Ingezonden persbericht
Veere, 1 februari 2006.
L.s.
bij deze ben ik zo vrij u een overzicht van de jaarprogrammering 2006 toe te zenden van MuziekPodium Zeeland, gevestigd in de Grote Kerk te Veere.
Aangezien ons "seizoen" loopt van maart tot november, krijgt u dit materiaal op een voor u vermoedelijk ongebruikelijk moment.
Desondanks zouden wij het erg op prijs stellen als u er iets moois mee deed.
In de agenda opnemen, er een voorbeschouwing aan wijden en wat dies meer zij.
Wij zijn u daarvoor uiterst erkentelijk.
Willem Kniknie.
Willem Kniknie
Directeur MuziekPodium Zeeland
Tel. 06-48529010
E-mail: w.p.t.c.m.kniknie@freeler.nl
MuziekPodium Zeeland
per adres:
Grote Kerk Veere
Oudestraat 26, 4351 AV Veere
Tel. 0118-623650 / Fax. 0118-624754
E-mail: grotekerkveere@nieuwe-muziek.nl
Website: www.nieuwe-muziek.nl
MUZIEKPODIUM ZEELAND IN 2006
Ter inleiding
2006 wordt in velerlei opzicht een belangrijk jaar voor Nieuwe Muziek Zeeland.
Zo wordt de aloude en roemruchte naam van het podium van Nieuwe Muziek Zeeland veranderd in MuziekPodium Zeeland.
Dat is niet om de nieuwe muziek aan de dijk te zetten, waar Zeeland onder de bezielende leiding van Ad van 't Veer, in binnen- en buitenland naam en faam mee heeft opgebouwd, integendeel.
Het is alleen om ruimte te creëeren voor andere muziekgenres, zoals oude, klassieke, niet-westerse, jazz- en geïmproviseerde muziek, in zoverre daar in het verleden al geen sprake van was.
Kwaliteitsmuziek hoeft zich namelijk niet noodzakelijkerwijs tot de nieuwe muziek te beperken, de nieuwe muziek blijft echter wel richtinggevend voor de programmering in zijn algemeenheid, die als vanouds grensverleggend en tegendraads zal zijn en blijven.
Dat de ramen bij MuziekPodium Zeeland inmiddels wagenwijd openstaan (niet die van de Grote Kerk overigens, die zitten potdicht) moge blijken uit bijgevoegde concertlijst over 2006, directe neerslag van genoemde verbreding van het muzikale spectrum. Daarnaast is er in toenemende mate sprake van het opstarten van allerlei samenwerkingsverbanden, die inmiddels ook vrucht beginnen te dragen. Zo maakt MPZ inmiddels deel uit van de Vereniging Actuele Muziek Podia, het Netwerk Oude Muziek en soortgelijke samenwerkingsverbanden met het Koninklijk Instituut voor de Tropen en Wereldmuziekcentrum Rasa en zal er vermoedelijk in 2007 een Veerse versie opgestart worden van de vermaarde Proms aan 't IJ (voorheen Paradiso)-concerten, met alle positieve programmatische gevolgen vandien.
Degenen die vrezen dat de Grote Kerk in Veere in deze nieuwe opzet zomaar een concertzaal wordt, waar de programmering alleen gedicteerd lijkt door een streven naar maximale zaalbezetting, kunnen gerust zijn. Artistieke criteria zullen het alpha en omega blijven van de programmering.
De muziek zal met andere woorden het werk moeten doen, niet een of ander modieus marketing-verhaal.
Natuurlijk zullen er met een zekere regelmaat grote namen opduiken als Reinbert de Leeuw, Frans Brüggen en Ton Koopman, alternatieve zwaargewichten als Ravi Coltrane en Fred Frith en publiekstrekkers als Amjad Ali Khan en Marco Beasly, de ongekroonde koning van het Utrechtse Festival voor Oude Muziek.
En natuurlijk zal er met een zekere regelmaat geput worden uit de klassieke canon, Bach, Mozart, Beethoven, Schubert e.d., maar dan toch altijd in authentieke en gedreven uitvoeringen, die binnen de soms wat conservatieve klassieke muziekpraktijk een meerwaarde hebben.
Wat blijft staan is dat de muziek voorop staat, die bij voorkeur even avontuurlijk als gedegen dient te zijn. Dat is de gemeenschappelijke noemer, die eenheid in deze veelheid brengt.
MuziekPodium Zeeland zal ongetwijfeld de enige concertzaal in Nederland zijn, waar Hildegard von Bingen, Bach, Mozart, Schubert, Ives, Shostakovich, Nancarrow, Zorn en good old Xenakis gebroederlijk op het programma prijken.
Dat zegt ons inziens genoeg.
Het maakt de programmering ook tot een welgevulde grabbelton.
U moet echter maar zo denken: overdaad schaadt niet onder alle omstandigheden en zeker niet in dit geval.
Of tot een muzikaal labyrinth.
U moet opnieuw maar zo denken: er zijn verschillende serie-aanbiedingen, die als een rode draad fungeren, zodat u zonder veel moeite uw favoriete muziek kunt selecteren.
En voor degenen die los willen komen van deze oer-Hollandse hokjesgeest, een behartenswaardig streven, is er een betaalbaar passepartout en natuurlijk de aloude donateursregeling, waar voor een bescheiden inleg een forse korting verkregen kan worden op alle muziek in alle genres.
En dat in een van de mooiste concertlocaties in Nederland, de monumentale Grote Kerk in Veere, een gebouw dat je eerder ergens in de binnenlanden van Engeland of Frankrijk zou verwachten.
Al onze inspanningen om in 2006 van de kerk en de programmering iets te maken, zijn echter tot mislukken gedoemd als het publiek de weg naar Veere niet weet te vinden. Wij zijn ons ervan bewust dat de locatie idyllisch gelegen is, maar ook ietwat buiten de route.
U moet echter tot slot maar zo denken: met de auto bent u in een klein half uurtje, vanuit zo ongeveer elke plek in Zeeland in Veere, en hetzelfde geldt voor een helemaal niet zo onaangename fietstocht vanuit Middelburg. Dat is ongeveer even veel tijd als Amsterdammers nodig hebben om het Muziekgebouw aan 't IJ te bereiken. Bovendien, een gedreven muziekliefhebber laat zich door dergelijke geografische details niet weerhouden.
Wij gaan er vanuit dat u de gang naar Veere weet te maken en zien derhalve met vertrouwen, spanning en grote verwachtingen uit naar het nieuwe jaar, dat voor ons in maart 2006 van start gaat.
Namens bestuur en personeel van MuziekPodium Zeeland,
Willem Kniknie
(directeur).
MUZIEKPODIUM ZEELAND
IN
DE GROTE KERK VEERE
JAARPROGRAMMA 2006
MAART
Woensdag 8 maart 20.00 uur
Fred Frith (U.K.)
Solo
Het jaarprogramma wordt onstuimig geopend met een solo-optreden van de vermaarde Engelse gitarist-improvisator Fred Frith. Met zijn wortels in de Engelse underground van de jaren zestig, toen hij een van de oprichters was van het legendarische Henry Cow, werd Frith's muzikale loopbaan allengs steeds kosmopolitischer: van heftige impro-rock-exercities in formaties als Art Bears (met o.a. drummer Chris Cutler), Massacre (met o.a. bassist Bill Laswell), Skeleton Crew (met cellist Tom Cora) en het onvolprezen Naked City van John Zorn, tot tegendraadse projecten in de gecomponeerde sfeer met Heiner Goebbels, het Arditti Quartet, Ensemble Modern en het Asko Ensemble.
In 1974 reeds bracht Frith het album 'Guitar Solos' uit, waarmee hij zich manifesteerde als een van de belangrijkste vernieuwers op dit instrument, hetgeen ook tijdens dit concert uitbundig gedemonstreerd zal worden.
Frith is alweer geruime tijd 'professor of composition' op het Mills College in Oakland, Californië en is als zodanig nog maar zelden in Europa te zien en te horen. Dat maakt dit concert tot een ongekende buitenkans om Frith weer eens in actie te zien.
Concert 1 (Impro)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Zaterdag 11 maart 20.00 uur
Dukat
Polyfone zang uit Albanië
Dit openingsconcert van een nieuwe serie niet-westerse muziek opent voor Zeeland geheel nieuwe muzikale vergezichten. Hoewel de titel niet geheel correct gekozen is (sinds wanneer is Albanië een niet-westers land), hebben de meerstemmige vocalen van dit negenmans-ensemble een zodanig exotisch karakter dat het onderbrengen van dit concert in een dergelijke serie niet al te vergezocht is. Vergezocht mag deze muziek op het eerste gehoor klinken, voor degenen die vertrouwd zijn met Le mystère des voix Bulgares, de vocale muziek van Sardinië en authentieke zigeunermuziek, is dit concert een absolute aanrader.
