Renault Altica: Een praktisch ingestelde, sportieve break
(2/3/2006)
Renault presenteert haar nieuwe concept-car Altica, een sportieve en
ruime break met vloeiende lijnen. De lange motorkap en de ronde vormen
benadrukken zijn sportieve karakter en het veelzijdige interieur biedt
royale opbergmogelijkheden.
De Altica is een sportieve variant van de break waarin het uitstekend
vertoeven is, de ultieme combinatie van een sportieve coupé en een
praktische break.
Vloeiend en sportief
"Met de Altica is een mooie balans ontstaan tussen vloeiende lijnen en
een sportief uiterlijk. De Altica biedt een futuristische en originele
kijk op de break en is grafisch sterk en innovatief", aldus Patrick le
Quément, directeur Industrial Design bij Renault.
De panoramische voorruit en de achterruit benadrukken de
aërodynamica. De tweekleurige lak accentueert de lijn van de zijkant
en laat de grafische kant van de Altica goed uitkomen.
Zijn totale verschijning â een laag silhouet, een lage motorkap, in
het oog springende zijschermen â en de proporties van de auto beloven
de rijkwaliteiten van een echte sportauto uit. De achterste zijruiten
bestaan uit een mozaïek van transparante vierkantjes die beweging
uitdrukken.
Het interieur is hetzelfde als de buitenkant, sportief en snel. De
bestuurdersplaats is opgehangen aan een constructie van vier
profielarmen die doen denken aan de Formule 1. Het doorschijnende dak
en de panoramische voorruit bieden een ruime blik op de buitenwereld
en houden het interieur helder en licht. Het mozaïek van de achterste
zijruiten filtert het licht zoals glas-in-loodramen dat doen, wat een
bijzonder warme sfeer in de auto creëert. De plaatsing en stand van
deze elementen maken een goed driekwart zicht naar achteren mogelijk,
onmisbaar bij bijvoorbeeld inparkeren. De koplampen bieden vier
functies (daglicht, parkeerlicht, dimlicht, grootlicht) en werken met
behulp van dioden.
Deze koplampen introduceren bovendien - met de daglichtfunctie - een
speciaal âhalo-effectâ. Dat effect kan op twee manieren worden
verkregen. Allereerst is het buitenste policarbonaat glas van de
koplamp voorzien van duizenden kleine groefjes die verkregen zijn met
behulp van lasertechniek. Deze groefjes zijn met het blote oog niet
zichtbaar en zijn niet van invloed op de bundel van de
verlichtingsfuncties, ze laten het licht door. Bij de daglichtfunctie
wordt het oppervlak van de zijwand van de koplamp er echter door
verlicht. Daardoor loopt de straling binnen in het materiaal als het
ware vast en verspreidt het zich als een vloeistof over het hele
oppervlak, waardoor een origineel en efficiënt âhalo-effectâ ontstaat
voor de functies daglicht en parkeerlicht.
Een snelle break met een praktische instelling
Omsluitende zijportieren onderstrepen de sportieve instelling van de
Altica. Hun vormgeving zorgt bovendien voor een goede instap in deze
lage auto.
De royale binnenruimte maakt dat de Altica zijn inzittenden ondanks
zijn sportieve karakter ook veel comfort kan bieden. De vier
individuele zitplaatsen bieden comfort van het hoogste niveau.
De stoelen zijn in een vaste stand geplaatst. De bestuurdersplaats en
de pedalen zijn verstelbaar en passen zich aan de lichaamsbouw van de
bestuurder aan met behulp van een gemotoriseerd mechanisme. De
centrale armsteun wordt automatisch uitgeklapt als de bestuurder gaat
zitten en is bovendien in hoogte verstelbaar. Het in de lengte
geplaatste instrumentenpaneel is geïnspireerd op de luchtvaart.
De teller biedt twee afleesfuncties. De âcomfortâ functie geeft de
reële snelheid in het midden weer. Rond de teller verschijnen de
toegestane snelheden, die rood worden als ze overschreden worden. Bij
de âsportâ functie wordt de snelheid altijd in het midden weergegeven.
