MINBZK: Overleg over nieuwe verdeling politiebudget
Ministerie bzk
http://www.minbzk.nl
Overleg over nieuwe verdeling politiebudget over Nederland
Minister Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) wil het geld dat beschikbaar
is voor de politie goed verdelen over de korpsen. Een nieuwe verdeling moet recht doen
aan de huidige werklast in de verschillende regio's, waarbij de relatieve
veiligheidssituatie een rol speelt. De huidige verdeling is gebaseerd op gegevens uit
1995.
Dit staat in een adviesaanvraag van Remkes over een nieuwe verdeling van de politie over
Nederland. Remkes vraagt advies over een nieuw verdeelsysteem aan de korpsbeheerders (de
burgemeesters van de centrumgemeenten in de politieregio's), de korpschefs en het
Openbaar Ministerie. Dát er een nieuw systeem voor de verdeling van het geld over
de korpsen moet komen, was al in 2003 geconcludeerd door kabinet en korpsbeheerders.
Sindsdien is er door het Ministerie van BZK met behulp van deskundigen gewerkt aan de
ontwikkeling van een nieuwe systematiek.
De afgelopen periode is onderzoek gedaan naar hoe een andere verdeling eruit zou kunnen
zien. Uit het onderzoek komt naar voren dat sommige politiekorpsen moeten groeien. Zonder
extra geld zou dit automatisch leiden tot krimp van andere korpsen. Minister Remkes heeft
aangekondigd dat hij zich maximaal wil inspannen om krimp van korpsen te voorkomen.
De resultaten van het onderzoek zijn nu onderwerp van bestuurlijk overleg tussen de
minister, het Korpsbeheerdersberaad en de Raad van Hoofdcommissarissen. Conclusies willen
de minister, de korpsbeheerders en de korpschefs nu dan ook nog niet trekken.
Bij de verdeling van het geld voor de politie over de regio's moet goed rekening gehouden
worden met het werk dat de politie moet doen. Dit in vier categorieën: intake
(opnemen van aangiften, aannemen telefoon, service), het bieden van noodhulp, opsporing
van strafbare feiten en handhaving (o.a. surveilleren, controleren, toezicht houden).
Vertrekpunt bij de ontwikkeling van het nieuwe systeem was de feitelijke
veiligheidssituatie in regio's. De veiligheidssituatie is onder meer bepaald aan de hand
van het aantal aangiften en misdrijven per 1000 inwoners per gemeente. Dit is van belang
voor het geld dat een regio krijgt toegewezen voor opsporing en handhaving. Voor
handhaving tellen o.a. ook verkeersongelukken mee. De uiteindelijke verdeling van het
budget over de regio's vindt plaats aan de hand van omgevingskenmerken die verband houden
met de feitelijke veiligheidssituatie en de werklast voorspellen. Bijvoorbeeld de grootte
van de regio, het aantal inwoners, de bevolkingssamenstelling en de verstedelijking. Met
een nieuw systeem wordt niet alleen meer aangesloten bij de veiligheidssituatie en het
politiewerk, maar moeten ook de omgevingskenmerken weer up to date worden.
Noot voor de redactie (