Concert 2 (Niet-westers)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Zondag 12 maart 14.30/15.30
Opening tentoonstelling Teja van Hoften
met een optreden van Klezmokum
De op Schouwen-Duiveland woonachtige kunstenares Teja van Hoften presenteert recent werk, waarna om 15.30 uur de klezmer-jazzformatie Klezmokum o.l.v. de Amerikaanse Amsterdammer Burton Greene voor het voetlicht treedt.
Toegang gratis
Donderdag 16 maart 20.00 uur
Doelen Kwartet
met dubbelportret Purcell/Birtwistle
Het Rotterdamse Doelen Kwartet en het daarmee verbonden Doelen Ensemble, grossieren de laatste jaren in programma's, die zich onderscheiden door een grote avontuurlijkheid en diversiteit. Ook dit dubbelportret kent een prettig schizofreen karakter: wat is immers de gemeenschappelijke noemer tussen het boegbeeld van de Engelse renaissance, Henry Purcell, en de baanbreker van de nieuwe muziek aldaar, sir Harrison Birtwistle, behalve een hoog Engels karakter, wat dat ook mag betekenen ?
Men mag zich daar het hoofd over breken, als men ondertussen niet vergeet van deze fantastische muziek te genieten. De term 'klassiek' dekt hier de lading bepaald niet, en dat is positief bedoeld.
Concert 3 (Klassiek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Zondag 19 maart 15.30 uur
Ensemble Lucidarium (Italië)
met Joodse renaissancemuziek uit Italië
(i.s.m. het Netwerk Oude Muziek)
Met dit concert en dat van het Franse ensemble Millenarium in oktober 2005, vindt MuziekPodium Zeeland aansluiting bij het Utrechtse Netwerk c.q. Festival Oude Muziek. Als er een muziekgenre op zijn plaats is in de Grote Kerk Veere, dan is het wel oude muziek. Als dan ook nog één van de topensembles in dit genre acte de présence geeft, dan is de gang naar Veere snel gemaakt. Ensemble Lucidarium is een zevenmans-formatie, die louter op authentiek instrumentarium speelt (op zich al een attractie) en zich bovendien nog richt op relatief onbekend repertoire, zoals deze Joodse renaissancemuziek, vocaal zowel als instrumentaal, van voornamelijk anonieme componisten.
Concert 4 (Oude muziek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Zaterdag 25 maart 20.00 uur
Amjad Ali Khan en ensemble (India)
Klassieke Indiase muziek
Met dit concert stort MuziekPodium Zeeland zich zonder reserve in de muzikale vaart der volkeren.
Binnen de niet-westerse muziek neemt de klassieke Indiase muziek een bijzondere plaats in door een hoge mate van complexiteit, een ongekend improvisatie-vermogen en een grote toegankelijkheid, ook voor westerse oren. Het pionierswerk van sitar-speler Ravi Shankar in de jaren zestig mag daarbij niet onvermeld blijven. De inmiddels hoogbejaarde Shankar is nog steeds maatgevend binnen de klassieke Indiase muziek, evenals zijn neef de violist Shankar, fluitist Hariprad Chaurasia en sarod-speler Amjad Ali Khan.
Het is derhalve een grote eer dat deze levende legende zo vriendelijk is naar Veere af te reizen, begeleid door een tabla-speler en zijn twee zonen Amaan en Ayaan Ali Khan, beiden eveneens virtuozen op de sarod, een kruising tussen de Indiase sitar en de westerse gitaar en als zodanig een van de klankrijkste instrumenten binnen deze toch al zeer rijke muziektraditie.
Concert 5 (Niet-westers)
Toegang 20 euro Donateurs 15 euro
Woensdag 29 maart 20.00 uur
'Trio' van Morton Feldman (U.S.A./U.K./Japan)
door Aki Takahashi (piano), Rohan de Saram (cello) en Marc Sabat (percussie)
Een eeuwigheid geleden, althans meer dan 20 jaar, werd het 'Trio' van Morton Feldman ten gehore gebracht in Middelburg, met Feldman en Xenakis in het publiek. Mooie tijden, die helaas niet meer terugkomen, al was het maar vanwege het verscheiden van deze illustere componisten nog niet zo heel lang geleden. Wat wel terugkomt is het originele trio dat destijds dit werk uitvoerde: pianiste Aki Takahashi, percussionist Marc Sabat en cellist Rohan de Saram, bekend van o.a. het Arditti Quartet. Uiteraard is dit concert tevens een eerbetoon aan Ad van 't Veer, de voormalige directeur van Nieuwe Muziek Zeeland. Mede dankzij de inspanningen van Van 't Veer wordt Morton Feldman inmiddels gezien als één van de belangrijkste en origineelste componisten van de 20e eeuw. Zijn geheel eigenzinnige muziek, gebaseerd op een uiterst sobere, minimale inzet van muzikale middelen, mag zich nog steeds in een groeiende schare bewonderaars verheugen. Degenen die Feldman's werken nochtans wat aan de lange kant vinden, kunnen in dit geval gerust zijn: 'Trio' duurt slechts ruim een uur en dat lijkt toch overkomelijk.
Concert 6 (Nieuwe muziek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
APRIL
Zondag 2 april 15.30 uur
Musikfabrik NRW (Duitsland)
met werk van Cornelius Cardew en Harrison Birtwistle
(i.s.m. de Vereniging Actuele Muziek Podia)
Nieuwe muziek is bij uitstek een internationaal georiënteerde muziekvorm. Terwijl buitenlandse componisten met een zekere regelmaat op de lessenaars van Nederlandse ensembles prijken, moet je met een lamp zoeken naar concerten van buitenlandse nieuwe muziek-ensembles in Nederland. Op het Holland Festival wil daar nog wel eens sprake van zijn, maar daarbuiten, daarvoor of daarna, dat houdt niet over. Op initiatief van de samenwerkende kernpodia voor nieuwe muziek, de Vamp, waar MuziekPodium Zeeland ook deel van uitmaakt, zal in de nabije toekomst een selectie van buitenlandse ensembles zich grensoverschrijdend manifesteren. Te beginnen met Musikfabrik uit Keulen, één van de Duitse topensembles. Een ensemble dat zich voor deze gelegenheid zal presenteren met de twee grote dwarsliggers uit de in het algemeeen behoudzuchtige Britse traditie. Enerzijds is daar Cornelius Cardew, één van de eersten die improvisatie, grafische partituren en een fikse dosis politiek engagement binnen de nieuwe muziek introduceerde, anderzijds Harrison Birtwistle, de exuberante peetvader van de nieuwe muziek in het Verenigd Koninkrijk. Typisch een concert voor publiek dat over de grenzen durft te kijken.
Concert 7 (Nieuwe muziek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Dinsdag 11 april 20.00 uur
Asko Ensemble o.l.v. Etienne Siebens met ' Tijdgenoten', het spectrale componeren
Werk van o.a. Grisey, Murail en Vivier
In 2007 krijgen de Proms aan 't IJ-concerten in het imposante Muziekgebouw, waarin de top van de Nederlandse nieuwe muziek-ensembles zich presenteren, zoals het Schönberg Ensemble, Nieuw Ensemble, Nederlands Blazers Ensemble e.a. naar het zich laat aanzien een Zeeuwse dependance. Als opmaat naar deze Proms in Zeeland, zakt op 11 april het Asko Ensemble af naar Veere met een speciaal spectralistisch programma. De spectralistische benadering in de nieuwe muziek klinkt even dor-wetenschappelijk als de dodecafonische, aleatorische etc., en komt er in het kort op neer dat componisten systematisch het boventonen-spectrum onderzoeken en in hun muziek incorporeren. Dat klinkt ingewikkelder dan het is: net als bij Xenakis, die als een soort voorloper gezien kan worden, klinkt de muziek van Grisey en consorten, ook zonder enig besef van de wetenschappelijke onderbouwing, weliswaar complex, maar altijd helder, vaak ook buitengewoon krachtig en bij tijd en wijle zelfs ronduit aangenaam.
Concert 8 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Vrijdag 14 april 20.00 uur
Johannes Passion
Geen dag zonder Bach en zeker in de Goede Week mag de grote Johann Sebastian niet ontbreken. MPZ biedt bij voorbaat haar excuses aan dat ze de Mattheus Passion niet geprogrammeerd heeft, maar wil daar al evenzeer aan toevoegen dat beide werken feitelijk niet voor elkaar onder doen, de Johannes Passion op goede muzikale gronden zelfs te prefereren valt.
Zondag 23 april 15.30 uur
Amsterdam String Quartet (U.K./NL)
met Mozart en Haydn
(i.s.m. het Netwerk Oude Muziek)
Men kan zich afvragen of bij dit concert niet eerder sprake is van klassieke in plaats van oude muziek en het antwoord moet dan ook bevestigend luiden: dit is inderdaad klassieke muziek, maar met de voor oude muziek zo typerende voorkeur voor authentiek instrumentarium. En terecht. Zonder puriteins te willen zijn, leert de ervaring dat de klassieken mits uitgevoerd op originele instrumenten toch altijd sprankelender en dynamischer klinken.
