Nederlandse Spoorwegen
Persinformatie
1 februari 2006
Vervoerplan NS 2006 goedgekeurd door V&W
Verdere groei en kwaliteitsverbetering
Meer focus op tevreden klanten
Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat heeft ingestemd met het
vervoerplan 2006 van NS. Het vervoerplan geeft voor de aspecten die in de vervoerconcessie voor
het hoofdrailnet zijn genoemd aan hoe de prestaties zich ontwikkelen, welke verbeteringen NS
nastreeft en welke maatregelen hiervoor worden genomen. NS zal zich in 2006 richten op verdere
groei en kwaliteitsverbetering en op het vergroten van de tevredenheid van de treinreizigers.
Het vervoerplan 2006 is tot stand gekomen na overleg met consumentenorganisaties en het ministerie van
Verkeer en Waterstaat. Daarnaast is onder meer ProRail geconsulteerd. Ervaringen met het eerste
vervoerplan 2005 en uitgebreide analyses hebben geleid tot een bijstelling van de ambities en doelen.
Daardoor liggen er voor 2006 wederom ambitieuze, maar realistische doelen. Vanuit deze basis kan en wil
NS de komende jaren stapsgewijs komen tot verdere verbetering van de prestaties ten dienste van de
bereikbaarheid van Nederland.
Eind 2005 is er een externe toets uitgevoerd door het onderzoeksbureau Boston Consulting Group (BCG). In
zijn rapport concludeert BCG:"dat vrijwel alle verbeteringsmaatregelen van NS uit het Vervoerplan 2005 op
schema liggen en, voor zover te bepalen, een positief effect hebben gehad op de prestaties van NS". De
meeste prestaties van NS voldoen dan ook aan de doelstellingen uit Vervoerplan 2005. De aspecten
`Reinheid', `Sociale Veiligheid' en `Kans op een zitplaats' zijn op of boven de doelstelling en verbeterd ten
opzichte van 2004. Bij het aspect `Op tijd rijden' concludeert BCG dat een nieuwe vertrekprocedure van
treinen heeft bijgedragen aan meer veiligheid, maar ook een negatieve invloed van 1,5% heeft gehad op de
punctualiteit. Tegenwoordig mag een trein pas vertrekken als de deur van de conducteur gesloten is.
Aangezien veiligheid bij NS voorop staat, zal deze nieuwe procedure gehandhaafd blijven.
Het percentage reizigers dat de kwaliteit van de dienstverlening beoordeelt met een 7 of hoger is in vier jaar
tijd gestegen van 40 naar 67%. Bij de aanpak van verdere prestatieverbeteringen blijft de klant centraal
staan. Inspanningen van NS zullen speciaal gericht zijn op het verbeteren van de prestaties die in 2005 zijn
achtergebleven op het gebied van op tijd rijden en informatieverstrekking. Bovendien streeft NS naar een
reizigersgroei van 2 à 3% in 2006.
Voor een beter vervoersaanbod is in het spoorboekje 2006 een aantal belangrijke stappen gezet: nieuwe
Intercity's Eindhoven Schiphol via de `Utrechtboog' en 5 nieuwe stations. De dienstregeling die vanaf 2007
voorzien is, bevat niet alleen verdere uitbreiding van het vervoersaanbod met nieuwe stations en 200
nieuwe treinritten, maar ook ruimte voor het verbeteren van de betrouwbaarheid en het voorsorteren op
toekomstige groei op het reeds drukbezette Nederlandse spoorwegnet.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-235707
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd
en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in
Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen,
bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations.
NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800
rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 390 stations. In het Verenigd Koninkrijk
exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail
rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de
dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --