Ambtsbericht Irak / 15-12-2005
Algemeen ambtsbericht Irak december 2005
Samenvatting
De Iraakse staatsinrichting verkeert in een overgangsfase. Op 30 januari 2005
werden verkiezingen gehouden voor het Iraakse nationale overgangsparlement, de
achttien Iraakse provincieraden en het Koerdische parlement. De 'Iraqi
Transitional Government' (ITG), aangevoerd door premier Al-Ja'fari, werd op 3
mei 2005 beëdigd. PUK-leider Talabani is eerder benoemd tot president.
De politieke ontwikkelingen stonden deze verslagperiode met name in het teken
van het opstellen van en het referendum over de nieuwe grondwet voor Irak. Op
28 augustus 2005 is de nieuwe grondwet door het Parlementair Constitutioneel
Comité gepresenteerd in het Iraakse parlement, die het document zonder stemming
accepteerde.
Op 15 oktober 2005 vond in heel Irak het referendum inzake de nieuwe ontwerpgrondwet
plaats. De bevolking stemde in met de nieuwe grondwet. Belangrijke
kenmerken van de nieuwe grondwet ten opzichte van de TAL zijn de plaats van de
islam als fundamentele rechtsbron, de integriteit van Irak, het federalisme in de
Iraakse staatsstructuur, en de nationale/Arabische identiteit.
Tijdens de verslagperiode was sprake van een aanhoudend zorgwekkende
veiligheidssituatie in bepaalde delen van het land. In de KRG-gebieden is de
veiligheidssituatie rustiger in vergelijking met de rest van het land.
Het geweld doet zich, net als in de vorige verslagperiode, overwegend in het
midden, maar ook in bepaalde delen van het noorden en zuiden van het land voor.
Het geweld concentreert zich in (de omgeving van) Bagdad, Falluja, Ramadi,
Samarra, Baquba, Kirkuk en Mosul. Ook in delen van het zuiden, bijvoorbeeld in
en bij Basra is sprake van een instabiele veiligheidssituatie. Er zijn echter ook
gebieden, in het bijzonder de KRG-gebieden, waar het relatief rustig is en
beduidend minder aanslagen voorkomen.
Er vinden veel aanslagen plaats gericht tegen Irakezen die zichtbaar samenwerken
met de interimregering en / of de Multi National Force (MNF). Hierbij valt onder
meer te denken aan Iraakse politieke figuren, ambtenaren, personeel van het
veiligheidsapparaat (vooral politie en leger), tolken of Irakezen die op andere
wijze voor de interimregering, internationale organisaties en bedrijven in Irak
werken alsook Iraakse journalisten en personen die voor hen werken. Ook is het
geweld gericht tegen buitenlanders, al dan niet (verondersteld) verbonden (te zijn)
aan de interimregering en / of de MNF. Behalve aanslagen vinden ook veel
ontvoeringen, zowel uit politieke motieven als voor losgeld, plaats. In het huidige
klimaat van wetteloosheid komen politiek gemotiveerde aanslagen voor, maar
vindt ook veel reguliere criminaliteit plaats.
De Iraakse veiligheidsorganisaties en de MNF bleken veelal niet in staat
voldoende bescherming te bieden aan burgers. Functionarissen van de Iraakse
veiligheidsorganisaties en MNF zijn zelf veelvuldig doelwit geweest van
aanslagen.
De internationale staf van de VN was tijdens de verslagperiode weer aanwezig in
Irak met enkele tientallen medewerkers. In de KRG-gebieden lijken de activiteiten
van de VN, NGO's en buitenlandse bedrijven weer op gang te komen.
De Law of Administration for the State of Iraq for the Transitional Period (of
kortweg Transitional Adminstrative Law, TAL) en de nieuwe grondwet bieden op
papier een waarborg voor een aantal fundamentele vrijheden zoals vrijheid van
meningsuiting, vrijheid van vereniging en vergadering, vrijheid van godsdienst en
overtuiging. Het Wetboek van Strafrecht van 1969 en het Wetboek van
Strafvordering van 1971 zijn, volgens CPA-verordening 7 van 9 juni 2003,
onverminderd van toepassing, met uitzondering van enkele onderdelen. Deze
wetgeving zal waar nodig worden aangepast naar internationale maatstaven. Sinds
de val van Saddam Hoessein is voor het eerst sinds ruim dertig jaar sprake van
vrijheid van meningsuiting in geheel Irak. Vrijheid van vergadering, bijeenkomst,
demonstratie en openbare meningsuiting is gegarandeerd mits aan een aantal
administratieve en logistieke voorwaarden is voldaan. De TAL en de grondwet
garanderen vrijheid van godsdienst. Er hebben zich evenwel aanslagen op
geestelijken, politici verbonden aan religieuze partijen, pelgrims, moskeeën en
kerken voorgedaan in de verslagperiode.
Irak heeft te maken met verschillende stromen van vluchtelingen. Uitstroom naar
buurlanden en bijvoorbeeld westerse landen vindt plaats, terwijl ook terugkeer
plaatsvindt. Voorts zijn er nog altijd ruim anderhalf miljoen binnenlands
ontheemden.
De vorige Iraakse regering keerde zich tegen terugkeer. Voor de huidige ITG heeft
(gedwongen) terugkeer en eventueel beleid hieromtrent geen prioriteit. UNHCR
keert zich tegen gedwongen terugkeer naar Irak in het licht van de onzekere
situatie in Irak. De organisatie heeft een beroep op staten gedaan
(uitgeprocedeerde) asielzoekers een vorm van tijdelijke bescherming te verlenen.
Hoewel UNHCR de omstandigheden met betrekking tot veiligheid, onderdak en
infrastructuur in Irak niet geschikt acht voor terugkeer, meent de organisatie, mede
met het oog op het recht op terugkeer, dat het beter is in deze te faciliteren dan
vluchtelingen zonder begeleiding terug te laten gaan. UNHCR heeft daarom ook in
deze verslagperiode vrijwillige terugkeer van Irakezen vanuit buurlanden
gefaciliteerd.
In een aantal Europese landen worden Iraakse asielaanvragen in behandeling
genomen. Er is nog altijd sprake van vrijwillige terugkeer vanuit Europese landen,
gefaciliteerd door IOM,. Het Verenigd Koninkrijk heeft het voornemen geuit
spoedig te starten met gedwongen terugkeer. Media hebben bericht dat gedwongen
terugkeer vanuit het VK daadwerkelijk heeft plaatsgehad.
Ministerie van Buitenlandse Zaken