AutoRai

Renault Altica: Een praktisch ingestelde, sportieve break

(2/3/2006)
Renault presenteert haar nieuwe concept-car Altica, een sportieve en ruime break met vloeiende lijnen. De lange motorkap en de ronde vormen benadrukken zijn sportieve karakter en het veelzijdige interieur biedt royale opbergmogelijkheden.
De Altica is een sportieve variant van de break waarin het uitstekend vertoeven is, de ultieme combinatie van een sportieve coupé en een praktische break.

Vloeiend en sportief

"Met de Altica is een mooie balans ontstaan tussen vloeiende lijnen en een sportief uiterlijk. De Altica biedt een futuristische en originele kijk op de break en is grafisch sterk en innovatief", aldus Patrick le Quément, directeur Industrial Design bij Renault.

De panoramische voorruit en de achterruit benadrukken de aërodynamica. De tweekleurige lak accentueert de lijn van de zijkant en laat de grafische kant van de Altica goed uitkomen.

Zijn totale verschijning â een laag silhouet, een lage motorkap, in het oog springende zijschermen â en de proporties van de auto beloven de rijkwaliteiten van een echte sportauto uit. De achterste zijruiten bestaan uit een mozaïek van transparante vierkantjes die beweging uitdrukken.

Het interieur is hetzelfde als de buitenkant, sportief en snel. De bestuurdersplaats is opgehangen aan een constructie van vier profielarmen die doen denken aan de Formule 1. Het doorschijnende dak en de panoramische voorruit bieden een ruime blik op de buitenwereld en houden het interieur helder en licht. Het mozaïek van de achterste zijruiten filtert het licht zoals glas-in-loodramen dat doen, wat een bijzonder warme sfeer in de auto creëert. De plaatsing en stand van deze elementen maken een goed driekwart zicht naar achteren mogelijk, onmisbaar bij bijvoorbeeld inparkeren. De koplampen bieden vier functies (daglicht, parkeerlicht, dimlicht, grootlicht) en werken met behulp van dioden.

Deze koplampen introduceren bovendien - met de daglichtfunctie - een speciaal âhalo-effectâ. Dat effect kan op twee manieren worden verkregen. Allereerst is het buitenste policarbonaat glas van de koplamp voorzien van duizenden kleine groefjes die verkregen zijn met behulp van lasertechniek. Deze groefjes zijn met het blote oog niet zichtbaar en zijn niet van invloed op de bundel van de verlichtingsfuncties, ze laten het licht door. Bij de daglichtfunctie wordt het oppervlak van de zijwand van de koplamp er echter door verlicht. Daardoor loopt de straling binnen in het materiaal als het ware vast en verspreidt het zich als een vloeistof over het hele oppervlak, waardoor een origineel en efficiënt âhalo-effectâ ontstaat voor de functies daglicht en parkeerlicht.

Een snelle break met een praktische instelling

Omsluitende zijportieren onderstrepen de sportieve instelling van de Altica. Hun vormgeving zorgt bovendien voor een goede instap in deze lage auto.

De royale binnenruimte maakt dat de Altica zijn inzittenden ondanks zijn sportieve karakter ook veel comfort kan bieden. De vier individuele zitplaatsen bieden comfort van het hoogste niveau.

De stoelen zijn in een vaste stand geplaatst. De bestuurdersplaats en de pedalen zijn verstelbaar en passen zich aan de lichaamsbouw van de bestuurder aan met behulp van een gemotoriseerd mechanisme. De centrale armsteun wordt automatisch uitgeklapt als de bestuurder gaat zitten en is bovendien in hoogte verstelbaar. Het in de lengte geplaatste instrumentenpaneel is geïnspireerd op de luchtvaart.

De teller biedt twee afleesfuncties. De âcomfortâ functie geeft de reële snelheid in het midden weer. Rond de teller verschijnen de toegestane snelheden, die rood worden als ze overschreden worden. Bij de âsportâ functie wordt de snelheid altijd in het midden weergegeven. Het verschil ligt in de rand van de teller, waar een digitale toerenteller te zien is, plus een indicator voor de turbodruk. Het high definition scherm maakt technologie begrijpelijk door de specifieke weergave. Er is gestreefd naar precisie en verfijning die doet denken aan de uurwerkindustrie.

