Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
3 februari 2006
Marketingrapport Modezaken 2006
Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder modezaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Modezaken 2006 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, distributiekanalen en mediagebruik.
Winkels in baby- en kinderkleding het meest positief gestemd in de modedetailhandel
Uit het onderzoek onder modezaken in Nederland blijkt dat winkels in baby- en kinderkleding het meest positief gestemd zijn over de te verwachten omzetontwikkeling over het jaar 2006. Onder deze winkeliers zijn de verwachtingen hooggespannen; hier verwacht 65 % van de ondernemingen over het jaar 2006 een (nominale) stijging van de omzet te realiseren ten opzichte van 2005. In het marktsegment winkels in onderkleding verwacht slechts 35 % van de ondernemingen een stijging van de omzet te realiseren. Over het jaar 2005 heeft dit marktsegment ook een minder goed jaar achter de rug; slechts 31 % noteerde een omzetstijging tegenover 41 % in de gehele modebranche. Winkeliers in hoofdwinkelcentra van grote steden met een groot verzorgingsgebied zijn overigens minder positief over de te verwachten omzetontwikkeling dan modezaken buiten de hoofdwinkelcentra. Van de laatstgenoemde groep verwacht 58 % een stijging van de omzet in 2006, tegenover 43 % van de ondernemers in hoofdwinkelcentra.
omzetverwachting in de modebranche naar hoofdactiviteit over 2006 ten opzichte van 2005
Het onderzoek
Aan het onderzoek onder modezaken hebben 200 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd. De respondenten vallen onder de BIK-codes 52421 t/m 52425 van de Kamers van Koophandel. In de rapportage is onderscheid gemaakt in winkels in damesbovenkleding, herenbovenkleding, baby- en kinderkleding, kleding algemeen assortiment en winkels in onderkleding.
Het gemiddelde aantal medewerkers, herrekend tot fulltime, bedraagt 3,8. De respondenten realiseren gemiddeld 51 % van de omzet met de verkoop van damesbovenkleding. Herenbovenkleding vertegenwoordigt 22 %, baby- en kinderkleding 13 % en onderkleding 12 % van de omzet van een gemiddelde modezaak. Het gemiddeld aantal vierkante meter verkoopvloeroppervlak van een onderneming bedraagt 147 vierkante meter. 43 % van de ondervraagden is aangesloten bij een brancheorganisatie.
Inkoop en leveranciers
Ruim driekwart van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. 11 % van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of onderdeel van een keten. Men heeft gemiddeld 16,5 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment van kleding. Het afgelopen jaar heeft men ruim 4 % van de regelmatige leveranciers afgestoten. Het assortiment (de collectie) is een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Tegenvallende verkoopcijfers van collecties en het zelf aanpassen van het verkoopassortiment ten behoeve van de profilering van de onderneming worden veel genoemd.
In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers ruim 5 % nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier speelt het assortiment een vooraanstaande rol. Het actueel houden van het marktgerichte assortiment en het regelmatig introduceren van nieuwe producten is een goede nieuwe klantentrekker. De respondenten betrekken het verkoopassortiment via de volgende inkoopkanalen. De percentages geven het inkoopaandeel weer.
De top drie van de meest genoemde regelmatige leveranciers van kleding en merken wordt gevormd door Esprit, Mexx en Pall Mall. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de flexibiliteit van de leverancier met betrekking tot leveringen en nabestellingen gelet, evenals de kwaliteit en de prijs/kwaliteit verhouding van de producten. De meest gebruikte bestelmedia zijn het doorgeven van bestellingen aan de vertegenwoordiger en bestellen op een inkoopbeurs. Modezaken hebben vooral behoefte aan verbetering op het gebied van leveringen en voorraad bij de leveranciers. Het gaat hier in veel gevallen om gespreide bestellingen en leveringen, sneller, completer en vaker leveren en het aanhouden van een betere voorraad. Men vindt dat een leverancier die achter zijn producten staat ook meer mag deelnemen in het voorraadrisico. Algemene ontwikkelingen die men het komende jaar verwacht zijn een opleving van de economie, een toename van het aandeel ketens en filiaalbedrijven, meer specialisatie van de zelfstandige modezaken en een meer prijsbewuste consument.Trends welke de ondervraagden het komende jaar verwachten binnen de branche zijn een stijging van de verkoop van rokken, meer kleur in de collecties en snellere wisseling van modetrends en collecties.
Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen vakbeurzen een vooraanstaande rol. Maar ook vakbladen en mond tot mond reclame spelen een rol van betekenis. Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn vakbeurzen en inkoopbeurzen favoriet. 86 % van de respondenten leest vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn Textilia, Textielvisie (ondanks dat deze titel sinds juni 2005 niet meer verschijnt), International Jeans Cult, Mitex Magazine en Mannenmode. Per marktsegment verschijnen er echter vele gespecialiseerde vakbladen. Het afgelopen jaar heeft 71 % van de respondenten vakbeurzen bezocht, waarbij Modefabriek te Amsterdam de meest bezochte vakbeurs is, gevolgd door Women's & Mens Wear te Brussel, CPD te Dusseldorf,
No Kidding te Houten en Bodyfashion Tradefair te Nieuwegein. Ook op vakbeursgebied zijn er grote verschillen tussen de diverse marktsegmenten. Promotionele acties van leveranciers middels beursaanbiedingen of vertegenwoordigerbezoeken worden positief ontvangen. Erg negatief staat men tegenover promotionele acties via de fax of de telefoon. 66 % van de modezaken heeft faciliteiten die toegang tot internet verschaffen. Van de respondenten die nog geen toegang tot internet heeft, verwacht slechts 20 % over een jaar wel toegang tot internet te hebben. De sterke groei van internettoegang is aan het afvlakken. Internet wordt het meest gebruikt voor e-mail en communicatiedoeleinden en het betalingsverkeer. Slechts 10 % van de internetgebruikers plaatst ook bestellingen via dit medium. 18 % van de respondenten die toegang tot internet hebben geeft aan informatie en / of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier om voorraadinformatie, bestelfaciliteiten, product- en prijsinformatie. Vakwebsites worden door 48 % van de respondenten die toegang hebben tot internet bezocht. De meest bezochte vakwebsites zijn die van merken en leveranciers, Fashion United en Mitex.
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.
E I N D E P E R S B E R I C H T
Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es.
www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80
-----------------------
agent / importeur 60 %
fabrikant 27 %
groothandel 7 %
inkooporganisatie 4 %
ander inkoopkanaal 2 %
gemiddelde inkoopbesteding
100 %
---- --