Ingezonden persbericht


Statenfractie Provincie Groningen

Groningen, 1 februari 2006

Persbericht: Groningse Statenfractie wil einde aan vrachtverkeer door Beerta, Nieuw-Beerta en Nieuweschans.

Vandaag stellen PvdA-statenleden Henk Nijboer en Jan Köller vragen aan het College van Gedeputeerde Staten over het vrachtverkeer door de dorpen Beerta, Nieuw-Beerta en Nieuweschans. Het verkeer is het gevolg van de introductie van de Duitse Maut. Een in de jaren negentig voor het vrachtverkeer aangelegde rondweg naar het bedrijfsterrein in Nieuweschans blijft daardoor onbenut. Binnenlandse vervoerders moeten om gebruik te maken van de rondweg (die loopt via de afslag Bunde op de A7) een vignet van een paar centen kopen voor de 500 meter die zij door Duitsland moeten rijden. Dit brengt oponthoud en administratieve lasten met zich mee. Er wordt dan ook weer volop gebruik gemaakt van de ruim 10 kilometer lange route door de Oldamster dorpen. De PvdA-statenfractie vindt dit met het oog op de verkeersveiligheid, de druk op de dorpen en de uitstraling van het gebied onacceptabel, temeer omdat er een goede rondweg ligt. Fijko Danhuis, raadslid in Reiderland en lijsttrekker bij de komende verkiezingen, signaleerde dit probleem en is -na een bezoek ter plaatse- de aanleiding voor de PvdA-statenfractie om tot het stellen van vragen over te gaan. De statenfractie vraagt het College van GS in bijgevoegde vragen een oplossing te zoeken voor dit probleem.

De te stellen vragen luiden:


1. Is het College bekend met de situatie, zoals hierboven geschetst?
2. Is het College -met de PvdA-statenfractie- van mening, dat de wegenstructuur in de dorpen Beerta, Nieuw-Beerta en Nieuweschans zich niet leent voor (intensief) vrachtverkeer? Dit met het oog op verkeersveiligheid, woonsituatie en de investeringen in de (toeristische) uitstraling van het gebied (zie b.v. de investeringen in het vestingdorp Nieuweschans).
3. Er ligt een rondweg, die voor dit vrachtverkeer is aangelegd. Is het College bereid een oplossing te zoeken voor de verkeersdruk in de dorpen? Hoe denkt het College over de mogelijke oplossingsrichtingen: a) De Duitse regering verzoeken om de Mautpalen enkele meters te verplaatsen, zodat vrachtvervoerders de afslag Bunde zonder Mautverplichtingen kunnen nemen; b) Vervoerders een jaarlijks bedrag aan de Duitse regering te laten betalen, waarna zij zonder administratieve verplichtingen de grens kunnen passeren; c) De provinciale brug in Nieuweschans -die ongeschikt lijkt voor vrachtverkeer- ontoegankelijk te maken voor vrachtverkeer; d) vrachtwagens te verbieden om over de brug te gaan en dit te handhaven?
4. Enkele maanden geleden is onderhoud gepleegd aan de provinciale brug over de Westerwoldse Aa. Daarbij zijn betonnen palen geplaatst om de toegankelijkheid voor vrachtwagens te verkleinen. Dit had geen effect. Is er schade voor de provincie door een overbelasting van de brug en zo ja hoe groot is deze?

Nadere Informatie:

Henk Nijboer, woordvoerder verkeer PvdA-statenfractie, tel. 06-44914912 Fijko Danhuis, raadslid PvdA in Reiderland en lijsttrekker, tel. 0597-331618

-----------------------


---- --