De Altica biedt tal van weldoordachte opbergmogelijkheden: een schelpvormig dashboardkastje, opbergruimten in de armsteunen en middenconsole en een opbergbak in de vloer achter.

In een grote vlakke vloer kan de rugleuning van de achterstoelen worden weggeklapt, die voorzien is van bevestigingsriemen om zware en grote voorwerpen mee vast te zetten. De Altica kan omgetoverd worden tot een sportieve coupé met twee zitplaatsen en een gigantische bagageruimte van 1.300 dm3. De kofferbakklep biedt een ruime toegang tot de bagageruimte en ook de laaddrempel is bijzonder laag.

Rijplezier, vermogen en controle

De Altica is een sportieve break. Het rijplezier dat de bestuurder ondervindt, benadrukt het gevoel van macht en controle over de auto.

Met zijn lange motorkap, de afmetingen van een sportieve wagen (4,27 m lang en 1,83 m breed) en het behoorlijk lage zwaartepunt beschikt de Altica over opvallend goede rijkwaliteiten.

De nieuwe 2.0 dCi dieselmotor met 177 pk en roetfilter maakt het mogelijk om in 7,5 seconde van 0 naar 100 km/uur op te trekken. In combinatie met een 6-versnellingsbak biedt deze motor een bijzonder hoog acceleratievermogen. Het maximale koppel is dan ook 380 Nm. Maar bij de Altica is naast vermogen ook gestreefd naar zuinigheid: de motor is een product van de Renault-Nissan Alliantie en is uiterst zuinig met een brandstofverbruik dat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 140 g/km. Zijn eigenschappen maken deze motor tot de beste dieselmotor van zijn klasse qua prestaties en rijplezier.

Het lage brandstofverbruik wordt mede verkregen door de uitstekende aërodynamica van de auto. Een opvallend mechanisch systeem aan het uiteinde van het dak, waar de luchtstroom loskomt van de auto, genereert luchtstromen die beurtelings uitgeblazen en ingezogen worden door een gleuf van 2 mm breed. Deze zogenaamde kunstmatige luchtstroom controleert actief het loskomen van de luchtstromen afhankelijk van de snelheid van de auto. Renault heeft octrooi aangevraagd voor dit innovatieve systeem, dat het âspooreffectâ vermindert en het mogelijk maakt om bij een verbruik van slechts 10 Watt 15% aan Cx te winnen bij 130 km/uur.

Valeo

De verlichtingsfuncties van de Altica werken met high performance elektroluminescente dioden (LEDâs). De functies dimlicht en grootlicht zijn ondergebracht in één blok dat onderstreept wordt door een smalle richtingaanwijzer. Vanwege de LEDâs kan de hoeveelheid en de verdeling van het licht voortdurend worden aangepast aan de rijomstandigheden.

Op de snelweg worden de LEDâs die voor een ver zicht zorgen automatisch geactiveerd en aangepast. Zo wordt er constant voor optimaal zicht gezorgd zonder te verblinden. De kleur van de LEDâs benadert het daglicht, versterkt het visuele comfort en biedt een beter zicht.

De daglichtfunctie staat tijdens het rijden meestal aan en werkt ook met de LED-techniek. Het hoge lichtrendement van deze techniek bij een lager vermogen zorgt ervoor dat er aanzienlijk minder energie nodig is dan bij een klassieke lichtbron. Bovendien gaan LEDâs veel langer mee dan alle huidige lichtbronnen.

De parkeerlichtfunctie wordt als wereldprimeur gegarandeerd door het gordijn van licht dat de hele koplamp dekt. In dit geval wordt de door Valeo ontwikkelde, exclusieve MicroOptique techniek toegepast.

BedrijfsautoRAI.nl