26,09 Niet gemeld
55 nee goed nee ¤ 83,00 Niet gemeld
56 ja goed nee ¤ 76,51 Correct
57 nee goed nee ¤ 80,00 Niet gemeld
58 ja goed nee ¤ 78,00 Correct
59 goedk.. fout nee ¤ 66,49 Advies niet vermeld
60 ja goed nee ¤ 77,00 Correct
61 ja goed nee ¤ 42,49 Correct
62 ja goed nee ¤ 70,44 Correct
63 ja goed nee ¤ 80,00 Correct
64 ja goed nee ¤ 68,00 Correct
65 ja goed nee ¤ 65,00 Correct
66 ja goed nee ¤ 89,00 Correct
67 ja goed nee ¤ 83,00 Correct
68 nee goed ja ¤ 75,00 Onterecht afgekeurd
Nota bene:
De aantallen in de tabellen kunnen niet zonder meer bij elkaar worden opgeteld door de diverse combinaties van juist en onjuist handelen op de verschillende
onderdelen van de APK-keuring. Daarom is een tabel met opmerkingen toegevoegd.
Legenda Opmerkingen:
Correct: de gehele keuring heeft zowel technisch als administratief juist plaatsgevonden
Onterecht afgekeurd: het voertuig is onterecht afgekeurd
Niet gemeld: het resultaat van de keuring (goed- of afkeur) is niet gemeld aan de RDW
Advies niet vermeld: op het keuringsrapport is verzuimd adviespunten te vermelden
RDW mysterycar onderzoek 2006 10
Bijlage II
Misser top tien 2005
Misser top tien bij steekproeven APK-2 op goedkeurmeldingen
(Personenauto's)
Rubr.nr. Omschrijving Aantal
1 5.*.28A (hulp)veer gebroken of ondeugdelijk 867 6,4%
2 5.*.29U stofhoes stuurinrichting beschadigd 636 4,7%
3 5.*.31BB remslang licht beschadigd, bewapening zichtbaar 479 3,5%
4 5.*.27E bandenprofiel juist beneden de minimum eis (>1,4mm) 397 2,9%
5 5.*.11D CO% kleiner of gelijk dan 2 x wettelijk toegestaan
387 2,8%
6 5.*.31LL parkeerremkabel ondeugdelijk 369 2,7%
7 5.*.27A band licht beschadigd 368 2,7%
8 5.*.19F stofhoes fuseekogel beschadigd 364 2,7%
9 5.*.47H autogordel licht beschadigd 360 2,7%
10
5.*.38G
verschil in remwerking te groot (minder dan 50%)
357
2,7%
RDW mysterycar onderzoek 2006 11
RDW