Persbericht
TNT lanceert binnenlandse expressdiensten in India - Eerste stap naar
marktleiderschap in 2010
01 February 2006 - Amsterdam/Mumbai - TNT, de wereldwijde aanbieder
van post, express en logistieke diensten, heeft vandaag op een
persconferentie in Mumbai aangekondigd een belangrijke plaats te
willen verwerven op de binnenlandse expressmarkt in India. De
expansieplannen in India zijn in lijn met de wereldwijde strategie van
TNT, die gericht is op het opbouwen van kwalitatief hoogwaardige
netwerken in opkomende markten. In de komende vijf jaren zal TNT circa
100 miljoen Euro investeren in de Indiase markt en daarmee het
commitment voor de sterk opkomende Indiase economie versterken. Met
deze lancering wordt TNT de eerste multinationale operator die in
India internationale en binnenlandse expressdiensten aanbiedt via een
geïntegreerd netwerk voor lucht- en wegvervoer. TNT zal zich duidelijk
onderscheiden van zijn concurrenten in de expressbranche met een breed
scala van diensten die niet eerder op de Indiase markt zijn
aangeboden. TNT wil in 2010 de leidende speler zijn op de Indiase
markt voor geïntegreerde expressdiensten.
Als eerste stap in de expansieplannen van het bedrijf heeft TNT het
huidige netwerk van 17 vestigingen uitgebreid tot meer dan 50. Eind
2006 zullen er meer dan 144 kantoren zijn die het gehele land zullen
afdekken. TNT heeft bovendien het depotoppervlak in India uitgebreid
van 7.200 m² tot ruim 27000m², met een wagenpark van meer dan 1000
voertuigen die dagelijks bijna 300.000 km zullen afleggen. TNT zal
tegen die tijd beschikken over meer dan 1.600 opgeleide professionals
om aan de express-distributiewensen van de klanten te beantwoorden.
India is een land waar we allemaal geweldig enthousiast over zijn",
aldus James McCormac, Chief Operating Officer van de Express-divisie
van TNT. De Indiase markt heeft een enorm potentieel, en onze
expansieplannen zijn duidelijk in lijn met ons strategisch doel om ons
te richten op opkomende markten en deze te ontwikkelen. Wij zijn al 12
jaar actief in India met onze internationale expressdiensten, en met
deze lancering zullen wij een grotere klantenkring kunnen bedienen.
Wij hebben veel geïnvesteerd in menskracht, infrastructuur en IT,
zodat de klant een kwaliteit van de internationale dienstverlening kan
verwachten op hetzelfde hoge niveau dat kenmerkend is voor TNT
wereldwijd.
TNT India begint met ingang van vandaag met het aanbieden van
oplossingen via luchtvervoer. De diensten via het netwerk voor
wegvervoer zullen medio maart van start gaan, als onderdeel van de
tweede fase van de expansieplannen van TNT.
In een sterk opkomende economie zal wegvervoer een doorslaggevend
voordeel zijn. De expertise van TNT op dit gebied blijkt duidelijk uit
de succesvolle netwerken voor wegvervoer van het bedrijf in Europa,
Azië en het Midden-Oosten. Het netwerk van TNT India zal aantrekkelijk
geprijsd, snel en betrouwbaar vervoer over de weg aanbieden aan de
klanten. Dit netwerk zal ook een van de meest kritieke factoren zijn
voor het bereiken van een duidelijk leiderschap in de geïntegreerde
expressdistributie, aldus Abhik Mitra, Managing Director van TNT
India.
Via het binnenlandse netwerk voor luchtvervoer zal TNT diensten bieden
met gegarandeerde aflevering op een bepaald tijdstip of bepaalde dag,
alsmede diensten met toegevoegde waarde. TNT wordt daarmee het eerste
expressbedrijf met twee tijdkritische diensten onder de naam TNT
Sameday en 9am Express. TNT Sameday biedt een oplossing waarmee een
spoedeisende zending dezelfde dag deur-tot-deur wordt afgeleverd. 9am
Express garandeert dat een document de volgende ochtend vroeg wordt
afgeleverd, aan het begin van de werkdag. Beide formules omvatten een
geld-terug-garantie en proactieve informatie over de status van de
zending binnen 1 uur via mobiele telefoon of e-mail.
In de beginfase zal TNT zich richten op het werven van klanten via een
agressieve direct marketing campagne. De lancering zal bovendien
belangrijke kansen bieden bij bestaande klanten van TNT die hebben
gevraagd om geïntegreerde distributiediensten. Het gratis unieke
telefoonnummer van de klantenservice die 24 uur per dag, zeven dagen
per week bereikbaar is getuigt van persoonlijke aandacht voor de
klant.
In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele
Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige
versie.
TNT INDIA Pvt. Ltd.
Een ISO 9001:2000-gecertificeerde onderneming
TNT India Pvt. Ltd. is een volledige dochteronderneming van TNT N.V
een van de grootste geïntegreerde distributiebedrijven wereldwijd. Met
de oprichting van TNT India in 1993 was het eerste multinationale
expressbedrijf dat de Indiase markt betrad met een eigen
dochterbedrijf. TNT is gespecialiseerd in internationaal luchtvervoer
van express- en vrachtzendingen. Het bedrijf is in korte tijd sterk
gegroeid, waarbij het marktaandeel is gestegen van 6% in 1996 tot 28%
vandaag.
TNT India heeft om haar groei te stimuleren gekozen voor een verticale
strategie. TNT identificeert de specifieke behoeften van de
verschillende verticale markten en biedt op basis daarvan een unieke
oplossing voor elk doelsegment. Voorbeelden hiervan zijn TNT Scholar
Pak voor studenten, TNT Medpak voor de biowetenschappen en TNT
Exhibition Services, dat zich richt op Indiase exporteurs die
deelnemen aan beurzen in het buitenland. TNT India, met hoofdkantoor
in Bangalore, kantoren die het hele land afdekken en zal aan het eind
van het jaar 1600 medewerkers in dienst hebben. TNT India is het enige
expressbedrijf waarvan alle functies en vestigingen in het land ISO
9001:2000 gecertificeerd zijn.
TNT N.V.
TNT N.V. verleent wereldwijd een breed scala aan post-, express en
logistieke diensten. De onderneming heeft ruim 161.000 medewerkers in
63 landen en is in meer dan 200 landen actief. De omzet in 2004
bedroeg 12,6 miljard. TNT N.V. is genoteerd aan de beurzen van
Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.
TNT Group