Verzelfstandiging Bestuurscommissie Openbaar Onderwijs Almere
In april 2001 heeft de gemeenteraad opdracht gegeven om nader
onderzoek te doen naar een mogelijke verzelfstandiging van het bestuur
van het openbaar onderwijs in Almere. Begin 2006 heeft het college van
B en W voldoende inzicht en vertrouwen om aan de gemeenteraad voor te
stellen om de Bestuurscommissie Openbaar Onderwijs Almere (BCOOA) om
te vormen tot een zelfstandige Stichting. Voorstel aan de raad zal
zijn om voor de overgangsperiode van vijf jaar de BCOOA maximaal 2,9
miljoen voor administratie- beheer- en bestuurskosten mee te geven als
bruidschat.
Taken Rijk bij de scholen zelf
Aanleiding voor de verzelfstandiging is het feit dat steeds meer taken
die eerst door het Rijk werden uitgevoerd nu bij de scholen zelf
worden belegd. De sturing van de gemeente wordt kleiner en de rol van
de gemeente in het onderwijsveld wordt steeds meer die van een
partner. Een eigen onafhankelijke positie van de BCOOA is wenselijk.
Zo kan de gemeente zich volledig richten op haar wettelijke taken:
regie houden op het lokaal onderwijsbeleid en onderwijshuisvesting.
Daarbij biedt een verzelfstandiging de BCOOA de mogelijkheid haar
concurrentiepositie te vergroten en een efficiëntere bedrijfsvoering
te voeren. Belangrijk verschil in de nieuwe situatie is dat de ouders
van de leerlingen een grotere rol krijgen. Zij krijgen meer invloed op
het onderwijsbeleid van de openbare scholen en tenminste 1/3 van de
benoemingen van de leden van de BCOOA gebeurt dan op voordracht van de
ouders. In de huidige situatie gaat dit via de gemeenteraad.
Uitgangspunt is dat de nieuwe Stichting het volledige
personeelsbestand van het ondersteuningsbureau van de BCOOA overneemt.
Naar verwachting neemt de gemeenteraad in het najaar van 2007 een
definitieve beslissing. Dan zal per 1 januari 2008 de BCOOA een
Stichting zijn.
Gemeente Almere