Gemeente Rotterdam


---
File: c57d04.gif




Nr. 29
1 februari 2006

Afspraken gemeente, schoolbesturen en ROC's over onderwijs Buurtmoeders behouden voor Rotterdam

De gemeente heeft samen met de schoolbesturen en ROC's in Rotterdam afspraken gemaakt over het onderwijsbeleid voor de komende 5 jaar. Ze hebben onder meer een akkoord bereikt om voor 200 ouderconsulenten - ook wel buurtmoeders genoemd - in het onderwijs banen te scheppen. Daarmee blijven de buurtmoeders behouden voor Rotterdam. Gemeente en schoolbesturen zijn het eens over totaal tien actiepunten om het onderwijs op een hoger plan te brengen. Zo hebben ze bijvoorbeeld een nieuwe werkwijze voor kwaliteitsverbetering van de scholen afgesproken.

De 318 buurtmoeders in Rotterdam werken tot nu toe overwegend in een ID-baan in het onderwijs. Het is een belangrijke groep die als intermediair tussen ouders en scholen staat en ondersteunend werk doet. Door Rijksbezuinigingen heeft de gemeente Rotterdam minder budget voor ID'ers en dreigden de buurtmoeders te verdwijnen. De gemeente vindt het belangrijk dat de functie van buurtmoeder behouden blijft, en naar een hoger niveau wordt getild. Besloten is dat voor 200 mensen nieuwe banen worden gecreëerd. De gemeente investeert daarvoor jaarlijks 6 miljoen euro. De ID'ers kunnen op deze functies solliciteren. Alle buurtmoeders hebben de afgelopen maanden een assessment gevolgd, om te kijken of zij kunnen doorstromen. Een deel van hen gaat een opleiding volgen. De mensen die niet kunnen doorstromen, blijven gegarandeerd van een ID-baan.

Doorgaande leerlijn: aansluitende lesprogramma's
De gemeente en de schoolbesturen en ROC's willen met de tien actiepunten, verwoord in het ''Uitvoeringsprogramma Rotterdams Onderwijs Beleid'', de Rotterdamse leerlingen een doorgaande leerlijn bieden: kinderen moeten van de voorschool tot het middelbaar beroepsonderwijs een aantrekkelijk, op elkaar aansluitend lesprogramma kunnen volgen. De partijen slaan daarom de handen ineen en hebben de volgende actiepunten afgesproken. De gemeente investeert in het uitvoeringsprogramma jaarlijks 48 miljoen euro:

1. Rotterdam taalstad: iedere leerling met potentiële taalachterstand gaat naar de voorschool; 2. Rotterdamse scholen zijn kwaliteitsscholen: voortaan wordt aan de hand van criteria getoetst of scholen voldoende presteren. Scholen die niet aan de gestelde eisen voldoen, werken voor alles aan hun eigen schoolontwikkeling; 3. Onderwijsinnovatie: scholen worden gestimuleerd te werken aan onderwijsinnovatie. Schoolbesturen, gemeente en bedrijfsleven richten een innovatieplatform op; 4. Toename effectieve leertijd: met een gericht actieprogramma wordt de lesuitval teruggedrongen en de effectieve leertijd vergroot; 5. Onderwijs en omgeving: school en omgeving werken samen in het concept van de nieuwe Brede School. Met bondgenoten in de wijk breiden deze scholen hun lesprogramma uit met zes uur per week; 6. Ouderbetrokkenheid: de ouderbetrokkenheid wordt sterk vergroot. Ouders met opgroeiende kinderen die geen Nederlands beheersen, krijgen een niet-vrijblijvend aanbod om Nederlands te leren. Behoud van buurtmoeders/oudercontactpersonen heeft prioriteit. 7. Gerichte zorgtrajecten: vroegtijdig onderkennen van zorgbehoefte van leerlingen in alle fasen van het onderwijs. 8. Professionalisering schoolmanagement en leraren: er komt een actieprogramma om leraren, onderwijsondersteunend personeel en schoolleiders permanent bij te scholen. 9. Huisvesting onderwijs: aan huisvestingsvragen ligt een duidelijke onderwijsvisie ten grondslag. Goedgekeurde aanvragen worden met tempo gerealiseerd. 10. Integratie en burgerschap: de integratie op school wordt actief bevorderd en scholen hebben gerichte trainingen over waarden en normen.

noot voor de redactie/