Ingezonden persbericht
www.meesterhoewerkthet.nl: ontwerpwedstrijd voor loodgieters en hoogleraren
Wie maakt kinderen nieuwsgierig naar techniek?
Utrecht, 31 januari 2006. Om te stimuleren dat op basisscholen meer aandacht gegeven gaat worden aan technische vraagstukken, werken de AVS (Algemene Vereniging Schoolleiders in het basis- en speciaal onderwijs) en project VTB (Verbreding Techniek Basisonderwijs) samen aan het project: Meester, hoe werkt het? Om kinderen te helpen het antwoord te vinden op technische vragen worden vakmensen uit de praktijk opgeroepen prikkelende opdrachten te bedenken; op een aansprekende en inzichtelijke manier vormgegeven en bruikbaar in de klas. Woensdag 1 februari zal de bijbehorende website geopend worden.
Waarom zitten er bubbels in mijn cola? Waarom zinkt een boot niet?
Op de website www.meesterhoewerkthet.nl staan 100 vragen van kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud. Vakmensen worden uitgedaagd een praktisch uit te voeren proef en lesidee te ontwikkelen, opdat kinderen zelf het antwoord op de vraag kunnen vinden. Bij de opdrachten horen dus vragen en eenvoudige materialen. De opdrachten moeten door de kinderen kunnen worden uitgevoerd, maar om de vraagstukken in de klas te kunnen behandelen moeten de inzendingen ook aansluiten bij de kennis, kunde en mogelijkheden van de leerkracht. De vijf beste inzendingen worden beloond met 5000 euro.
Stimuleren interesse in techniek
Nederland moet weer koploper worden in de Europese kenniseconomie en daarvoor zijn onder andere vakmensen nodig. Van loodgieter tot bètawetenschapper. Maar: onderzoek wijst uit dat steeds minder kinderen kiezen voor een opleiding in de techniek. Dat komt vooral omdat zij op jonge leeftijd, wanneer de basis voor de latere beroepskeuze wordt gelegd, niet of nauwelijks in aanraking komen met de wereld van de techniek. Door de feminisering van het basisonderwijs, maar ook door gebrek aan kennis en materialen wordt op veel scholen geen of weinig aandacht besteed aan techniek.
Hoe werkt het?
Op de website staan vragen van kinderen. Mensen met een (goed) idee over de manier waarop deze vragen op de basisschool in de les te behandelen zijn, kunnen hun lesidee op de site laten plaatsen. Een jury van vakmensen uit de technische- en bedrijfsmatige praktijk zullen hieruit, in overleg met de kinderjury, een vijftal winnaars selecteren. De prijswinnaars (5000 euro ieder) worden 27 april 2006 bekent gemaakt op het AVS-congres.
Meer informatie: Ton Duif, voorzitter AVS, 0653.170403 / Marc Mathies, manager communicatie, 0641.069743
---- --