PRESS RELEASE
Canal+ verdwijnt bij nieuwe stap in ontwikkeling betaal-TV
Lancering Film1 en Sport1: vier nieuwe filmkanalen en het breedste live sport aanbod van Nederland
Amsterdam, 1 februari 2006 - chellomedia, eigenaar van Canal+ in Nederland, lanceert vandaag twee nieuwe, digitale betaal TV-pakketten Film1 en Sport1. Dit betekent een grote uitbreiding van het kijkaanbod: van de twee oude, analoge Canal+ kanalen (rood en blauw) voor veel kabelklanten, naar 4 nieuwe digitale filmkanalen en een sportkanaal dat tot 8 live wedstrijden tegelijk uitzendt. Ook de prijs van de twee nieuwe pakketten is ingrijpend verlaagd. Nederland krijgt nu een echte filmzender en sportzender. De naam Canal+ zal uit de Nederlandse markt verdwijnen.
Film1 en Sport1 is te ontvangen door een abonnement af te sluiten met het eigen kabelbedrijf of via de satelliet en later ook via bijvoorbeeld IPTV. Meerdere (analoge) decoders in de huiskamer zijn hiermee niet meer nodig.
Film1
Film1 heeft vier filmkanalen en zendt topfilms uit die voor het eerst op de Nederlandse TV te zien zijn. Dit varieert van grote blockbusters tot meer independant en arthouse films. De kanalen worden op prime time (20.30 uur) uitgekiend geprogrammeerd. Het eerste en tweede kanaal zijn 'blockbuster-kanalen' die omgekeerd geprogrammeerd worden (b.v. avontuur tegenover romantiek), terwijl het derde kanaal meer 'independent films' en thema-avonden op dit tijdstip zal vertonen. Op het vierde kanaal wordt de hoofdfilm van het eerste kanaal met een uur vertraging uitgezonden (Film1+1). Dit biedt extra gemak voor kijkers die later inschakelen of waarvan het kijken onderbroken wordt. Alle kanalen zijn volledig reclamevrij en laten de volledige aftiteling van iedere film zien.
Sport1
Sport1 is een 24-uurs sportzender met een uitgebreid aanbod aan live-sport. Op wedstrijddagen kan de zender tot maximaal acht kanalen worden uitgebreid, waarbij de kijker zelf beslist welke wedstrijd hij volgt. Sport1 zendt de belangrijkste voetbalcompetities van Europa uit (Engels, Spaans, Italiaans, Duits, Portugees, Schots en Frans voetbal), evenals de UEFA Champions League, de Engelse FA Cup en de Copa Libertadores (Zuid-Amerikaanse 'champions league'). Ook zijn Nederlands hockey en basketbal, het Amerikaanse basketbal en honkbal, de Engelse darts competitie en de vijf grootste internationale golf toernooien te zien. De huidige analisten Kees Jansma, Wim Kieft en John van Vliet verhuizen mee naar Sport1.
Ontwikkeling van betaal-TV
Managing director Jeroen Bergman van chellomedia Benelux noemt de vorming van Film 1 en Sport1 een belangrijke stap in de ontwikkeling van betaal-TV in Nederland, die begon met Filmnet, dat later werd omgezet in Canal+, met daarnaast enkele andere betaal-TV initiatieven.
"Tot nu toe heeft betaal-TV wisselende successen gekend. De snelle groei van digitale TV gaat echter het verschil maken samen met een lagere prijs. Mensen willen geen 33 euro per maand betalen. Dus gaat de prijs fors omlaag: rond de 20 euro voor Film1 en Sport1. En de abonnee krijgt ook mogelijkheid om alleen voor film of sport te kiezen voor minder dan 15 euro.
Daarnaast is er geen aparte decoder in de huiskamer meer nodig. Film1 en Sport1 worden gewoon doorgegeven op de digitale decoder van het kabel- of satellietbedrijf en later ook via bijvoorbeeld IPTV. Bij deze distributeurs kan je terecht voor het afsluiten van een abonnement."
Sterke groei digitale televisie
Met het contract dat recent met kabelaar Zeelandnet/Delta getekend werd, kan inmiddels meer dan 95% van de Nederlandse kabelklanten worden bereikt en 100% van de satellietkijkers.
Het aantal Nederlandse huishoudens met de mogelijkheid digitale televisie te ontvangen is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen. Volgens recent onderzoek van het vakblad New Television Insider hebben bijna 1,2 miljoen huishoudens de mogelijkheid digitale televisie te ontvangen. Satelliet heeft ruim 600.000 digitale TV-klanten, maar kabel is in opmars met een groei tot 373.000 huishoudens aan het einde van 2005. Zo verdubbelde UPC in vier maanden tijd het aantal digitale TV klanten tot 100.000 en heeft CAIW 61.000 digitale abonnees op een totaal van ongeveer 80.000. Daarna volgen digitale televisie via de ether en IPTV.
Film1 en Sport1
Film1 en Sport1 zijn een onderdeel van chellomedia, de Europese content en digitale services divisie van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). Liberty Global bezit belangen in breedband-, distributie- en programmaleveranciers hoofdzakelijk in Europa, Azië/Pacific en Midden- en Zuid-Amerika en is het grootste kabelbedrijf buiten de Verenigde Staten.