Gemeente Halderberge
Nieuw verstrekkingenboek sociale zaken vermindert administratie (1 februari
2006)
klant binnen drie werkdagen na aanvraag in bezit van toekenning
De afdeling Sociale Zaken van de gemeente Halderberge werkt per 1
februari met een vereenvoudigde werkwijze voor klanten van hen die een
bijstandsuitkering hebben en een aanvraag Bijzondere Bijstand Willen
doen. Het college stemde deze week in met het Verstrekkingenboek
Bijzondere Bijstand. Geen uitgebreide formulieren meer, maar
duidelijkheid ter plaatse.
Aanvragen die sneller kunnen worden afgehandeld, zijn in het belang
van klant en gemeente. In het jaarplan van de afdeling was reeds
opgenomen dat gewerkt moet worden met eenvoudigere regels en waar
mogelijk met minder regels, zogenaamde deregulering: aandacht voor het
verminderen van de administratieve lasten voor de burger.
In de nieuwe opzet hoort de cliënt van Sociale Zaken vaak tijdens het
gesprek aan de balie al wat verwacht kan worden.
Het verstrekkingenboek is feitelijk een lijst met een aantal
kostensoorten waarvoor regelmatig bijzondere bijstand wordt gevraagd,
met daarbij gevoegd een zeer kort aanvraagformulier en een kort
overzicht van de in te leveren stukken. In een oogopslag kan worden
nagekeken of men ergens recht op heeft en in hoeverre een vergoeding
plaatsvindt.
De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor het verminderen van de
administratieve lasten voor de burger (deregulering). Zeker binnen
Sociale Zaken is dit een aandachtspunt: alleen al het zien van het
aanvraagformulier voor een bijstandsuitkering met zoveel paginas doet
je de moed in de schoenen zinken. En dan hebben we het nog niet eens
over alle bijlagen die de klant verplicht is aan te leveren! Helaas
hebben we als gemeente nu net op dit onderdeel geen invloed: dit alles
wordt vanuit de rijksoverheid opgelegd. Wel hebben we invloed op de
aanvragen Minimafonds, bijzondere bijstand, langdurigheidstoeslag en
voorzieningen voor gehandicapten.
Met de invoering van het verstrekkingenboek voor de aanvragen van
bijzondere bijstand wordt de klant ten eerste met weinig
administratieve lasten geconfronteerd en ten tweede is de klant
maximaal twee werkdagen na de aanvraag in het bezit van een
toekenning. Bij een afwijzing vergt de afhandeling enkele dagen meer
tijd omdat deze goed onderbouwd dient te worden.
Ook voor de overige producten wil de gemeente bereiken dat de klant
met minder administratieve rompslomp te maken krijgt.
Mensen die cliënt zijn bij soza hebben reeds een infomap en dit
Verstrekkingenboek is een aanvulling die hen wordt toegestuurd.
Berichttype Nieuws
Mutatiedatum 08/02/2006