Dit aanstormende nieuwe strijkkwartet kent, ondanks haar ietwat misleidende naam, een grotendeels Engelse bezetting: tweede violist John Wilson Meyer (bekend van het Locke Consort), altviolist Simon Murphy (New Dutch Academy) en cellist Thomas Pitt (Concerto Kopenhagen) zouden dit tot een Engels kwartet maken, ware het niet dat de eerste viool gehanteerd wordt door Alida Schat, die deze rol ook vervult bij Ton Koopman's Amsterdam Baroque Orchestra. In het kader van het Mozart-jaar staan diens Italiaanse Kwartet (1772), Dissonantenkwartet (1785) en de Lobkowitz-kwartetten van Haydn, geschreven in 1799, acht jaar na de dood van Mozart, op de lessenaar.
Concert 9 (Klassiek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Donderdag 27 april 20.00 uur
Kale Ramnath & ensemble (India)
Klassieke Indiase Muziek
(i.s.m. het Koninklijk Instituut voor de Tropen)
Een ander en veelbelovend samenwerkingsverband is dat met het Amsterdamse Tropen Instituut, een instituut met een open oog en oor voor authentieke niet-westerse muziek en met name jong talent. De Indiase violiste Kale Ramnath behoort zeer zeker tot die categorie. Sinds Subramaniam en Shankar is er in India sprake van een traditie, waarin de westerse viool een prominente rol speelt bij de vertolking van raga's. De viool leent zich namelijk bij uitstek voor vloeiend en virtuoos spel, waarin de voor India zo kenmerkende microtonaliteit alle recht wordt aangedaan.
Kale Ramnath is een leerling van de befaamde zanger Pandit Jasray: naast haar technische brille kent haar spel een grote lyrische kwaliteit verwant aan de vocale muziek. Niet voor niets wordt in haar geval gesproken van de 'singing violin'.
Concert 10 (Niet-westers)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
MEI
MuziekNegendaagse Veere (5 t/m 14 mei)
Met de pensionering van Ad van 't Veer, die ruim 35 jaar programmatisch gangmaker is geweest achter Nieuwe Muziek Zeeland, maakt MuziekPodium Zeeland in mei 2006 de balans op middels een negendaags festival dat kwaliteit aan diversiteit paart en het tegendraadse niet schuwt. Dat betekent dat de beproefde recepten van Nieuwe Muziek Zeeland, waar het nationaal en internationaal naam en faam mee heeft opgebouwd, bepaald niet vergeten zullen worden en in het werk van Iannix Xenakis en de persoon van Willem Breuker vertegenwoordigd zullen worden. Tegelijkertijd zal op dit fundament van een indrukwekkend verleden een nieuw muzikaal bouwwerk verrijzen, solide, in het oog (c.q. oor) vallend en tegelijkertijd hybride en moeilijk te plaatsen, zoiets als de architectuur van de Grote Kerk in Veere. Geen oude wijn in nieuwe zakken dus, maar nieuwe accenten binnen een programmatische formule, die zich door de jaren heen bewezen heeft. Deze nieuwe accenten omvatten een verbreding van de programmatische bandbreedte met een aantal muzikale genres, die tot nu toe ietwat onderbelicht zijn gebleven. Nieuwe muziek blijft het referentiekader, met dien verstande dat er ook binnen dit ongrijpbare genre plaats is voor andere accenten. Tegelijkertijd zal er alle ruimte zijn voor oude, klassieke, modern-klassieke, geïmproviseerde en niet-westerse muziek zijn. In het onderstaande overzicht wordt dat in concerten geconcretiseerd. Daarmee is de overgang van Nieuwe Muziek Zeeland naar MuziekPodium Zeeland een voldongen feit en feestelijk ingeluid.
Vrijdag 5 mei 20.00 uur
Sylvie Courvoisier en Mark Feldman (U.S.A.)
Werk van John Zorn
Al enkele decennia wordt de New Yorkse scene gedomineerd door het enfant terrible John Zorn, begenadigd saxofonist, componist, improvisator, die zich moeiteloos en uiterst postmodern beweegt tussen allerlei muzikale genres, van hedendaags gecomponeerd en filmmuziek tot dwarse impro en snoeiharde hard-core.
Speciaal voor het duo Courvoisier / Feldman, eveneens grote namen in downtown-New York en net als Zorn evenzeer actief op het grensvlak van gecomponeerde en geïmproviseerde muziek, stelde Zorn een bloemlezing samen uit zijn inmiddels omvangrijke oeuvre en arrangeerde dat en passant voor deze kleine, maar bijzondere bezetting.
Concert 11 (Impro)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro Passepartout 60 euro
Zaterdag 6 mei 20.00 uur
C.d.-presentatie Douwe Eisenga door diverse ensembles
Eigentijds gecomponeerde muziek uit Zeeland mag tijdens dit festival niet ontbreken, zeker niet als het om één van haar belangrijkste exponenten gaat, de Middelburger Douwe Eisenga, en al helemaal niet als Eisenga bij deze gelegenheid zijn nieuwe c.d. presenteert.
Concert 12 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro Passepartout 60 euro
Zondag 7 mei 15.30 uur
Slagwerkgroep Den Haag
met werk van Iannis Xenakis en John Luther Adams
Is er leven na Xenakis ? Wel degelijk, zo bewijst de uit Alaska afkomstige componist John Luther Adams, in Nederland vooralsnog volstrekt onbekend. Als men het over nieuwe accenten heeft binnen het roemruchte Nieuwe Muziek Zeeland, dan is dit wel het concert bij uitstek om te bezoeken. Op het programma de onvermijdelijke Iannis Xenakis, met dien verstande dat SDH bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet besloten had welk stuk van de grote Griek op de lessenaars te zetten. En dat in combinatie met J.L. Adams (bepaald niet te verwarren met die andere Adams), met een relatief nieuw werk 'Strange and sacred noise'. De titel zegt het al enigszins: dit is muziek van de harde soort, complex volgens fractale principes en tegelijkertijd uiterst dynamisch, bezwerend, effectief en zonder omwegen. Een verklanking van het barre landschap in Alaska, met wilde rivieren, watervallen en afbrokkelende ijsbergen. In hoeverre zijn werk in het verlengde ligt van Xenakis, is aan het publiek om uit te maken. Zeker is dat dit relatief recente stuk een paar van de meest schokkende momenten kent, die de laatste jaren in de nieuwe muziek te beluisteren waren. Voor de fijnproevers.
Concert 13 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro Passepartout 60 euro
Woensdag 10 mei 20.00 uur
Calefax met Ivo Jansen
met werk van Conlon Nancarrow
Rietenensemble Calefax is ongetwijfeld één van de meest veelzijdige ensembles in Nederland: oude muziek, jazz of het presenteren van jonge, hedendaagse componisten, Calefax is van alle markten thuis en dat op zeer hoog niveau.
In de laatste jaren heeft saxofonist Raaf Hekkema een gezonde obsessie ontwikkeld voor het werk van de Mexicaans-Amerikaanse componist Conlon Nancarrow (1912-1997), een obsessie die MuziekPodium Zeeland met hem deelt.
Als linkse banneling, actief in de Spaanse Burgeroorlog, vestigde de Amerikaan Nancarrow zich in de late jaren dertig in Mexico City om zich daar te wijden aan een immens oeuvre van 'Studies for player-piano', uiterst dynamische composities van een bijna onbegrijpelijke complexiteit, want direct ingeponst in de rollen van de pianola, vaak in de meest bizarre, al dan niet wiskundige patronen. In de jaren tachtig werd Nancarrow herontdekt tijdens New Music America, mede door toedoen van Gyorgy Ligeti, die Nancarrow als één van de grootste en meest orginele componisten van de vorige eeuw betitelde. Veel van Ligeti's pianowerk uit die tijd draagt ook een stevig Nancarrowesk stempel. Hoewel de muziek van Nancarrow in het algemeen als onspeelbaar beschouwd wordt, had Hekkema de euvele moed dit werk voor zijn eigen ensemble te arrangeren en zelfs uit te voeren, in hechte samenwerking met die andere alleskunner, pianist Ivo Jansen.
Concert 14 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro Passepartout 60 euro
Donderdag 11 mei 20.00 uur
Marco Beasly en Guido Morini (Italïe)
met 'Il Salotto Napolitano'
Ongetwijfeld een onbetwistbaar hoogtepunt van dit festival en vermoedelijk ook van het jaarprogramma, de blijde inkomst van zanger Marco Beasly in Zeeland. Beasly is de ongekroonde koning van het Festival Oude Muziek: als hij daar optreedt is alles uitverkocht, inclusief de Grote Zaal van Vredenburg. Deze sterrenstatus heeft ongetwijfeld het nodige van doen met zijn charismatisch podiumpresentatie plus het feit dat hij doorgaans begeleid wordt door geweldige performers als Guido Morini. En natuurlijk zijn vocale kwaliteiten: zelfs topzangers als Michael Chance blijven toch altijd ietwat academisch klinken, hetgeen bij Beasly in het geheel niet het geval is. De Italiaan heeft een geweldige stem en gebruikt die op de meest natuurlijke manier, dus geen overspannen Italiaans vibrato hier . Tot slot heeft Beasly een voorkeur voor minder bekend, soms zelfs obscuur repertoire, dat hij nieuw leven weet in te blazen. In dit geval zijn het min of meer bekende Napolitaanse componisten vanaf de renaissance, zoals Giacomo, Lama, Donizetti, Mormile, Toto en De Filippo.
Concert 15 (Oude muziek)
Toegang 20 euro Donateurs 15 euro Passepartout 60 euro
Vrijdag 12 mei 20.00 uur
Frances-Marie Uitti en Joel Ryan (U.S.A./NL)
Werk van Scelsi, Sciarrino, Xenakis en Uitti
Celliste Frances-Marie Uitti, wie kent haar niet ? En zeker in Zeeland, waar ze zo ongeveer haar Nederlandse carrière begon. Toendertijd was Uitti ongetwijfeld een van de belangrijkste baanbrekers voor toen nog relatief onbekende componisten als Giacinto Scelsi, Gyorgy Kurtag en Jonathan Harvey, die allemaal letterlijk op haar lijf geschreven werken voor haar componeerden. Uitti ontwikkelde daarna een geheel eigen speelstijl met twee strijkstokken, schreef als docent in Californïe een dik naslagwerk over de cello in de eigentijdse muziek en treedt tegenwoordig vaak vooral in duo-vorm op. Met name het duo met componist-muziektechnoloog Joel Ryan is een boeiende combinatie, omdat de celliste hier optimaal in haar recht gelaten wordt: haar spel vormt het real-time-materiaal waarop Ryan breed uitwaaierende klanktapijten improviseert of beter instant componeert met verrassend resultaat. Daaraan voorafgaande enkele composities van Xenakis, Sciarrino en Scelsi, die destijds in de begindagen van Nieuwe Muziek Zeeland ongetwijfeld opzien gebaard hebben en terecht. Een concert als perfecte mix van verleden, heden en toekomst.
Concert 16 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro Passepartout 60 euro
Zaterdag 13 mei 20.00 uur
Van Swieten Society
met 'Een korte geschiedenis van het pianoconcert'
Werk van Haydn, Benda, C.Ph.E.Bach en Mozart
Fortepianist Bart van Oort richtte in 1993 de Van Swieten Society op, vernoemd naar de Leidense baron Van Swieten, maecenas in Wenen ten tijde van Haydn, Mozart en de zonen Bach, en derhalve het aangewezen boegbeeld voor een oude muziek-ensemble, dat zich specialiseert in de Weense klassieken en vroeg-romantiek.
Het programma, met werken van Haydn, Benda, C.Ph.E.Bach en Mozart, beoogt een inzicht in te geven in de ontwikkeling van het pianoconcert in de vroeg-klassieke periode, waarbij het te prijzen is dat componisten als Benda en vooral Bach jr. nu eindelijk eens uit de onvermijdelijke schaduw van Haydn en Mozart gehaald worden.
En hoewel het gros van de stukken een hoge herkenbaarheidsgraad heeft, is dit bepaald meer dan een zoveelste variatie op een afgekloven thema: ongetwijfeld zal men vooruit kunnen zien naar sprankelende, authentieke uitvoeringen van zeer hoog niveau.
Concert 17 (Klassieke muziek)
Toegang 15 euro Donateurs 10 euro Passepartourt 60 euro
Zondag 14 mei 15.30 uur
Me Rustveli
Polyfone zang uit Georgië
(i.s.m. Wereldmuziekcentrum R.A.S.A.)
Reeds in de vierde eeuw bekeerde Georgië zich tot het christendom en in tegenstelling tot de omliggende landen, heeft het land een rijke meerstemmige zangtraditie met zeer oude wortels. Een van de toonaangevende groepen van het land is Me Rustveli, een vocaal ensemble dat in 2000 ontstond, en zich ten doel stelt om naast religieus- liturgisch repertoire ook profane polyfone muziek uit te voeren, zich overigens verre houdend van de tijdens het Sovjet-bewind gepropageerde folklore. De Georgische polyfonie, al even spectaculair als het indrukwekkende landschap van de Kaukasus, is bij Me Rustveli in zeer goede handen.
Concert 18 (Niet-westerse muziek)
Toegang 15 euro Donateurs 10 euro Passepartout 60 euro
Zondag 14 mei 20.00 uur
Willem Breuker Kollektief
'Loud music, silent film': live-muziek bij 'Faust' van Murnau
Het Willem Breuker Kollektief sluit dit negendaags voorjaarsfestival af en terecht, want geen ensemble van buiten Zeeland is meer in de Zeeuwse klei geworteld dan het Kollektief. Breuker c.s behoeven dus geen introductie en het programma slechts mondjesmaat: Breuker schreef muziek bij de expressionistische film 'Faust' van F.W.Murnau uit 1926, hetgeen door pers en publiek in 2005 zeer lovend ontvangen werd. In Veere zal dat vermoedelijk niet anders zijn.
Concert 19 (Impro)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro Passepartout 60 euro
Zondag 21 mei 15.30 uur
Rubens Kwartet
met werk van Mozart, Beethoven, Schubert en Kurtag
Om te beginnen is dit een fantastisch klassiek, modern-klassiek of zo men wil hedendaags programma, iets om naar uit te zien. Vooral als deze al uiterst boeiende werken door één van de talentrijkste, jonge ensembles in het Nederlandse muziekleven gespeeld worden, het Rubens Kwartet, een strijkkwartet van allure en met toekomst.
"Een ware ensemblecultuur, waarin hartstocht en uitdrukkingskracht hand in hand gaan met een fijn gevoel voor kleur en stijl.", zo oordeelde de jury van de Kunstprijs 2004 over het Rubens Kwartet. In datzelfde jaar werd ook de Kersjes van de Groenekan Prijs binnen gehaald door dit veelbelovende viertal. Centraal in dit programma staan het laatste strijkkwartet van Beethoven en de even intieme als bezwerende klanken van de Hongaar Kurtag.
Concert 20 (Modern-klassiek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Zondag 28 mei 15.30 uur
Palmos (Griekenland/Duitsland/Australië)
met 'Ademloos' een hommage aan Luciano Berio
met werk van Berio, Berberian en Kyriakides
Palmos was sinds mensenheugenis een duo bestaande uit fagottiste Stefanie Liedtke en Lorenda Ramadou, maar is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig trio, na de toetreding van cellist John Addison. In deze hommage staan, naast andere werken van Berio, ook de beroemde twee sequenza's voor cello en fagot op de lessenaar. Met name laatstgenoemde is in meerdere opzichten uiterst boeiend, omdat het ook een van de eerste proeves van het zogenaamde 'circular breathing' is. Er zijn maar weinig fagottisten die deze krachtproef aandurven, Liedtke is er een van. Het begrip 'adem' komt bij Kyriakides weer in een heel andere vorm terug: een compositie als een repeterende, zeg maar hyperventilerende pneumatische machine, een hypnotiserend stuk dat de luisteraar niet onberoerd zal laten.
Concert 21 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
JUNI
Zondag 4 juni 15.30 uur
De complete liederen van Robert Schumann op teksten van Heinrich Heine
door Maarten Koningsberger (bariton) en Roger Braun (piano)
2006 is Schumann- én Heine-jaar: allebei gestorven in 1856. Robert Schumann en Heinrich Heine zijn bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden: een aantal van Schumann's mooiste en beroemste liederen en zelfs twee hele cycli zijn op teksten van Heine gecomponeerd. Het is de ambitie van het duo om de complete werken van Schumann/Heine op één middag te laten horen, en dat is hen wel toevertrouwd. Zo schreef Het Parool recentelijk nog over de bariton, naar aanleiding van zijn optreden bij de Nationale Reisopera: ' "Van de zangers wordt heel veel gevraagd, maar zonder uitzondering zijn ze geweldig (...) met werkelijk briljante prestaties van m.n. Maarten Koningsberger"
Concert 22 (Klassiek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Zaterdag 10 juni 20.00 uur
Zephyr Kwartet (Australië/Duitsland/NL) met 'De Vijfde Snaar'
Nieuw electro-instrumentaal werk
van Jorrit Tamminga, Paul Bruinen, Michèl Koenders en Barbara Woof
Het internationaal samengestelde, maar in Amsterdam gevestigde Zephyr Kwartet is één van de beste en veelzijdigste strijkkwartetten, die Nederland rijk is, en zeker het meest vooruitstrevende: het naoorlogse nieuwe muziek-repertoire is bij dit kwartet in goede handen, maar zeker ook de jongste ontwikkelingen in binnen- en buitenland. Zephyr is kortom nieuwsgierig en bovendien voor geen kleintje vervaard, een houding die tegenwoordig helaas steeds zeldzamer wordt. Op 10 juni werpt het strijkkwartet zich op een ambitieus electro-instrumentaal programma, waarin het strijkkwartet aangevuld en geïntegreerd wordt met eigentijdse electronische media, als live-electronica en -computers, maar ook het aloude tape-klankspoor niet vergeten is. Dat is wat hier bedoeld wordt met 'De Vijfde Snaar'. Bijzonder voor Zeeland is dat de uit Goes afkomstige componist Jorrit Tamminga prominent op het programma prijkt. Evenzeer bijzonder is het feit dat de in Zeeland niet onbekende violiste Barbara Lüneburg, actief o.a. in het Francis B.Quartet, hier fungeert als de nieuwe primarius van het Zephyr Kwartet.
