Gemeente Halderberge


Nieuw verstrekkingenboek sociale zaken vermindert administratie (1 februari 2006)

klant binnen drie werkdagen na aanvraag in bezit van toekenning

De afdeling Sociale Zaken van de gemeente Halderberge werkt per 1 februari met een vereenvoudigde werkwijze voor klanten van hen die een bijstandsuitkering hebben en een aanvraag Bijzondere Bijstand Willen doen. Het college stemde deze week in met het Verstrekkingenboek Bijzondere Bijstand. Geen uitgebreide formulieren meer, maar duidelijkheid ter plaatse.

Aanvragen die sneller kunnen worden afgehandeld, zijn in het belang van klant en gemeente. In het jaarplan van de afdeling was reeds opgenomen dat gewerkt moet worden met eenvoudigere regels en waar mogelijk met minder regels, zogenaamde deregulering: aandacht voor het verminderen van de administratieve lasten voor de burger.

In de nieuwe opzet hoort de cliënt van Sociale Zaken vaak tijdens het gesprek aan de balie al wat verwacht kan worden.

Het verstrekkingenboek is feitelijk een lijst met een aantal kostensoorten waarvoor regelmatig bijzondere bijstand wordt gevraagd, met daarbij gevoegd een zeer kort aanvraagformulier en een kort overzicht van de in te leveren stukken. In een oogopslag kan worden nagekeken of men ergens recht op heeft en in hoeverre een vergoeding plaatsvindt.

De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor het verminderen van de administratieve lasten voor de burger (deregulering). Zeker binnen Sociale Zaken is dit een aandachtspunt: alleen al het zien van het aanvraagformulier voor een bijstandsuitkering met zoveel paginas doet je de moed in de schoenen zinken. En dan hebben we het nog niet eens over alle bijlagen die de klant verplicht is aan te leveren! Helaas hebben we als gemeente nu net op dit onderdeel geen invloed: dit alles wordt vanuit de rijksoverheid opgelegd. Wel hebben we invloed op de aanvragen Minimafonds, bijzondere bijstand, langdurigheidstoeslag en voorzieningen voor gehandicapten.

Met de invoering van het verstrekkingenboek voor de aanvragen van bijzondere bijstand wordt de klant ten eerste met weinig administratieve lasten geconfronteerd en ten tweede is de klant maximaal twee werkdagen na de aanvraag in het bezit van een toekenning. Bij een afwijzing vergt de afhandeling enkele dagen meer tijd omdat deze goed onderbouwd dient te worden.

Ook voor de overige producten wil de gemeente bereiken dat de klant met minder administratieve rompslomp te maken krijgt.

Mensen die cliënt zijn bij soza hebben reeds een infomap en dit Verstrekkingenboek is een aanvulling die hen wordt toegestuurd.

Berichttype Nieuws
Mutatiedatum 08/02/2006