Wethouder Adank introduceert 10-stappenplan voor blijvend gezonde
economie
In de Economische Impulsnota 2006-2010 presenteert wethouder Adank
visie en activiteiten die ertoe zullen leiden dat Breda de economische
groeikansen de komende jaren optimaal kan benutten.
Voorop staat dat de gemeente voor zichzelf én in samenwerking met het
bedrijfsleven een actieve rol ziet. Onder het motto Breda actief de
markt op' worden doelen geformuleerd en speerpunten benoemd. Daaronder
ook verdere verbetering van de gemeentelijke dienstverlening en
stroomlijning van regelgeving. In nauwe samenspraak met de economische
partners zal de gemeente de economische koers bepalen en prioriteiten
stellen in de voorgestelde acties.
Analyse
Voor de impulsnota zijn de kansen en bedreigingen voor de Bredase
economie in kaart gebracht. Duidelijk is dat Breda voldoende kansen
heeft om te profiteren van de aantrekkende economie. De gunstige
geografische ligging, verbetering van bereikbaarheid, kwaliteit van
het beroepsonderwijs en de aantrekkingskracht van de binnenstad bieden
goede perspectieven.
Doelen
In het algemeen stelt de gemeente dat meer in het werk gesteld moet
worden om zoveel mogelijk rendement uit de kansen en kernkwaliteiten
te halen. Dat rendement moet er onder meer toe leiden dat jongeren en
lager opgeleiden ook betere kansen op de arbeidsmarkt krijgen. Om de
doelstellingen te realiseren heeft de gemeente speerpunten benoemd:
internationale handel en logistiek; kennisindustrie; en hospitality.
Aanpak
Breda zal haar troeven op het gebied van gunstige geografische ligging
en bereikbaarheid verder uitspelen en zich samen met partners (zowel
bestuurlijk als bedrijfsleven) inspannen om meer Beneluxvestigingen in
Breda te huisvesten. Kwaliteit van bedrijfsterreinen is en blijft een
belangrijk aandachtspunt. Breda zal de positie in de markt van
hoogwaardige logistieke dienstverlening verder uitbouwen, onder andere
door samenwerking met opleidingsinstituten. Op die manier wordt de
succesfactor ligging' beter gecombineerd met de succesfactor
hoogopgeleide beroepsbevolking'.
De kwaliteit van de binnenstad in combinatie met de aanwezige natuur
in en om de stad vormen samen met de gastvrije mentaliteit een
volgende sterke troef. De vrije tijdsindustrie is daarom een
belangrijk speerpunt. Verbetering en eventueel verdere uitbreiding van
het detailhandelsaanbod en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van
evenementen, sport en cultuur zullen nieuwe werkgelegenheid opleveren.
Dwaalmilieu
Toerisme kan helpen bij het op de kaart zetten en het versterken van
het onderscheidend imago van Breda als een complete en attractieve
binnenstad. Het college wil daar niet alleen het kernwinkelgebied
maar ook het zogenaamde dwaalmilieu bij betrekken. Daarom heeft zij
voor Catharinastraat, Veemarktstraat, St. Janstraat, Ridderstraat,
Nieuwstraat, Visserstraat, Havermarkt en Reigerstraat de visie voor
het dwaalmilieu vastgesteld. Deze straten zijn gelegen in het
historisch centrum en hebben een gevarieerd (toeristisch) aanbod door
de combinatie van winkels, horeca, monumentale gebouwen, hofjes en
tuinen. De visie voor het dwaalmilieu zal nader uitgewerkt worden in
projecten en dient als toetsingskader voor nieuwe initiatieven in dit
gebied.
Innovatie
Het internationale (handels)belang van Breda neemt steeds meer toe.
Enerzijds door de zich voorzettende trend van Beneluxering, anderzijds
door de mogelijkheden voor Breda om naast de zakelijke bezoekers ook
meer recreatieve bezoekers en toeristen naar de stad te trekken. Zowel
in de kennisindustrie, in de logistieke dienstverlening als in de
hospitality-sector moet wat innovatie betreft een inhaalslag gemaakt
worden. Met partners als Kamer van Koophandel, Syntens en de
hogescholen is de gemeente actief in het Platform Innovatie. Om
onderwijs en bedrijfsleven in dat opzicht beter op elkaar af te
stemmen en afgestudeerden blijvend aan Breda te kunnen binden bevat de
impulsnota het voorstellen om een accountmanager Hoger Onderwijs aan
te stellen en een kennisinstituut voor internationale handel op te
richten.
Voor het overige bevat het actieprogramma kansrijke segmenten', dat
deel uit maakt van de nota, tal van suggesties op het gebied van
acquisitie, kennisnetwerken, gespecialiseerd accountmanagement,
ontwikkeling en beheer van specifieke bedrijfslocaties, een
toeristisch actieplan en aanbevelingen voor citymarketing.
Interactie
Samenwerking is één van de belangrijkste succesfactoren om optimaal
rendement uit deze economische impuls te kunnen halen. Om die reden
zal de gemeente de komende weken intensief in gesprek gaan met diverse
partners uit het economisch krachtenveld. Naar aanleiding van die
discussies zullen doelen waar nodig scherper worden geformuleerd en
worden de voorgestelde acties in volgorde van prioriteit gesteld. Het
actieprogramma is als het ware een uitnodiging aan bedrijfsleven,
onderwijs en belangenorganisaties in de regio om samen actief de markt
op te gaan.
Breda, 3 februari 2006
Te downloaden:
* impulsnota.pdf.pdf
* brochure economische impulsnota.pdf
Gemeente Breda