Concert 23 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Zaterdag 17 juni 20.00 uur
Quatuor Danel (Frankrijk/België)
met werk van Janacek, Shostakovich, Milhaud en Mantovani
Vanaf eind mei valt er een samenballing van hoogwaardige strijkkwartetten te constateren, hetgeen geheel toevallig tot stand is gekomen, maar niet minder welkom. Het strijkkwartet is immers een van de meest geschikte bezettingen om muziek in zijn meest pure vorm te ervaren: hoe complex de muziek zich ook mag manifesteren, het blijft altijd helder en transparant klinken. Dit laatste kwartet is van de drie ongetwijfeld het beroemdste, althans bij onze zuiderburen in België en Frankrijk. In Nederland treedt het kwartet slechts hoogstzelden op, waarom is onduidelijk. De instrumentale kwaliteiten van het kwartet zijn namelijk 'hors categorie' en de gespeelde programma's vlekkeloos. Zo ook het onderhavige, waarin moderne klassiekers als het 1e strijkkwartet van Janacek ('Kreutzer Sonate') en het 14e van Shostakovich gecombineerd worden met een aanstormend compositorisch talent als Bruno Mantovani (geen familie van en gelukkig ook geen verdere invloed).
Concert 24 (Modern-klassiek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Zondag 18 juni 15.30 uur
Zeeuws Jeugdorkest
Bij het ter perse gaan van dit magazine was het te spelen programma nog onbekend.
Zondag 25 juni 15.30
Cobla la Principal d'Amsterdam
met 'Les Indes galantes' van Rameau
Oorstrelende klanken uit de semi-opera 'Les Indes galantes' uit 1735 van de grootmeester van de Franse barok, Jean-Philippe Rameau, gebracht in een arrangement van componiste Astrid Kruisselbrink, voor blaasorkest, gitaar en slagwerk, met Huib Ramaer als spreekstalmeester. In een middagvullende voorstelling, waarin Cobla La Principal, orkest dat voornamelijk uit klassieke musici bestaat en louter op originele Catalaanse instrumenten speelt, opnieuw haar grenzen aanzienlijk verlegt, met vermoedelijk een naar naar het zich laat aanhoren onalledaags, maar ook heel mooi resultaat.
Concert 25 (Klassiek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Vrijdag 30 juni 20.00 uur
Het Zeeuws Orkest o.l.v. Jules van Hessen m.m.v. Marije van Stralen (sopraan)
met Shostakovich, Khatsjatoerian en Glière
Het inmiddels traditonele zomerconcert van het Zeeuws Orkest in de Grote Kerk te Veere is iets om naar uit te kijken, zeker als de Vijfde Symfonie van Dimitri Shostakovich op het programma staat, een hoogtepunt uit zijn oeuvre, dat toch al zoveel hoogtepunten kent.
JULI
Zondag 2 juli 12.00 uur
Pieter Wispelwey
met de complete cello-sonates van J.S.Bach
De cello-sonates van Bach zijn ongetwijfeld een van zijn meest intrigerende werken, waarin een hoge mate van complexiteit samengaat met een even transparent als intiem klankbeeld. Alweer de nodige jaren geleden nam cellist Pieter Wispelwey hier een versie van op, die het puriteinse van de authentieke muziekpraktijk paarde aan een bijna dansante dynamiek en een excellente opnamekwaliteit, die dit album tot een mijlpaal maakte. In de zomer komt Wispelwey met een nieuwe live-c.d. van de sonates op de markt, die hij ook in Veere komt presenteren. Het kan blijkbaar altijd nog beter. Aangezien dit een betrekkelijk lang concert is, zal er in de betrekkelijk lange pauze een bescheiden buffet aanwezig zijn. Om die reden alleen al lijkt reserveren geboden.
Concert 26 (Klassiek)
Toegang 20 euro Donateurs 15 euro
Zondag 9 juli 12.00-22.00 uur
Middelburg-Veere-Middelburg
Een muzikale tour met Ravi Coltrane, Greetje Bijma, Charlemagne Palestine, Drummers Double Bill (Rob Verdurmen/Arend Niks c.s.) , Markus Stockhausen e.v.a.
9 juli is al evenzeer een dag om in de agenda te noteren. MuziekPodium Zeeland organiseert dan een soortement muzikale fietstocht, die echter al evenzeer met de auto gedaan kan worden, desnoods op motor, brommer of te voet. Er zullen voornamelijk concerten plaats vinden op locatie, locaties die vooralsnog geheim zijn. Degenen die zich even voor twaalf uur aanmelden, krijgen niet alleen een entree-kaart, maar tevens een gedetailleerde kaart, waarmee ze hun weg zullen weten te vinden in een muzikaal en geografisch terra incognita benoorden Middelburg. Het programma zal onbekommerd grasduinen in het niemandsland tussen jazz, geïmproviseerde en nieu muziek en hopelijk zal het publiek even divers zijn. Mits de weergoden dit evenement ongunstig gezind zijn, zal er in ieder geval voor zorg gedragen worden dat de locaties overdekt zijn, zodat het traject desnoods per auto overbrugd kan worden, maar dat is echt in meerdere opzichten een worst-case-scenario. Opvallendste naam op het programma is vermoedelijk Ravi Coltrane, inderdaad zoon van, en op eigen kracht inmiddels een naam om rekening mee te houden in de hedendaagse jazz. Maar ook de andere namen, Charlemagne Palestine (pionier van de New Yorkse minimal), Stockhausen (alweer een zoon van) etc., zijn al meer dan voldoende reden om de gang naar Zeeland te maken dan wel in eigen provincie de fijnproevende muziek-tourist uit te hangen.
Concert 27 t/m 33 (Impro)
Toegang 25 euro Donateurs 20 euro
Zondag 16 juli 15.30
Nederlands Jeugd Strijkorkest o.l.v. Johannes Leertouwer met Paolo Giacometti (Italië)
met werk van Shostakovich, Hindemith en Ives
Van grofweg midden juli tot midden augustus staan een aantal jeugdorkesten centraal in de programmering van MuziekPodium Zeeland. De oppervlakkige luisteraar zou kunnen denken dat deze jeugdorkesten hoogstwaarschijnlijk inferieure waar aanbieden vanwege leeftijdsgebonden restricties. Niets is echter minder waar. Qua techniek kan een 18-jarige zich gemakkelijk meten met zijn collega, die in een regionaal orkest op zijn pensioen zit te wachten, qua ervaring natuurlijk niet, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door een ongebreideld enthousiasme, het jeugdorkest nu eenmaal eigen, en doorgaans in goede banen geleid door ervaren en vaak ook tamelijk beroemde dirigenten en dito solisten. In dit geval de Italiaanse pianist Paolo Giacometti, doorgaans alleen te zien en te horen in het Concertgebouw en soortgelijke instellingen. Extra bonus is dat deze jeugdorkesten zich doorgaans weinig 'mainstream' profileren door boeiende componisten en dito composities uit te voeren. In het geval van het NJS is dat zeer zeker het geval: Shostakovich, Hindemith en Charles Ives, de weerbarstige Amerikaan die al in 1906 met 'The Unanswered Question' op de proppen kwam, misschien wel de eerste compositie, die je als nieuwe muziek zou kunnen bestempelen, in ieder geval voordat Strawinsky en Schönberg zich in soortgelijke experimenten stortten, en bovendien beduidend tegendraadser en tegelijkertijd welluidender dan deze tegenhangers.
Concert 34 (Modern-klassiek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Zondag 23 juli 15.30 uur
Daan Vandewalle (België)
met de Etudes van Frédéric Chopin
Daan Vandewalle is ongetwijfeld één van de meest getalenteerde pianisten in de Benelux, met ook een zekere naam en faam in de Verenigde Staten. Dat valt niet los te zien van het feit dat Vandewalle een uitgesproken voorkeur heeft voor het meer eigentijdse repertoire van voornamelijk Amerikaanse avantgardisten als Charles Ives, Alvin Curran en Fredric Rzewski, complexe composities, die dankzij zijn fabuleuze techniek vlekkeloze uitvoeringen krijgen. Deze techniek is uiteraard ook toe te passen op klassiek repertoire, zoals Beethoven (vorig jaar nog in duo-vorm met Geoffrey Madge) en nu dus Chopin. Diens Etudes kennen een hoge moeilijkheidsgraad en behoren ongetwijfeld tot zijn beste werk. De Etudes zijn uitstekend gedocumenteerd door virtuozen als Horowitz en Pollini, maar vallen slechts hoogstzelden live te beluisteren. Dat maakt dit concert tot een niet te missen aangelegenheid.