Het verschil ligt in de rand van de teller, waar een digitale
toerenteller te zien is, plus een indicator voor de turbodruk. Het
high definition scherm maakt technologie begrijpelijk door de
specifieke weergave. Er is gestreefd naar precisie en verfijning die
doet denken aan de uurwerkindustrie.
De Altica biedt tal van weldoordachte opbergmogelijkheden: een
schelpvormig dashboardkastje, opbergruimten in de armsteunen en
middenconsole en een opbergbak in de vloer achter.
In een grote vlakke vloer kan de rugleuning van de achterstoelen
worden weggeklapt, die voorzien is van bevestigingsriemen om zware en
grote voorwerpen mee vast te zetten. De Altica kan omgetoverd worden
tot een sportieve coupé met twee zitplaatsen en een gigantische
bagageruimte van 1.300 dm3. De kofferbakklep biedt een ruime toegang
tot de bagageruimte en ook de laaddrempel is bijzonder laag.
Rijplezier, vermogen en controle
De Altica is een sportieve break. Het rijplezier dat de bestuurder
ondervindt, benadrukt het gevoel van macht en controle over de auto.
Met zijn lange motorkap, de afmetingen van een sportieve wagen (4,27 m
lang en 1,83 m breed) en het behoorlijk lage zwaartepunt beschikt de
Altica over opvallend goede rijkwaliteiten.
De nieuwe 2.0 dCi dieselmotor met 177 pk en roetfilter maakt het
mogelijk om in 7,5 seconde van 0 naar 100 km/uur op te trekken. In
combinatie met een 6-versnellingsbak biedt deze motor een bijzonder
hoog acceleratievermogen. Het maximale koppel is dan ook 380 Nm. Maar
bij de Altica is naast vermogen ook gestreefd naar zuinigheid: de
motor is een product van de Renault-Nissan Alliantie en is uiterst
zuinig met een brandstofverbruik dat overeenkomt met een CO2-uitstoot
van 140 g/km. Zijn eigenschappen maken deze motor tot de beste
dieselmotor van zijn klasse qua prestaties en rijplezier.
Het lage brandstofverbruik wordt mede verkregen door de uitstekende
aërodynamica van de auto. Een opvallend mechanisch systeem aan het
uiteinde van het dak, waar de luchtstroom loskomt van de auto,
genereert luchtstromen die beurtelings uitgeblazen en ingezogen worden
door een gleuf van 2 mm breed. Deze zogenaamde kunstmatige luchtstroom
controleert actief het loskomen van de luchtstromen afhankelijk van de
snelheid van de auto. Renault heeft octrooi aangevraagd voor dit
innovatieve systeem, dat het âspooreffectâ vermindert en het mogelijk
maakt om bij een verbruik van slechts 10 Watt 15% aan Cx te winnen bij
130 km/uur.
Valeo
De verlichtingsfuncties van de Altica werken met high performance
elektroluminescente dioden (LEDâs). De functies dimlicht en grootlicht
zijn ondergebracht in één blok dat onderstreept wordt door een
smalle richtingaanwijzer. Vanwege de LEDâs kan de hoeveelheid en de
verdeling van het licht voortdurend worden aangepast aan de
rijomstandigheden.
Op de snelweg worden de LEDâs die voor een ver zicht zorgen
automatisch geactiveerd en aangepast. Zo wordt er constant voor
optimaal zicht gezorgd zonder te verblinden. De kleur van de LEDâs
benadert het daglicht, versterkt het visuele comfort en biedt een
beter zicht.
De daglichtfunctie staat tijdens het rijden meestal aan en werkt ook
met de LED-techniek. Het hoge lichtrendement van deze techniek bij een
lager vermogen zorgt ervoor dat er aanzienlijk minder energie nodig is
dan bij een klassieke lichtbron. Bovendien gaan LEDâs veel langer mee
dan alle huidige lichtbronnen.
De parkeerlichtfunctie wordt als wereldprimeur gegarandeerd door het
gordijn van licht dat de hele koplamp dekt. In dit geval wordt de door
Valeo ontwikkelde, exclusieve MicroOptique techniek toegepast.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai