| |Datum | | |3 februari 2005 | | | | |Rijksuniversiteit Groningen stapt over op communicatie | | |over IP van KPN | | | | | | | | | |Nummer | | |006 | | | | | | |De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) implementeert als één van de eerste Nederlandse universiteiten IP als telefonieplatform voor de gehele organisatie. De RUG heeft daarbij gekozen voor de IP-oplossing van KPN. Alle interne spraak- én datacommunicatie verlopen via één, op IP (Internet Protocol) gebaseerd netwerk. KPN levert het netwerk en 7100 VoIP-toestellen voor bellen via IP (Voice over IP). Het leveringscontract, inclusief een service-contract voor 10 jaar, is vandaag ondertekend.
Dankzij de IP-oplossing van KPN is het mogelijk voor de RUG om haar medewerkers onbeperkt met elkaar te laten communiceren; duidelijk, eenvoudig, tegen een lage, vaste prijs én leuker dankzij de vele extra mogelijkheden. Zo kunnen IP-telefoons overal op het netwerk worden aangesloten. Interne verhuizingen worden daardoor - bijvoorbeeld - eenvoudiger. Medewerkers kunnen overal inloggen op een willekeurige IP-telefoon, waarbij ze hun eigen nummer behouden en dus altijd bereikbaar blijven. Ook voor thuiswerkers en medewerkers op andere locaties wordt het gemakkelijker om te bellen via het IP-netwerk. Deze IP-oplossing van KPN is gebaseerd op een platform van Nortel.
Multimediamogelijkheden
Bovendien biedt IP een grote toegevoegde waarde doordat steeds meer applicaties beschikbaar komen die spraak en data integreren. Een voorbeeld is het beschikbaar stellen van de interne telefoongids op het VoIP-toestel. Deze telefoongids was tot nu toe alleen te raadplegen via de computer. En bij uitbreiding met een multimedia-communicatieserver wordt er nog meer mogelijk met het VoIP-toestel, bijvoorbeeld webbrowsing, application-sharing, instant-messaging (zakelijk chatten) en videocommunicatie (beeldbellen). Vooral communities van wetenschappelijke medewerkers kunnen zo eenvoudig overleggen en samenwerken. Verder kan de RUG de telefonie op basis van IP integreren met onderwijs-applicaties zoals Progress (webapplicatie voor inschrijvingen en tentamenresultaten) en Blackboard (een digitale leeromgeving). Beide applicaties zijn bekend in universiteitland.
IP-oplossing op maat
Theo Peeters, Directeur Facilitair Bedrijf van de RUG: 'Met IP van KPN hebben we een state-of-the-art telefonieplatform. Als universiteit willen we graag vooroplopen met innovatieve oplossingen. KPN bood ons de beste IP-oplossing, met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Bovendien kan KPN goed op onze wensen inspelen en ons helpen bij een soepele migratie. Ze hebben al een compleet uitgewerkt migratieplan voor ons klaar liggen.'
Technologie van de toekomst
Eelco Blok, Chief Operating Officer bij KPN: 'IP is dé communicatietechnologie van de toekomst. De RUG profiteert nu van de vele voordelen van IP: efficiënte en eenvoudige communicatie, een flexibel en schaalbaar netwerk dat toekomstgericht en eenvoudig te beheren is. Ook profiteert de RUG van een lagere TCO (Total Cost of Ownership) vanwege het goedkopere beheer van slechts één geïntegreerd netwerk en geringe mutatiekosten.'
Noot voor de redactie (