Week 5, 3 februari 2006
college b&w legt basis voor een excellente gemeente
De gemeente Deventer krijgt een nieuwe organisatievorm. Het college
van burgemeester en wethouders heeft daarover deze week een besluit
genomen. De vernieuwde organisatie ondersteunt de ambitie van de
gemeente om in 2010 een excellente gemeente te zijn. Een
dienstverlener die, meer dan nu, inspeelt op de wensen en behoeften
van de klant. Deventer wil een gemeente zijn waarvan mensen zeggen:
Deventer is ónze gemeente.
De klant, ofwel de inwoners, staat in de keuze voor het model
centraal. Zo tekent zich een eenheid af die zich volledig richt op het
contact met (individuele) klanten. Inwoners kunnen voor een breed
scala aan gemeentelijke producten en diensten terecht op één plek.
Te denken valt aan paspoorten, uitkeringen, vergunningen of een
melding van een onveilige situatie.
Ook de diversiteit aan mogelijkheden om de gemeente te benaderen wordt
groter. Het kan via telefoon, e-mail, internet of de balie, maar de
gemeente onderzoekt ook andere vormen. De ideeën die tijdens het
innovatieproces zijn bedacht, zijn onder meer gebaseerd op gesprekken
tussen ambtenaren en inwoners van Deventer.
De andere eenheden binnen de organisatie zorgen ervoor dat de gemeente
een veel nadrukkelijker regierol heeft in de samenleving. Ontwikkelen
van visie op de stad stemmen we af op ontwikkelingen en initiatieven
binnen Deventer. Samengaan van beleidsfuncties, waardoor meer
samenhang en samenwerking ontstaat. Datzelfde geldt ook voor
uitvoering. Het samenbrengen van deze processen biedt meer
mogelijkheden voor goede afstemming en meer efficiency. Samenwerking
zoekt de gemeente ook met partners in de stad.
Medewerker
Voor de medewerkers van de gemeente gaat er veel veranderen. Dat is
spannend maar biedt vooral ook kansen. Veel ambtenaren hebben tijdens
het ontwikkelen van een nieuw werkmodel actief meegedaan. Zij hebben
op een creatieve manier ideeën ontwikkeld om zo knelpunten in de
organisatie op te lossen. Naast de verandering van de
organisatiestructuur, staat er een uitgebreid cultuurtraject op de
agenda voor de komende jaren. Klantgericht werken zit ten slotte
vooral in de wijze waarop de medewerkers omgaan met hun klanten.
Nu het model is gekozen kan de gemeente verder aan de slag met de
verdere invulling en uitwerking van de nieuwe organisatie. Wij werken
allemaal samen om die excellente dienstverlener te worden. De gemeente
Deventer, een gemeente om trots op te blijven.
Publicatiedatum: 3-2-2006
© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging vrijdag 3 februari 2006
Gemeente Deventer