Gemeente Breda

Wethouder Adank introduceert 10-stappenplan voor blijvend gezonde economie

In de Economische Impulsnota 2006-2010 presenteert wethouder Adank visie en activiteiten die ertoe zullen leiden dat Breda de economische groeikansen de komende jaren optimaal kan benutten.

Voorop staat dat de gemeente voor zichzelf én in samenwerking met het bedrijfsleven een actieve rol ziet. Onder het motto Breda actief de markt op' worden doelen geformuleerd en speerpunten benoemd. Daaronder ook verdere verbetering van de gemeentelijke dienstverlening en stroomlijning van regelgeving. In nauwe samenspraak met de economische partners zal de gemeente de economische koers bepalen en prioriteiten stellen in de voorgestelde acties.

Analyse

Voor de impulsnota zijn de kansen en bedreigingen voor de Bredase economie in kaart gebracht. Duidelijk is dat Breda voldoende kansen heeft om te profiteren van de aantrekkende economie. De gunstige geografische ligging, verbetering van bereikbaarheid, kwaliteit van het beroepsonderwijs en de aantrekkingskracht van de binnenstad bieden goede perspectieven.

Doelen

In het algemeen stelt de gemeente dat meer in het werk gesteld moet worden om zoveel mogelijk rendement uit de kansen en kernkwaliteiten te halen. Dat rendement moet er onder meer toe leiden dat jongeren en lager opgeleiden ook betere kansen op de arbeidsmarkt krijgen. Om de doelstellingen te realiseren heeft de gemeente speerpunten benoemd: internationale handel en logistiek; kennisindustrie; en hospitality.

Aanpak

Breda zal haar troeven op het gebied van gunstige geografische ligging en bereikbaarheid verder uitspelen en zich samen met partners (zowel bestuurlijk als bedrijfsleven) inspannen om meer Beneluxvestigingen in Breda te huisvesten. Kwaliteit van bedrijfsterreinen is en blijft een belangrijk aandachtspunt. Breda zal de positie in de markt van hoogwaardige logistieke dienstverlening verder uitbouwen, onder andere door samenwerking met opleidingsinstituten. Op die manier wordt de succesfactor ligging' beter gecombineerd met de succesfactor hoogopgeleide beroepsbevolking'.

De kwaliteit van de binnenstad in combinatie met de aanwezige natuur in en om de stad vormen samen met de gastvrije mentaliteit een volgende sterke troef. De vrije tijdsindustrie is daarom een belangrijk speerpunt. Verbetering en eventueel verdere uitbreiding van het detailhandelsaanbod en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van evenementen, sport en cultuur zullen nieuwe werkgelegenheid opleveren.

Dwaalmilieu

Toerisme kan helpen bij het op de kaart zetten en het versterken van het onderscheidend imago van Breda als een complete en attractieve binnenstad. Het college wil daar niet alleen het kernwinkelgebied maar ook het zogenaamde dwaalmilieu bij betrekken. Daarom heeft zij voor Catharinastraat, Veemarktstraat, St. Janstraat, Ridderstraat, Nieuwstraat, Visserstraat, Havermarkt en Reigerstraat de visie voor het dwaalmilieu vastgesteld. Deze straten zijn gelegen in het historisch centrum en hebben een gevarieerd (toeristisch) aanbod door de combinatie van winkels, horeca, monumentale gebouwen, hofjes en tuinen. De visie voor het dwaalmilieu zal nader uitgewerkt worden in projecten en dient als toetsingskader voor nieuwe initiatieven in dit gebied.

Innovatie

Het internationale (handels)belang van Breda neemt steeds meer toe. Enerzijds door de zich voorzettende trend van Beneluxering, anderzijds door de mogelijkheden voor Breda om naast de zakelijke bezoekers ook meer recreatieve bezoekers en toeristen naar de stad te trekken. Zowel in de kennisindustrie, in de logistieke dienstverlening als in de hospitality-sector moet wat innovatie betreft een inhaalslag gemaakt worden. Met partners als Kamer van Koophandel, Syntens en de hogescholen is de gemeente actief in het Platform Innovatie. Om onderwijs en bedrijfsleven in dat opzicht beter op elkaar af te stemmen en afgestudeerden blijvend aan Breda te kunnen binden bevat de impulsnota het voorstellen om een accountmanager Hoger Onderwijs aan te stellen en een kennisinstituut voor internationale handel op te richten.

Voor het overige bevat het actieprogramma kansrijke segmenten', dat deel uit maakt van de nota, tal van suggesties op het gebied van acquisitie, kennisnetwerken, gespecialiseerd accountmanagement, ontwikkeling en beheer van specifieke bedrijfslocaties, een toeristisch actieplan en aanbevelingen voor citymarketing.

Interactie

Samenwerking is één van de belangrijkste succesfactoren om optimaal rendement uit deze economische impuls te kunnen halen. Om die reden zal de gemeente de komende weken intensief in gesprek gaan met diverse partners uit het economisch krachtenveld. Naar aanleiding van die discussies zullen doelen waar nodig scherper worden geformuleerd en worden de voorgestelde acties in volgorde van prioriteit gesteld. Het actieprogramma is als het ware een uitnodiging aan bedrijfsleven, onderwijs en belangenorganisaties in de regio om samen actief de markt op te gaan.

Breda, 3 februari 2006

Te downloaden:

* impulsnota.pdf.pdf

* brochure economische impulsnota.pdf