Concert 35 (Klassiek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Zondag 30 juli 15.30 uur
Trigon Ensemble
'Van Hildegard tot Dante'
met oud werk van Hildegard von Bingen en nieuw van Paul Frankhuijzen
Het ensemble Trigon opende vorig jaar het Festival Oude Muziek te Utrecht, hetgeen wel iets zegt over de muzikale status van dit aanstormend vocale talent. Drie zangeressen die zich toeleggen op vroege geestelijke muziek en dan uiteraard niet om Hildegard von Bingen heen kunnen, de belangrijkste vrouwelijke componist uit de middeleeuwen, wier werk een zodanig sereen karakter heeft, dat het toen en zelfs nu nog heilzame kwaliteiten toegedicht wordt. Op het programma tevens 'Canto X' van Paul Frankhuijzen, die studeerde bij o.a. Daan Manneke, een compositie op teksten van Dante, een eigentijdse compositie met dien verstande dat de belangrijkste inspiratiebron van de componist in deze gregoriaanse zang is. Een intrigerende combinatie van oud en nieuw, wat grosso modo voor het hele concert geldt.
Concert 36 (Oude muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
AUGUSTUS
Zondag 6 augustus 15.30 uur
JeugdOrkest Nederland o.l.v. Jurjen Hempel m.m.v. Claron McFadden (sopraan)
met werk van Gustav Mahler, Richard Strauss en Cornelis de Bondt
85 toptalenten uit Nederland van onder de twintig vormen het Jong Oranje van de klassieke muziek. Aangevoerd door de gerenommeerde dirigent Jurjen Hempel, concentreert het orkest zich met volwassen discipline op kwaliteit en samenspel. Het spelniveau en -plezier is zodanig dat het niet moeilijk is stersolisten uit te nodigen, zoals sopraan Claron McFadden in dit programma. Naast de symfonische canon schuwt het orkest de eigentijdse muziek bepaald niet, met name die uit Nederland: in dit geval wordt een nieuw werk van Cornelis de Bondt in première gebracht. De overige programma-onderdelen zijn laat-romantisch en aardig indrukwekkend: Tod und Verklärung van Richard Strauss en Symfonie nr. 4 van Gustav Mahler. Men kan het slechter treffen.
Concert 37 (Modern-klassiek)
Toegang 15 euro Donateurs 10 euro
Zondag 13 augustus 15.30 uur
Ralph van Raat
speelt de 'Concord Sonata' van Charles Ives
(i.s.m de Vereniging Actuele Muziek Podia)
Het afgelopen jaar zag de doorbraak van pianist Ralph van Raat van de kleine naar de grote podia en van jong talent naar gevestigde grootheid. Dat is de pianist van harte gegund, zeker ook omdat hij niet van plan lijkt een ultra-commerciële koers te gaan varen en zich blijft opwerpen als pleitbezorger van de hedendaagse muziek. Van Raat is immers niet enkel een begenadigd pianist, maar ook een gedegen muziekwetenschapper, zich terdege bewust van de historische dimensie. De noodzaak van vernieuwend repertoire staat bij hem voorop en tegelijkertijd het besef dat dergelijk repertoire langzaam maar zeker gemeengoed zou moeten worden, zich tot een modern-klassieke canon zou moeten ontwikkelen, niet enkel vanwege de muzikale impact, maar ook omdat dergelijke muziek bij tijd en wijle en tegen alle verwachtingen in, ronduit aangenaam kan klinken, zonder overigens behaagziek te worden. Het ultieme voorbeeld hiervan is de pianosonate nr. 2 van Charles Ives uit 1920, ook wel 'Concord Sonata' genoemd: één van de hoogtepunten uit de 20e eeuwse muziek, ongelooflijk moeilijk te spelen en toch goed in het gehoor liggend. Wie Van Raat dit magnum opus ooit heeft zien spelen, uit het hoofd en in een soort trance-achtige bevlogenheid, weet dat dit concert een absolute aanrader is. Componist Armeno Alberts van de afdeling geluidskunst van de N.P.S. is de toegevoegde waarde in dit concert, in de zin dat hij dit concert in een speciale akoestische setting zal plaatsen en daarmee een extra verrassende dimensie zal geven.
Concert 38 (Modern-klassiek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Zondag 20 augustus
Rosa Ensemble / Spinvis
met 'Vaandragers'
(i.s.m de Vereniging Actuele Muziek Podia)
'Morgen ga je op de fiets naar je werk', zo luidt de lichtelijk cryptische ondertitel van dit gloednieuwe muziektheater-project, een samenwerkingsverband van het Rosa Ensemble, de lichtelijk dwarse nieuwe muziek-formatie uit Utrecht o.l.v. percussionist Daniël Cross, en de begaafde en momenteel zelfs erg 'modieuze' popmusicus en tekstschrijver Spinvis. De muziekvoorstelling handelt over het vooruitgangsoptimisme van de jaren vijftig en zestig en zet daar kritische kanttekeningen bij, opgehangen aan de ultieme metafoor daarvan, de bouw van het Utrechtse Hoog Catharijne, nog immer een actueel thema. Het verhaal, de vormgeving en de muziek zijn gebaseerd op archiefmateriaal, zoals historische opnamen van radio en televisie, Polygoonjournaals, pamfletten, beleidsnota's en dia's die gemaakt zijn tijdens de bouw van Hoog Catharijne. De muziek is een samengaan van de contemporaine stijl van Rosa en de haast dadaïstische stijl van Spinvis.
Concert 39 (Nieuwe muziek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Dinsdag 22 t/m donderdag 24 augustus 20.00 uur (tenzij anders aangegeven)
Nationaal Jeugd Orkest Driedaagse
o.l.v. Reinbert de Leeuw en William Purvis m.m.v. Benjamin Kobler en Purvis
met werk van
Shostakovich, Gubaidulina, Ustvolskaja, Messiaen, Berg, Strauss, Dvorak, Mozart, Piazolla e.v.a
Het Nationaal Jeugd Orkest is zonder twijfel het meest vooraanstaande jeugdorkest van Nederland, niet in de laatste plaats omdat het ook het meest internationaal gericht is, met audities in diverse Europese hoofdsteden en derhalve ook een dito internationale bezetting. Tel daarbij op de aanwezigheid van dirigenten als Reinbert de Leeuw en William Purvis en een top-pianist als Benjamin Kobler plus een even gedegen als avontuurlijke programma-keuze en het moge duidelijk zijn dat MuziekPodium Zeeland maar al tezeer bereid was om van de jaarlijkse expeditie van het Nationaal Jeugd Orkest richting Zeeland een onvervalste Driedaagse te maken.
Op dinsdag 22 augustus opent de Driedaagse met een kamermuziekprogramma, met eigentijds Russisch repertoire van Shostakovich via Gubaidulina naar Ustvolskaja.
Woensdag 23 augustus presenteert het orkest een uiterst divers blazerprogramma met werk van Mozart, Strauss, Dvorak en Berg.
Overdag zal een dynamisch slagwerkprogramma te horen zijn op een speciale buiten-locatie in Veere, door een ensemble o.l.v. Mike Schäperclaus met werken van Piazzola, Westlake, Wiener en Josep Vicent, voorman van Slagwergroep Amsterdam.
Pièce de resistance is de slotavond op donderdag 24 augustus, waar de monumentale compositie voor (erg) grote orkestbezetting 'Des canyons aux étoiles' ten gehore gebracht zal worden o.l.v. Reinbert de Leeuw met als solisten hoornist William Purvis en pianist Benjamin Kobler.
Concert 40 t/m 42 (Modern-klassiek)
Toegang 15 euro per concert Donateurs 12 euro Passepartout 30 euro
SEPTEMBER
Zaterdag 9 september 20.00 uur
Python Saxofoon Kwartet
met werk van Andriessen, Eisenga, Svensson en Torstensson
'Ik hoorde Python voor het eerst in een uitvoering van mijn stuk 'De Stijl' ⤨... ontzettend goed! ⤨⤨Bij de volgende ontmoeting speelden ze Xas van ⤨Xenakis ⤨... ook ontzettend goed! Toen dacht ik, ik moet eens voor ze gaan ⤨schrijven... ook ontzettend goed!' Louis Andriessen Met een dergelijke aanbeveling op zak, kun je als aanstormend talent verder weinig fout doen, zeker als je je met een dergelijk gevarieerd programma presenteert, waarop zowaar ook de Zeeuwse componist Douwe Eisenga prijkt en het grote nieuwe talent uit de Andriessen-school, Fabian Svensson.
Concert 43 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Donderdag 14 september 20.00 uur
Rohan de Saram en Noriko Kawai (U.K./Japan)
met werk van Dillon, Bridge, Swayne en Britten
Een recital met hedendaags gecomponeerde muziek uit het Verenigd Koninkrijk, met name James Dillon, Frank Bridge en Giles Swayne, en een moderne klassieker van Benjamin Britten. Uitgevoerd door twee topmusici, cellist Rohan de Saram, bekend van het Arditti Quartet, en de veelzijdige pianiste Noriko Kawai, warm pleitbezorger van het werk van Gerald Barry en James Dillon.
