Marketresponse b.v.
Leusden, 3 februari 2006
Downloaden muziek is ingeburgerd fenomeen
Met kerst was het één van de favoriete cadeaus op het verlanglijstje van
veel Nederlanders: de MP3-speler, bedoeld voor het afspelen van -gedownloade- digitale
muziekbestanden. Het verspreiden van gedownloade muziek gebeurt nog steeds vaak illegaal,
al zijn er voldoende internetsites waar muziek tegen betaling legaal wordt verspreid. De
overheid startte onlangs een nieuwe campagne om het illegaal downloaden van muziek en
films tegen te gaan.
Hoe kijkt de (internettende) Nederlander tegen downloaden aan? Wanneer koopt men nog een
'gewone' CD? MarketResponse legde deze en andere vragen voor aan een representatieve
groep van 500 internetters van 18 jaar en ouder.
Conclusies op hoofdlijnen
Uit het onderzoek van MarketResponse blijkt dat het downloaden van muziek inmiddels
gemeengoed is. Bijna de helft van de ondervraagde internetters heeft wel eens muziek
gedownload. Een substantiële verdere groei van het downloaden is op korte termijn
niet te verwachten: van degenen die nog nooit muziek hebben gedownload, is meer dan
driekwart ook niet van plan dit te gaan doen.
Veruit het grootste deel van de gedownloade muziek wordt niet betaald. Men is veelal wel
op de hoogte van de mogelijkheden om tegen betaling legaal muziek te downloaden.
Meer gedetailleerde resultaten
Van alle ondervraagde internetters geeft 46% aan wel eens muziek te hebben gedownload. Dit
aandeel is verreweg het hoogst binnen de leeftijdsgroep 18-29 jaar (79%), maar ook
50-plussers maken gebruik van deze mogelijkheid om muziek te kopiëren (23%).
Slechts 5% van de ondervraagden die wel eens muziek downloaden, geeft aan altijd te
betalen voor muziek die men via internet kopieert. 83% Maakt gebruik van gratis diensten
en bij 11% wisselt dit.
Driekwart van de respondenten maakt voor het downloaden gebruik van peer-2-peer
programma's, zoals Kazaa en Limewire. Deze manier van downloaden is vooral populair onder
jongeren van 18-29 jaar. Bijna een derde maakt gebruik van internetsites zoals mp3
zoeksites en mp3 top 40-sites.
Het afspelen van de muziek gebeurt vooral op een MP3-speler (59%), maar ook de discman
wordt door een derde van de respondenten gebruikt.
Van degenen die nog nooit muziek hebben gedownload, is 9% van plan dit de komende 12
maanden te gaan doen, 77% verwacht dit niet te gaan doen.
Van alle internetters koopt 82% wel eens een CD. De belangrijkste reden om een CD te kopen
in plaats van de muziek te downloaden, is dat men graag de originele CD wil. Ook noemt 24%
de betere kwaliteit als motivatie. Een op de tien respondenten geeft aan dat de op CD
gekochte muziek (nog) niet beschikbaar is om te downloaden.
Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in
een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft
plaatsgevonden van 16 tot en met 22 januari 2006, onder een representatieve steekproef
van internetters van 18 jaar en ouder.
Contact:
Berlinda Harkink (B.Harkink@marketresponse.nl), tel: 033-3303333
Chris van Schijndel (C.van.Schijndel@marketresponse.nl), tel: 033-3303333
Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV