Nivel
NIVEL international
Collectief aanbod nodigt uit tot wisselen van zorgverzekeraar
3 februari 2006
Meer dan de helft van de Nederlanders zegt niet van zorgverzekeraar te
gaan veranderen: 46,1% accepteert het aanbod van zijn of haar
zorgverzekeraar voor de nieuwe polis; 6,9% blijft wel, maar wil een
andere dan de aangeboden polis omdat de dekking daarvan te uitgebreid
is en/of de premie te hoog. 8,6% zegt al te hebben besloten om over te
stappen naar een andere verzekeraar. Ruim de helft van de overstappers
doet dit omdat zij een aantrekkelijk aanbod voor een collectieve
verzekering hebben gekregen.
Middelbaar en hoog opgeleide consumenten zeggen significant minder
vaak dat zij al besloten hebben, dan laag opgeleiden; 38,3% van de
consumenten twijfelt nog.
Dit blijkt uit onderzoek van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van
het NIVEL (Nederlands Instituut voor Onderzoek van de
Gezondheidszorg), gesubsidieerd door het Ministerie van VWS.
Het percentage consumenten dat aangeeft over te zullen stappen ligt
duidelijk hoger dan het percentage ziekenfondsverzekerden dat onder
het oude stelsel jaarlijks van verzekeraar wisselde. Dat schommelde al
jaren rond de 3%.
De consumenten die op dit moment zeggen te over te stappen naar een
andere verzekeraar geven daarvoor als belangrijkste redenen op dat zij
een aantrekkelijk aanbod voor een collectieve verzekering hebben
gekregen (57,6% van de overstappers). Daarnaast is een veel genoemde
reden dat zij de premie te hoog vinden (42,4%). Vervolgens werd door
17,8% een te beperkte dekking genoemd, 11,8% noemde ontevredenheid
over de service van de eigen verzekeraar als een reden om over te
willen stappen. Het verband tussen veranderen van zorgverzekeraar en
collectief verzekerd zijn wat nu sterk aanwezig lijkt, bestond in het
verleden niet.
Ook onder de mensen die nog twijfelen, speelt bij meer dan een derde
een aanbod voor een collectieve verzekering een rol. Van de
twijfelaars zegt ongeveer de helft (49,6%) dat zij het aanbod van hun
eigen verzekeraar weliswaar goed vinden, maar dat een andere
zorgverzekeraar mogelijk een nog beter aanbod heeft. Andere redenen om
te twijfelen zijn dat men ook een aantrekkelijk aanbod heeft ontvangen
voor een collectieve verzekering (36,6% van de twijfelaars), dat men
de premie te hoog vindt (27,3%), dat men de dekking te uitgebreid
(13,5%) of juist te beperkt (6,4%) vindt.
NIVEL programmaleider Diana Delnoij concludeert over de redenen van
mensen die echt van plan zijn om over te stappen of met deze gedachte
spelen het volgende: De motivatie om over te stappen lijkt vooral
ingegeven door financiële overwegingen en niet door
kwaliteitsverschillen. Consumenten twijfelen vooral wanneer zij een
goedkoper collectief aanbod gekregen hebben.
Wat gaan de twijfelaars doen?
Het is niet eenvoudig in te schatten wat de twijfelaars (38,3% van de
respondenten) in de komende anderhalve maand feitelijk zullen
besluiten. Als we afgaan op de ervaringen met het wisselen van
verzekeraar onder de oude Ziekenfondswet, zouden we kunnen verwachten
dat de overgrote meerderheid van de twijfelaars uiteindelijk toch bij
zijn of haar oude verzekeraar zal blijven. Eerder onderzoek toonde
namelijk aan dat van de ziekenfondsverzekerden die in een voorafgaande
periode van 6 maanden wel eens hadden overwogen om van verzekeraar te
wisselen, slechts 15% dit ook werkelijk deed. Stel dat dit ook zou
gelden voor de huidige twijfelaars dan zou het percentage consumenten
dat naar een andere verzekeraar overstapt, uiteindelijk uitkomen op
iets meer dan 14%. De vraag is echter of een dergelijke extrapolatie
op zn plaats is. De afgelopen maanden hebben zorgverzekeraars veel
tijd en geld gestoken in het maken van reclame. Mensen zullen op dit
moment meer dan ooit doordrongen zijn van het feit dat zij kunnen
veranderen. Dat in ogenschouw genomen betekent dat het percentage
wisselaars van zorgverzekeraar dan ook wellicht hoger zal uitvallen.
Onderzoeksmethode
Het Consumentenpanel Gezondheidszorg bestaat uit 1565 personen die qua
leeftijd en geslacht een representatieve afspiegeling van de
Nederlandse bevolking vormen. Panelleden konden voor deze peiling
kiezen tussen het beantwoorden van de vragen via het internet, dan wel
in een korte telefonische enquête. 774 panelleden stelden hun e-mail
adres ter beschikking voor de internetpeiling. Het aantal panelleden
dat de internet vragenlijst retourneerde, bedroeg 514 (respons 67%).
791 panelleden werden telefonisch geënquêteerd. De respons op de
telefonische enquête bedroeg 70%. Van 46 panelleden is noch een
telefoonnummer noch een e-mail adres bekend. De peiling
heeft plaatsgevonden tussen 16 december en 9 januari.
Betrokken NIVEL project(en)
* Consumentenpanel Gezondheidszorg