Concert 44 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Zaterdag 16 september 20.00 uur
Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman
met werk van Haydn en Händel
Nederland is een aantal ensembles rijk, die ook internationaal toonaangevend zijn, zoals het Schönberg/Asko Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw op het gebied van de nieuwe muziek (zie 11 april), het Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen (zie 15 october) en het Amsterdam Baroque Orchestra op het gebied van de barok en later. In Nederland zelf zijn ze echter slechts hoogstzelden te beluisteren en lijkt het wel of hier geldt: uit het gezicht (of gehoor), uit de gedachten. Zeer ten onrechte. Wie bijvoorbeeld een gids met recente c.d.-recensies opslaat (uit Engelse, dus onverdachte hoek, immers het land van Trevor Pinnock, Andrew Manze, Richard Egarr en Christopher Hogwood), komt al snel tot de conclusie dat met name het orkest van Ton Koopman bijna zonder uitzondering als de beste uit de bus komt in vertolkingen van Bach tot Haydn. Koopman's authentieke benadering zal daaraan meewerken, maar vooral het transparante geluid van zijn orkest en de dynamische tempi, die hij hanteert. Echt een orkest om maar snel te vergeten. MuziekPodium Zeeland stelt zich ten doel dit soort orkesten met een jaarlijkse regelmaat naar Zeeland te halen, in de stille hoop dat het Zeeuwse publiek dit gebaar naar waarde weet te schatten.
Op het programma staan werken van Haydn, o.a. Symphonie nr. 83, en Händel, waarbij in het gros van de gevallen de leider van het orkest, Ton Koopman, in staat gesteld wordt zijn grote gaven op het orgel te etaleren. De thuisblijvers hebben ongelijk.
Concert 45 (Klassiek)
Toegang 20 euro Donateurs 15 euro
Zondag 17 september 15.30 uur
Nieuw Amsterdams Peil met o.a. Gerard Bouwhuis
met werk van Kurtag, Cowell, Vivier, Ligeti en Wolpe
N.A.P. is een nieuw 14-mans ensemble, opgericht door de in Zeeland niet onbekende pianist Gerard Bouwhuis en een aantal gelijkgestemden, zoals Susanne van Els, Heleen Hulst, Pauline Oostenrijk, Peppie Wiersma en nog 9 anderen, om nieuwe impulsen te geven aan de nieuwe muziek in Nederland, een dappere daad, bijna overmoedig in deze tijden van culturele kaalslag. Op het programma staan werken van naoorlogse componisten als Ligeti, Kurtag en Vivier, die het zonder uitzondering in zich hebben tot moderne-klassieken uit te groeien. De zendingsdrang van N.A.P. in deze is prijzenswaardig.
Concert 46 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Donderdag 21 september 20.00 uur
Storioni Trio
met werk van Schubert, Brahms en Shostakovich
Het Storioni Trio bestaat 10 jaar. Voldoende reden om het driemanschap naar Veere te halen. Het handelsmerk van het trio is het naadloze en gedreven samenspel van de gebroeders Vossen op viool en cello, daarbij vakkundig en uiterst flexibel ondersteund door pianist Bart van de Roer, wat hen tot een soort Nederlandse pendant van het vermaarde Beaux Arts Trio maakt. Niet voor niets zit Menahem Pressler van dit trio in hun aanbevelingscomité. Op het programma louter hoogtepunten uit de (modern-)klassieke canon. In de Nederlandse kamermuziek beweegt het Storioni Trio zich op eenzame hoogte.
Concert 47 (Klassiek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Vrijdag 22 september 20.00 uur
Icebreaker (U.K.)
met werk van Goebbels, Nancarrow, Lang, Adès, Zappa e.a.
Dit belooft een van de meest verrassende concerten van het jaar te worden en zeker ook een van de hardste: dit
13-mans ensemble o.l.v. fluitist James Poke is niet gewend onversterkt te spelen. De connectie met Nederland en met name met Louis Andriessen is sterk: in 1989 werd het ensemble opgericht om het werk Hoketus van Andriessen uit te voeren tijdens een Holland Festival in York (vandaar ook de dubbele bezetting) en koos het de naam van een toenmalig Amsterdams nieuwe muziek-podium, om zich vervolgens vooral te bekwamen in het hardhandige post-minimalisme van Andriessen en geestverwanten als Diderik Wagenaar, David Lang, Michael Gordon en Yannis Kyriakides. Inmiddels is het programmatische spectrum aanzienlijk uitgebreid en heeft Icebreaker zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste nieuwe muziek-ensembles in het Verenigd Koninkrijk. Met name het arrangement van Nancarrow is iets om naar uit te kijken, evenals 'Red Run' van Heiner Goebbels (geen familie van), een van diens krachtigste stukken.
Concert 48 (Nieuwe muziek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Zondag 24 september 15.30 uur
Bijayini Satpathy en ensemble (India)
Tempeldans uit Orissa.
(i.s.m. het Koninklijk Instituut voor de Tropen)
Bijayini Satpathy is op dit moment het boegbeeld van de Odissi-dans. Toeschouwers worden gebiologeerd door haar poëtische, lyrisch dansstijl en krachtige uitstraling. Odissi is van oorsprong een tempeldans afkomstig uit de deelstaat Orissa in Oost-India. Deze dans heeft veel overeenkomsten met de bharata natyam uit Zuid-India, zoals de afwisseling in abstracte en verhalende dans (in combinatie met mimiek en handgebaren) en het energieke voetenwerk. Bij Odissi echter zijn de bewegingen veel sensueler, gracieuzer en vloeiender dan bij de wat strengere, meer atletische en meer hoekige vormen van de bharata natyam. Odissi is gebaseerd op houdingen zoals te vinden in de gebeeldhouwde poses van godinnen en danseressen bij de Indiase tempel-complexen. Begin 2003 tourde dit gezelschap al eens met groot succes door Nederland en België en doet nu voor de eerste keer Zeeland aan, een buitenkans om iets tamelijks unieks te zien en te horen.
Concert 49 (Niet-westers)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Vrijdag 29 september 20.00 uur
'Kontakte' van Karlheinz Stockhausen
Originele versie door Ralph van Raat en Claire Edwardes (Australië)
Geïmproviseerde versie door Daan Vandewalle (België) en Chris Cutler (U.K.)
Eind jaren vijftig, in zijn creatieve hoogtijdagen, maakte Stockhausen een compositie voor tape, piano en percussie, waarbij de beide instrumentalisten geacht werden bij de tape te improviseren. Toen bleek dat de klassiek geschoolde musici daartoe niet in staat waren, een bekend euvel, noteerde de componist uit arren moede alle partijen en zo ontstond de klassieker 'Kontakte'. Dit concert is een poging alsnog recht te doen aan de originele, te improviseren versie. In dit geval uit te voeren door pianist Daan Vandewalle, klassiek geschoold, maar met een hang naar improvisatiemuziek, gezien zijn collaboraties met Fred Frith, X-Legged Sally en Palinckx, en drummer Chris Cutler, baanbreker van de impro-rock (Henry Cow, Art Bears, beiden met Frith, Père Ubu, directeur RecRec Records etc.), maar met een uitgesproken voorkeur voor de electro-instrumentale muziek van Stockhausen en gelijkgezinden.
Als het concert van hetzelfde kaliber is als het achterliggende concept, dan is dat iets om naar uit te kijken.
Met dank aan Peter-Jan Wagemans.
Concert 50 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
OCTOBER
Zondag 1 october 15.30 uur
Dmitri Shostakovich: het vroege werk
door een 11-mans ensemble o.l.v Dmitri Ferschtman m.m.v Liza Ferschtman
In de klassieke muziek wordt helaas te vaak naar een kapstok gezocht om een componist extra in het zonnetje te kunnen zetten. Zo blijven de geboortedata van Mozart (1756) en Shostakovich (1906) niet zonder gevolgen, terwijl het eigenlijk veel simpeler ligt: de kreet geen dag zonder Bach slaat immers de spijker op de kop, met dien verstande dat dat voor meer componisten zou mogen gelden, Shostakovich niet in de laatste plaats. In de programmering van MPZ over 2006 is hij in ieder geval goed vertegenwoordigd, op incidentele basis weliswaar, maar toch. Het moment is nu daar om de componist werkelijk en structureel centraal te stellen. In navolging van het Concertgebouw zijn er een aantal concerten gepland, waarin de verschillende fasen in het componeren van Shostakovich uitgebreid belicht worden. Niemand kan dit tot slot beter uitvoeren dan een grotendeels Russisch ensemble o.l.v. cellist Dmitri Ferschtman.
Concert 51 (Modern-klassiek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Zaterdag 7 october 20.00 uur
Tomoko Mukaiyama (NL/Japan)
Multi-mediale voorstelling met werk van Bach, Schubert, Nancarrow e.a.
Een nieuwe multi-mediale voorstelling van de Japans-Nederlandse pianiste Tomoko Mukaiyama is iets om naar uit te kijken. Er zijn wat try-outs in Japan geweest, maar de Nederlandse première, zal naar het zich laat aanzien pas op 7 october plaats vinden. Mukaiyama heeft in het verleden geëxperimenteerd met een collage-achtige, bijna d.j.-achtige aanpak, waarin een Bach-sonate naadloos overliep in een 'Study for player-piano' van Conlon Nancarrow, hetgeen voor velen een schokkende ervaring was: zo onconventioneel ga je niet met de nog steeds lichtelijk sacrale klassieken om en tegelijkertijd is het deze onconventionele onbevangenheid, die een dergelijk postmodernisme impact en charme geeft. Een avondvullend collage-concert met favoriete componisten uit heden en verleden, daarvoor moet je stevig in je schoenen staan en Tomoko Mukaiyama doet dat ongetwijfeld.
Concert 52 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Woensdag 11 october 20.00 uur
Chinese klassieke muziek
met Lau Chor-wah en Sou Si-tai
(i.s.m.Wereldmuziekcentrum RASA)
De klassieke Chinese muziek mag wat betreft de vocale elementen in westerse oren soms problematisch zijn, in haar puur instrumentale vorm is dit buitengewoon fraaie muziek. Lau Chor-wah en Sou Si-tai zijn beiden meesters op de zevensnarige citer 'guqin', leerlingen van de in eigen land legendarische, inmiddels 97-jarige, Tsar Teh-yun. Dit oeroude instrument is het instrument van dichters, filosofen en andere intellectuelen bij uitstek. De snaren van de guqin zijn niet over een brug gespannen zoals bij de meeste andere citers. Het subtiele spel van glissandi, vibrato, laten uitklinken en dempen is zeer verfijnd en vraagt om een grote concentratie. Zonder pretentieus te willen zijn, mag men uitzien naar een Zen-achtige ervaring.
Concert 53 (Niet-westers)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Zaterdag 14 october 20.00 uur
Ives Ensemble met 'Greatest hits of all times'
met werk van Finnissy, Barry, Feldman, Ives, Hartmann, Varèse en Clementi
Het Ives Ensemble gaat de 'Vier Jaargetijden' spelen? Jazeker, maar dan wel in de bijna onherkenbaar gemoderniseerde versie van de Engelsman Michael Finnissy. Zijn werk 'Greatest Hits of all times' verbindt Vivaldi met Beethoven, Koreaanse hofmuziek en Mahler tot een hoogst individuele kijk op het verschijnsel 'tophits'. Vandaar ook de lichtelijk bombastische titel van dit programma. Verder kunt u horen dat de term 'greatest hits' op de muziek van de laatste honderd jaar net zo van toepassing is. Het Ives Ensemble speelt zes van de meest succesvolle werken uit zijn repertoire en bewijst dat er in alle tijden muziek wordt geschreven die op straat te fluiten is...of niet natuurlijk. Hoe dit ook zij, het Ives Ensemble is dit wel toevertrouwd, zijnde een van de beste ensembles voor nieuwe muziek, die Nederland rijk is, al was het alleen maar vanwege de altijd intrigerende programma's.
Concert 54 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro
Zondag 15 october 15.30
Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen
Wolfgang Amadeus Mozart
Een keuze uit de concerten voor piano en de kamermuziek voor blazers
Het Mozart-jaar wordt grootscheeps uitgeluid met dit concert van het Orkest van de 18e Eeuw, een van de beste Mozart-vertolkers denkbaar. Wie hun uitvoering kent van 'Gran Partita' en vele andere werken, weet dat daarmee geen woord teveel gezegd is. Zoals ook bij Ton Koopman het geval was vorige maand, ligt het in de bedoeling beide orkesten met een jaarlijkse regelmaat naar Zeeland te halen. Dat kan echter alleen wanneer daar ook een voedingsbodem voor is. Hier ligt een mooie en aangename taak voor het Zeeuwse publiek.
Concert 55 (Klassiek)
Toegang 20 euro Donateurs 10 euro
Vrijdag 20 october 20.00 uur
Camerata Trajectina
met liederen van Obrecht op teksten van Gerrit Komrij
Jacob Obrecht, een van de belangrijkste representanten van de Frans-Vlaamse polyfone school van eind 15e, begin 16e eeuw en vermoedelijk afkomstig uit de contreien van Bergen op Zoom, was vorig jaar de centrale componist van het Utrechtse Festival Oude Muziek. Het Obrecht-programmma van Camerata Trajectina werd toen door pers en publiek zeer lovend ontvangen. In dit programma staan de liederen van Obrecht centraal, op nieuwe teksten van Gerrit Komrij. Komrij zal ook zelf aanwezig zijn om het geheel van tekst en uitleg te voorzien. Het moge duidelijk zijn dat de muziek van Obrecht bij Camerata Trajectina, het Utrechtse 7-mans ensemble met o.a. de vocalisten Sytse Buwalda en Nico van der Meel, een passende uitvoering zal krijgen.
Concert 56 (Oude muziek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Zondag 22 october 15.30 uur
Harmonie Universelle (Frankrijk/Duitsland)
met 'Harmonia Anglicana', werk van Purcell, Blow en Finger
(i.s.m. het Netwerk Oude Muziek)
Het Frans-Duitse Harmonie Universelle, bestaande uit vier strijkers en een organist/clavecinist, is een van de topensembles binnen de oude muziek. Het programma omvat hoogtepunten uit de Engelse renaissance van en uit de kring rond Henry Purcell. Een vermoedelijk zeer fraaie proeve van vroege muziek voor strijkkwartet.
Concert 57 (Oude muziek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Vrijdag 27 october 20.00 uur
Sonora, het concert
m.m.v. Rob Maaskant, Dies le Duc, Klaas Hekman e.v.a.
Al vanaf juli is beeldend kunstenaar-muzikant Rob Maaskant actief met de installatie van zijn klankentuin in de Grote Kerk te Veere. Met als titel 'Sonora' zal met name in de periode september-october een bont scala aan zelfgebouwde instrumenten en installaties te zien, te horen en te bedienen zijn in de kerk. Een concert kan uiteraard niet uitblijven: in interactie met het soms bizarre instrumentarium zullen rasimprovisatoren als Dies le Duc en Klaas Hekman een concert geven, waarin het begrip kruisbestuiving een heel nieuwe dimensie zal krijgen.
Concert 58 (Impro)
Toegang 10 euro Donateurs 8 euro
Zondag 29 october 15.30 uur
Schubert Ensemble of London (U.K.)
met werk van Schubert, Dvorak, Brahms, Shostakovich en Weir
Al ruim 20 jaar behoort dit ensemble tot de absolute top van de Engelse kamermuziek, gespecialiseerd als het is in muziek voor piano en (solo-)strijkers. Anders dan zijn naam doet vermoeden, heeft het ensemble een uitgebreide repertoirelijst, zowel het traditionele repertoire als ook nieuwe muziek van componisten als Weir, Fitkin en Taverner. Dit uitstekende concert is het slotakkoord van de jaarprogrammering voor 2006 van MuziekPodium Zeeland en dat het een daverend slotakkoord mag zijn ! Het podium neemt een paar maanden winterstop om de hoogstnoodzakelijke renovaties in de kerk, met name aan dak en ramen te realiseren. Hopelijk is dit de laatste winterstop en kunnen we in 2007 ook kerstconcerten en wat dies meer zij doen.
Concert 59 (Klassiek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
KORTINGEN
DONATEURS
Voor een minimale inleg van 15 euro bent u donateur van MuziekPodium Zeeland en krijgt u aanzienlijke kortingen op alle concerten.
ABONNEMENTEN
A) Serie Oude Muziek (5 concerten: nr. 4, 15, 36, 56 en 57): 45 euro
B) Serie Klassiek (10 concerten: nr. 3, 9, 17, 22, 25, 26, 45, 47, 55 en 59): 90 euro
C) Serie Modern-Klassiek (10 concerten: nr. 20, 24, 34, 35, 37, 38, 40-42, 51): 85 euro
D) Serie Nieuwe Muziek (17 concerten: nr. 6, 7, 8, 12, 13, 14, 16, 21, 23, 39, 43, 44, 46, 48, 50, 52 en 54): 125 euro
E) Serie Jazz en Geïmproviseerde Muziek (12 concerten: 1, 11, 19, 27-33, 58): 50 euro
F) Serie Niet-Westerse Muziek (6 concerten: 2, 5, 10, 18,, 49, 53): 50 euro
G) Totaal Passepartout: 300 euro
MuziekPodium Zeeland
per adres:
Grote Kerk Veere
Oudestraat 26, 4351 AV Veere
Tel. 0118-623650 / Fax. 0118-624754
E-mail: grotekerkveere@nieuwe-muziek.nl
Website: www.nieuwe-muziek.nl