---
Nr. 30
1 februari 2006
Opstelten lanceert verkiezingssite voor jongeren
'Rotterdam mijn stad' online
Burgemeester Opstelten verzorgde vanmorgen samen met drie jonge kiezers op ludieke wijze de aftrap van de verkiezingssite voor jongeren, www.rotterdammijnstad.nl. De aftrap vond plaats in de binnentuin van het stadhuis. De verkiezingssite is gemaakt voor en door jongeren. De site roept jongeren op om op 7 maart te stemmen voor de gemeenteraad en deelgemeenteraad.
Op vijfentwintig locaties verspreid over de stad hangen sinds vanochtend meer dan honderd T-shirts aan waslijnen met de opdruk www.rotterdammijnstad.nl. Samen met drie jonge webloggers die op de website hun visie geven op de verkiezingen, haalde burgemeester Opstelten een T-shirt van de waslijn. Daarmee lanceerde hij - als ambassadeur van de site - de speciale verkiezingssite en aanvullende activiteiten.
Inhoud website
'Rotterdam mijn stad' biedt jongeren algemene informatie over de verkiezingen, een kalender met activiteiten speciaal voor jonge kiezers en interviews met verschillende lijsttrekkers. In de rubriek 'Stem van de straat' vertellen verschillende jongeren uit Rotterdam waarom zij gaan stemmen. Voor een persoonlijk stemadvies biedt de Stemwijzer mogelijkheden. Speciale verkiezingsshirts en aanvullende activiteiten moeten de jongeren naar de site trekken en op 7 maart naar de stembus bewegen. De activiteiten zijn in nauwe samenwerking met jongeren en sleutelfiguren van verschillende organisaties ontwikkeld.
Studenten InHolland
Studenten Journalistiek van Hogeschool InHolland hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de verkiezingssite. Aan de hand van vier thema's De Uitdaging, De Grens, De Droom en De Waarheid schreven zij prikkelende artikelen over hun visie op Rotterdam.
Verkiezingssoundtrack
Speciaal voor de verkiezingen is door de Rotterdamse artiesten Johnny Ramos, Casual, Quatro+ en Alex de soundtrack 'Rotterdam mijn stad' geschreven. Dit nummer is te beluisteren op de website en wordt gedraaid tijdens diverse verkiezingsevenementen en op radiostations.
Algemene opkomstbevorderende campagne
Met aansprekende activiteiten op diverse locaties worden jongeren de komende weken geprikkeld om de site te bezoeken. De activiteiten maken deel uit van de algemene opkomstbevorderende campagne van de gemeente Rotterdam.
Om alle Rotterdammers te informeren start de gemeente medio februari met een grote publiekscampagne. Naast de algemene publiekscampagne worden kiesgerechtigden geïnformeerd via www.rotterdam.nl, de Stadskrant en RTV Rijnmond. Omdat de opkomst onder jongeren en allochtonen bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2002 lager was dan de opkomst onder andere doelgroepen, organiseert de gemeente voor deze groepen aanvullende activiteiten.
Gemeente Rotterdam