TNT Group

Persbericht

TNT lanceert binnenlandse expressdiensten in India - Eerste stap naar marktleiderschap in 2010


01 February 2006 - Amsterdam/Mumbai - TNT, de wereldwijde aanbieder van post, express en logistieke diensten, heeft vandaag op een persconferentie in Mumbai aangekondigd een belangrijke plaats te willen verwerven op de binnenlandse expressmarkt in India. De expansieplannen in India zijn in lijn met de wereldwijde strategie van TNT, die gericht is op het opbouwen van kwalitatief hoogwaardige netwerken in opkomende markten. In de komende vijf jaren zal TNT circa 100 miljoen Euro investeren in de Indiase markt en daarmee het commitment voor de sterk opkomende Indiase economie versterken. Met deze lancering wordt TNT de eerste multinationale operator die in India internationale en binnenlandse expressdiensten aanbiedt via een geïntegreerd netwerk voor lucht- en wegvervoer. TNT zal zich duidelijk onderscheiden van zijn concurrenten in de expressbranche met een breed scala van diensten die niet eerder op de Indiase markt zijn aangeboden. TNT wil in 2010 de leidende speler zijn op de Indiase markt voor geïntegreerde expressdiensten.

Als eerste stap in de expansieplannen van het bedrijf heeft TNT het huidige netwerk van 17 vestigingen uitgebreid tot meer dan 50. Eind 2006 zullen er meer dan 144 kantoren zijn die het gehele land zullen afdekken. TNT heeft bovendien het depotoppervlak in India uitgebreid van 7.200 m² tot ruim 27000m², met een wagenpark van meer dan 1000 voertuigen die dagelijks bijna 300.000 km zullen afleggen. TNT zal tegen die tijd beschikken over meer dan 1.600 opgeleide professionals om aan de express-distributiewensen van de klanten te beantwoorden.

India is een land waar we allemaal geweldig enthousiast over zijn", aldus James McCormac, Chief Operating Officer van de Express-divisie van TNT. De Indiase markt heeft een enorm potentieel, en onze expansieplannen zijn duidelijk in lijn met ons strategisch doel om ons te richten op opkomende markten en deze te ontwikkelen. Wij zijn al 12 jaar actief in India met onze internationale expressdiensten, en met deze lancering zullen wij een grotere klantenkring kunnen bedienen. Wij hebben veel geïnvesteerd in menskracht, infrastructuur en IT, zodat de klant een kwaliteit van de internationale dienstverlening kan verwachten op hetzelfde hoge niveau dat kenmerkend is voor TNT wereldwijd.

TNT India begint met ingang van vandaag met het aanbieden van oplossingen via luchtvervoer. De diensten via het netwerk voor wegvervoer zullen medio maart van start gaan, als onderdeel van de tweede fase van de expansieplannen van TNT.
In een sterk opkomende economie zal wegvervoer een doorslaggevend voordeel zijn. De expertise van TNT op dit gebied blijkt duidelijk uit de succesvolle netwerken voor wegvervoer van het bedrijf in Europa, Azië en het Midden-Oosten. Het netwerk van TNT India zal aantrekkelijk geprijsd, snel en betrouwbaar vervoer over de weg aanbieden aan de klanten. Dit netwerk zal ook een van de meest kritieke factoren zijn voor het bereiken van een duidelijk leiderschap in de geïntegreerde expressdistributie, aldus Abhik Mitra, Managing Director van TNT India.

Via het binnenlandse netwerk voor luchtvervoer zal TNT diensten bieden met gegarandeerde aflevering op een bepaald tijdstip of bepaalde dag, alsmede diensten met toegevoegde waarde. TNT wordt daarmee het eerste expressbedrijf met twee tijdkritische diensten onder de naam TNT Sameday en 9am Express. TNT Sameday biedt een oplossing waarmee een spoedeisende zending dezelfde dag deur-tot-deur wordt afgeleverd. 9am Express garandeert dat een document de volgende ochtend vroeg wordt afgeleverd, aan het begin van de werkdag. Beide formules omvatten een geld-terug-garantie en proactieve informatie over de status van de zending binnen 1 uur via mobiele telefoon of e-mail.

In de beginfase zal TNT zich richten op het werven van klanten via een agressieve direct marketing campagne. De lancering zal bovendien belangrijke kansen bieden bij bestaande klanten van TNT die hebben gevraagd om geïntegreerde distributiediensten. Het gratis unieke telefoonnummer van de klantenservice die 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar is getuigt van persoonlijke aandacht voor de klant.

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.

TNT INDIA Pvt. Ltd.
Een ISO 9001:2000-gecertificeerde onderneming
TNT India Pvt. Ltd. is een volledige dochteronderneming van TNT N.V een van de grootste geïntegreerde distributiebedrijven wereldwijd. Met de oprichting van TNT India in 1993 was het eerste multinationale expressbedrijf dat de Indiase markt betrad met een eigen dochterbedrijf. TNT is gespecialiseerd in internationaal luchtvervoer van express- en vrachtzendingen. Het bedrijf is in korte tijd sterk gegroeid, waarbij het marktaandeel is gestegen van 6% in 1996 tot 28% vandaag.

TNT India heeft om haar groei te stimuleren gekozen voor een verticale strategie. TNT identificeert de specifieke behoeften van de verschillende verticale markten en biedt op basis daarvan een unieke oplossing voor elk doelsegment. Voorbeelden hiervan zijn TNT Scholar Pak voor studenten, TNT Medpak voor de biowetenschappen en TNT Exhibition Services, dat zich richt op Indiase exporteurs die deelnemen aan beurzen in het buitenland. TNT India, met hoofdkantoor in Bangalore, kantoren die het hele land afdekken en zal aan het eind van het jaar 1600 medewerkers in dienst hebben. TNT India is het enige expressbedrijf waarvan alle functies en vestigingen in het land ISO 9001:2000 gecertificeerd zijn.

TNT N.V.
TNT N.V. verleent wereldwijd een breed scala aan post-, express en logistieke diensten. De onderneming heeft ruim 161.000 medewerkers in 63 landen en is in meer dan 200 landen actief. De omzet in 2004 bedroeg 12,6 miljard. TNT N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.