Gemeente Deventer

Week 5, 3 februari 2006

college b&w legt basis voor een excellente gemeente

De gemeente Deventer krijgt een nieuwe organisatievorm. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarover deze week een besluit genomen. De vernieuwde organisatie ondersteunt de ambitie van de gemeente om in 2010 een excellente gemeente te zijn. Een dienstverlener die, meer dan nu, inspeelt op de wensen en behoeften van de klant. Deventer wil een gemeente zijn waarvan mensen zeggen: Deventer is ónze gemeente.

De klant, ofwel de inwoners, staat in de keuze voor het model centraal. Zo tekent zich een eenheid af die zich volledig richt op het contact met (individuele) klanten. Inwoners kunnen voor een breed scala aan gemeentelijke producten en diensten terecht op één plek. Te denken valt aan paspoorten, uitkeringen, vergunningen of een melding van een onveilige situatie.

Ook de diversiteit aan mogelijkheden om de gemeente te benaderen wordt groter. Het kan via telefoon, e-mail, internet of de balie, maar de gemeente onderzoekt ook andere vormen. De ideeën die tijdens het innovatieproces zijn bedacht, zijn onder meer gebaseerd op gesprekken tussen ambtenaren en inwoners van Deventer.

De andere eenheden binnen de organisatie zorgen ervoor dat de gemeente een veel nadrukkelijker regierol heeft in de samenleving. Ontwikkelen van visie op de stad stemmen we af op ontwikkelingen en initiatieven binnen Deventer. Samengaan van beleidsfuncties, waardoor meer samenhang en samenwerking ontstaat. Datzelfde geldt ook voor uitvoering. Het samenbrengen van deze processen biedt meer mogelijkheden voor goede afstemming en meer efficiency. Samenwerking zoekt de gemeente ook met partners in de stad.

Medewerker

Voor de medewerkers van de gemeente gaat er veel veranderen. Dat is spannend maar biedt vooral ook kansen. Veel ambtenaren hebben tijdens het ontwikkelen van een nieuw werkmodel actief meegedaan. Zij hebben op een creatieve manier ideeën ontwikkeld om zo knelpunten in de organisatie op te lossen. Naast de verandering van de organisatiestructuur, staat er een uitgebreid cultuurtraject op de agenda voor de komende jaren. Klantgericht werken zit ten slotte vooral in de wijze waarop de medewerkers omgaan met hun klanten.

Nu het model is gekozen kan de gemeente verder aan de slag met de verdere invulling en uitwerking van de nieuwe organisatie. Wij werken allemaal samen om die excellente dienstverlener te worden. De gemeente Deventer, een gemeente om trots op te blijven.

Publicatiedatum: 3-2-2006

© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging vrijdag 3 februari 2006